Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autoa ostamassa, mutta mikä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Autoa ostamassa, mutta mikä?

    Eli Vag-konsernin auto hakusessa ja ihan suomesta koska tarkoituksena antaa vaihdossa joku auto.
    kriteerit:
    * Pitää olla tilava (Farmari)
    * Taloudellinen (matka-ajo 5-7,5l/100km)
    * Uudehko? Eli Mielellään 2000vm ylöspäin, riippuen toki korimallistakin.
    * Ilmastoitu, ja jakopääremppa yms tehtynä hiljattain.
    * Kilometrit, mielellään alle 350tkm, mutta hyvin huolletut/ kestävällä tekniikalla olevat yksilöt otetaan huomioon enempiajettuinakin.
    * Webasto ja neliveto plussaa, mutta Ei pakollisia.
    * Mielellään manuaali, mutta poikkeustilanteissa autom, käy.
    * Isoja remontteja ei saa lähiaikoina olla tiedossa.
    * Potkua sais olla sen verran että täydelläkuormallakin pääsis ihan vaikka ohittamaan valtateillä.
    * Hinta: 2500€-5000€

    Nettihautomosta yritin katsella ja kaikki oli melkeimpä A6,passat, jotkut b6 avantit 1.9tdi ja 2.5tdi koneella.
    Eli kysymys kuuluukin, että mitä muita merkkejä/malleja ja moottoreita kannattaa katsella? kun oma haku rajoittunut oikeastaan noihin moottoreihin. Ei tarvitse olla diisseli, jos kulutus pysyy ruodussa.

    Budjetti on mitä on, mutta luulisi sillä jotain järkevää saavan.

  • #2
    Nettiautosta löytyy antamillasi kriteereillä yksi 2.5TDI Passat Variant 3BG (-02) nelivedolla ja polttoainelämmittimellä, 5000€. Hieman jos vuosimallista joustaa (1997-2000), löytyy 3B-Passatteja, ja jos varustelua vähentää, niin valikoima kasvaa entisestään. 3B ja 3BG-erot ovat lähinnä valoissa ja puskureissa sekä moottoreissa. Käytännössä samaa tekniikkaa vuodesta 1997 vuoteen 2005, joten jos löytyy hyvin pidetty ja kohtuullisesti ajettu, niin kannattaa harkita vanhempaakin.

    Lienen ehkä jäävi kehumaan, mutta omasta mielestä oma Passat on antanut hyvin rahalle vastinetta. Toki Audi olisi "mieluisampi", mutta... =) Lähes samat tekniset murheet molemmissa taitaa olla, mutta toisessa on enemmän premiumia ja naapurikateutta.

    Comment


    • #3
      Jos saan suositella, niin ota ainaskin 1.9 tdi moottorilla tuleva auto. 2.5 tdi voi tulla kalliiksi..

      Comment


      • #4
        Jo vuosien kokemuksen perusteella mielestäni parasta mahdollista yhdistelmää olet hakemassa, sillä oman auton ominaisuudet sopivat hyvin noihin kriteereihisi :

        Kyseessä siis A6 avant 1.9 TDI manuaali vm. -99.

        * Tilava farmari
        * Taloudellinen, matka-ajo 4,7 - 5,2 l/100km vuodenajasta ja rengastuksesta riippuen
        * Vuosimalli 1999, eli ei onneksi vielä pumppusuutinmoottoria
        * Automaatti-ilmastointi, jakopääremppa tehty.
        * Kilometrit 295 tkm.
        * Webasto kellolla
        * Manuaalivaihteinen
        * Huoltohistoria tiedossa alusta alkaen
        * Potkua riittää normaaliin maantieajoon

        Auto on ollut minulla päivittäisessä ajossa kohta seitsemän vuotta, ja voisi olla myynnissäkin, mutta hinta ei aivan osu kriteereihisi.

        Miksei Passatkin nuo vaatimukset täyttäisi, mutta A6 tarjoaa enemmän tilaa ja huomattavasti äänettömämpää matkantekoa. 2.5 TDI V-koneisena puolestaan kannattaa unohtaa saman tien ylläpitokulujen ja kulutuksen takia.
        Viimeksi muokannut Typ43; 11.9.2014, 10:42.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja coolio Näytä viesti
          Jos saan suositella, niin ota ainaskin 1.9 tdi moottorilla tuleva auto. 2.5 tdi voi tulla kalliiksi..
          Noilla kilsoilla nokkasorvit on joko a) niitä hyviä yksilöitä tai b) niitä kertaalleen korjattuja yksilöitä.

          A6 on tuollaisella 1.9tdi -tyyppisellä starttimoottorilla ketterä kuin kuollut kettu.

          Comment


          • #6
            Passatti 3BG Highline -varusteilla on todella hiljainen kun on kunnon renkaat. Voittaa melun pienuudessa monet Audit. Oma kokemus 1.9 TDi moottorilla vm. 2002.

            Comment


              #7
              B5 tai BG Passatti on yllättävän mukava auto ja melko tilavakin. Kannattaa vain etsiä niitä hyvä kuntoisia.
              Yleisesti volkkari on aina hieman halvempi kuin Audi vaikka ikä ja kilsat jo painaa molempia.

              Comment


                #8
                A6 c5 1.9koneella olisi kyllä kaikin puolin paras, mutta budjetti ei riitä semmoiseen kun tuntuu olevan niin hyvin ilmaa noissa hinnoissa. 1.9 Passatit tuntuu olevan melkein kaikki ~100hp, että vaatii ainakin lastutuksen. B5 on taas liian pieni ja mikään bensakone ei taida noille kulutuksille päästä?

                Juurikin tuota maspe:n mainitsemaa passattia olen katsonut, ainoa miinus on 2.5tdi kone, mutta itse kone 170tkm ajettu ja sen kunto tarkistettu. Myyjä suostuisi ottamaan toisen audeistani vaihdossa.
                Mitä siis raati sanoo tästä?

                Jos tai kun olen 2.5tdi koneita katsonut, niin tottakai nokkarempattuja, eikö ne silloin ole aivan varteen otettava vaihtoehto? Niitä kun on tarjolla paljon, niin hintakin alkaa olemaan kohdillaan.

                Paljonko vääntöä/tehoa saa oikealla lastulla 1.9tdi:stä?( Lähinnä nuo passatit)
                Tuntuvat olevan melkein kaikki 1.9tdi;t ~100hp, ja se todellakin on liian vähän.
                Viimeksi muokannut Jaakou; 10.9.2014, 16:16.

                Comment


                  #9
                  Kaveri just osti A6 C5 1.9TDi (115hp AJM) 320tkm ajettuna itsellensä vähä päältä 3000e:llä, joten ei niissä kai nyt niin sitä ilmaa ole? Tietty jos nelivedon välttämättä haluaa niin silloin hinta pomppaa.

                  Comment


                    #10
                    Nettiautossa tällä hetkellä tasan 2kpl alle 350tkm ajettuja c5 korisia 1.9tdi koneella. Toisen hinta 6500€ ja toisesta ei ole kerrottu mitään ja puhuu hono soomi. Neliveto ei ole pakollinen.

                    Yhteensä löytyi 9 ilmoitusta ( Ilmastointi, Manuaali)

                    E: Ei kai noita kannata automaattina ostaa? Saa olla vähintään se 150hp että autom. kannattaa,kulutuskin nousee. ( Minun mielipide) Murskatkaa mielipiteeni jos olen aivan väärässä.
                    Viimeksi muokannut Jaakou; 10.9.2014, 17:20.

                    Comment


                      #11
                      Onhan tuokin: http://www.nettiauto.com/audi/a6/6579886
                      Tosin ilmoitus ei ainakaan itseäni hirveästi kannusta tuota hommaamaan.

                      En jättäisi kuitenkaan laskuista näitä vähän yli 350tkm ajettujakaan. Esim. tämä: http://www.nettiauto.com/audi/a6/6657850 tohon olis isot rempat just tehty.

                      Comment


                        #12
                        Vain Farmarit käyvät ja tuon alemman hinta nousee jo 500€ ylibudjetin kaikkine ''pikkuvikoineen. Vaihdossa kun annan auton niin niin sanottua tinkivaraa ei yleensä ole.

                        Comment


                          #13
                          Jaa nii juu kun sen piti olla farkku. Mitenkäs tämä sitten: http://www.nettiauto.com/audi/a6/6680140

                          On perinteisellä automaattilootalla, joten kestävämpi sen suhteen, eikä se kulutusta kuitenkaan hirveästi nosta. Ja onhan ajaessa automaatti mukavampi kun nyt ei kuitenkaan puhuta mistään teholaitteista :)

                          Comment


                            #14
                            väitän että alle 5ke löytyy kyllä nettiautosta kyseisillä spekseillä olevia Hyvillä varusteilla olevia 3bg passatteja ihan mukavasti. Neliveto on ainoa mistä joutuu tinkimään. Ja kutoskonetta ei mistään hinnasta :)
                            Kannattaa kuitenkin varautua että jos autolla on ajettu reilu 300tkm niin jotain kalliimpaakin saattaa kilahtaa yllättäen.

                            tossa jotain hyvin pikaisesti vilkaistuna:
                            http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/6669111
                            http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/6648977
                            Viimeksi muokannut samza; 10.9.2014, 19:12.

                            Comment


                              #15
                              Itse asiassa Molempien linkkaamiin autoihin olen tarjonnut omia vaihdossa, vielä kuitenkaan vastautta saamatta.
                              Oliko Samza:lla tarkotus linkata kaksi eri autoa? kun näyttää olevan sama linkki kaksi kertaa.

                              Raati siis rajusti sitä mieltä, että 2.5tdi ei kannata, vaikka kuinka olisi rempattu tai moottori vaihdettu?

                              Comment


                                #16
                                joo muokkasin tota edellistä.
                                No aina siinä kutosessa vaan on käyttökuluja enemmän mitä nelosessa (verot, kulutus yms), vaikka pysyis ehjänäkin :).
                                Tommonen 1,9 130hp on uudelleen ohjelmoituna oikein mukava ajolleen.
                                Viimeksi muokannut samza; 10.9.2014, 19:33.

                                Comment


                                  #17
                                  Soitinkin tuolle pyhäjärven jampalle. se on tähän asti ollut kiinnostavin kohde, mutta sanoi suoraan ettei ota bensa vehkeitä vaihdossa. Siihen kaatui se kauppa.
                                  Eiköhän se ala olla taputeltu, että 1.9 koneella nyt etsitään vaan. Ellei tule jotain superedullista ja hyvin huollettua kutosta vastaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    No eikun hautomoon se oma kippo? Uuden ostaminen on pirusti halvempaa, kun menee rahalla hakemaan. Itsellä on vanhan myynnin jälkeen aina parissa päivässä uusi tullut haettua. Kerran samalla reissulla yötä myöten, toisen kerran yksi etukäteen koeajettu tuli suoraan pihaan, kun sanoin ottavani. Eli eikun omasta eroon ensin ja sitten katsomaan parhaiten spekseihin osuva hautomosta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Molemmat on hautomossa. Kiinnostuneita kyllä tuntuu olevan, mutta kaikki vaihtokyselyitä. Nyt kuitenkin selvinnyt aika lailla mitä etsin, kiitos teille. Enkä varmasti ole ainoa, joka etsii autoa samoilla kriteereillä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kutakuinkin samoilla kriteereillä oleva hakusessa täälläkin. Tosin kulutus pitäisi olla vielä pienempi eikä tarvi olla edes vag tai farkku. Tosin ranskikset ei kelpaa muuten kuin lautaselle.

                                        Comment


                                          #21
                                          Näin se on täälläkin pidentyvän työmatkan takia. Nelikko on pakollinen ja tutkailussa ollut 3BG sekä B5 tai B6 sekä C5. Pitäisi vain löytää se kohtuu kilometreillä oleva ja silmää miellyttävä. Mieluiten toki mahdollisimman pieniruokainen.

                                          Comment


                                            #22
                                            http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/6697025 Tuosta saisi käteisellä edullisesti, vaihdokeista maksaa todella huonosti.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Emännän passattiin joutui kansirempan tekemään reilut 300 tkm ajettuna, mutta onhan tuo siittälähtien mennyt pienillä rempoilla. Nyt mittarissa 480 tkm ja suurin vika on hieman huono käynnistyvyys lämpimänä.
                                              Tuo kun on nelikkomalli ja siinä lienee vakiona hieman vakiomalleja "vauraampi" plyysisisusta, niin olen pitänyt tuota suht hiljaisena autona jopa veljen ex. -98 V6 tdi A6 farkkuun verrattuna.

                                              Hankala olisi keksiä samaan rahaan mieleisempää autoa kuin mitä tuo syncro on ollut.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Zeronine Näytä viesti
                                                Nelikko on pakollinen ja tutkailussa ollut 3BG sekä B5 tai B6 sekä C5. Pitäisi vain löytää se kohtuu kilometreillä oleva ja silmää miellyttävä. Mieluiten toki mahdollisimman pieniruokainen.
                                                1.9tdi 4motion passat 3BG olisi oma valinta. Tosin tuskin Suomesta saa edes kohtuu kilometreillä ja varsinkaan kohtuu hintaan. Ahtimella ja softalla saa paukkua n.100hv lisää, joten vakion 3.0tdi lukemissa menee ja paljon halvemmalla.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Yksi 3BG 4motion tuli alkuviikosta koeajettua, ihan asiallisen oloinen peli. Eikä kyseisessä kappaleessa ollut kuin 255tkm taulussa. Liikkeellä ei yllättäen ollut tietoa isommista huolloista, eikä mitään kuitteja löytynyt. No pitää tutkia vielä vaihtoehtoja, kun ei ole aivan akuutti tilanne.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Täälläkin ollaan aikalailla samoilla kriteereillä autoa etsitty, kaikista eniten kiinnostaisi 3b/bg 1.9tdi 4motion. Nuita b5 ei oikein tunnu hyviä nyt olevan tarjolla ainakaan omaan silmään. Tänään kuitenkin tuli viikko täyteen kun autoni sain myytyä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Edit: tuplapost vahinko, puhelimen kanssa tuli taas sählättyä.

                                                      Edit2: Lisää sähläystä, jta ehti jo poistaa alkuperäsen.

                                                      *Pitäisi vaihtaa taloudellisempaan ja ehkä samalla vähän uudempaankin. Suurin ongelma on ettei markkinoilla tunnu olevan kulkineita joissa järki ja tunteet kohtaisi edes jollain tasolla, varsinkin kukkaron litteyden huomioiden. Nykyinen on palvellut hyvin ja olen tästä C5 korista tykännyt tosi paljon, biturbo kuluttaa vaan ihan liikaa nykyisille ajomäärille.

                                                      1,9tdi olis tuttu ja turvallinen järkimoottori, ei vaan kiinnostaisi uhrata nelivetoa ja tippilootaa taloudellisuuden alttarille. Noita kun ei tiemmä ole missään koskaan ollut C5 koppaan saatavilla 1,9tdi:n yhteydessä? Pitäis varmaan harrastaa ja kasata ittelle 1,9tdi quattro tiptronic, tai edes q 6spd.

                                                      Onko kellään mitään korvaavia ehdotuksia? Siis muita kun Passat? Mielellään sais olla rinkelikeula tai muuten konsernia.*
                                                      Viimeksi muokannut kakkoskuski; 1.10.2014, 10:31.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tämä viestiketju on itsellekin ajankohtainen, niin ajattelinpa rustailla myös jotain aatoksia.

                                                        Mondeoon (mk3) kyllästymisen (koko ajan jotain korjattavaa) myötä autokuume on tosiasia. Ennen Mondeota (ja lapsia) kulkineemme oli A3 1.8t, Karalan ohjelmoinnilla. Suurin remppa autoon oli jakohihnan vaihto hiluineen.

                                                        Mondeon remppoihin on mennyt moninkertainen summa, vaikka auto oli 100tkm vähemmän ajettu. Ja vieläkin on kaikenlaista laitettavaa tiedossa.

                                                        Nyt pitäisi hieman uudempaa (ja laadukkaampaa?) saada alle, mieluiten VAG vm. 2002-2005. Mutta: Tarkoitus olisi nimenomaan saada Mondeota LUOTETTAVAMPI kulkine tilalle, farkkuna. Unelmien Audi olisi ehkäpä 1.8t q, mutta tällä erää siihen eivät rahat riitä - ei hankintaan, eikä ylläpitoon, jos jotain remppaa tulisi. Budjetti on 4000-7000€, riippuen hieman, mitä Mondeosta lopulta saa, vai saako mitään.

                                                        Yhden 4motion farkku-Passatin 1.9tdi-koneella kävin jo koeajamassa, mutta oli niin arvelluttava tuuninkiyksilö kyseessä, että joo... Hirveä röökin katku ja epämääräisiä alustavirityksiä jne.jne.. Voimalinja tuntui kyllä isommalla turbolla (ja ilmeisesti softamuutoksella myös) huimalta - 2-litraisen tomaatti-Mondeon jälkeen. Muutoin auto oli aikamoinen pettymys. Odotin jotenkin isompaa eroa Mondeoon esim. sisämelun ja laatuvaikutelman suhteen. Renkaat olivat samankokoiset (205/55 R16) kuin Mondeossakin. Toki kyseinen yksilö oli selkeästi ollut rankassa käytössä, että vielä ainakin yhden Passatin ajattelin koeajaa..

                                                        Olen käynyt Nettiautosta tässäkin viestiketjussa mainittua A6 1.9tdi:tä tiirailemassa, mutta järjen ja tunteen ristiriita on tässä asiassa valtava. Tästä aihepiiristä on näillä sivuilla aika mielenkiintoisia keskusteluja käyty ennenkin, kun kahlasin foorumia läpi.. :D

                                                        Järki sanoo, että "osta japsi", tunne taas "osta Audi". Järki ja tunne yhdessä sanovat kenties: "Osta Passat". Avensistakin ajattelin käydä jossain päin Jyväskylää kokeilemassa, että saa jonkinlaista referenssiä Passatiin, joka on kuitenkin selkeä luokkakilpailija.

                                                        Tärkeimmät JÄRKIseikat ovat tällä erää LUOTETTAVUUS ja TURVALLISUUS. Tärkeimmät tunneseikat taasen "LAATUVAIKUTELMA" ja "AJONAUTINTO". Luulen, että iso osa foorumilaisista arvottaa jälkimmäiset korkeammalle, vai kuinka? :)

                                                        Kuinka luotettavana autona pitäisitte etuvetoista 1.9tdi A6:sta? Entäpä ihan 2-litraista karvalakkia? Olisiko vielä luotettavampi, kun ei ole turboa vikakohteena jne?

                                                        Ostaisiko kukaan teistä mk2 Avensista? ;-) 2-litraisessa on kuulemma sähköisen ohjaustehostimen sijaan hydraulinen.

                                                        Haluaisin auton, johon voi arjessa luottaa ja joka veisi perheen mahdollisimman turvallisesti määränpäähänsä, mutta samaan aikaan tarjoaisi isukille edes ripauksen sitä arjen luksusta ja nautintoa, mitä ei joka riisikiposta saa. Mondeo alkaa nimittäin pikkuhiljaa tappaa sitä kuuluisaa ajamisen iloa.

                                                        Kertokaa, että köyhälläkin on vielä toivoa. ;-) Voiko 1.9tdi tai 2-litraisen vapari-A6:n kanssa tulla suuria yllätyksiä korjauksien suhteen, vai mennäänkö samoissa sfääreissä Passatin kanssa? Olisiko Passat paras kompromissi?

                                                        Älkääkä kuittailko turhia tällaiselle newbie-foorumilaiselle, vaan ihan asiallisia kommentteja, jos jotain haluatte sanoa. Kiitän. :)

                                                        EDIT: Vaimon työmatka-ajot pitenivät, niin taloudellisuus on plussaa, mutta esim. 8l/100km keskikulutus on jo Mondeoon verrattuna parannus.
                                                        Viimeksi muokannut rokit; 1.10.2014, 22:26.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Se on vaikea löytää sitä helmeä massasta, kun puhutaan kuitenkin nyt autosta jolla on oletettavasti ikää ja kilsoja jo takana riittävästi.

                                                          Passat ei ole mikään ongelmaton laitos sekään, jos huono sattuu käteen.
                                                          Minä en stressaisi niinkää sitä turboa 1.9tdi:ssä. Se on kuitenkin selkeä ja helppo vikakohde korjata, jos se nyt sattuu tulemaan eteen.
                                                          Periaatteessa VAG konsernin laitteissa on suunnilleen samat "tyyppiongelmat" merkkiin katsomatta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Taikasana Avensis mainittu ;) Itsellä ajossa tollanen -03 Mk2 farkku Ave. Kone perus 1.8 bensa. Keskikulutus pyörii 7,5L/100km, noin.
                                                            Ollut kyllä idioottivarma auto!! Olen auton toinen omistaja ja soittelin aikanaan ensimmäiselle omistajallekkin ja kyselin auton historiasta yms. Ensimmäinen omistaja kehui kovasti, että ensimmäistäkään vikaa autossa ei ole ollut, ei ensimmäistäkään!
                                                            Tällähetkellä autolla ajettu 210tkm. Menty perushuolloilla: 15tkm öljynvaihto ja 30tkm välein määräaikaishuolto. Katsastukset mennyt aina ekalla läpi, todisteet löytyy ;)
                                                            Tää nyt on vähä tällästä puolueellista Tojota hypetystä, mutta itsellä kun on "kallis" harrasteauto niin päätin, että arkiauto saa olla mahdollisimman "helppo". Toisena autona taloudessa mk1 Ave 2,0 bensakoneella. Jotain 400tkm menty, mutta ei korjauksen tarvetta :)

                                                            Yksi asia lopuksi, mikä hieman häiritsee mk2 Avessa: Penkit. Itsellä pitkä selkä, eikä oikein priimaa ajoasentoa tahdo saada, siinä olis kehittämisen paikka Japanilaisille! Muuten sisätiloiltaan järkevä ja kohtuu hiljainen. Käy koeajamassa niin tiedät.

                                                            Jos haluaa LUOTETTAVAN ja turvallisen niin valinta on Toyota!
                                                            Ei herneitä, pientä hyväntahtoista sarkasmia vain :)
                                                            Viimeksi muokannut JesseP; 2.10.2014, 17:38. Perustelu: lisäystä tekstiin

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X