Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 2.0TFSIQ -05

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 2.0TFSIQ -05

    Voihan tästäkin näyteikkunaan kirjoitella, kun kaikkea tulee tehtyä.

    Kun uutta autoa aloin edellisen 3.2:n 8P:n tilalle etsimään, piti tehoa olla edes lähelle saman verran. Myös ne edellisestä puuttuvat varusteet, joita kaipasin, piti uuteen autoon saada menettämättä tietenkään mitään.
    Kolmosen sijaan en muita malleja edes miettinyt ja tähän oli jo niin paljon osaa valmiina.
    Vaihtoehtoja ei ollut, joten auton oli oltava 2.0tfsi koneella, sportback, quattro, manuaali, nahkajakkaroilla ja xenoneilla.

    Jonkin ajan etsinnän jälkeen päätettiin hakea tää kyseinen kolmonen kotiin vuoden alusta, sopivasti talvikeleille ja suoraan jääradalle heti seuraavana viikonloppuna.

    Heti "perusteellisen" koeajon jälkeen suoritettiin perushuollot pois alta.
    Jakopään remontti sisältäen termarin, isompi perushuolto sisältäen haldexpumpun ja öljyt.

    Sittenhän tällä on vaan ajettu ja koitettu saada "mammalookia" pois, tällä hetkellä mittari näyttää n. 130k ajokilometreiks.

    Vähän varusteista
    - Ambition varustelu
    - Nahkasisusta
    - Vakkari
    - Xenonit

    jne.

    Lisäherkkuina tässä tällähetkellä on
    - Eber
    - APR:n lastu
    - Forge bypass :D
    - BC Racing V1 Korkeus- ja jäykkyyssäädettävä alusta
    - Lenso CL5 18x8,5" ET35 Kesäkiekot Pirellin P7 225/40/18 kumeilla
    - Kaikki takalasit 4% Suntekin kalvolla
    - Cupralippa
    - Dippikeula + peilit
    - Mallimerkinnät poistettu
    - Tummapohjaset sivuvilkut


    Tulossa ainakin

    - Valojen kalvotus
    - Dipatut kattokaiteet ja perän audimerkki
    - Katon teippaus (joko punamusta sticker bomb tai musta teippi)
    - Leditys sisälle ja ulos
    - Sisustan osien teippailua 3M carbonlook teipillä
    - Maalipinnan paikkailua ja myllytys
    - Koko auton vaimennus Black goldilla
    - Hifit ! ! ! ( Alpine Cda-117Ri + 8kan. Helix DSP, 6,5" Audison avk6 aktiivisena SR4 vahvarin perään, Audison AV12 subi SR1Dk vahvarin perään. Virtapuolelle takakonttiin 66Ah Yellow top erotettuna "älyreleellä" etuakusta. Eteen metalliset midikaulukset ovipahvista ulos ja säädettävät alumiinipodit a-pilareihin diskanteille. Konttiin takavasemmalle kylkeen subi upotettuna kuidutettuun koteloon. Vahvistimet, dsp ja virtajako kontin pohjaan pleksilasin alle, carbonteippisomistein ja valkosella ledivalaistuksella. Asennuskamat pääasiassa Audison Connection. Pyritään tekemään kaikki asennukset Emman sääntökirjan mukaan, koska tällä olis tarkoitus lähteä äänenlaatukilpasille. )

    Saahan tätä haukkua.

    Laitan parempia kuvia jahka saan niitä. :D
    Attached Files

    #2
    Oon mä kyllä hyviä kuvia ottanu ;) ja pitikö toi dumppi mainita? :D Ota ne kattokaiteet mielummin pois, jos et noista harmaista diggaa? Mun mielestä noi harmaat sopii hyvin tohon muuhun väritykseen.

    Comment


    • #3
      Tottakai, tärkein varuste!:) kokeilen nyt ainaki mustaks niitä, heti vaan ku toi vesisade loppuu ni pääsee touhuilee.
      Ja niinku luit, parempia kuvia heti kun saa....;)

      Comment


      • #4
        Tuli dippailtua perän merkki ja kattokaiteet. Samalla sai quattro merkki takaa kyytiä. Keulaa ja peilejä paikkailin ja korjailin, tosin aika huonoin tuloksin.

        Tuli vähän huonosti suojailtua ympäristöä ja nyt on sellasta dippimöhnää jokapuolella autoa. Millähän sen helpoiten sais pois? Terveys kärsii jos käsin alkaa hankaamaan. :S

        Perän mustasta merkistä en viel uskalla sanoa mitään, ennenkun on tummennettu valot.

        Pari kuvaa laatua S5, viimesenä Peuran sponssaama tarra. :D

        E: mistä sen tulpan saa takalasiin et saa pyyhkijän irrotettua?
        Attached Files
        Viimeksi muokannut Juha|; 23.6.2014, 20:58.

        Comment


          #5
          Ei ne mustat kaiteet omaan silmään sovi punasessa autossa, mutta jos sen hiilikuituteipin laitat kattoon, niin asia voi muuttua. Sitten on sitä pinta-alaa enempi sille :)

          Comment


            #6
            Hyvin sopii mustat kaiteet mun mielestä! Mikrokuituliinalla pyyhkimällä ainakin rubbercompin roiskeet lähtee. Vähän joutuu tietty hinkkaan, mutta ei mahdoton tehtävä :)

            Comment


              #7
              Mulla on tossa yks ylimääräinen tulppa. Voin ottaa sen kahville seuraavan kerran matkaan. Tai sitten tulet pyörähtämään joku ilta tässä voutilassa.

              Comment


              • #8
                Ajoin kehällä sun ohi sillä mustalla passatilla missä oli kiiltävät vanteet.. Sopivasti tontissa audi oli kun ittellä vielä takapää säätämättä passatissa alemmas niin on vähä bemari nojaa eteen päin.

                Comment


                  #9
                  Tai sitten käyt puuilosta hakemassa sen tulpan. Siellä on kolmea kokoa. Hinnat muistaakseni 1.95, 2.95 ja 3.95. Se on sellainen prikalla ja kiristyksellä oleva. Tiivisteet yms tulee mukaan. Piti jo eilen tämä kirjoittaa, mutta jäi sitten sekin :D

                  Comment


                  • #10
                    Tähän ei oo tulos carbon look kattoa, oon miettiny lähinnä jotain tällästä. Tai vaihtoehtona se mustaks teippaus. :)

                    Pitää mikrokuituliinalla kokeilla hinkuttaa noita dippijämiä, kiitos vinkistä.

                    Otan sen tulpan kyl sulta kuppis, nyt vaan kiireinen viikko ja viikonloppu menee landella. :s Milloin seuraavat kahvittelut olis? :D

                    Bongasin sut kyl Sami. Sanoin emännälle jo aikasemmin, et sielt tulee takaa komee ja matala Passatti. Mun mielestä se kyl näytti olevan ihan hyvällä korolla. :)


                    Eilen purin sisustan pois, tänään pitäis viel ehtii katto vaimentaa ja kattoo jos riittäis viel aikaa viikonloppuna oville. Jos ei riitä ni ens viikolla viimeistään. Sit pääseki vetämään kaapelit perälle ja pikkuhiljaa kasaamaan noi muovihilppeet takasin. :)
                    Meni purku vähän sutjakkaammin, kun viime kerrasta oppi jo kiinnitykset ulkoa. Enkä ees hajottanut mitään tällä kertaa! :D

                    E: Jos jotain kiinnostaa, tai tarvii, ni luovun tosta orkkis subbarista edukkaasti..
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut Juha|; 25.6.2014, 17:00.

                    Comment


                    • #11
                      Olikos tää tänään liikenteessä kehä ykkösellä? Ajelin perässä mustalla bemulla Vihdintien liittymästä Turun motarille asti, nätti peli.

                      Comment


                        #12
                        Anna olla punasena tai korkeintaan mustaki mutta älä mee pilaa tolla stickerbombilla. Ne oli muotia sillo joskus 2010 :D Muuten ihan hyvän näkönen mut jotain vanteita se huutaa :)

                        Comment


                        • #13
                          Olinhan mä tänäänkin liikenteessä. Työmatkaa. Ajelitko aamulla perässä, ku meinas se mese tulla kyljestä sisään oikeelta ohituksen jälkeen, vai iltapäivästä?:D

                          Enhän mä haluu ajassa perässä tulla.:D Pitää sitä mustaa viel katella. Muokata vaik joku kuva et saa vähän osviittaa.:)
                          Mitäs vanteita tää huutaa? :) noi kesärenkaat on aika finaalis ja pitäis ostaa uudet. Samallahan ne vanneksetkin päivittyy jos vaan on suklaata tarjolla..:p

                          E: Lisätääs tähän viel pari kuvaa.
                          Katto olis matossaan ja kerros meni Black Goldia, jämäpaloja heittelin palkkeihin. Kyl Silent Coat on paljon mukavampaa mattoa käsitellä, ja pakkauskoko ihanteellisempi. Tässä tosin liimapinnassa suojana oleva paperi irtoo vähän helpommin vaikka matto olis taipunutkin pariin eri suuntaan, ts. ei repeydy niin herkästi.
                          Ja mitä ton maton liimapinnan kehumiseen tulee, niin Silent Coat kyllä vie 8-1. Tätä tosin oon vasta toista neliötä laitellut, kun Silent Coattia meni pelkästään edelliseen audiin jo 24 neliötä.
                          Telalla kun tota junttaa kunnolla kiinni ni ottaa kyl vähän käsiin, onneks pääsee lattian ja sivujen kimppuun, kunhan on viikonloppu juhlittu veljen täysikäsyyttä. :)
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut Juha|; 25.6.2014, 20:52.

                          Comment


                            #14
                            Oisko eastcornerin 3sdm vannekset kova tahan?

                            Comment


                              #15
                              Hyvältä näyttää! Mihin luokkaan aiot osallistua tällä EMMA.n skaboissa?

                              Comment


                              • #16
                                Laita tämmöset rotiformi 19 dia:t alle jollain kivalla värillä tai ilman väritystä ja eipä tule heti vastaa suomessa.. Ebaystä bongasin just 1.3ke sarjan. :)

                                https://i1.wp.com/distilleryimage8.s...a4187780_8.jpg

                                Comment


                                • #17
                                  Ymmärrän kyllä syyn et ei tuu vastaan. Aivan hirveet.:s
                                  3sdm:t olis komeet kyl, pitää katella joskus tulevaisuudessa, ei kyl tän kesän ostoksiin enään mahdu.:)
                                  Mun on luokkajaoista pitäny ottaa selvää, mutten oo saanu aikaseks, samapa se missä sen arvostelun käy hakemassa, jos tästä siihen vaan on..:D
                                  Sain auton vietyä öljynvaihtoon, samalla ainakin palat menee uusiks.:)

                                  Comment


                                    #18
                                    Kuvia kattellessa tulee aivan viimevuos mielee kun ipanan ostin ja samantien sisusta purkuu ja vaimentamaan :D Alkaa olee a3 aika hyvällä mallilla sulla :) Muista sit laittaa viellä jotain huokoisempaa kamaa tonne vaimennuksien päälle niin saat renkaiden ja tuulen aiheuttamia meluja pois vähäsen myös samalla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Aattelin kattoon laittaa pari isoo palaa noise isolator 8:a, vaikka loppujen lopuks yks ja sama laittaako vai ei. Kaikkiin muoviosien sisäpintoihin pitäis saada laitettua kans huokosta mattoa, mihin vaan saa laitettua. :) Oviin olis tarkotus lattarautaa saada välipellin asennuspintaa tukevoittamaan. kattoonkin piti liimata alumiinisoiroja, mut laiskuus vei voiton. :D
                                      Kiitoksia vaan kehuista ja kommenteista! :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Rapee 600€ öljyt, suodatin, kaikki jarrupalat ja etulevyt. Oli menossa pelkkään öljynvaihtoon. Pitiki mennä mainitsemaan vinkuvista etujarruista.
                                        Noooh, pitäähän näiden olla kunnossa, landelle nollaamaan, ei sitä yöllä enään ota päähän.:S

                                        Perus huoltomestan pomo kommentoi: "viime kuukausina on kyl toi sun harrastamises tullu kalliiks."

                                        Comment


                                        • #21
                                          Aika vailla vapaa-aikaa tätä on tehty nyt. Tällä hetkellä koko auto lattiasta kattoon vaimennettu, uupuu vaan etuovien välipellit ja takaovet kokonaisuudessaan. Kattoon laitoin pari "Noise Isolator 8" palasta.
                                          Maton alle jäävät kaapeloinnit (akkujen välinen kaapeli, 6kan. rca, 4kpl kaiutinkaapeleita, soittimen virta; maa ja heräte) vedetty perille ja kiinnitelty nippusiteillä ja vaimennusmaton palasilla lattiaan ja alkuperäisiin kaapelointeihin
                                          Oviin kaiutinkaapelit (4mm2) meni liittimen läpi aika heittämällä. Poralla reikää ja kaapeli suojapunossukassa läpi.
                                          Kirjottelen tarkemmin näitä päivityksiä Autosoundin puolelle, kunhan jaksan. :)
                                          Attached Files

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tutun näkönen rassi. Viimeksi nähty taustapeilistä myöskin Kehä I:llä :D

                                            Comment


                                            • #23
                                              Vahvistinkotelo on tällä hetkellä kaapelointia vaille valmis, teipattuna ympäriinsä. Teen kuvapäivitystä kun saan viellä enemmän valmista.
                                              Sellanen kysymys tossa vaan heräs, kun tossa pohjalevyssä jää näkyviin tollanen 10x16cm tyhjä alue, johon suuntaan putken sisältä ledivalaistuksen. Tälle alueelle haluisin kohokuvioituna projektinimen "Audison A3" jotenkin tyylikkäästi.
                                              Tää alue on vahvistimien väliin jäävässä alapohja tilassa, jonka päälle tulee tummennettu "välipleksi". Muuten on pohjalevy aika hyvin täytetty.
                                              Toi alue on yhen ruman ryssimisen takia saatava kulmasta peittoon, joten jotain pitää keksii siihen. :D
                                              Mistä sais jotain "hienoja" kirjaimia, tai miten ton kohokuvioinnin toteuttais carbonteippauksen päälle? Vai olisko muuta hyvää ideaa. Korkeuden puolesta tilaa on n. 1,5 cm.

                                              Tuolla alatilassa tulee muualla olemaan kaapelointeja, jotka ton merkatun levyn ali menee taas ulos levystä. Pleksin päällä kulkee vahvistimien kaapeloinnit, jotka vähän peittää suoraa näkyvyyttä tohon alatilaan. Ledinauhat tuolla menee sivuilla.

                                              Kuva vähän selventämään.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #24
                                                Sit heti perään toinen ongelma, mihin kaipaisin vähän näkemyksiä.

                                                Heti ekana kattoo noi liitekuvat, niissä toi metallikaulus jää kaiuttimen ja oven välistä näkyville, ja toi väli pitäis saada siistittyä.
                                                Helpoin olis nakkaa varmaan toi alumiinikikkula mäkeen ja tehä mdf kikkulat tilalle ottaen kaiutin oven pinnan tasolle, mut haluun ehdottomasti pitää noi metallirenkaat tossa kiinni, on meinaan aikasen tukevat.
                                                Kaiuttimen ja kikkulan välissä on alumiininen korokerengas, koska toi kaiutin ei mahtunu tossa olevaan syvennykseen, runko otti reunoihin kiinni. :(
                                                Kaiuttimen asennuskehys tulee ton kikkulan reunoista nelisen milliä ulospäin, eli tohon tarvis vähän jotain täytettä väliin ja sen päälle nahkaa.
                                                Kaiuttimen puoli on helppo, mut oven puolella "vastasyvyys", vai miten sen muotoilis, muuttuu. Eli siis siin on noita syvennyksiä jne.
                                                Jotain ideoita, millä ton välin täyttää, et saa kankaan laitettua samaan tasoon siististi.

                                                Toivottavasti jotenkin ees ymmärrettävissä mitä haen. :S Kuidun kanssa en haluu tos oves läträtä.

                                                E: toi kikkula ei saa olla ovipahvissa kiinni, koska se on saatava irti, jos ovipahvin purkaa.
                                                Attached Files
                                                Viimeksi muokannut Juha|; 23.8.2014, 17:45.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Huh. Hifeistä kirjottelin tollasen sekavan kertomuksen. Näkyisköhän vaikka liitteenä:
                                                  Kuvia löytyy täältä.

                                                  Heipparallaa. Kipeenä kotona ollessa olis aikaa päivitellä tätä vaikka oikeen kuvien kera. :)

                                                  Alotetaan tosta vaimennuksesta.
                                                  Tällä kertaa purin koko auton atomeiks ja vaimensin kerralla, oli ehkä vähän helpompaa verrattuna edelliseen operaatioon. Mattoa tähän ei mennyt, kun 2 tukkupaketillista. Käytössä oli Black Gold ja jonkun verran vanhaa Silveriä. Kaikkiin muoviosiin laitoin Bilteman huippu pehmytmattoa, ajattelin et se kaikuja vähentäis tj. tuli kuitenkin laitettua. :D
                                                  Ei jaksanut alkaa tekemään viimosen päälle, niinkun oli puhe. Yritän uusilla kumeilla saada sisämelua pois, luultavasti se enemmän vaikuttaa. :)

                                                  Katosta sai noi alkuperäset kumisoirot aika helposti pois, kun löysin aika hyvän välineen. :) Noiden päällähän oli vielä ne pahvinpalaset, jotka jo revitty pois.
                                                  Katossa kauttaaltaan kerros mattoa ja päällä Noise Isolator palaset. Piti tonnekkin laittaa enemmän jäykistettä, mut se tulee sit vol 2:een. :D

                                                  Lattia vaimennettu myös yhdellä kerroksella. Originaalivaimennukset jätin alle, oli ne niin hyvin kiinni. Edestä pyöränkoteloihin laitoin mattoa niin ylös kun vaan paineltua sai.

                                                  Kontissa vasen ja oikea puoli, katto, lattia ja kontin luukun pellit yhdellä kerroksella. Pyöräkoteloihin lätkäsin kyllä tuplamaton viellä päälle. Täältäkään en poistanut alkuperäisiä vaimennuksia. Myös ulkopellit vaimennettu siltä matkalta miten niihin yletti.
                                                  Samassa yhteydessä laitoin myös kontin luukun muoviverhoiluun black goldia, jonka päälle pehmytmattoa.

                                                  Ovien vaimennuksissa käytin kaikki ylimääräiset Silver jämät, niitäkun oli pari hassua neliötä. Edessä ulkopelleissä toista kerrosta Silveriä ja päällä Black Goldia siellä täällä. Kaiuttimien takana 4-5 kerrosta mattoa ja joku random pehmytmattopala. Välipeltiin kerros Black Goldia ja muoviset lärpäkkeet sialla peltiin kiinni. Kaapelit kiinnittelin pehmytmaton jämäpalasilla.
                                                  Samalla tein kaiutinkikkuloille kiinnitysreiät, joihin sinkkimaalia porauksen perään.
                                                  Kaikissa oviverhoiluissa myös pehmytmattoa kauttaaltaan.
                                                  Oviinkin piti tulla alumiinisoiroa, mut jääköön sekin seuraavaan kertaan sit. Jotain parannettavaahan pitää aina olla, eikö? :D

                                                  Kuvia:
                                                  Oikea etuovi
                                                  Vasen etuovi
                                                  Etuovien verhoilut
                                                  Oikea takaovi
                                                  Vasen takaovi
                                                  Takaovien verhoilut

                                                  Vaimennuksen jälkeen kasausvaiheessa pesin painepesurilla, imurilla jne kaikki verhoilun osat ennen kiinnittämistä. Pienimpien vaaleiden verhoiluosien kanssa kävin suihkussa, helppo siellä hinkata. ;)
                                                  A-pilariin mattojen laiton yhteydessä myös diskanttikupit löysivät kiinni ritilöihin kiinnitettynä, tätä kiinnitystä pitää viellä parantaa. Diskantit heiluu ajaessa, koska ne on vaan tossa verkossa kiinni, en viihti bägipelossa laittaa ainakaan peltiin kiinni. Jotain metallitukea pitää taakse keksiä.:)

                                                  Kattoverhoilu tuli kiinni ilman matottamista, kaikki osat kuitenkin hinkkailin puhtaaksi. Kattoverhoilun kiinnitin kasausvaiheessa ensimmäisenä, koska pilarit pitävät osakseen verhoilua paikoillaan ja verhoilun saa helpoiten mahtumaan autoon, kun muut osat on jo purettu. Purettaessa toki otetaan irti viimeisenä.
                                                  Kattoverhoilun laiton jälkeen asensin lattiamaton paikoilleen, imuroituna ja putsattuna. Penkkejä en vielä tässä vaiheessa kiinnittänyt vaikeuttamaan muuta sisustan kasausta. Isoimmat verhoilut ensin kiinni, pikkuosat viimeisenä. :)
                                                  Lattiaverhoilun laiton yhteydessä toki keskikonsoli ja muu iso kasa pikkuhelyjä löysi kiinni.
                                                  A ja B-pilarien muovit voi laittaa tämän jälkeen. Nämäkin matotettuna ja pestynä kaikki samalla kaavalla.
                                                  Loppu kasaus kontista kohti keulaa.
                                                  Jos en väärin muista, niin c-pilarin verhoilu ja kontin sivun verhoilut laitoin ensin, tämän jälkeen isommat sivupalat, joista kuskin puolelta poistin verhoilun subikotelon tieltä. Viimeisenä takapenkin sivujen muovit. Kontin kattopala painuu viimeisenä paikalleen.
                                                  Kuvaa viellä valmiista: Oikea ja Vasen.
                                                  Nyt saa kynnysmuovit kiinni, mitä en ite matottanut, mutta putsasin kyllä. :D Niiden jälkeen eteen kaarien muoviosat, joissa matto kauttaaltaan. Lopuks viel imuroidut ja siistityt penkit eteen ja taakse.
                                                  Väitän ettei tää oo näin puhdas ollu ku tehtaalta tullessaan, eikä tän session jälkeen varmaan koskaan tuukkaan oleen. :D Purku-kasaus meni tällä kertaa mitään hajottamatta, ehkä joku kiinnike kuitenki kärsi, mut muuten. ;)
                                                  Viimeksi muokannut Juha|; 10.9.2014, 20:13.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ja jatkuu..

                                                    Toki ennen lattian kasausta vedin myös kaapelit. Kaikki kaapeloinnit kiinnitettynä vaimennusmaton paloilla ja nippusiteillä.
                                                    Soittimelle virta ja maa, sekä konttiin menevä heräte kulkee vasenta laitaa kurttuputkella suojattuna. Soittimelle herätteen otin kuskin puolelta löytyvästä sulakeboksista. Valmisliittimen sai marmorilta, jatkoholkki mallia Caliber ja puristustyökaluna helppokäyttöinen Bizline. Reitti menee ratin muovien takana suojapunossukka suojana soittimelle asti.
                                                    Vasenta laitaa kulkee myös suojassa akkujen välinen (20mm2) kaapeli.
                                                    Virrat kiertävät takapenkin vasenta laitaaylös. Tiukoissa paikoissa, jossa metallia lähellä, on virtakaapelikin suojattu putkella, muuten koko matkan suojapunossukassa. Etuakulta tulevan kaapelin alunperin laitoin konehuoneeseen ilman suojaputkea, mutta lisäsin sen kyllä sinne myöhemmin, tajuttuani virheen. :D Läpivienti löytyi kyllä helposti, akku irti ja sieltä takaa löytyy orkkiskaapeleita jotka menee isosta tutista läpi. Siihen olis mahtunu vaikka kuinka isoa kaapelia läpi.

                                                    Oikeeta puolta menee Audisonin 6-kanavainen rca-kaapeli, joka suojattu ainoastaan soittimen päädystä, takana myös konttiin mentäessä putki ympärillä. Tuli myös teippituunattua kaapelia soittimen päässä. :D
                                                    Samaa puolta kulkee myös molempien puolien kaiutinkaapelit suojattuna kurttuputkella koko matkalta. Vasemman puolen kaiuttimet samassa putkessa ja toiseen oikean puolen kaapelit. Diskanteille 2,5mm2, mideille 4mm2.

                                                    Molemmilla puolilla oviin pääsi helposti liittimen läpi. Porasin reiän alkuperäisen kaiutinliitoksen kohdalle, josta sai sujautettua leikiten 4mm2 kaapelin suojapunossukassa, lopputuloksen jäädessä siistiksi.

                                                    Diskanttien liitoksen toteutin Caliberin random liittimillä, jotta on pilarit vielä helposti irrotettavissa.

                                                    Midien kiinnitys vaatikin sit jo vähän aikaa.. :D
                                                    Holkit oli jo aikasemmin olemassa, niiden sisään laitoin samaa pehmytmattoa, jota jo vaimennuksissa käytin. Sinkkimaalilla suojattujen kiinnitysreikien ympärille laitoin sian tiivistemassaa, jotta väli olisi tiivis. Massan annoin kuivaa ja puristin holkin sitten kiinni. Oven ja holkin väliin tuli myöhemmin myös iv- tiivistysnauhaa, koska koin ton tiivistysmassaidean loppujenlopuks irrottaessa holkkia kuitenkin huonoks. Kiinnitys oveen 8:lla M6 pultilla.
                                                    Kaiutin ei kuitenkaan suoraan mahtunutkaan tohon holkkiin, vaan otti reunoiltaan kiinni. Ongelman ratkasin ostamalla alumiiniset sentin korokerenkaat, jotka sikaliimatiivistemassalla ja pulteilla on tukevasti holkissa kiinni.
                                                    Kaiuttimen ja asennusholkin välit kaikki tiivistetty samalla iv-tiivistysnauhalla ja kaiuttimet kiinni holkissa 4:llä M6 pultilla, kanta samanmoinen kuin diskantin kiinnityksessä, kuusiokolo.
                                                    Kaiutinkaapeli luonnollisesti värikoodatussa kutistesukassa holkitettuna.
                                                    Audisonin kaiuttimien kaapeliliittimet on kyl mun mieleen ihan per.. Jouduin uudet midit hankkimaan kun sain ruuvin katkottua, eihän se kestä mitään. Ja ettei lokaa tuu niskaan liikaa kiristämisestä, ni löysättäessä hajos, koska ruoste. :D En saanu juottamalla kuntoon, niin uudet piti saada.

                                                    Nyt etuovien ollessa kasassa mietityttää vaan toi rako mikä tohon jäi. Oon ajatellu täyttää sen kaiuttimen suojan reunojen mukaan ja päällystää nahalla. Toi Asennusrengas tulee holkista n. 4mm ulospäin, jolloin tohon väliin jää tollanen syvennys. Mitähän ainetta tohon väliin vaan laittais? Muotoa on kuitenkin vastassa ovipahvissa, niin ei pääse niin helpolla. Kuidun kanssa en jaksais tossa kikkailla. :S
                                                    Toinen vaihtoehto olis tehä tollanen "asennuspaneeli" koko matkalle alumiinista tai pleksistä. Silloin tosin joutus tosta hanskalokerosta luopumaan, mut eipä olis mitään siellä sit vibraamassa. :D

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ja viellä:
                                                      Soittimen asensin myös paikalleen tossa muiden hommien lomassa.
                                                      Mitään alkuperästähän tonne ei jäänyt, kun antenni. Antenniadapterin hain Autostudiolta ja virtaliittimen Motonetistä. Vähän värikoodattuna kaapeleita, muuten niitä ei sen kummemmin ookkaan merkattu. 2x2,5mm2 menee maihin taka-akulle, virtaa tuo 1x 2,5mm2 ja herätteet 2,5mm2. Aikamoinen rytökasa toi kuitenkin on, vaikka yritin riisua noita isoliittimen karvoja ja soittimen turhia karvoja pois. Iso-liittimen ylimääräset kaapelit katkottu ja päätettu suojapunossukalla. Aux ja usb menee suojapunossukassa soittimelta keskikonsoliin, päissä teippaukset, kun ei kutistesukkaa oikein väliin saanut.
                                                      Asennusraudan kiinnitin kahdella lätäriruuvilla kiinni samaan paikkaan, mihin kehyslevy yksinään tulis kiinnittää.
                                                      Carbon teippauksen toteutan keskikonsoliin ja ovien listoihin myöhemmin. :)

                                                      Etupään vaihe on tällä hetkellä juurikin tuo, muuten valmis, mut ovet pitää viel siistiä.
                                                      Kontissa riittää viel tekemistä.

                                                      Subikotelon kannen kiinnitin kuidulla pysyvästi ja samalla hain muovista uutta muotoa, kun tuli silloin viime autoon aika hutiloiden kuidutettua tää. Reunamuotoja tuli myös haettua puunpaloilla ja muilla, että sai kotelon reunat istumaan muovin kanssa linjaan. :)
                                                      Mdf:stä tuli tehtyä rinkula, johon upotin 6mm lyöntimutterit (oliko noin?), elementti tulis 8:lla M6 kuusiokolopultilla kiinni.
                                                      Rinkulan suuntausta hain autossa, vaikka myöhemmin totesinkin että pitää takareunaa viellä nostaa et elementti mahtuu reikäänsä. :D Mites se olikaan et miten suunniteltu on miten päin vttua tehty? :o Ylemmäs toi kuitenkin loppujen lopuks jäi, vaikka kuvissa haku on aika alhaalla. :p
                                                      Rinkulan ja kotelon väliin laitoin kankaan ja kuitua päälle. Vaikka ei kuvista uskoiskaan, niin toi kotelo oikeesti on tiivis. :D
                                                      Bilteman hiekkapuhallushiekkaa hartsin kanssa sekasin ja kotelon pohjat täyteen. Sekin ottaa oman aikansa, kun tossa kotelossa ei hirveesti tasapintaa oo.
                                                      Kokeilin erilaisia seoksia ja välillä enemmän kovetetta jne. Joskus sai 3 päivää odottaa et kuivuis toi hiekkamäski tonne, kun jos samalla hartsiseoksella ilman hiekkaa tekis, niin kuivuis melko nopeesti sillä kovetemäärällä. Outoa. Pari kiloa olis viel hartsia jäljellä, ne viel tohon pohjaan tuhoon, kun ei niin tasasesti kaikkialla viellä oo. :)
                                                      Kiinnityksen aattelin toteuttaa kolmella M8 pultilla läpi takana olevaan peltiin ja kannesta kiinni vahvistinräkkiin. Yhen tuen tein vanerista tonne kotelon seinämien väliin, ettei liikaa eläis.

                                                      Näyttäähän tää kotelo kyllä niiiiin räpellykseltä, mut mikään säätö ei kuitenkaan jää näkyviin, kitti ja kangas kyl tekee tosta jo vähän upeemman. :D Tällä hetkellä toi nimenomaan odottelee tota siistimistä ja hiekkahartsia lisää. Sisään viel tulee ne pehmytmatot kauttaaltaan. Toki siihen pitää saada terminaalikin kiinni. :)

                                                      Tästä viellä laadun takuuks, jos ei muuten usko.. ;) Merkin lisäks tonne koteloon hävitin kiviä, yhen puun lehden ja tais joku kolikko tippua sekaan. :D

                                                      Taka-akku, Optima yellowtop 66Ah tuli kiinnitettyä samalla tavalla kuin edelliseenkin, kierretangolla pohjasta läpi ja kansi päälle. Kontissakin vallitsee rcan tuoma saksaväritys.. :D

                                                      Sit tää kermakakku, mitä oon tässä viikkokaupalla terassilla duunaillut, eli vahvistinräkki. Tän kanssa tuli duunailtua paljon ilman kameraa, kun menin oman S5:n hajottamaan takaovien vaimennuksessa, tanssien sen näytön päällä. :/
                                                      Tein sen pohjalevyn uudestaan mdf:stä, koska edellisessä oli niin paljon parannettavaa. Tähän uuteen tein upotuksen jyrsimellä 4mm:n pleksille, merkkasin laitteiden kiinnityspaikat, jonka jälkeen carbon teippiä niskaan.

                                                      Reunapaloihin sahailin ja jyrsin käsipelillä paikat tuulettimille (2kpl tuo ilmaa sisään ja 2 vie ulos). Kuppiterällä taakse reikä. Tästä tekovaiheesta ei kuvia oo, mut valmiistahan se on helppo päätellä miten se on tehty. :)
                                                      Reunapalat joutu viel kittaamaan ja hiomaan, jotta niistä sai teippausvalmiit, samalla tein kaapeleille läpiviennit koteloon. Valmiit, teipatut reunapalat on kiinnitetty pohjalevyyn pohjasta läpiruuvaamalla ja parilla kulmaraudalla.

                                                      Reunapalojen laiton jälkeen sain tuulettimet kiinnitettyä, läpipultattuna omilla kiinnikkeillään. En tiennyt muuta keinoa tolle tulo/poistotuuletukselle, kun sen, että käänsin 2 tuuletinta eri päin. En oo vieläkään ehtinyt testata toimiiko se edes noin. :D

                                                      Tuulettimien ollessa kiinni, sain fiilistellä ja laittaa jo laitteet viimeiselle paikalleen. Kaikki ruuvattuna kiinnitetty, ei pulttaamalla. :(

                                                      Pohjakotelon teon aloitin tekemällä sivuille kontin muotoja mukailevat sivupalat, jotka teippauksen jälkeen kiinnitin omille paikoilleen. Samalla kiinnitin levyn, joka "jakaa" upotustilat toisistaan, jonka ali kaikki alakotelon kaapelit kulkee.
                                                      Tämän jälkeen ledinauhat löysi paikkansa, juotettuna, muttei mitenkään suojattuna sivulistoihin omilla tarranauhoillaan kiinnitettynä. Ledinauhojen (2x0,75mm2) kaapeloinnit tc-kiinnikkeillä naputeltu levyn pohjaan ja jako tapahtuu sokeripalaan liittämällä.

                                                      Sivupalojen päälle ladoin vesivanerista leikatut palaset, jotka kiinnittyy sikaliimalla ja nauloilla. Sisältä rajat on mitä on, teipillä ajattelin peittää. :) Palojen teippaus vasta jälkeenpäin osottautui melkoisen vttumaiseksi hommaksi... Tämän vuoksi teippauksen reunoja on "korjailtu".
                                                      Yhteen kohtaan jäi ajatusvirheen seurauksena aika ruma lovi, tähän laitoin 25mm teipatun sähköputken, jonka sisään on koko matkalle laitettu led-nauha, valo tulee rei-istä tälle ylimääräiselle tasolle. Tälle tasolle on tarkoitus tulla jollain tyylillä kohokuvioituna "Audison A3", johon tää valo nätisti osottaa. Tosta valosta ei oo muuta kuvaa ku kaapelin läpiviennistä pohjalle, mut nauha sielläkin on. :D

                                                      Kaapeloinnit (2,5mm2) pohjakotelossa kaikki suojattu suojapunossukalla ja kutistesukalla. Väriä tuo keltaiset ja punaiset lisäherkut, saksateemaa täälläkin, ensimmäistä kertaa näkyvillä. :D Kiinnitykseen hain kodin ykkösestä tollasia kaapeliniputtimia, läpinäkyviä kiinnikkeitä, joihin saa nippusiteen.
                                                      Täältä siis lähtee valo-ohjaukset, tuuletinohjaukset, dsp syöttö, soittimen syöttö ja maadoitukset. Vahvistimien virrat jaetaan räkin yläkotelossa.

                                                      Pleksi leikattuna ja reiät tehtynä, kiinnitys ruuveilla suoraan mdf:ään. Pleksi on tarkoitus tummentaa, jottei alakotelo hyökkää liikaa silmille. :)

                                                      Räkin pohjasta tulee kaapelit ulos, sen levyn kohdalta johon kohokuvio olis tulossa. Kaapelit kiinnitetty pohjalevyyn tc-kiinnikkeillä. Sekavaahan tuo on, mut eipä toi jää näkyville tuokaan. :) Kaikki mitä voi paikallaan tehdä, alkais olla tehty.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tää on viimenen... :D

                                                        Yläkotelon kaapelointi tällä hetkellä meneillään. Virrat, herätteet ja rca:t on paikoillaan. Virtakaapeleihin holkit puristettu tollasella duunista lainaamalla puristimella, kätevästi painuu kyllä holkit kasaan. Tätä olis tarkotus käyttää lisämaadotuksien tekoon jne. :) Herätteiden ja muiden holkit bizlinen pihdeillä kasaan.
                                                        Kaapeleita on yläkotelossakin värimerkattu, punanen +, sininen -, keltanen rem. Muut merkinnät teen kaikki kerrallaan tollasilla nippusiteen tyylisillä merkkauspannoilla.

                                                        Rca kaapeleista jäi aika paljon ylimäärästä kaapelia, pitää jotenkin sitoa nippusiteillä kiinni. Herätteet on ketjutettu, soittimelta dsp:lle, jolta vahvistimelta toiselle. Vahvistimelta heräte menee viellä alapohjaan ohjaamaan relettä.
                                                        Otan viel valmiimmasta parempia ja selvempiä kuvia, kunhan joudan.

                                                        Räkin reunoille laitoin yhen pitkän lednauhan kiinni. Kaikki nauhat toimii samalta kytkimeltä (päällä, päällä kun kontin avaa, pois päältä)

                                                        Tuulettimien kaapelointi tehty 2x0,75mm2 kaapelilla, ketjutettuna ja jaettuna sokeripalassa. Kaikkien sokeripalojen ruuvinreiät on tarkotus viellä suojata oikosulkujen välttämiseks. Tuulettimien taakse myös tulossa verkot suojaks.

                                                        Loput kaapeloinnit pitää tehdä, kun saa räkin autoon kiinni.
                                                        Kontista uupuu siis viellä subikotelon viimeistely, terminaali, matot ja kiinnitys.
                                                        Vahvistinräkki oottaa kohokuviota, pleksin tummennusta ja autoon kiinnitystä. Pitäis myös se sulakeboksi kiinnittää siihen alakoteloon, ja tehdä päätylevy siihen.
                                                        Etuakulle pitää vaihtaa kengät ja lisätä väh. 50mm2 maihin. Sulakeboksi kiinni ja lähtö taka-akulle.
                                                        Taka-akulta 50mm2 vähintään maihin. Sulakeboksi ja erotusrele etuakulta tulevan virtakaapelin väliin.
                                                        Sit tietysti kansilevy räkin päälle konttiin (olemassa 20mm vesivaneria pari isoa levyä), pleksin upotus ja verhoilut. Lastaussuoja toki viel.
                                                        Tollanen 10mm polykarbonaattilevy vaan tohon kokoon maksaa ihan vietävästi. :o

                                                        Kyllä viel tekemistä riittää, vaikka paljon on aikaa jo mennytkin tänä kesänä. :S
                                                        Kunhan pääsee kesälomalle lokakuussa, niin saa varmaan jo aika valmiiks. :)
                                                        Pitää yrittää jättää lomabudjetista vähän ylimäärästä autoon, tai koittaa putsata casinot Vegasissa. :D

                                                        Btw. mittasin kotelon painon, 19kg
                                                        vahvistinräkki olis n. 26 kg. Ihan hyvi tuolta tulee lisää painoa. Tosta viel subielementin, kansilevyn ja pleksin painot uupuu. Siihen vaimennukset ja etupää, varmaan pysyy jossain maltillisessa max 150 kg yhteensä.

                                                        Tikkari sille kuka tavaa koko sotkun läpi ja tajuu viel jotain. ;D Oon tätä päivitystä vältelly ku tiesin et tulee liian pitkä. :D

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Pitkästä aikaa taas. Tätäkään ei olla oikeestaan kun hajotettu vaan.

                                                          Toinenkin etuvanne otti osumaa ja meni siihen kuntoon, jotta ens kaudelle pitää uudet saada. Renkaiden kulutuspinnoista varmaan pitäis selkäsauna saada. Kaikki ihan silopinnalla ja etuoikeelta paisto kankaat sisäreunasta. Oli ottanu vähän osumaa kaaren kanssa.
                                                          Kaikissa kaarissa muutenkin kyllä paistoi pieni et ja maanläheisyys, paljasta peltiä sen verran esillä.:/

                                                          Vanteen tuhoamisesta motivoituneena yritin nostella talvikorkeuteenkin, mikä myös takerteli. Takajousen säätömutteri oli aivan jumissa eikä säätöä oikein ylös saanut. Vähän kirrasin iskaria pidemmäks et sai edes sentin pari perää ylös, tuloksena aivan hemmetin jäykkä perä... Keulaa otin kolmisen senttiä ylöspäin.
                                                          Matalaks se viel jäi, josta taas muistuttaa Turun motarin rampille hajotettu etulippa ja lumikokkareen vinoon korkkaama kaari.

                                                          Liikkeeseen pitäis viedä, jotta sais sinne jousen väliin ne palikat, niin sais tota keulimisefektiä vähän pois.
                                                          Samalla pitäis hoitaa pois myös jäähdytysnesteen vuoto, dieselääni ja perushuolto.
                                                          Leimakin pitäis käydä hakemassa viimeistään maanantaina, jonka johdosta sain vihoviimein tilattua ajovalopolttimot sävyssä 6000k. Viel pitäis loppukin valopäivitys toteuttaa.

                                                          Otettava alkuvuodesta niskasta kiinni ja alkaa käymään noi epäkohdat läpi. :)

                                                          Autosoundin sivuilla (http://www.autosound.fi/phpbb/viewto...=3416&start=60) on taasen tarkempaa päivitystä hifipuolesta. Tänään otin ekat äänet ulos ja huomiseks jo sovittuna vähän säätösessiota..:)
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            WTF, kuustuhatta kelviniä. Miks ihmeessä? :D

                                                            Edit. Noin muuten asiallista jälkeä, ja punamustasta värityksestä iso peukku.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X