Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0TDI BMK korkeat päästöt (hylky katsastuksessa)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    3.0TDI BMK korkeat päästöt (hylky katsastuksessa)

    Kyllähän se katsuri autoa kehui, mutta hylky tuli kun päästöt oli luokkaa 3,7 (EUR 4 raja 1,5). Autossa ei ole DPF:ää. Kaksi kertaa kokeiltiin ja toisella lukemat olivat jopa huonompia vaikka pientä "avausta" välissä tehtiinkin.

    Mistäs tätä nyt sitten lähdetään purkamaan, ja missä olis sit se kuuluisa vika? Vikakoodeja ei löydy, turbo + ilmamäärämittari vaihdettu vuosi sitten. Ilmanputsari vaihdettu Tammikuussa. Mitenkään ei muuten oireile; tyhjäkäynti tasaista ja hiljaista, vedot tuntuis olevan tallella ja muutenkaan ei mistään huomaa että jotain vikaa jossain on. Kulutus on kyllä ollut jonkin verran kovempaa kuin täälläkin muutamassa ketjussa samanlaisten autojen omistajat ovat mainoistaneet ja se nyt on ehkä ainoa mistä hiukan olen mietiskellyt että jotain häikkää vois jossain olla. Täyskiihdytyksessä voimasavu on kyllä melkoinen, mutta niinpä se ilmeisesti tämmöisissä kuuluukin olla.

    Eli ennen kuin lähdetään asiantuntevalle pajalle soittelemaan, niin vinkkejä otetaan vastaan mitä vikoja alettaisiin kartoittamaan. Mieluusti aletaan sieltä halvimmasta päästä purkamaan asiaa, ettei heti mennä sinne worst case scenarioon (lue: suuttimet).

    Itsellä ei vielä(kään) aitoa kaapelia löydy, mutta yksinkertaisimmat koodien luvut olen hoitanut tuolla V-checker pro II laitteella.

    Kiirustakaan ei silleen ole, mitä nyt kuukauden sisällä tulisi olla homma jälleen kuosissa.
    Haulla en vastaavaa ketjua löytänyt, mutta jos sellainen kuitenkin on jo olemassa, niin modet varmaan hoitaa ja siirtää tämän sitten oikeaan ketjuun.

  • #2
    Kunnon kaapeli ja vcds esiin ja logeja ajelemaan.
    Suuttimien korjausarvot myös tutkintaan.
    Oma ASB-koneinen ei kyllä savutellut missään tilanteessa niin että olis peilistä nähnyt.

    Comment


      #3
      Kyllä mullakin pöllyää peilissä ihan mielekkäästi, kun talla tiskissä päästelee. Tämä dpf:n poiston ja softan lisä hieromassa jälkeen.
      Viimeksi muokannut VilleP; 18.6.2014, 13:35.

      Comment


        #4
        Alkuperäinen kirjoittaja dr_ink Näytä viesti
        Kunnon kaapeli ja vcds esiin ja logeja ajelemaan.
        Suuttimien korjausarvot myös tutkintaan.
        Oma ASB-koneinen ei kyllä savutellut missään tilanteessa niin että olis peilistä nähnyt.
        Tässähän nämä tärkeimmät tulikin.
        Vakio ehjä ei tosiaan näkyvää pilveä jätä taakse.

        Comment


          #5
          Ahtovuoto aiheuttaa ainakin vedossa mustaa savua, liian rikkaan seoksen muodossa. Siitä olisi varmaan logien lisäksi hyvä lähteä.

          Comment


            #6
            Kovasti erilainen moottori, mutta kaverin pumppari Golf jäi päästöistä kiinni katsastuksessa. Syyksi paljastui viallinen EGR. Oireita ei sen kummemin ollut, eikä vikakoodeja.

            Comment


              #7
              Juhannuksen viettoon lähdetään ahtovuotoa toivoen... Ens viikolla sitten pitää paneutua asiaan, kun pitää tuolla A3:lla tämä reissu taittaa peräkärryn tarpeen vuoksi. Jotenkin haluaisin uskoa johonkin muuhun kuin suuttimiin, kun ei muita oireita oikein ole. Pitääkö muuten pahimman sattuessa vaihtaa kaikki, vai riittääkö vain niiden mahdollisesti vikaantuneiden vaihtaminen?

              Comment


                #8
                Riittää viallisten uusinta.

                Comment


                  #9
                  Alkuviikosta kaapeli kiinni ja ennen sitä kovaa ajoa... sitte ollaan paljon viisaampia toivottavasti. Hyvää Jussia kaikille vaan tässäkin ketjussa asioiville (vaikkei ketjun aiheeseen kuulukkaan)!

                  Comment


                    #10
                    Nyt olis sitten ihmetelty hieman Audin sielunelämää (kiitos vielä kerran Pave76). Korjausarvoja tutkiskeltu, ja logejakin hieman otettu ajosta. Vieläkö noista jotain ymmärtäisi niin hyvä! :)

                    Liitteenä kuvat suuttimien korjausarvoista tyhjäkäynnillä sekä logit. Osaakohan joku noista sanoa josko jotain ihmeellistä näkyy? Ainakin ahdot tuntui olevan kunnossa ja ilmamäärätkin seuraili pyyntiä. Onkos noissa suuttimien arvoissa jotain outoa?

                    Vikakoodejakaan ei uusia montaa ollut ja nollauksen jälkeen pari pysyi sitkeästi. Tässä ainut josta en ihan varma ole (ilmastointiin liittyvä?), pari muutta liittyi keskulukitukseen ja sähköiseen peräluukkuun. Toki tämäkin näyttää olavan jo muutaman vuoden vanha.

                    Address 08: Auto HVAC Labels: 4F0-910-043.lbl
                    Part No SW: 4F0 910 043 HW: 4F1 820 043 N
                    Component: KLIMABETAETIGUNGH05 0160
                    Revision: 00000027 Serial number: 00000000159728
                    Coding: 0000278
                    Shop #: WSC 02325 785 00200
                    VCID: DBB517581A92C8C62E5-808E

                    1 Fault Found:
                    01087 - Basic Setting Not Performed
                    005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation
                    Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100101
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 0
                    Mileage: 207998 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2011.10.20
                    Time: 08:50:24


                    Sauhu on kyllä aika kova kun täyden kaasun antaa... jos hiljalleen nostaa kierroksia, ei sen suurempaa voimasavua putkesta tule. Voiko sitä ahtovuotoa noista logeista edes nähdä varmasti? Olisiko vielä jotain mitä jäi tutkimatta?
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      Ainut mikä itellä ihan yhtäkkiä ottaa silmään on tuossa viimeisessä logissa oleva 10 ryhmä ja siinä tuo actual air mass, joka pitäisi täyskaasulla olla <1050 mg/stroke... login mukaan maksimi mitattu on 1010,5 (100,6% kaasupolkimen asento). Eihän tuo nyt ihan kauheasti vajaaksi jää, vai olisiko tuo tarvinut hieman pidemmän huudatuksen?

                      Täyskaasulla näyttäis myös parissa ruiskussa olevan tuo korjaus yli/ali ohjearvon +-2,99mg/str; mutta tuo ohjearvo on tyhjäkäynnille.
                      Viimeksi muokannut Ronde79; 24.6.2014, 09:33. Perustelu: lisäihmettelyä

                      Comment


                      • #12
                        Ilmamäärä- ja lambda-arvojen perusteella kärsii ilmanpuutteesta, ehkä ahtovuotoa jossakin. Tai sitten EGR vuotaa.
                        On näköjään lastutettu peli ja sekin voi lisätä savutusta.

                        Comment


                          #13
                          Tämä lastutus tulee ainakin itelle ihan täytenä yllätyksenä... mistäs tuon voi päätellä? Mielessä on käynyt että tän veis ohjelmoitavaks, mutta ilmeisesti ei sitten sellaiseen ole tarvetta?

                          Tuo ahtovuoto olisi kyllä toivottava vika sinänsä, niin selviäis pikkasen etuusammin kuin jos esimerkiksi alkaa suuttimia vaihtelemaan. Pitääpä seuraavaksi hiukan noita letkuja/putkia tutkiskella... vaikk ovat kyllä aika hyvin piilossa suurin osa.
                          EGR sitten myös pitää tutkia, kumma ettei edes siitä anna vikakoodeja. Eikös näissäkin kannata tehdä samalla tavalla kuin vanvoissa nokkasorvidieseleissä... pellinpala EGR:n putkeen ja sitten ohjelmasta disablointi?

                          Kiitos Artulle jo tässä vaiheessa; oletinkin että täältä foorumilta asiantuntijoita löytyy jotka heti pystyvät ainakin jotain näiden logien perusteella sanomaan.

                          Comment


                            #14
                            Tänään sitten homma varmistui. EGR vuotaa. EGR tulpattiin ja ei mitään ongelmaa enää. Tosin autoa olen "ajanut" viimeiset pari viikkoa ja vaihdoin vielä varmuudeksi myös ilmanputsarin vaikka se olikin alkuvuodesta vaihdettu sekä kiristin pari ahtoputkea. Tänään oli ensimmäiset savut ollu jo lähes rajojen sisällä luokkaa 1,6-1,8. EGR:n tulppauksen jälkeen arvot oli 1,0-1,2

                            Ilmeisesti ei vikavaloa (ainakaan vielä) ole mittaristoon sytyttänyt, vaikka tulppa EGR:ssä onkin. Vikakoodi siitä kyllä tulee. Jos/kun tuon nyt käy sitten vielä ohjelmasta varmistamassa, niin siinä ei varmaan mitään sen erikoisempaa ole, kunhan seuraa (täältäkin) löytyviä ohjeita? Pitäisiköhän sitä samalla miettiä sitten imusarjojen puhdistusta kun se pääkarstoittaja on nyt saatu pois pelistä?

                            Comment


                            • #15
                              Hyvä että homma selvisi. Jottei elämä kävisi tylsäksi niin melkolailla näyttäis olevan vuodon korjausta suuttimissa :(

                              Comment


                                #16
                                Kyllä sitä kans katteltiin että korjausarvot olivat joidenkin suuttimien kohdalla aika suuret, vaikka nyt ns. rajoihin vielä menevätkin.
                                Kyllähän se vikavalokin sieltä syttyi EGR:n tulppauksen vuoksi kun hiukan enemmän kilometrejä sai alle. Pitää tuota alkaa sitten seuraavaksi hoitamaan pois päiväjärjestyksestä ja tietenkin alkaa henkisesti valmistautumaan mahdollisten suuttiimien vaihtamiseen. Leima kuitenkin vuodeksi eteenpäin löytyy taas, joten suurin hätä on siltä osin poistunut. Näkyvää savuakaan ei enää kickdown kiihdytyksessä peilistä näy joten taitaapi olla nyt kuten pitää.

                                Tuo lastuhomma jäi vielä itseä hiukan kaivelemaan. Varmasti Arttu on noista asioista todella hyvin perillä joten en epäile etteikö sitä "lastua" autossa voi olla; itsellä kun ei ole mitään vertailupohjaa ns. vakiosta. Yleensä kuitenkin lastutuksen yhteydessä tuo EGR disabloidaan?, ja tässähän se tunnetusti oli vielä toiminnassa. Mikäköhän tuossa lienee takana ajatuksena?
                                Lastutusta mietiskelin itsekkin jossain vaiheessa, mutta jos tästä kerran jo ohjelma löytyy, niin ei maksane enää vaivaa. Voikohan jostain päätellä minkämoista lastua/ohjelmaa sisässä on ja kannattaisiko kuitenkin vielä käydä uudelleen? Voiko lastutuksella olla noihin korjausarvoihin jotain vaikutusta?
                                Tämä kulkine on ennen edellistä omistajaa vaikuttanut jossain varsinaissuomessa, Turun seudulla, jonne se on Saksanmaalta uitettu. Sattuukohan edellinen omistaja olemaan foorumilaisia ja tietäisi faktoja myös mahdollisesta lastusta? http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...postcount=2343

                                Kuten todettua, auto toimii kyllä muuten kuten sen pitääkin ja mitään outoa toimintaa ei ole ollut havaittavissa (ole autolla ajanut itse nyt hieman reilu 10tkm / 5kk). Ainoa on se suurehko kulutus (toki A6, avant, 3.0TDIq, Tiptronic ja 245/35/19 rengastus) mikä on ihmetyttänyt, mutta seurailen sitäkin nyt vielä jatkossa hieman tarkemmin kun ainakin nyt kaikki pitäisi olla osapuilleen kunnossa.

                                Comment


                                • #17
                                  Suurimassa osassa ohjelmointeja ei kierrätystä oteta pois käytöstä. DPF autoissa sitä ei muutenkaan välttämättä kannata deletoida jos pönttö on paikallaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Eikös se ole juuri päinvastoin, että EGR;n tulppaus parantaa DPF;n puhdistusta ja pidentää käyttöikää?
                                    Näin ainakin minulle on valistettu.

                                    Comment


                                      #19
                                      Näin itsekkin ymmärsin kun joitain koti- ja ulkomaisia foorumeita selailin, toki tässä tapauksessa ei DPF:ää ole. Alkaa kyllä mennä jo aika kauaksi ketjun aiheesta mutta jatketaan silti.

                                      Eli tuo EGR poisto ohjelmasta ei onnistu pelkästään VCDS:llä, vaan vaatii softan puukotuksen. Vikavalon kanssa tullee siis pieniä haasteita mahdollisesti ensi kesänä konttorikäynnin yhteydessä, joten ehkä jotain pitäisi keksiä. Optiot lienevät

                                      1. Auton "optimointi" (uudestaaa) jossa samalla poistetaan EGR softasta
                                      2. Uusi toimiva EGR venttiili ja läpyskä pois putkesta
                                      3. Uusi toimiva EGR, ja peltiläpyskä väliin sillä kuuluisalla 8mm reiällä varustettuna
                                      4. Tämä vuotava EGR + 8mm reiällä varustettu peltilevy (jos vaan menee pakokaasuista läpi)
                                      5. Jokin muu, mikä?

                                      Comment


                                        #20
                                        Mun auton on myös softattu jossain välissä, en tiedä kenen toimesta. Softa on melko tyypillinen viri-softa, kaikki peliin ja heti. Kaasun vaste pienillä vaihteilla on rasittava, kun rauhallisesti kiihdyttäminen vaatii ihan tosissaan keskittymistä kaasun annosteluun. Samoin kylmällä koneella ainakin nelosvaihteella pienillä kierroksilla tasanopeuden ajaminen on kuin aallolla ratsastaisi, pientä pumppausta koko ajan. Nämä seikat tuskin tiptronikilla ajavaa vaivaavat, mutta kovan askin kanssa ovat raivostuttavia.

                                        Mullakin on kulutus kovahko omaan makuun. Toki kulutus on valmistajan EU-keskikulutuksen mukainen, mutta epäilisin, että EGR- ja DPF-deleten ja softan järkeistämisen jälkeen pääsisi pienemmälläkin.

                                        Point being, on softia ja on softia. Omasta ainakin vaihtuu.

                                        PS. Harkitsin jopa Audicentterillä vakioksi palauttamista.

                                        Comment


                                          #21
                                          EGR;n vaihto, tulppaus ja poisto softalla.
                                          Viallisen EGR;n tulppaus ja poisto softalla.


                                          Siinä ne järkevät vaihtehdot. Jälkimmäinen on toki hieman kyseenalainen tulevaisuutta ajatellen, jos auto vaihtaa omistajaa ja uudella tulee jotain ongelmia, todetaan egr;n olevan viallinen, jne jne. Tosin tuskin sitä koskaan huomataan että softasta on EGR;n käyttö poistettu.

                                          Arto ei muuta kuin uutta ohjelmaa, et enää kuitenkaan jaksa ajaa vakiolla, vaikka nyt muuten onkin huono softa. Tehoon tottuu jne...

                                          Comment


                                            #22
                                            Sen verran salapoliisityötä on tullut tänään harrastettua että nyt tiedän autossa olevan optimoiautosi.fi softa, joka ladattu Loimaan Autofiksauksella. Pitäisi olla luokkaa +25kW ja +45Nm. Noita softia ilmeisesti aika paljon on Suomenmaassa laiteltu, mutta hirveästi kokemuksia, ainakaan negatiivisia, ei noista tunnu löytyvän. Liekö sitten ihan "hyvää tavaraa" ja ei periaatteessa tarvitse kuin tuon EGR:n poiston. Vaiko kuitenkin kokonaan uusi softa + EGR disablointi + läppien? poisto a'la Turbotec (272/600)? :)

                                            Tämä nyt menee enemmän lastukeskusteluksi, mutta toivottavasti lievä offtopic sallittaneen tässä tapauksessa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Findiesel?
                                              Ainakin itsellä mielessä kun dpf pitää puukottaa sekä muuta...

                                              Comment

                                              Working...
                                              X