Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustuntuman parantaminen (UrAllroad)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ohjaustuntuman parantaminen (UrAllroad)

    Terve! En heti löytänyt apua haulla joten kysyn tässä:

    Olen ajanut kahdella Allroadilla joista servotronic-versio oli kaikissa nopeuksissa autoon sopivampi. Nykyinen tavisohjaus alkaa ärsyttää - auto kulkee suoraan mutta ohjaus on samaan aikaan tahmea ja esim. mukulakivillä sormille lyövä.

    En usko että tehostimessa tai vaihteessa on vikaa (nestettä ei kulu, ääniä ei kuulu, tilanne ei ole muuttunut ajan kuluessa jne). Tukivarret ja raidetangon päät ovat kunnossa, samoin pyöräkulmat.

    Onko siis kukaan vaihtanut servotronicia tilalle tai keksinyt jotain muuta tahmeuden poistamiseksi?

    #2
    Ellen ihan väärin muista niin Ikos-Jari laittoi C4-koriseen servotronicin (tai otti sen pois). Allroad on toki uudempaa tekniikkaa mutten silti pitäisi mahdottomana servotronicin retrofittiä.

    Comment


      #3
      Ohjaustehostimen nesteen voisi silti vaihtaa, kyllä sekin ajan saatossa menettää ominaisuutensa.

      Comment


      • #4
        Olen samaa mieltä tuosta tahmaisuudesta. Tojotan ohjaus on saatu näihinkin.

        Mutta helpoin keino korjata tilanne oli ajella uudella sähkötehostin Octavialla eestaas Oulu-Helsinki väli.
        Kyllä on sen jälkeen tuntunu Allroadin ohjaus varsin hyvälle.

        Comment


          #5
          Mites renkaat, rengaspaineet, vanteiden offset?

          Comment


            #6
            Pidän autoni orkkiksena eli orkkisvanteet ja sopivat renkaat. Kuten sanoin, ei suuntavakaudessa tai tarkkuudessa ole ongelmaa vaan puuromaisessa tunnelmassa ja mukulakivien interaktiivisuudessa.

            Jos saisi puuromaisuuden pois, olisi ohjauksessa vain "kivaa herkkyyttä". Tai jos herkkyyden saisi pois, olisi ohjaus rauhallisen tunnoton. Mutta nuo yhdessä...
            Viimeksi muokannut ttenhunen; 20.2.2014, 14:33. Perustelu: Kiroitusvihreet pois

            Comment


              #7
              Palataanpa tähän vielä. Aion tyhjentää vanhat ohjauksen nesteet ohjeiden mukaan lauhduttimen liitännästä syylärin vierestä.

              1. Tarvitseeko systeemiä ilmata jos täytön tekee ohjausta käännellen ja nestettä lisäten? Jos pitää, miten se (ilmaus) tapahtuu?

              2. Ilmeisesti A6.n ohjausvaihteessa ei ole damperia (iskunvaimenninta). Kuitenkin jotkut ovat jenkeissä sellaisia asennelleet - ilmeisesti johonkin vaihteen malliin sellaisen saa. Ainakin A8:n vaihdetta sai vaimentimella. Onko tästä parempaa tietoa?

              Ongelma on siis edelleen sormille lyönti mukulakivillä ja kuopissa.
              Viimeksi muokannut ttenhunen; 8.5.2014, 23:08. Perustelu: tarkennus

              Comment


                #8
                Ei tarvitse ilmata, se ilmaantuu itsestään.

                Ps, se on jäähdytin ;)

                Comment


                  #9
                  Hammastangon tehostimenpumpulta tulevassa liitännässä on ehkä suuntaventtiili (ainakin vanhassa passatissa on). Liittyneekö asiaan mitenkään, mutta ehkä sen tarkoitus on vähentää sormille lyöntiä. Mahtaako tuo venttili sitten voida vikaantua vai onko sormille lyönti vain ko. auton ominaisuus. Itse otin suuntaventtiilin pois, mutta ei sen johdosta kyllä sormillelyönti lisääntynyt.

                  Comment


                    #10
                    pv, mielenkiintoista. Koska neste kiertää vain yhteen suuntaan, voisi takaisku teoriassa vaimentaa iskuja. Mutta vain jos se tietäisi että kääntö tulee pyöriltä, ei ratista.

                    okkim, jep, jäähdytinhän se on vaikka onkin vain pätkä putkea moottorin jäähdyttimen edessä. Ei mulla sunnuntaiharrastajana ole kaikki termit ns. pakissa.

                    Comment


                      #11
                      Lisään vielä tarkennukseksi että ohjaus on aivan erilainen kuin edellisissä Audeissa, myös edellisessä UrAllroadissa. Jos en pidä ratista kiinni mukulakivellä, se kääntyilee sähäkästi ja paljon.

                      Tehostus kyllä toimii - puutumista olen havainnut vain heti käynnistyksen jälkeen parkkipaikalla jos olen juuri ryöstänyt pankin ja on vähän kiire.

                      Comment


                        #12
                        pv, tarkoitat varmaan tätä: http://www.ecstuning.com/Audi-All_Ro...alve/ES437075/

                        Partsbasen mukaan tällainen on aika monessa VW-ryhmän vehkeessä. Oliko työlästä ottaa se pois?
                        Viimeksi muokannut ttenhunen; 14.5.2014, 22:21. Perustelu: Linkin lisäys

                        Comment


                          #13
                          Palataan tähän vielä: Ohjauksen sormillelyönti vain pahenee. Mukulakivillä ajelu on aikamoista remputusta. Tukivarret ja raidetangon päät on kaikki kunnossa ja ohjauksen tehostus muuten ihan ok. Ei ulinaa ja nesteet uudet.

                          Asiasta kertoo sekin että ohjausta voi hienosti käännellä renkaista. Jotain on viella mutten tiedä mitä.

                          Eikä täällä tosiaan kukaan ole tutkinut asiaa? Mistä voisi lukea tehostimen toimintaperiaatteesta lisää? Joku takaiskuventtiili tms systeemi siellä täytyy olla jonka voisi vaihtaa / korjata.

                          Koko ohjausvaihteen vaihto tarkoittaa lienee koneen poistoa. Ennen sitä, pitäiskö laittaa ylimääräinen one-way -valve pumpulta tulevaan letkuun? Vai onko pumpussa jokin takaisku?

                          Comment


                          • #14
                            Ohjausvaihteen saa uusittua kone paikallaan. Ainoastaan rs6 pitää kone pudottaaa.

                            Comment


                              #15
                              Näyttää ehkä siltä että ohjauksen sormille lyöminen johtuu rikkinäisestä tehostimen pumpusta. Pitkän Googlaamisen perusteella painetta ei vain riitä.

                              Mistä olette hommailleet uusia tai korjattuja?

                              Partsbase ei muuten kerro osanumeroa.
                              Viimeksi muokannut ttenhunen; 17.10.2014, 09:40. Perustelu: Typoja

                              Comment


                                #16
                                Korjattuja saa mistä tahansa varaosaliikkeestä. Ja tietty netistä spareto jne.
                                Taitaa jopa marmorilla olla vain vaihto-osana tarjolla.

                                Comment


                                • #17
                                  Liekköhän samoja oireita. Pari kertaa nyt tehnyt risteyksissä siten että tehostus hiipuu hetkeksi ja vatkaa rattia edestakasin. Muutaman sekunnin kestää ja on palautunu normaaliksi. Nestettä on eikä vuotoja

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mulla on noi ohjauksen sekoilut johtuneet Servotronicin "releestä" eli ohjausyksiköstä. Vaihdoin uudemman mallin pulikan sinne ja ongelmat loppui. Tietty jos ei servotronicia ole niin kyseessä jotain muuta. Kiristin omassa myös hammastangon säätöruuvia, sillä loppui klopina hitaassa vauhdissa pyykkilautakuoppien yli ajaessa.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X