Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.9 TDI AFN Moottorin lämmöt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.9 TDI AFN Moottorin lämmöt

    Tuli hommattua tuollainen bluetooth elm327 OBD2 lukia ja luuriin Torque ohjelma.
    Kattelin sillä anturi tietoja moottorista ja huomasin että sen antama lämpötila nesteistä eroaa mittarin näyttämään rutkasti.
    Eli onko jäähdytysnesteen anturi kaksi piirinen? Eilen kylmäkäynnistyksen jälkeen molempien mittareiden (mittaristo ja torque) lämmöt nousi samaa tahtia 78 asteeseen jonka jälkeen torque softan lämmöt alkoi pudota aina 62 asti ja mittaristossa lämmöt nousi normaaliin 90 asteeseen. Sen jälkeen noin puolen tunnin ajelun aikana mittari näytti tasan 90 astetta ja torquessa lämmöt pyöri 62-65 asteen välillä, sama ilmiä toistui tänään töihin ajaessa.
    Eli jos lämpötilanturi on kaksi piirinen taitaa se olla tiensä päässä..

  • #2
    On kaks piirinen ja vaihtoon vain.

    Comment


    • #3
      Lainataan valmista ketjua.

      Oma A4 AFN.

      Ostin auton vuosi sitten tammikussa, ja vika oli jo silloin päällänsä.
      Lämmöt nousee kohtalaisen helposti maantie ajossa 90 asteeseen mittaristossa, myös 20-30 asteen pakkasella.

      Kaupunki ajossa, lauhemmalla kelillä lämmöt pysyy 90, kylmemmillä keleillä ei jaksa pysyä.

      Tyhjäkäynnillä paikoilllaan, kelistä riippumatta, alkaa mittari heti tippua, noin 60-70 tietämille.

      ----

      Oli kannen takapäässä nestevuoto.
      Niin nyt samalla joutessani vaihdoin uuden termostaatin, sama lämpö ongelma jatkuu.

      ----

      Toiset sanoo, jotta tyyppi vika, että ei lämmöt pysy.

      En ole millään vika ohjelmalla tutkinut, minkälaisia arvoja anturit näyttää, (kun en omista kaapelia ja ohjelmaa).

      Onko vaan uusikin termari huono, (joskus aikanaan yhteen autoon sai 3 termaria vaihtaa, ennen kuin alkoi toimia halutulla tavalla).
      Vai voisko tuo lämpöanturi antaa väärää tietoa. (Infrapuna lämpömittarilla pitäisi mittailla lämpötilaa tai tuollasella testerillä).

      Toki tietenkin jäähdytin ropellin visko voipi olla vähän jumissa, että puhaltaa koko aika, mutat toisaalta, kyllä ehjän termostaatin silti pitäisi pitää lämmöt moottorin puolella.

      Ideoita????




      ----
      Aiheen sivusta.

      Tuo kannen takapäässä oleva letkun lähtö osanumero 028121145E.
      O-renkaan siihen vaihdoin, homma ok.

      Mutta ihmettelin, että miksi siinnä on 3 kpl hehku tulpan näköistä.
      Mikä virka ko hehku tulpilla on.
      Ihmetyttää vaan.

      Comment


      • #4
        Kannen päässä on vesihehkut. Lämmittää kennolle menevää nestettä.
        Omassakin kulkineessa lämmöt laskee tyhjäkäynnillä kovalla pakkasella. On ihan normaalia. Jos egr venttiili on tulpattu niin lämpöä tulee vielä huonommin.

        Comment


        • #5
          Jeep-ukko, onko automaatti-ilmastoinnilla? Siitä paneelista näkee molemmat arvot, kanavat on 49 ja 51 (51 == mittarin näyttämä, 49 == oikea lämpötila?).
          Laitoin vasta orggis 86-93 termarin, nyt tulee tosi kuumaa vrt. paikalla olleeseen tehtaan termariin joka oli 81-87 tjsp. Nyt nousee 87-89 lämmöt maantiellä (tuo mittaristohan näyttää jo 78 jälkeen että ois 90).
          Kaupungissa lämmöt tippuu mikäli puhallus isolla aika joutuin, ei kyllä ehkä 60 asteeseen...

          Comment


          • #6
            Hyvä termari auttaa paljon, toki ei poista sitä faktaa että auto nyt vaan kuluttaa aika vähän ja hukkalämpöä ei paljoa muodostu.
            Pitkä alamäki maantiellä kunnon pakkasella niin kyllä lähtee tippumaan uudellakin termarilla. Tosin mulla oli egr tulpattu.

            Pahvia syylärin eteen ja imuilmputken viimeinen pala pois&aukon teippaus umpeen auttaa vähän lisää hyvän termarin lisäksi. (samalla käytännössä poistuu huohottimen jäätymisriski kun ei ime pakkasilmaa vaan ehkä jotain 0-asteista)

            AFN oli aikaansa edellä, myös siinä kylmyydessä ;)

            Comment


            • #7
              Totta juu, että pieni ruokanen --> vähän hukk alämpöä.

              EGR on tulpattu.

              Uusi tarvike termari taisi olla -87 c lukemalla. En muista merkkiä.
              Paikoillaan oli Osccan tarvike, oliko -85 merkintä.
              Kummassakaan termostaatissa ei ollut sitä pientä reikää/venttiiliä, joka joissain autoissa on, eli on täysin ummessa silloin kun sulkeutuu.

              Pahvia en ole käyttänyt ja imuilman otto on paikoillaan, että sen puoleen kyllä maantie ajossa lämpes hyvin, liki -30 pakkasellakin.
              Mutta heti kevyemmässä ajossa alkaa lämpö tippua, oma tulkintani että termostaatti päästää läpi.

              Ilmeisesti ei kannata isommin huolestua, vaan kovaa ajoa vain.
              ----

              On automaatti ilmastointi.
              Miten siitä saa tiedot ulos??
              Joku näppäin yhdistelmä?

              Comment


              • #8
                sisäkierto + nuoli ylös (puhalluksen suuntaamisnappi). Lämpötila näppäimillä selaus ja sisäkierron näppäimellä näkee lukemat. Näin ulkomuistista aamutuimaan..

                Comment


                • #9
                  Kiitos Icharus.
                  Tuli viimein kokeiltua ja sieltähän sain lukemat pihalle.

                  En kylmänä tulltu lukuja katsoneeksi, vasta kun olin autolla jo ajanut jonkun matkaa, niin muistin taas aiheen.
                  49C näytti sillä hetkellä 70 ja viisa jöpötti tasan 70 viivalla. Tässä vaiheessa 51C näytti tasan 90.
                  49 kun nousi 75, niiin viisarikin oli noin 75 paikkeilla.
                  Sitten jo pysähdyinkin postilaatikolle ja ajoin koti pihaan.

                  Vähän aikaa tyhjä käynnillä, niin 49 tippui 65, niin myös viisari näytti.
                  Mutta 51 pysyi 90.

                  Kun muistaisi työmaalta pintalämpö mittarilla mitata todellisen lämmön. Kumpi näyttää väärin?

                  Mutta joka tapauksessa anturin toisessa piirissä on vikaa, jos yksi ja sama anturi mittaa samasta pisteestä. (viitaten tuolla ylempänä "b6tonen" kirjoittamaan)
                  Mutta jos on molempiin mittauksiin omat anturit, eri paikoissa, niin sitten voi olla ihan mahdollistakin, että tulee lämpötila eroja...
                  ----

                  Kannen kyljestä lähtee ylävesiletku ja siinnä samassa olis lämpöanturi. Sellainen sininen liitin tässä tapauksessa.

                  Pinta lämpö näytti 66 astetta, samaan aikaan 49 kanava 72 astetta ja 51 kanava 90 astetta.

                  Joten 49, näyttäisi olevan todellista lämpöä ja mittariston viisari menee sen mukaan.

                  51 luulee olevansa jotain muuta.
                  Onkos tämä eculle menevä tieto, polttoaine/teho yms varten.
                  Nyt luulee olevansa normaali käöynti lämmössä, 90 astetta, aja nataa sen mukaisesti polttoainetta ja tehoja.
                  Mutta jos anturin vaihtaisi ehjään, ja se saisi tiedon alilämmön puolella olemisesta, niin olisiko pa annos tai muuten moottorin toiminta erilainen??
                  Viimeksi muokannut Jeep-Ukko; 21.2.2014, 22:46.

                  Comment

                  Working...
                  X