Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 3.0TDI Quattro Lambdan vikakoodien tulkintaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 3.0TDI Quattro Lambdan vikakoodien tulkintaa

    Tervehdys!

    En ainakaan äkkiseltään löytänyt keskustelua vastaavasta ongelmasta. Auto tyrkkää siis liitteen mukaisia vikakoodeja 18627, 17524, 16519 ja 17592. Koodit tulevat takaisin nollauksen jälkeen. Helppo vastaus ongelmaan lienee lambdan vaihto, mutta vika ei kuulemma aina ole välttämättä siinä vaan esim. johtosarjassa/muualla. Osaako joku auttaa?

    Kiitos!


  • #2
    Tuo "open circuit" viittaisi joko johto/liitinvikaan tai oikosulkuun anturin sisällä. Ei kun anturin etsintään ja johtoja seuraamalla tutkimaan ovatko piuhat kunnossa. Liittimet kannattaa puhdistaa vaikka elektroniikanpuhdistusaineella.

    Comment


    • #3
      tekis mieli kyllä sanoa että toi ei korjaannu kun anturin vaihtamalla, ellei sit ole johto reilusti poikki. joka sekin vaatii anturin vaihdon..

      erikseen vikakoodit anturin lämmityksestä ja mittauspiirin maadoituksesta ei ihan lupaa kovin hyvää anturin näkökulmasta.

      Comment


        #4
        Peesaan repsaa. Toki johdot kannattaa tarkastaa, mutta anturilta haisee.

        Comment


        • #5
          [offtopic] Mistä lähtien dieseleihin on tullut lambda-anturi? [/offtopic]

          Comment


            #6
            Siitä lähtien kun EGR;n toimintaa alettiin säätämään sen avulla. 2000-luvun puolivälissä esim. juuri 3.0TDI koneeseen.

            Comment


              #7
              Mites kun tuollainen 3.0TDI huutelee:

              009236 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1 Voltage too Low / Air Leakage / Sample Error. P2414 - 002 - - Intermittent

              Vaikuttaako mihinkään muuhun, kuin EGR:n käyttäytymiseen?
              (onko muuten kenties tuollaisen halppis lisäviri boksin tuomia "ominaisuuksia")

              Comment


                #8
                Ota boksi pois ja katso uusiutuuko vika.
                Tuo "sample error" teksti on uusi, onko viat otettu VCDS;llä?

                Tänään vaihdoin pitkin hampain anturin kun vikakoodi oli:
                008597 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1
                P2195 - 001 - Signal too Low (Lean) - Intermittent

                Vika tuli aina nopeasti nollauksen jälkeen takaisin, painetestissä ei vuotoja, kaikki tuntui olevan kunnossa, EGR tulpattu ja softattu pois. Ja aina satunnaisena-vikana. Vaihdon jälkeen ei koeajolla enää vika tullut takaisin, joten ilmeisesti anturi oli rikki. Ei vain yleensä tuon tyyppisillä vioilla tule mieleen vaihtaa itse anturia.

                Comment


                  #9
                  Juu vagcom:lla nappasin, ja uusiutuu muistaakseni aika nopeesti, ellei jopa aikalailla heti.

                  Koko VCDS vikakoodi rimpsu alla, (jostain vanhemmasta logituksesta, mikä löytyi nyt tältä kyseiseltä koneelta):

                  009236 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1 Voltage too Low / Air Leakage / Sample Error
                  P2414 - 002 -
                  Freeze Frame:
                  Fault Status: 01110010
                  Fault Priority: 0
                  Fault Frequency: 48
                  Reset counter: 255
                  Time Indication: 0
                  Date: 2014.01.19
                  Time: 13:51:16

                  Freeze Frame:
                  RPM: 798 /min
                  Torque: 124.8 Nm
                  Speed: 0.0 km/h
                  Duty Cycle: 1.0 %
                  Duty Cycle: 39.8 %
                  (no units): 0.0
                  (no units): 64.0
                  Viimeksi muokannut VilkkuS; 22.5.2014, 12:07. Perustelu: Lisätietoja

                  Comment


                    #10
                    Olikos tuolla 3.0 TDi:n Lambdalla muuten enää mitään virkaa, jos se EGR on pois softattu? (Findieselin softa)
                    Oma lambda vaan näytti hyppivän ainoastaan arvojen 1.20-1.10 välillä.
                    (mutta ei näytä mitään tuolta väliltä, tai sen ulkopuolelta)
                    Joten tuo meikäläisen oma ei ole oikein hengissä.

                    PS. Millä osanumerolla muuten löytyy?
                    Ja onko vaihto/paikka kuinka hanlassa?

                    Comment


                      #11
                      Mä en ole ihan 100-varma, mutta sanon ettei sillä ole enää käyttöä, koska SSP;n mukaan se on vain egr;n käyttöä varten.
                      On helppo vaihtaa, avaa konepelti, ota suojamuovi pois ja katso pakoputkea kohti, on tyrkyllä.

                      Comment


                        #12
                        Muistelen että Arttu ainakin säätötilanteessä seurasi lambdaa. Tiedä sitten kättääkö ecu tuota tietoa enää mihinkään.

                        Comment


                          #13
                          Olikos tähän 3.0TDI:n lambda käyttöön tullut mitään "varmuutta"?
                          Eli onko sillä lambdalla mitään käyttöä, jos EGR tulpattu ja softattu pois käytöstä?

                          Comment


                            #14
                            Ymmärsin viime kerralla kun Artun kanssa juttelin uuden putken rakentamisesta että tarvitaan lambdaa vaikka egr olis softalla poistettu. Ehkä voisi varmistaa asian häneltä jos autosta löytyy Findieselin softa?

                            Comment


                              #15
                              Kyllä lambda on tarpeellinen.

                              Comment


                                #16
                                Mihin tuota lambdaa oikeasti dieselissä tarvitsee? Laihallahan se käy koko ajan eikö?

                                Comment


                                • #17
                                  Lambdan voi ottaa ASB/BKN:stä pois käytöstä jos muutenkin riisuttu malli, toimii sen jälkeen MAF-anturin mukaan. Joku pirkkapaku (Crafter 2.5) toimii paljon paremmin noin, Audissa ei käytännön eroa huomaa.

                                  Lambdaa on vaan niin mukava katella kun säätää, vaikkakin resoluutio on monesti vain yksi desimaali noissa vanhemmissa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itsellä 3.0tdi ASB moottori, josta lukasin vikakoodit, kun tuli tuo VCDS hommattua. Lambdasta antaa vikakoodia:
                                    Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1
                                    P2196 - 002 - Signal too high (Rich).
                                    Anturia vaihtoon? Auto toimii kuten kuuluukin, paitsi omasta mielestä tyhjäkäynti liian korkealla n.900rpm.
                                    On siis ohjelmoitu ja EGR tulpattu/koodattu pois käytöstä.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X