Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 vetonivelen suojakumien kestävyysongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 vetonivelen suojakumien kestävyysongelma

    Vetareiden suojakumit hajoavat jatkuvasti. On ollut Löbron, Spidanin ja Holznerin tekeleitä, nyt viimeiseksi vaihdon keväällä Motonetin halvimmat nivelet kumeineen, kun itse nivelen kestoikä on näköjään jo aivan sivureikka. Suojakumit eivät ole kestäneet yleensä vuottakaan. Alkuun vaihdatin parit korjaamolla ja nyt viimeaikoina olen vaihdellut näitä itse, kun ei ole kovin paha homma. Alkaa usko loppua. Vai onko Audi allerginen muille kuin orggisosille.

    Yleensä kumit ovat menneet rikki talven aikana ja olleet täysin poikki. Nyt kesällä vaihdettujen Motonetin halpisnivelien toisessa kumissa oli kuin sivuleikkurilla puristettu pieni repeämä noin 3000 km ja vain 3 kk käytön jälkeen, talvella tarvikekumit (toinen kova, toinen pehmeä kumimainen) hajosivat 9 kk käytön jälkeen. Kesärenkaiden vaihto on merkinnyt minulle myös nivelten vaihtoa ellei sitä ole tehty jo aikaisemmin keväällä. Silloin kun olen ehtinyt ajoissa, olen myös kokeillut tarvikeliikeiden irtokumeja sekä kovia että pehmeitä ja vaihtanut vain nivelet puolelta toiselle. Kaikissa sama juttu ei oleellista eroa.

    Voisivatko pyörät kääntyä liikaa? Ainakaan vakiorenkaat (195 60 R15) eivät hankaa mihinkään käännellessä.

    Samoja teitä on ajeltu muillakin etuvetoisilla mutta eipä ole noita suojakumeja rikki mennyt. Olenkohan ihan yksin tämän ongelman kanssa?

  • #2
    Oletko kokeillut nivelen yli vedettävää suojakumia? Ainoa mahdollinen asennusvirhe joka tulee mieleen, että onko kumista laskettu ylimääräiset paineet pois vetarin juuresta.

    Ongelma sikäli ei hämmästytä, kun tullut huomattua itsekin suojakumien nykyinen laatu. Itselläni on nyt testi menossa nivelen yli vedettävän kumin kanssa. Löbron nivel ja kumi toisella puolen testissä. Kai ne suojakumit pitäisi käydä noukkimassa talteen jostain metsäautosta. Sama homma bensaletkujen kanssa. Tarpeeksi huonon suojakumin kun ostaa, niin sitähän voi kyllä myyjäliikkeen laskuun aina käydä vaihdattamassa uuteen. Maksattaa työt, mutta laitattaa aina itse ostamansa kumin, niin alkaa takuuaika aina alusta. :) Se ei vaikuta sitten työn osuuden maksattamiseen, että kuka sen kumin on edellisen kerran vaihtanut, kunhan ei ole asennusvirhettä käynyt.

    Comment


      #3
      Asennus virhe jos kaikki kumit, merkistä riippumatta, hajoaa ennen aikojaan.
      Viimeksi muokannut hoff4; 29.9.2013, 06:36.

      Comment


      • #4
        Löbrön olen ainakin itse huomannut surkeaksi, ei vuottakaan ole kestänyt. Selkeästi kumi huonoa, ihan hapertunutta ollut. Nyt laitoin SKF:n ylivedettävän kumin, katotaan jos se kestäisi yli vuoden...

        Comment


          #5
          Kyllä mulla on gkn/löbron kumit kestäny. Eihän oo venytetty pituus suunnassa liian kireälle, vaan kumi lepää ilman jännitystä?

          Comment


            #6
            Missä ajat? Onko paljon pienempää metsätietä tms jossa pyörii risuja kulkureitillä?

            Lähinnä tulee mieleen kaksi asiaa.
            1. Ajat paikoissa joissa on paljon risuja keppejä yms ja ne pääsee hyppimään ja viiltämään suojakumeja.
            2. Asennus virhe

            Comment


            • #7
              Minä myös vaihdoin n. vuosi sitten eteen uudet Löbron vetonivelet (uloimmat). Ja nyt toiselta puolelta oli suojakumi mennyt rikki. Myös toinen puoli vaikutti jo hieman haperolta. Vaihdoin tilalle Spidanin suojakumin. Löbrosta ainakin aikasemmin ollut vain hyviä kokemuksia.

              Comment


              • #8
                Vähän hankala sitä on kumia väärin laittaa, kun nivelessä ja vetarissa on kohdat mihin se laitetaan ja kumi ilmoitetaan autoon sopivaksi. Lisäksi mikään ulkoinen kolhu ei aiheuta kumissa haperuutta, niin että se on ympäriinsä hapertunut melkein poikki. Pari vuotta sitten kun ensimmäisen A4:seen vaihdoin, niin laitoin sen talven ja jääkokkareen piikkiin sen tarkemmin tutkimatta. Nyt toisen vaihdettuani tutkin tarkemmin ja huomasin sen olevan ihan valmista kauraa ilman ulkoistakin viiltoa.

                Kyllä mullakin ennen Löbrot kesti, mutta ei kestä enää.

                Comment


                  #9
                  Kummatkos kumit teiltä menee? Mulla ässä syö sisempi kumeja, pari kertaa eteen vaihdettu ja taakse kerran. ULommissa ei ole mitään vikaa

                  Comment


                    #10
                    Taistelin kanssa pari vuotta noiden vetarien kumien kanssa. Kun vaan se kumi antautui. Pykimää oli niin paljon että rasva vaan tuli läpi. Kokeilin kyllä vaikka mitä merkkejä. Sitten ostin orggikset ja laitoin kunnon klemmarit niin 3v meni että heilahti, ei tarvinnut vaihdella. Nyt ne ovat edelleen ehjänä mutta varaston lattialla.
                    Esa: Minulla meni pari kertaa sisäpäästä siitä isomman klemmarin juuresta. Oli kuin leikattu koko kumi poikki. Syytä en kyllä tiedä.

                    Comment


                      #11
                      AD varaosamaailmasta kertoivat seuraavaa.
                      Saksassa keksittiin joku ekopykälä että jatkossa vetonivelten suojakumit tulee olla valmistettu 30%:esti kierrätyskumista. Tästä johtuen ne ei enään kestä ennenkuin kehittävät taas sitä eteenpäin. Sitä ennen ehtii tuhansia ja tuhansia kumeja mennä markkinoille ja loppuasiakas maksaa. Kaverin autoon ehdittiin kolme kertaa vaihtaa takuuseen Löbron kumi vuoden sisään.
                      Kertoivat myös että jostain syystä tämä ongelma koskee vain VAG-konsernin autoja. Löbroa on myös muissa merkeissä mutta niissä se kestää ??
                      Kyllä toi asia on ihan yleisesti tiedossa korjaamoilla ja varaosaliikkeissä.

                      Ei niitä kannata itse vaihtaa koska korjaamolta saa aina takuuseen uuden töiden kanssa niin kauan kuin takuu on. Merkkiliikkeessä on muuten 2v takuu töille ja osille :-) Jollei halua sit askarrella itse...
                      Jos joku on löytänyt merkin joka kestää niin infoa kehiin, löbrö se ei ainakaan ole...

                      Comment


                      • #12
                        En minä ymmärrä, minkä asennusvirheen sen kumin kanssa voisi tehdä. Urat ovat omilla paikoillaan ja aivan klemmarin juuresta se kumi ei ole minulla koskaan pettänyt. Painetta sinne ei voi jäädä, kun se tulee pultin reiästä ulos. Tietty, voisihan sen kumin kolhia mutta aika teoreettiselta vaikuttaa sekin. Niveliä tai muita ei ole mennyt kertaakaa muuten kuin sen hajonneen kumin takia. Aika äkkiä se alkaa käännelessä naputtaa, kun kumit ovat riekalaleina ja hiekat sisässä. Autoon on vaihdettu Moogin vahvistettu ohjausnivelsarja. Niissä ovat paksummat ne nivelpäät ja siis vetarin kumi kulkee varmaan sentin lähempänä niitä pallopäitä. Mutta jää siihen rakoa silti tuuman verran. Olen ajatellut, että jos talvella siihen kertyisi herkemmin lunta ja jäätynyttä kurakökköä, joka sitten repisi kumin rikki. Jarrukilpien kiinnitystäkin olen tarkastanut eikä ne pellit siellä mihinkään liiku tai voi mitenkään siihen kumiin tavoitaa.

                        Minä en ajele käytännössä ollenkaan missään metsäautoteillä mutta melko paljon kylläkin hiekkateillä. Koko auto oli helmikuusta kesäkuuhun pois liikenteestä, kun ajattelin, että turha ennen pakkasia kumeja uusia. Vaan eipä nuo kestäneet kesälläkään, vaikka toinen oli kyllä edelleen ehjä. Eli yleensä, kun keväällä olen uusinut niin on ne syksyllä renkaan vaihdossa vielä ehjät olleet mutta aina keväällä on ollut joko toinen tai molemmat rikki. Tällä on talvella kylmää, jopa neljäkymmentä pakkasta.

                        Tuo kumihan on b5:ssa aika lyhyt ja varmaan jännittyy aika tavalla. Olen vielä aina yrittänyt pysäköidäkin niin että pyörät olisivat suorassa.

                        Kolme vuottakin on kovin lyhyt aika kumille. Onhan nuo muissa autoissa kestäneet semmoiset 10 v tai 200 000 km ja ylikin. Siis ihan järjestään. Koko tällä autolla olen ajanut noin 80 000 km 4 vuoteen ja näitä niveliä olen rempannut nyt 5 kertaan, joista kaksi ensimmäistä korjaamolla. "Katovuosia" ei ole ollut. Kerran yhteen Camryyn vaihdatin ylivedettävät, kun auton "alkuperäiset" näyttivät kovin pykineiltä ja nämä ylivedettävät jäivät ehjiksi vielä 8 vuoden ja yli 100 000 km jälkeen. Tosi veltot ne olivat mutta varmasti taipuisat. Omat olivat sellaiset paksut ja jäykät vähän kuin rengaskumi ja urien pohjiin oli ruohkaantunut syvät pykimät.

                        Nämä Audin kumit ovat olleet minun mielestä pois otettaessa melko terveen tuntuiset paitsi että ne ovat olleet joko poikki tai sitten niissä on ollut reikiä. Harmittaa vain kun en ole kaikkia säästänyt. Eipä olisi arvannut, että noista tuommoinen ongelma tulee. Jokunen kuva on tullut otettua. Vaikuttatisi, että kumi aukeaa ulkoharjanteen laelta kumin keskivaiheilta. Alkuvaiheessa siihen tulee ikään kuin reikä ja pian koko kumi on poikki. Tosin nyt siinä oli aivan kuin sivuleikkureiden puremajälki harjateen poikki. En ymmärrä. Luulisi risun pistävän puhki harjateen pohjasta. Jos nivelen sisäosat sen ruoputtaisivat puhki, luulisi nivelen myös kaivavan kumin puhki harjanteiden pohjasta, ei harjanteiden päältä.

                        Eli ehkä joko alkuperäinen (mutta eikö se ole sama kuin Löbro) tai sitten ehkä joko "yleismallinen ylivedettävä". Tässähän ei ylivedettävästä ole mitään hyötyä, kun nivelen saa auki niin kätsysti, joten sen voi pujottaa ihan normaalisti.
                        Viimeksi muokannut Ekomies; 29.9.2013, 10:14.

                        Comment


                        • #13
                          "Kertoivat myös että jostain syystä tämä ongelma koskee vain VAG-konsernin autoja. Löbroa on myös muissa merkeissä mutta niissä se kestää ??
                          Kyllä toi asia on ihan yleisesti tiedossa korjaamoilla ja varaosaliikkeissä.

                          Ei niitä kannata itse vaihtaa koska korjaamolta saa aina takuuseen uuden töiden kanssa niin kauan kuin takuu on. Merkkiliikkeessä on muuten 2v takuu töille ja osille :-) Jollei halua sit askarrella itse...
                          Jos joku on löytänyt merkin joka kestää niin infoa kehiin, löbrö se ei ainakaan ole..."
                          Kiitos ! Mutta varmaan korjaamot tietävät tuon ottaa hinnoittelussa huomioon. Vetareiden kumit siis hajoavat muillakin!
                          Viimeksi muokannut porkkis; 20.10.2013, 23:19. Perustelu: lainaus kuntoon

                          Comment


                          • #14
                            "Kummatkos kumit teiltä menee? Mulla ässä syö sisempi kumeja, pari kertaa eteen vaihdettu ja taakse kerran. Ulommissa ei ole mitään vikaa"

                            Vain ulompia kuluu minulla. Sisempiin en ole kajonnut.

                            Comment


                              #15
                              Ei alkuperäiset ole löbron kumisia. Vaan semmoisia kovempia, ihan kuin jotain silikoonimuovi sekoitetta.

                              Comment


                              • #16
                                Ja juurikin nuo kovat marmorin kumit tuntuu kestävän..

                                Comment


                                • #17
                                  Minkähän hintaisia nuo kumit marmoritiskillä mahtavat olla? Kovia saa toki tarvikkeenakin mutta ainakaan ne mitä kokeilin ei kestänyt muita kummemmin. Mitä sitten tarkoittaakaan "vaikuttaa kestävän".

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuntuu kestävän tarkoittaa että useamman vuoden kestänyt eikä ole vielä toistaiseksi hajoamis kokemusta. :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuommoinen reikä tuli nyt kolmen kesäkuukauden käytön tuloksena.

                                      http://i1287.photobucket.com/albums/...ps8c1f63d1.jpg

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tästä muuten näkee kuinka tuo kumi on mutruilla nivelen ympärillä, kun pyörä on käännettynä ääriasentoonsa. Kuvat on otettu viime talvena.

                                        http://i1287.photobucket.com/albums/...psc482622f.jpg

                                        Minun mielestäni tuo kumi ei oikein voi kestää, jos se joutuu tuollaiselle elämälle alttiiksi. Ellei muistini pahasti petä, tuo kumi tuossa kuvassa on Löbron tekemä.

                                        Toisella puolella suojakumissa oli tuolla hetkellä tämmöinen reikä
                                        http://i1287.photobucket.com/albums/...psf869d634.jpg

                                        Kumilla ajettu noin 8 kk, 10 000 km.

                                        Comment


                                          #21
                                          Hintahan korjaamolta kannattaa käydä kysymässä,mutta max 1h homma ja kumi 15-20e ei liene pahasti pieleen. Jos sillä hinnalla saa vuoden aikana 4 kertaa uuden kumin niin ei se minusta ole kova hinta.
                                          Tietty jäähän tuohon se aikataulujen sovittamisen vaiva...

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Ekomies Näytä viesti
                                            Tuommoinen reikä tuli nyt kolmen kesäkuukauden käytön tuloksena.

                                            http://i1287.photobucket.com/albums/...ps8c1f63d1.jpg
                                            Ei näytä kumin laadusta johtuvalta vauriolta.

                                            Comment


                                            • #23
                                              No ei oikein minustakaan näytä kumiaines kärsineen mutta jos se noin kurttuun kännellessä menee niin onko siinä sitten vähän niin kuin suunnitteluvika? -Ainakin siinä kumissa. Jokinhan siinä täytyy olla pahasti pielessä kun kumit hajoo ennen kuin ne ehtii edes vanheta.

                                              " max 1h homma ja kumi 15-20e ei liene pahasti pieleen"
                                              Kerran jouduin katsomaan vierestä, kun ammattilainen homman teki. Siinä ei mennyt kuin reilu tunti ja vaihtoi nivelen toiselle puolelle ja kumin toiselle puolelle. Nivelen vaihto on helpompi homma kuin kumin vaihto. Itselläni meni noin pari tuntia yhden puolen kumin vaihtoon mutta kun se on aina sitä työkalujen etsimistä ja pahin homma on puhdistaa se nivel jos ei vaihda sitä.
                                              Viimeksi muokannut Ekomies; 4.10.2013, 21:38.

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                                Tarpeeksi huonon suojakumin kun ostaa, niin sitähän voi kyllä myyjäliikkeen laskuun aina käydä vaihdattamassa uuteen. Maksattaa työt, mutta laitattaa aina itse ostamansa kumin, niin alkaa takuuaika aina alusta. :) Se ei vaikuta sitten työn osuuden maksattamiseen, että kuka sen kumin on edellisen kerran vaihtanut, kunhan ei ole asennusvirhettä käynyt.
                                                Pari korjausta tähän. Periaatteessa, jos vika on osassa, niin myyjäliike on velvollinen maksamaan myös vaihtotyön. Tämä totetutuu kyllä todella harvoin ja tuskin koskaan ilman hirveää taistelua. Toiseksi takuu aika ei ala uudestaan, vaan lasketaan ensimmäisen osan ostosta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Useampia kumeja testanneena huomasin orkkiksen tulevan halvimmaksi. Tarvikekumit eivät montaa kuukautta kestäneet , nyt mennyt marmorin osilla jo useampi vuosi. Ja ulommat hajosi minullakin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ihan uskomatonta kuraa kyllä noi Löbron kumit on. Kaks talvea ja vajaa 10tkm ajettu takavetonivelen ulomman kumin haitarien sisemmät laskokset ihan täynnä "hapertumaa/rotansyömää" S2:ssa. Kallis hinta, markan laatu... Nyt kun ei ole edes kääntyvä akseli kyseessä. Vaihdoin eilen ABS:n kehän ennen ajokauden huoltoa niin tuli huomattua ja kiroiltua.

                                                    Vaihdellaan nyt sitten noita SKF:n ylivedettäviä kun niitä on näppärä pitää hyllyssä, sama koko kun sopii suht kaikkiin henkilöautoihin. Toivottavasti ne kestäisi sen mitä pitääkin, eli +10vuotta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Joo,
                                                      Aika tiuhaan saa öljyt vaihtaa jos meinaa vaihtoväli noilla päästä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Sama vika täällä. Joka ikinen vuosi ainakin yksi kumi täytyy vaihtaa, yleensä kummatkin. Laatu on kyllä täyttä sontaa, vaikka minkä merkkisen ostaisi.

                                                        Paljonkohan marmorilla ulommat kumit maksaa? Ei ole tullut käytyä siellä, mutta seuraavat taidan käydä hankkimassa sieltä.

                                                        Millainen se ylivedettävä on? Kannattaiskohan sitä kokeilla?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ostakaa vaan orggikset niin ei tarvitse ihmetellä ja valittaa kun ei kestä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Hemuli Näytä viesti

                                                            Millainen se ylivedettävä on? Kannattaiskohan sitä kokeilla?
                                                            Hankin yli vedettävän kumin ja asennusta varten sellaisen muovikartion. Kumin mukana taisi tulla jonkinlainen liukaste. Epäillen olen suhtautunut aiemmin tuollaisiin yli vedettäviin, mutta oli se kyllä helppo vetää yli ja saada istumaan kunnolla. Audissa on ollut todella tiukassa nivelet akselilla, niin senkin takia yli vedettävä oli hyvä ratkaisu. Huomioitavaa kyllä, että nivel on hankalampi putsata, kun akseli on siinä kiinni.

                                                            Yhden aarrekasan mukana tuli jotain venäläisiä suojakumeja, jotka ovat valkoisia väriltään. Kestosta ei ole kokemusta, mutta venäläiset yleensä panostavat kestävyyteen enemmän kuin ympäristöystävällisyyteen, niin voisivat olla ihan kestäviäkin. Täytyisi mittailla, että sopisivatko Audiin. Todennäköisesti Samaran kumeja.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X