Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Traktorin polttoainepaine

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Traktorin polttoainepaine

    Meni Jinmasta polttoaineletku. Kuminen letku prässätyillä banjoliittimillä. Nyt mietin millaiset paineet tuossa on eli kun uutta letkua laittaa tilalle niin millainen pitää olla.
    Tuossa tulee omalla painolla polttoaine tankista vesikupin kautta jakajapumpulle. Pumpulta lähtee letku fillterille ja fillteriltä letku takaisin pumpulle. Pumpulta sitten metalliputket suuttimille. Letku joka levisi on tuo fillteriltä pumpulle takaisin tuleva letku. Millaisia paineita dieselsuodattimella käytetään? Luulisi ettei ole mitkään älyttömät paineet, jotain poltoaineletkua katsoin niin 16 bar luvattiin kestävyytä

    #2
    Aivan varmasti kestää, jos 16bar luvataan. Sanoisin, että alle 1bar:in siellä puolella ollaan.

    Comment


      #3
      Täytyypi tuollaisesta tuo viritellä, huomasin että kinkit oli myös paineettomalle letkulle laittaneet prässätyt liittimet- nehän tuossa hämäsi. Ei kai tuollainen peltifiltterikään hirveitä paineita kestä.
      Eli klemmareilla ja laadukkaalla dieselille sopivalla letkulla mennään.

      Comment


        #4
        En nyt ihan ymmärtänyt mistä letkusta tuossa puhutaan, mutta eihän paluu puolella mistää isoista paineista puhuta.
        Suuttimien väliset paluuletkut on kangasvahvikkeista kumiletkua jotka vain painetaan kiinni ja tuollaset varmaan kyseisessä vehkeessäkin on?

        Comment


          #5
          Ei mullekaan ihan tarkkaa selvinnyt, mutta jos ne on alunperinkin olleet kumiletkua, niin ovat varmasti matalapainepuolella. Ja siellä nyt kestää paineen puolesta mikä vaan kumi- tai PU-letku. (toki öljynkestävä sellainen)

          Comment


            #6
            Jakajapumpulta kiertää suodattimen kautta polttoaine, paluu suuttimilta on sitten erikseen. Kumiletkua tuo on mutta banjoliittimillä ja prässätyt letkun päät. Päällä sitten vielä suojaspiraali teräksestä ( varmaan vain mekaaninen suoja ulkoista rasitusta vasten) Ilmiesesti jakajapumpun yhteydessä jonkinmoinen polttoainepumppu joka huolehtii kierrosta suodattimille ja takaisin, ennenkuin sitten jakajapumpun yläosassa nostetaan paine suuttimille sopivaksi.
            Kokeillaan polttoaineletkulla ja klemmareilla, jos tuossa jostain syystä kovempi paine niin sitten vaihdetaan kestävempää letkua tilalle. Ongelmana noissa tuntuu olevan että malleja on useampia, ja samaa mallia eri koneilla. Netistä kun hakee niin löytyi vain aivan erilaisella jakajapumpulla olevia. Ohjekirjakin löytyy, on vaan eri mallille ja englannin kieli "mielenkiintoista". Harmaatuonti ja ei e-hyväksytty niin poikkeaa muista maahantuoduista ( mm koneen osalta)
            Täytyypä napata kuva tuosta niin ehkä aukeaa paremmin mistä on kyse

            Comment


              #7
              Tuossa kuvan tynkää (likaisesta koneesta). Eli alin letku tulee tankilta. Terässpiraalilla suojattu menee pumpulta filsulle. Puuttuva letku (samanlainen kuin tuo terässpiraalilla suojattu) menee filsulta pumpulle. Tuo letku nyt siis vuotaa ja olisi tarkoitus vaihtaa normaaliin öljy/polttoaineletkuun.

              Kuva huono koska etukuormaaja tiellä enkä saa konepeltiä ylös ennenkuin kone taas käy, kuvan vasemmassa reunassa oleva letku on mieelstäni paluuletku suuttimilta.
              Attached Files

              Comment


                #8
                Tuohan näyttäis olevan suodattimelta ruiskutuspumpulle tuleva linja, jossa on vain siirtopumpun paine.
                Eli, ei muutakuin revit ne banjopäät irti vanhasta letkusta ja klemmareilla uuteen letkuun kiinni ja sitten kovaa ajoa ;)
                Jos nyt tosissaan haluaa hienostella, niin sitten käyt prässäyttämässä jossain liikkeessä uudet päät letkuun. Itse tosin tyytyisin klemmareihin.

                Comment


                  #9
                  Joo klemmareilla mennään nyt ainakin aluksi. Ei ehdi ryhtyä hytikkaliikkeissä juoksemaan juuri nyt. Pitää toi koko systeemi katsoa paremmalla ajalla joskus läpi, kuulemma nuo letkut sellaista kamaa että hapertuvat helposti. Traktorin mukana tulleita suodattimiakin löytyy vielä mutta ehkä tuon jalankin vaihtaa sellaiseen että löytyy sopivat suodattimet ihan kotimaastakin.
                  Kiitokset vinkeistä!

                  Comment


                    #10
                    Tuossa on siis manuaali käsipumppu ilmausta varten, jolle tulee syöttö tankista suodattimen ohi?
                    Vai onko se itseasissa paluuletku?

                    Comment


                      #11
                      Tankissa hana, sitten suodatinkuppi, siitä letku tuohon siirtopumpulle jonka myös käsipumppu, siitä siten letkulla varsinaiselle suodattimelle, josta letkulla jakajapumpulle, siitä metalliputkilla suuttimille josta sitten paluuletku jakajapumpulle. Jakajapumpussa oma öljytila josta huohotin ulkoilmaan.
                      Eli kunhan saan letkun korjattua tuo pitää ilmata jolloin käsipumpulla menisi sitten löpöä suodattimeen ja jakajapumpulle

                      Comment


                      • #12
                        Samalla vaivalla vaan kaikki kumiletkut uusiksi. Ja kiinnitys klemmareilla.

                        Tuossa se hyvä puoli että letkut on "paine" letkuja, jolloin letkun vuoto näkyy ulospäin.

                        Joissain koneissa tankista siirtopumpulle tulevan imuletkun viat voi aiheuttaa voimattomuutta ja ilmausongelmia ja vianmetsästys on hankalaa kun letkut eivät välttämättä vuoda ulospäin.

                        Comment


                          #13
                          Joo muutaman metrin letkua otin varaosaputkasta ja klemmareita kourallinen. Nyt tuo rikki mennyt letku vaihdettu, systeemi ilmattu ja hyvin käy (eikä edes vuoda).

                          Vähän pitäisi tehdä huoltoakin tuohon- ei ole vaan inspistä ollut hirveästi- kovaa käyttöä vaan. Metsässä tuolla tulee rymisteltyä, sepeliä ajettua, 50 kuutiota montunreunaa tuli siirrettyä, turvelantaa tyhjennettyä lantalasta, lumitöitä tehtyä ja pari kertaa kaadettu lähes kyljelleen ojaan. Muutossakin tuo oli käytössä, pari harrasteauton raatoa nostin alas kuorma-auton lavalta yms.

                          Comment


                          • #14
                            Sivumennen sanottuna on nuo tarvikeliikkeiden polttoaineletkut melkoista roskaa nykyään. Alkaa tihkuttamaan letkun läpi jopa alle vuodessa, kun taas joissain 30 vuotta vanhoissa purkuautoissa on ollut ihan priimaa letkua. Olisikohan kielletty jonkun "haitallisen" kemikaalin käyttö tuotannossa viime aikoina? Maailma pelastuu kun valutetaan polttoaineet maahan ja joudutaan tekemään 10x määrä sitä letkua...

                            Comment

                            Working...
                            X