Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AUDI A4 2.5TDI -03 nykimisongelma pitkässä kiihdytyksessä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AUDI A4 2.5TDI -03 nykimisongelma pitkässä kiihdytyksessä.

    Morjensta pöytään!

    Ekasta postauksesta tuleekin melko romaani, mutta haluan vähän avata omia ajatuksia viasta ja siitä mitä on testailtu ja mistä vikaa on koitettu etsiä. Kysykää lisää tietoja, jos jotain ideaa herää - vastailen kyllä mielelläni että onko siihen jo otettu jollain tapaa kantaa ja muutoinkin. Alla on siis 2.5TDI Audi A4 quattro ja moottori 132kW BAU/BDH ja ongelmana on pidemmässä kiihdytyksessä (arviolta noin 3-6 sekuntia ja siitä eteenpäin) vaivaava nykiminen 3000-4000 kierroksen välillä. Nykiminen esiintyy välillä kevyempänä aaltoiluna ja välillä paljon terävämpänä hyytymisenä ja toisaalta ns. normaaliajossa kevyemmällä kaasujalalla ei nykimistä edes huomaa. Autolla voi siis ajaa ihan hyvin nykimättä kun on siihen tottunut mutta kyllähän se tukkirekan rinnalla vähän ahdistaa kun vedot loppuu kuin seinään :P Kaikki seuraavat on siis omia amatöörin pähkäilyjä, aika paljon oon koittanu tutustua netin kautta moottoriin ja siinä esiintyviin ongelmiin mutta vielä ei yleisimmät syyt ainakaan ole tuottaneet ratkaisua.

    Vikakoodeja ei siis ole ja ongelma on vaivannut nyt reilun vuoden ja syytä yritetty etsiä monistakin paikoista vianmäärityksessä kuitenkaan onnistumatta. Vaihdettuja osia on ainakin nyt muistellen MAF-anturi vuosi sitten, ilmansuodatin, ylivuotoletkut ja naftasuodatin. Polttoaineletkussa oli ilmakuplaa aika reilusti mutta paluuvirtausventtiilin ja ylivuotoletkujen vaihdon jälkeen sielläkään ei kulje enää ilmaa entiseen tahtiin joskin edelleen kuplia menee silloin tällöin tyhjäkäynnillä. EGR on testattu ja todettu toimivaksi ja ahdot ainakin logien mukaan näyttäis omasta mielestä normaalilta. MAF jää reilummalla kaasulla koko ajan vähän alle pyynnin mutta kevyemmällä kaasulla sieltä tulee kyllä ihan normaalit arvot, joten en vielä oikein tiedä onko kyse syystä vai seurauksesta eikä viiti kuitenkaan ihan vain ostamisen ilosta vaihdella antureitakaan vuosittain kun ei se ainakaan omasta mielestä ihan selkeästi rikkikään ole..

    Yhtenä vaihtoehtona olen koittanut miettiä tuota VP44:sta, mutta tuntuis että vikaa pitäis siinä tapauksessa esiintyä muillakin kierrosalueilla ja lyhyemmilläkin vedoilla edes satunnaisesti. Samoin netistä on löytynyt aika huonosti tietoa siitä, että onko tuossa kärryssä erillistä siirtopumppua tankista ruiskutuspumpulle tai voisko yleensäkin siinä tankista siirrossa olla jotain häikkää. Onko tuossa pumpussa joku välisammio mihin sitä kakkua kerätään että voisko tankista siirrossa se systeemi falskata sen verran että nafta vain loppuu siitä sammiosta pidemmässä kiihdytyksessä?

    Yksi jonkinasteinen mahdollisuus on vielä tämä mainio tiptronic-laatikko (kuulun tähän öljyjä vaihtamattomaan ryhmittymään ja mittarissa 260 tuhatta), mutta luulis että se ennemminkin luistais kuin tökkis noin?

    Mahdollista on myös logata muita arvoja, sikäli kun ne jotakuta kiinnostaa tai on ideaa mistä vois lähteä vikaa haarukoimaan - vanha kunnon 3.11 VAG-COMi löytyy. Ja luonnollisesti kiitoksia jo etukäteen tuhannesti jos joku jaksaa ideoita tai kommentteja tähän ketjuun heittää!

    Liitän vielä muutaman käyrän logeista tähän. Näistä ei aivan hirveästi hyödy kun resoluutio tuossa näytteenotossa on mitä on varsinkin montaa arvoa yhtäaikaa logattaessa mutta pelkkää MAFfia mittaamalla sain pari nykäystä jopa siellä logissa näkymään. Kuvaajissa kierrosluku oikealla puolella ja arvot vasemmalla.

    MAF arvot matalilla kierroksilla. Omasta mielestä ihan normaalin näköinen:


    MAF arvot pidemmässä kiihdytyksessä (kakkos- ja kolmosvaihde). Kolmosvaihteella näkyy nuo kolme nykäystä kierroksissa ja MAF actualissa noin kohdasta 27 eteenpäin. MAF actual jatkuvasti 50-100 pykälää pyynnin alla:


    Huonoresoluutioinen ahtopainelogi. Kiihdytys 1-, 2-, 3- ja 4-vaihteet. Kiihdytyksessä nyki, mutta melkein sekunnin näytteenottovälillä niitä ei näissä seuraavissa käyrissä näy:


    IQ-rajoitukset. Näyttäis normaalilta, järjestys kai normaalisti meneekin alhaalta ylös torque -> MAF -> kaasupoljin. Torque-arvothan on kai koodattu ECUlle taulukkoon, joten näiden ei pitäis huonontavasti vaikuttaa kun se rajoittavin on?:


    Vielä linkki MAF arvoihin (kuvamäärä tulee vastaan) tässä jälkimmäisessä kiihdytyksessä. Siellähän ne taas roikkuu 50-100 pykälää alempana kuin pyynti mutta ks. aiempi pohdinta: http://koti.kapsi.fi/~onki/auto/maf2.jpg

    #2
    Yks mitä vois koittaa logitella on toteutunut syöttö ja toteutunut ennakko ja onko mitään vikakoodia tullut missään vaiheessa moottorilta tai voimansiirrosta ?

    Comment


    • #3
      Kiitosta, katselenpa tänään vähän noita ennakkoja ja syöttöä.

      Ainoa vikakoodi mikä on tullut moottorilta tai voimansiirrosta on 01119 - Gear Recognition Signal 35-10 - - - Intermittent. On tullut auton mulla ollessa 2006 vuodesta lähtien aina ehkä kolmen kuukauden välein, eli ei ole koko aikaa siellä jos sen clearaa pois. Siitäkin ollaan montaa mieltä että mistä se tulee kun se on siellä ABS:n alla se vika. Toisten mielestä laatikko on ihan just hajoomassa ja toisten mielestä ei oo paljoa väliä ja joku oli päässyt viasta eroon putsaamalla abs-anturit. Laatikko muutaman kerran vuodessa kakkoselle vaihdettaessa kickdownissa pamauttaa aika rumasti mutta vielä sillä on eteenpäin päässy :P

      Comment


      • #4
        ainakin -02 on ihan siirtopumppu tankissa, joka työntää ainetta keulille. Sen toiminnan pystyy testaamaan laittamalla suoraa sähköä sulakkeelle (jonka numeroa ei enää muista). Elsassa maininta asiasta polttoainejärjestelmän ilmaaminen kohdassa.

        Comment


          #5
          Eikös se ole vaan ilmausta varten, normistihan se ei pitäs käytössä olla?

          Comment


            #6
            Näissä kaksiosaissa polttoainetankeissa on sisällä siirtopumppu, joka siirtää löpöä ns. kardaanin yli, josta ruiskupumppu puolestaan imee moottorille. Tarkista polttoainetankin siirtopumpun löpöletkujen kiinnitys, saattaa olla irti, aika yleinen vika.

            Comment


            • #7
              Eikös se ole vaan ilmausta varten, normistihan se ei pitäs käytössä olla?
              Kyllä se mulla oli käytössä kun kone käynnissä.

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja viva Näytä viesti
                Kyllä se mulla oli käytössä kun kone käynnissä.
                Vakiona ei nois semmoista pitäisi olla, et liekö jossain vaiheessa lisätty sitten.

                Comment


                  #9
                  Ei oo tullu edes mieleen testailla tai tutkia että toimiiko ajossa tankin pumppu, mutta startatessa tulee tavaraa tankilta ihan hyvää vauhtia.

                  Nimimerkillä: Oli diisseliä ihan hyvin konehuoneessa kun oli tulo letku irti suodattimelta...

                  Comment


                  • #10
                    No niin, kiitos kaikille vastanneille - työreissut haittaa harrastuksia niin ei ehdi itse vaan vastailemaan..

                    Lämpimällä koneella kattelin tyhjäkäynnillä noita arvoja vähän niin Injected quantity on 5.0-5.3 mg/R joka lienee varsin normaali, ja tyhjäkäynti ei paljoo tasasempi vois ollakaan vaikka miten pitkään käyttää. Ennakot näytti kans nettikeskustelujen perusteella normaaleilta, specified 2,2-2,4 ja toteutunut 2,2-2,6 ja laskee nollan pintaan siellä 2500 kiekan kohdilla suunnilleen. Toi group nelosen cold start valve -arvo ei kyllä meikäläiselle kerro yhtään mitään, mutta seilaa noin 75% (tyhjäkäynnillä) - 50% (2500rpm) välillä.

                    Jakohihna tuohon on siis vaihdettu pari vuotta sitten ja tämän vian huomasin tuossa vuosi sitten eli sen luulis olevan oikein kohdistettu. (En siis ainakaan halua myöntää että vuoteen en ois vedättäny kaasu pohjassa..)

                    SamSam: Kuinka iso toi toinen tankkiosa on siellä "kardaanin takana"? Onko noi letkut miten hankalassa paikassa ts. pääseekö sinne käsiksi tarkastelemaan purkamatta koko autoa osiin?

                    Jotenkin haluaisin ajatella kun toi tyhjäkäynti ja kierrokset paikallaan on niin tasaisia että se jostain vaan haukkaa ilmaa pitkässä vedossa sinne löpön sekaan eika siten saa tarpeeksi kakkua. (plus tää ois varmaan halvin vaihtoehto fiksata kunhan löytää vaan oikean paikan :P)

                    Comment


                    • #11
                      Se tankki on noin 50/50 molemmilla puolilla autoa. Takapenkin alla on molemmilla puolilla luukut jotka ruuveilla kiinni ja niiden alla on takin luukut, jotka aukeaa kääntämällä (melko tiukassa usein). Muistaakseni repsikan puolella on pumppu ja "letkujen" liittimet. ps. älä avaa jos yli varttitankki ainetta, saattaa tulla tulva!

                      Ootko muuten kattonut meneekö systeemissä yhtään ilmaa kun antaa paikallaan kierroksia? Voihan se johtua ihan vaan ilman imemisestä, kun enemmän vetoja -> enemmän syöttöä -> enemmän alipainetta. Suodattimen t-kappale varmaan yleisin vuotojen aiheuttaja.

                      Ja se "cold start valve" on ennakonsäätösolenoidi. (ellen nyt aivan päin mäntyä muistele)

                      Comment


                        #12
                        ^^^
                        No siinäpä ehti tullakin jo vastaukseksi tietoa ja lisää tarkastuskohteita.

                        Comment


                        • #13
                          Noniin, kotosalla taas ja pääsi rassaileen! Ja pari huomiotakin jopa tuli tehtyä.

                          Takapenkin alla näytti se tankkipumppu ja letkut hyvältä, pölyn peitossa ihan kuivia oli eikä lohkeiluja letkuissa. Vaihdoin vähän klemmarin paikkoja mutta vika oli edelleen läsnä.

                          No sitten nyt kun ekaa kertaa näki konehuoneen puolella naftaletkun muilla kuin tyhjäkäyntikierroksila niin tuli jo pari huomiotakin. Tyhjäkäynnillä menee aivan minimaalisia kuplia silloin tällöin, seassa sellasia max sentin mittaisia ilmakuplia. Kierrokset 1500 niin letkussa menee puolet ilmaa ja kierrokset 2000 niin letkussa menee silloin tällöin jopa kupla naftaa. Vertailukohtaa normaaliin ei ole mutta aika vähältä tuntuu tuo menoveden määrä jopa noin vähillä tyhjäkäyntikierroksilla, saatika sitten kun sitä kakkua oikeesti kaasua painettaessa tarvitaan siellä koneessa. En sitä ole aiemmin kattonutkaan kun luulin että kun auto on pajalla ollut ni tää ois ny sentään katottu kun sen ilmaepäilyn takia sen sinne vein ja pyysin tiivistämään sen poltsikkapuolen.

                          Nyt siis enää pitäis selvittää mistä sitä ilmaa noin rutkasti sinne haukkaa. Se suodattimen paluuvirtausventtiili eli se T-venttiili siinä päällä on vaihdettu samoin kuin ne kangaspäällysteiset paluuletkut koneelta eli ne pitäis olla tiiviitä nyt ja naftasuodatin on vaihdettu vuosi sitten (ei tuonut apuja silloin mutta se meee muutenkin vuosittaiseen vaihtoon tässä).. Letkujahan siellä kyllä piisaa, joten pitääkö niitä vain yksitellen alkaa vaihteleen vai oisko jollain jotain ideaa mikä niistä on heikoin lenkki? =)

                          Comment


                            #14
                            Ite näin parhaaksi heivata koko suodatinjärjestelmän ja korvata erilaisella setupilla. Ei siinä ihan mahdottomasti ole paikkoja mistä ilmaa tulee järjestelmään ennen pumppua. Jonkun verran pieniä ilmakuplia tulee menemään varmaan aina, koska paluulinjassa on aika kuohkeaa löpöä ja se palautuu samaan esitäyttöastiaan mistä pumppu imee. Kyllä sielä jonkun verran tohinaa käy putkessa jo tyhjäkäynnillä. Paluulinjasta mitattiin aikonaan tyhjäkäynnillä semmoinen vajaa 100l/h virtausta, kierroksilla sitä meneeki sit viel enempi.

                            Comment


                            • #15
                              Toinen testi vielä kaasuteltu tyhjäkäynnillä ja nyt näytti normaalimmalta kierrosten kanssakin. Kuplaa menee mutta siedettävä määrä vs se pari kuplaa naftaa silloin tällöin ilman seassa.

                              Varmaan vähän sama ongelma ku koko vian kanssa että saattaa olla päiviä että vikaa ei edes esiinny mikä tietysti edelleen vaikeuttaa sitä syyn löytämistä. Luulis että jos letku falskaa niin se vuotais koko ajan eikä vaan silloin tällöin. No, pitää vaihtaa vielä toi suodatin ja katsoa mitä tapahtuu vaikka en henkeä pidättelekään sen kanssa =)

                              Voiskohan mitenkään olla mahdollista (ja mistä mahdollisesti johtuen?) että lämpimällä koneella sitä ilmaa menis enemmän? Koitin tuossa katsastukseen mennessä kaasutella vähän viileämmällä koneella ja siinä en saanut nykimistä kakkosella aikaan, mutta heti jälkeenpäin kun kone oli kunnolla lämmin nykiminen alkoi. Tuli vaan tuossa mieleen kun nyt auto oli seissyt jonkin aikaa ja kuplat väheni huomattavasti verrattuna suoraan ajosta tullessa testattuna.

                              Comment


                              • #16
                                Naftasuodatin haettu marmorilta ja kylläpä oli alumiinilla ja paperilla hintaa, pitää varmaan vaihtaa alaa..

                                Vaihdoin suodattimen tuossa itse ja en ainakaan ekalla koeajolla saanut enää nykimistä aikaan. DIY-miehille ja -naisille tiedoksi että vaihto onnistuu hienosti ilman puristimiakin kun on vaan jesaria kaapissa. Vielä en henkee pidättele, mutta joka tapauksessa selkeästi parempi kuin ennen. Jos se tuolla paranee niin enää herää kysymys mitä merkkihuollossa tehtiin viime suodattimenvaihdossa, vanhat naftat uuteen suodattimeen? :P Itte pitää siis jatkossa osat vaihdella niin ainakin tietää että suurinpiirtein menee sinne päin..

                                Comment


                                • #17
                                  Mulla on sama ongelma tuon tippilootan kanssa. No kk päästä on varattu aika laatikkohuoltoon. Joten voin postata sit auttoko se vaiko ei.
                                  Joskus ollu nykimistä ja vauhti puutui 160 kmh kohdalle, mut naftasuodattimen vaihdon jälkeen ei o ollu sitä ongelmaa. Vikakoodit luettu viimeksi tänään. Ei mitään. Mut laatikko luistaa aikalailla ja rusahtelee juurikin tuo 2 vaihde.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X