Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 1.9TDI AVF 96kw M6 tehottomuusko se riivaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 1.9TDI AVF 96kw M6 tehottomuusko se riivaa?

    Tuli hankittua tuollainen otsakkeen mukainen avantti audi AVF-koneella ja 6-vaihteisella manuaalilla.
    400tkm on jo mittarissa ,mutta auto tuntuu olevan ihan iskussaan.
    Turbosta ei ole mitään huoltokirjassa merkintää että olis uusittu samoin kytkimestä ei ole mitään merkintää että olisi uusittu.
    Turbo kuitenkin tuntuu vielä pelittävän ja viheltele omia aikojaan ja tuntuu vetävänkin ihan ok. Sitä en tiedä onko tuo tehojensa puolesta sellainen kuin sen kuuluisi olla.
    Katselin tänään vag-com:lla kaikkia tietoja tuosta. mm. logittelin ilmamääriä ja ecu pyysi täyskaasulla 850 ja max. ilmamääriä mitä tuo toteutti oli sielä 1250 paikkeilla ja siitä sitten laski sinne reilu tonni korville vedätettäessä.
    Jotenkin kuitenkin tuntuu että ei tuo ole ihan sen tuntuinen mitä oletin sen olevan. Joskus aikoinaan ajoin kaverin samalla koneella olevaa passattia M6 askilla sekin ja se tuntui eri pirteältä.
    Tänään tuli postissa TL finn-automobilen ASA merkkinen "tehoboxi". Laitoin boxin kiinni autoon ja lähdin kokeilemaan niin en huomannut mitään eroavaisuuksia tehoihin. Otin boxin pois ja kävin vielä uudestaan kokeilemassa ilman boxia niin ihan samantuntuinen oli kuin box:n kanssakin.
    En tiedä miten tuollaisen kuuluisi kulkea ja kiihtyä jos se on täysin iskussaan, mutta "suljetulla alueella" kokeilin autolla kiihdyttää lievään alamäkeen niin oli aika kovan takana saada jo 180km/h mittariin.
    Mistähän tuota osais alkaa tsiikailemaan onko kaikki kunnossa?
    Ainakin vag-comin puolesta kaikki oli OK.
    Ainut mistä antoi vikakoodia oli moottorin lämpötila anturi ja sen vuoksi lämmöt heittelee ja on useasti sielä 70 korvilla.
    Nollasin koodinkin niin kyllä se sieltä pysyi pois aikansa ja taas ilmestyi. lämmötkin jopa nousi 90 ja pysyi sielä pitkän aikaa.
    Mutta silloinkaan ei auto ollut yhtään erintuntuinen vaikka vikakoodi ei ollut päällä.
    Uusi anturi on jo tilattu ja vaihdan sen paikalleen heti kun se tulee, mutta eikait se voi vaikuttaa niin olennaisesti auton tehoihin??
    EGR:stä ei ole tietoa onko mitään tehty. Uskoisin että ei ole ja tuskin on edes koskaan putsattu koko hässäkkää koskaan.
    Ei tuo nyt ihan laiskimmasta päästäkään ole ja käyntiäänikin kuulostaa tosi hyvältä ja terveeltä, mutta tehoja minun mielestä pitäisi ehkä olla enempi ihan pers dynollakin mitattuna.
    Tuntui että kaverin 66kw skoboda jollain sadan euron tehopötikällä oli saman tehoinen jos ei jopa hieman rivakampikin ja siinäkin on kohta 500tkm mittarissa ja orggis turbolla mennään :)

    Mutta jos joku osaa sanoa että mitä kannattais tehä alkuunsa ja onko esim. vag-com:lla jotain logeja mitä kannattais logitella yms..?

    ps. Ajatuksena on kuitenkin että uusin kytkimen tuohon jossain vaiheessa niin onko neuvoja kannattaako laittaa vaan ihan orggis kytkin vai joku muu?
    Tehoja ei ole tarkoitus alkaa repimään virityksillä mitään mahottomia. tyyliin joku lastutus voisi ainoastaan olla se mitä voisin tehdä tuolle tai sitten jokin toimiva tehoboxi.
    Minkä hintainen on tuollaiseen uusia kytkin? siis pelkät osat vain? mistä saisi halvimmalla ja minkämerkkistä jne.. kannattais katsella?
    Viimeksi muokannut korbimotors; 13.8.2013, 23:46.

  • #2
    Ilmamäärät ok.
    Mites ahdot? Jos vaikka N75 temppuilee?
    Mitä näyttää polttoaineen lämpötilaksi? Sanot ettei tuo "boxi" tuntunut missään niin mietin josko siellä olisi EVRY-kötöstys jossain välissä, toki sillon luulisi kulkevankin, tai ainakin savuttavan.
    Mikään rakettihan tuo ei ole mutta perus pirteä kylläkin.

    Kytkimeksi sachsia. Hinnastoja en tiedä mutta myyjien uskoisin tietävän.
    Itse hain aikanaan motonetista sachsin paketin, levy, asetelma ja laakeri tais olla 399,-
    Hyvin kesti ARL-koneessa karvaa alta 500Nm väännöt.

    Siitä kannattaa kuitenkin lähteä että korjaat aluksi jo olemassa ja tiedossa olevan vian ja mietit sitten lisää.

    Comment


    • #3
      Alkuperäinen kirjoittaja dr_ink Näytä viesti
      Ilmamäärät ok.
      Mites ahdot? Jos vaikka N75 temppuilee?
      Mitä näyttää polttoaineen lämpötilaksi? Sanot ettei tuo "boxi" tuntunut missään niin mietin josko siellä olisi EVRY-kötöstys jossain välissä, toki sillon luulisi kulkevankin, tai ainakin savuttavan.
      Mikään rakettihan tuo ei ole mutta perus pirteä kylläkin.

      Kytkimeksi sachsia. Hinnastoja en tiedä mutta myyjien uskoisin tietävän.
      Itse hain aikanaan motonetista sachsin paketin, levy, asetelma ja laakeri tais olla 399,-
      Hyvin kesti ARL-koneessa karvaa alta 500Nm väännöt.

      Siitä kannattaa kuitenkin lähteä että korjaat aluksi jo olemassa ja tiedossa olevan vian ja mietit sitten lisää.
      Kaipa tuo on ihan normi kunnossa kun muilla kävi testaamassa. Totta sitä muisteli vanhoja että olis ollut rivakampikin. Laitoin boxin takasin kiinni niin oli siitä ihan perstuntumallakin tehohyötyä. PA-lämpöjä katsoin silloin kun oli tuo boxi kiinni ja ne näytti nyt jotain 128astetta. onko sieläpäinkään? En ole katsonut PA-lämpöjä mitä ne näyttäis ns. vakiona ilman boxia. Paljonko pitäisi olla polttoaine lämpötila ilman boxia?
      No moottorin lämpötila anturi on ainakin sökö ja siitä tulee vikakoodikin vag:lla. Tänään vaihdan siihen uuden anturin. Paikallisitin jo anturin paikan ja voin sanoa että illalla saattaa päästää muutama paha sana suusta kun sitä vaihtaa.
      PErus pirteä tuo tosiaan on ,mutta ei kuitenkaan raketti :) Tuollaseksi farkku mallin dieseliksi ihan nokon ripeä kulkine.
      Ei tässä ole tarkoitus ajella mittarit tyrmässä tuolla ,mutta ihan mielenkiinnosta haluisin vähän kuulla miten muiden vastaavat audit/passatit kulkee max. nopeutta? Onko paljonkin yli parimarkkaa? Ja sellaiset autot nimenomaan joissa ei ole kuin max. jokin tehoboxi tai ohjelma.

      Comment


      • #4
        Eli tuo "TL finn-automobilen ASA merkkinen "tehoboxi"." ajaa täysin saman asian kun yhteensä noin 0,50eur maksavat vastus ja potikka, eli ns. evry. Toivottavasti et hirveitä tuosta köyhtynyt. Pumppareissa evryllä ja näemmä myös noilla boxeilla huijataan polttoaineenlämpötilat tonne ~130 asteeseen.
        Se mitä sen polttoaineen pitäisi olla ilman boksia on riippuvainen monesta muuttujasta, mutta ei sen noin lämmintä kuulu olla. Sanoisin lonkalta että näillä keleillä ilman pitkää yhtäjaksoista ajosuoritetta jotain 30-50 astetta.

        Sitä en osaa sanoa että paljonko muiden audit tai passatit kulkee ja onko niissä bokseja tai softia. Kovin moni vastaavan auton omistaja tuskin on huippunopeuksia mittaillut kun se ei näissä käyttöautoissa, ainakaan kaikille mitään merkitse.

        Comment


        • #5
          Kyllä se polttoaine oli liki samanlämpöistä kun moottorin lämpö, tuossahan polttoaine kulkee kannen sisällä.

          Comment


            #6
            Polttoaineen lämpöanturi on ennen kantta eli se mittaa tankilta tuleva polttoaineen lämpötilaa.

            Comment


            • #7
              Piti ihan käydä tarkistamassa asia ja ainakin tuossa on paluulinjassa.

              Comment


              • #8
                Juu, my bad. Ei oo tarvinnut hetkeen AVF:n tai muiden 1.9TDI evryjen tai tehoboxejen kanssa leikkiä niin muisti petti. Muistin myös että anturi olisi ollut suodattimelta tulevassa letkussa.

                Comment


                  #9
                  Oliko se paluussa oikeasti? Muistin kyllä, että olisi tulopuolella.

                  Comment


                  • #10
                    ainakin kolmessa autossa mitä on hallissa niin paluupuolella se on.

                    Comment


                    • #11
                      Muistelin hommaa niin taitavat nuo meno- ja paluuletkut olla samassa "nipussa" joten varmaan herkästi (kuten mullakin) muisti pettää.

                      Comment


                      • #12
                        Tuli vaan mieleen että kun tuossa omassa AVF koneessa on jo 405tkm mittarissa ja ei tietääkseni ole koskaan tehty mitään tuolle EGR:lle niin mitä suosittelisitte tekemään sille?
                        ¨Pystyykö sen poistamaan kokonaan esim. jotenkin tulppaamalla vai miten niiden kans on muut 96kw koneen omitajat toimineet?
                        Ei tuo nyt varmaan ihan tukossa ole kun jaksaa vielä kulkea jotenkin ainakin, mutta saattais tulla varmaan lisää menohaluja jos tuolle tekis jotain.
                        Ohjeita otetaan vastaan tuon EGR liittyvissä asioissa.

                        Comment


                          #13
                          Minkäs ikänen toi auto on? Jos se on 2000 luvun alkupuolelta voi päästä pelkällä umpilaippaamisella, jos haluaa EGR:n poistaa pelistä. Uudemmissa pitää laittaa reijällä varustettu laippa, jolla rajotetaan sen toimintaa tai sitten softalla sen ilmeisesti saa myös pois pelistä, koska muuten tulee vikakoodia ja mittaristossa alkaa vilkkua hehkun valo.

                          EGR:n disablointi heikentää hieman moottorin lämpeämistä, joka saattaa noilla leveysasteilla olla jo jonkimoinen haitta talvella :)

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                            Minkäs ikänen toi auto on? Jos se on 2000 luvun alkupuolelta voi päästä pelkällä umpilaippaamisella, jos haluaa EGR:n poistaa pelistä. Uudemmissa pitää laittaa reijällä varustettu laippa, jolla rajotetaan sen toimintaa tai sitten softalla sen ilmeisesti saa myös pois pelistä, koska muuten tulee vikakoodia ja mittaristossa alkaa vilkkua hehkun valo.

                            EGR:n disablointi heikentää hieman moottorin lämpeämistä, joka saattaa noilla leveysasteilla olla jo jonkimoinen haitta talvella :)
                            12/2001 vm auto kyseessä ja 1.9TDI AVF 96kw koneella. Se se voi tosiaan olla että jos tuon EGR:n ottaa ns. pois käytöstä ja vaikka laippaa sen niin kuinkahan tuon kans tarkenee talvella täällä :)
                            Ja olisko tuosta niin kovasti tehollisia hyötyä että kannatais tehdä..

                            Comment


                              #15
                              Toisaalta eihän toi lämpää kovilla pakkasilla kuitenkaan. Tehollista hyötyö on aika vaikea huomata.
                              Ehkä tuossa riittää, jos imusarjan putsaa. Menee taas pitkä tovi ennen kuin se on taas putsaus kunnossa.

                              Comment


                              • #16
                                Edit, ai niin se kytkin. Kyllä tuo vakiokytkin on mielestäni niin hyvä että sitä kannattaa käyttää mutta jos isompaa ahdinta ja softaa alat laittaa niin sitten Tepolta se S2 systeemi.
                                Vakio kestää hyvin pelkän softan luokkaa 160hp ja 380Nm



                                Vertailuksi ja jatkoa varten muillekin. Suunnilleen tälleen sen pitäis kulkea kun on kaikki kunnossa. Nelosella kaasu pohjaan tein eilen käyrät exceliin.

                                Olen miettinyt että pitäiskö maffi vaihtaa varmuuden vuoksi softausta varten, ei se kyllä ikinä hukkaankaan mene mutta...

                                Newtonmetrit kanavalta 20/2 lienee hiukan yläkanttiin.
                                edit_ ei tuosta taulukosta mitään kovin luettevaa saanut tähän liitettyä mutta saa siitä informaation jos jaksaa vähän katsoa.

                                RPM Maf_p Maf_tot Intake_p Intake_tot Nm 20/2
                                1995 230 225,4 996 1020 0
                                1995 250 191,1 1764 984 0
                                2058 850 1033,9 2292 2244 182
                                2310 850 1102,5 2328 2244 334
                                2562 850 1122,1 2340 2328 330
                                2835 850 1141,7 2340 2352 320
                                3045 850 1122,1 2340 2328 314
                                3234 850 1127 2340 2328 306
                                3402 850 1117,2 2340 2340 298
                                3549 850 1092,7 2340 2340 290
                                3696 850 1092,7 2340 2364 284
                                3843 850 1078 2328 2352 280
                                3990 850 1043,7 2304 2316 274
                                4095 850 1004,5 1056 1644 264
                                2583 530 686 1416 1524 0
                                2583 450 514,5 1332 1368 112
                                2541 415 372,4 1320 1272 88
                                2520 400 318,5 1308 1224 84
                                2478 310 441 1224 1272 78
                                2457 285 289,1 1200 1164 50

                                Tuolta käyrältä napattu noi arvot, siitä 80sek kohdalta alkaen.

                                Viimeksi muokannut kontio; 17.9.2013, 11:16. Perustelu: taulukkomodausta

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä vakio B6 1.9 TDiQ huilaa suljetulla alueella nätisti 200 mittariin kun kaikki on kohdillaan. Tehottumuuteen yleensä syynä tukkoon mennyt imusarja. Eli imusarja nätisti pöydälle ja mekaaninen puhdistus, samalla kaivaa imukanavat kannesta puhtaiksi, saattavat olla aika lohduttoman näköiset.

                                  EGR:n pystyy tulppaamaan ilman vikakoodeja, samalla paranee alakierrosten voimakin. Tulppauksen jälkeen sillä ei kyllä tarkene ilman lisälämmitintä talvella huonostikkaan, kannattaa huomioida.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X