Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT 8N:n erikoinen lämpöongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    TT 8N:n erikoinen lämpöongelma.

    Auto on 150hv etuvetoinen TT Roadster. Ongelmia on ollut jo enemmän kuin tarpeeksi, mutta kuvaan nyt ne:

    Alussa todettiin että bensamittari näyttää liikaa, ja epäiltiin lämpömittarinkin näyttävän liikaa. Käytiin amalilla mittariviisarien moottorirempassa - ongelma poistui juuri bensamittarin osalta, mutta lämpömittarin suhteen ei. Tai tarkemmin, lämpöjen suhteen ei.

    Aluksi auto käyttäytyi niin, että tasaisessa maantieajossa lämmöt olivat hienosti 90 astetta, mutta kaupunkiajossa lämmöt alkoivat kohota sinne seuraavalle viivalle. Viaksi epäiltiin vesipumppua, ja kun vuosien puolesta alkoivat jakopään osat olla valmista kamaa, tehtiin jakopään remontti, vaihdettiin varmuuden vuoksi termostaatti ja moottorin lämpöanturi. Tämän jälkeen havaittiin etteivät flektit toimi, joten vaihdettiin se suurempi, ja sen lisäksi flektien lämpöanturi. Flektit alkoivat tietysti toimimaan, samoin ilmastointi.

    Mutta nyt ongelma on, että auto nostelee lämpöjä säännöllisesti sinne ekalle lämpimän puolen viivalle, riippumatta siitä ajetaanko maantietä vai kaupunkia. Flektit naksahtavat päälle normaalisti ja lämpö putoaa hyvin nopeasti takaisin 90 asteeseen. Sitten taas voi mennä hetki eteenpäin, ja sama toistuu.

    Korjaamo, joka teki termari-jakopäärempan, epäili että uusi termari on viallinen ja vaihtoi sen tänään. Olivat koeajaneet autoa motarilla, ja todenneet että nyt toimii. Auto haettiin korjaamolta kotiin, ja lämmöt nousivat taas.

    Missään vaiheessa auto ei siis ole keittänyt, vuotanut nesteitä yli tai muutakaan erikoista. Onko raadilla veikkauksia?

  • #2
    Onko mahdollista seurata vagcomilla tarkkoja lämpötiloja. Itsellä lämmöt pyörii 90-100 asteessa mutta mittari näyttää kokoajan 90 mikä on ihan normaalia.

    Comment


      #3
      Vaakkomilla tarkkailtiin lämpöjä tuossa kun mittarijumppaa tehtiin, ja silloin lukemat oli sellaisia ettei niihin uskonut kukaan: 130 astetta tietokoneella, mittari näytti silloin selvästi vähemmän. Kun mittari näyttää rajuja lukemia, pystyy kuitenkin vesiletkuihin ja paisariin koskemaan, vaikka ne ovatkin tietysti hyvin lämpimiä.

      Comment


        #4
        Onhan noissa tullut eteen niin paskasia jäähdyttimiä, että niiden kyky jäähdyttää on kadonnut.

        Comment


          #5
          Tämähän jäähdyttää kyllä. Aiemmin maantiellä ihan hyvin, mutta nyt se lämpö nousee siis satunnaisesti myös maantiellä...

          Comment


            #6
            Autolla ajettu koelenkki tänään - toisinsanoen matka kotoa korjaamolle. Ongelma ei toistunut lainkaan, vaan mittari pysyy tiukasti 90 asteessa, flektit menevät päälle ja sammuvat aivan kuten kuuluukin. Jatkamme tarkkailua, silmä ja ehkä muutkin ruumiinosat kovana.

            Comment


            • #7
              Samaa ongelmaa täälläkin, välillä nostaa lämpöjä ja välillä pysyy tiukasti alle 90 asteen.
              Eilen kävin tienpäällä kokeilemassa, kun ajoi tasasta 80-85 km/h niin lämmöt normaalit, mutta sitten kun laittoi vauhtia 100 ja yli, niin lämmöt alkoi nousta reippaasti, mutta kertaakaan ei ole kiehunut vaikkakin aika kuuman oloinen pata onkin.
              Nestettä ei ole tarvinut lisäillä ja öljyt on kirkkaat, eikä myöskään öljykorkissaole mönjää.
              Joskus kaupunki ajossa nostelee ja joskus ei, mutta en ole antanut asian vaivata kovinkaan paljoa, kun tuli tänne aihe samasta ongelmasta, niin tekee mieli kysyä että mikä on ongelman syy?

              Comment

              Working...
              X