Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D3 CH/LH ja sadetunnistin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 D3 CH/LH ja sadetunnistin

    Miten coming/leaving home valot saa toimimaan, valoisuustunnistin löytyy.
    Pitääkö valokytkimessä olla "Auto" asento.
    Myöskään sadetunnistin ei näytä toimivan vaikka sellainen löytyy.

    #2
    Jos nyt en väärin muista niin ne valot saa aktivoitua MMI:stä jostain valikosta.

    Itseäkin hämmentää tuo sadetunnistin, ei se kyllä toimi minun logiikan mukaan järkevästi. Saksankielistä manuaalia yritin tavata mutta en tullut hullua hurskaammaksi.

    Comment


    • #3
      Juu DRL valot saa MMI:stä ainakin mutta ei CH/LH valoja.
      Toimiiko sulla sadetunnisti jotenkin?Mulla vain tihku toimintona..
      Pitäisi perustaa varmaan"Kaikki A8 D3:sta" thread niinkuin S4:kin on.:)
      Viimeksi muokannut Hartsi; 20.6.2013, 19:13.

      Comment


        #4
        Kyllä ne jostain sieltä saa koska omaanikin ne laitoin päälle.

        Ei kait se oikein muuten toimi kun tihkuna. Joskus pysähtyessä se näyttäisi siltä että siinä olisi jotain älyä, mutta yleensä ei.

        Comment


          #5
          Kyllä ainakin mulla on muMMIn valikossa kohta, josta saa ajastettua CH/LH valot, jotka siis melko pitkälti on sumarit, mulla kun ei oo sivupeilien alla valoja, ne keksiittin vasta jälkeenpäin. Ajastus on yhteinen = sama aika molemmille.

          Tuo niputtaminen voisi olla aika hyvä ainakin osalle D3 juttuja, alkaa vihdoin olla signaalia / kohinaa tälläkin korityypillä...

          Valokytkimiä on varmaan erilaisia, riippuen mikä valaistus autoon on alunperin ruksittu. D3:n on saanut myös namibia-valoilla, joissa ei ole kurvi- eikä automaattivaloja.Omaan on tehty facelift 2008, joten en tiedä alkuperäistä setuppia.

          Sadetunnistin on myös minun mielestäni melko härö vehje, ei voi henkilö käsittää sen toimintaa. Ainoa havaittu elonmerkki on se, että tihkuasennolla liikennevaloihin pysähdyttäessä pyyhintätauko pitenee, enkä edes tiedä onko tuo sadetunnistimen ominaisuus, vai muuten vaan. BTW, Ostin tänään mielenhäiriössä pyyhkijänsulat marmorilta, kun hovimekaanikon pyyhkijäsulkakataloogi / valikoima ei tunnistanut D3 Audia. Marmoritiskin takana1 kpl olisi ollut jotain 37 eemeliä, molemmat 44! Osta enemmän ja säästä! Nuo viipottimet on varmaan tehty yksisarvisen esinahasta, ei tuo hinta muuten selity.
          Viimeksi muokannut Tolkkju; 20.6.2013, 21:30. Perustelu: avautumista tuulilasin ympäristöön

          Comment


          • #6
            Mulla on vaan "exterior lights" mistä saa DRL päälle ja pois.
            Mitenhän nuo koodataan toimimaan?

            Edit:DLR:t toimii mutta CH/LH valot pitäisi saada toimimaan.
            Viimeksi muokannut Hartsi; 21.6.2013, 06:40.

            Comment


              #7
              Eikös täällä jossain ollut ohjeet oikeen vagcom-ohjeet (hakua kehiin) DRL:n koodaamiseen? Tietysti saattaisi olla joku koodausjippo myös noihin CH/LH -valoihin. Ei jaksa näin JUHAnnusaatonaattona oikeen muistaa.

              Comment


                #8
                Ainakin facelifissä sadetunnistin toimi mulla niin, että kun vähän tihutti, niin se toimi "tihkulla" ja mitä enemmän satoi, niin sen nopeammin pyyhki. Viiksen päällä olevasta säädöstä sitten vielä pystyi herkkyyttä säätämään.

                Eli oliskohan teillä vaan tunnistin rikki tms. jos ei toimi loogisesti.

                Comment


                • #9
                  DLR:t toimii mutta CH/LH valot pitäisi saada toimimaan.

                  Comment


                    #10
                    Car -> Systems -> Exterior lighting valikosta pitäisi löytyä coming home, leaving home, main beam ja daytime running lights asetukset. Jos ei löydy, pitänee jostakin koodata näkyviin? Ja valokytkimessä on Auto-asento

                    Sadetunnistin ainakin minulla toimii niin että viiksessä olevasta vivusta säädetään kuinka paljon pisaroita tarvitsee ikkunassa olla ennen kuin pyyhkäistään. Nopeus säätyy sitten sateen mukaan kertapyyhkäisystä täyteen nopeuteen. Käytännössä minulla on aina viiksi tuossa tihkuasennossa, ei siihen tarvitse koskea. Jos ei pisaroita tule ikkunaan ei myöskään pyyhi.

                    Comment


                    • #11
                      Näin juhannuksena ei ollut muuta tekemistä niin laittelin CH/LH valot ainakin jollain tasolla toimimaan.
                      Ja löytyy MMI:stä valikko.
                      09.Cent.Elect. koodasin 0011112
                      eli:
                      0-blank
                      0-Footwell light fitted as lamp
                      1-Bi-xenon headlights
                      1-With automatic driving lights (AUTO) with light sensor -G399
                      1-With daylight driving lights
                      1-Daylight driving lights selectable via MMI (default: Off)
                      2-Nordic countries (Finland, Sweden, Norway, Denmark)

                      Comment


                      • #12
                        Eipä ihme ettei valoisuuden/sateentunnistin toimi.Anturi kyllä löytyy mutta ei johtoa anturille.
                        Ei muuten ole sulakettakaan SC11 paikassa.
                        Kumma ettei anna vikakoodeja tunnistimesta kuitenkaan.

                        Edit:Voi olla että 09.Cent. Elect. boksi ei tue sade/valotunnistinta.
                        Osanumerot ovat: SW: 4E0 910 279 E HW: 4E0 907 279 E
                        Viitsisikö joku jolla sade/valotunnistin toimii katsoa boksin osanumerot?
                        Viimeksi muokannut Hartsi; 23.6.2013, 20:04.

                        Comment


                          #13
                          Revitkö sen suojakotelon peruutuspeilin alta pois, vai mistä näit ettei sinne tule johtoa? Johan tuo kuulostaa viisaalta että on anturi mutta ei johtoa.

                          Pitää omakin repiä auki kunhan joutaa.

                          Comment


                          • #14
                            Juu anturista suoraan katsoin.Siihen on oma special työkalunsa millä sen muovin saa ainakin ehjänä irti.Ja tosiaan sulakepaikka 11(apukuskin puolelta) on tyhjänä eikä siihenkään tule johtoja.

                            Comment


                              #15
                              Minkälainen työkalu se on? Saako sitä esim meisselillä auki rikkomatta sitä?

                              Comment


                              • #16
                                Ei mikään ihmeellinen kalu.
                                http://www.motor-talk.de/forum/aktio...hmentId=376532

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt on johdotukset tehty.J519 ei tue G397 tunnistinta,joten tilasin uudemman 4E0907279L mallisen boksin.

                                  Comment


                                    #18
                                    No perkule, mulla on varmaan sama homma edessä. Mitä se boksi maksaa?

                                    Onkohan tuossa se component protection -systeemi?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ebaystä vajaa satkun kuluineen.
                                      Ei pitäisi olla mitään suojaa.
                                      Katopas apukuskin puolellta kojelaudan päästä onko sulaketta numero 11?

                                      Edit:Minulla ei MMI nouse eikä laske,tuo sama boksi ohjaa sitä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Noniin,pyyhkijät toimivat nyt sadetunnistimen ohjaamana.
                                        Mitään J519 boksia en ole vielä edes vaihtanut.
                                        09.Cent.Elect. koodaus vaikuttaakin ilmeisesti vain valojen toimintaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Veskuh Näytä viesti
                                          Sadetunnistin ainakin minulla toimii niin että viiksessä olevasta vivusta säädetään kuinka paljon pisaroita tarvitsee ikkunassa olla ennen kuin pyyhkäistään. Nopeus säätyy sitten sateen mukaan kertapyyhkäisystä täyteen nopeuteen. Käytännössä minulla on aina viiksi tuossa tihkuasennossa, ei siihen tarvitse koskea. Jos ei pisaroita tule ikkunaan ei myöskään pyyhi.
                                          Samalla tavalla toimii A4 B8:ssa. Eli herkkyys säädetään vivusta ja "tihku asennossa" kytkin niin on tunnistin käytössä. Periaatteessa riittää vain tuo asento satoi tai paistoi, niin pyykimet toimii sillä nopeudella mitä sade tai auton nopeus vaatii. Eli ei sinänsä ole enää sanan merkityksestä "tihkutoiminto" vaan "automaattitoiminto".

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Hartsi Näytä viesti
                                            Noniin,pyyhkijät toimivat nyt sadetunnistimen ohjaamana.
                                            Mitään J519 boksia en ole vielä edes vaihtanut.
                                            09.Cent.Elect. koodaus vaikuttaakin ilmeisesti vain valojen toimintaan.
                                            Mitä sitten teit että sait ne toimimaan, kerran tuolla ylempänä sanoit ettei vanha purkki tue sitä?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Pelkän kytkennän.
                                              Vanha purkki J519 ei tue sade/valoisuuden mukaan syttyviä automaattisia ajovaloja.
                                              Seuraava koodaus pitäisi 09.Cent.Elect. (J519) laittaa.Mutta tuo boksi ei hyväksy 2 suurempaa numeroa,ja 3 pitäisi laittaa.
                                              3 X X X: With automatic driving lights (AUTO) with rain and light sensor -G397

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nyt on sen verran hajallaan ohjeet ja loistava oppisi, että kertaako vielä kerran mitä teit (= tee yhtenveto jälkipolvia ja hitaita, kuten minä, varten). Anturi oli muttei johtoja? Mistä mihin vedit johdot? jne. Purkkeja et vaihtanut. Muutitko koodia? Vai oliko johdot mutta sulake puuttui?

                                                Se tuskin vaatii AUTO valokatkaisija versiota ja valotunnistinta (joka ei ole NORDIC varusteohjelmassa eli Suomi autoissa edes täysin varustelluissa) koska 09.Cent.Elect valikon viimeisellä käskyllä mielestäni ohitat AUTO kytkimen ja kerrot olevasi muuttoauto skandeihin. Meillä on aina valot päällä tai pois (MMI ohjaamana).

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sadetunnistin/valo(G397) löytyi mutta johdotus ja sulakepaikka numero:11 puuttui repsikanpuolen kojelaudan päädystä.Sadetunnisti tarvitsee kolme johtoa ja tunnistimessa on johtojen numerointi 1=+12V,2=GND ja 3=anturin signaali.(numerointi on oikealta vasemmalle kun tunnistin paikallaan)
                                                  Irroitin katosta panelin missä on sisävalot ja kattoluukun käyttökytkin,vasemman aurinkolipan ja sen valon.
                                                  Näin sain helposti ujutettua 3-napaisen johdon sadetunnistimelta a-pilarin yläkulmaan.
                                                  Kojelaudan alta kuskinpuolelta muovit irti.
                                                  Sieltä löytyy J519 yksikkö.valkoinen liitin,pinni numero C31(Kelta/valkoinen johto),tämä johto menee J400 boksille joka on pyyhkijöiden ohjainboksi.
                                                  Tähän johtoon liitin juottamalla anturilta G397 3. liittimestä tulevan johdon.
                                                  Oikeata sade/valotunnistimen sulakepaikkaa kun ei ollut,otin sähköt anturille vasemmanpuolen sulakkeelta numero 3 joka on peruutustutkan sulake.Juotin siis sulake boksin sisään anturilta G397 1.liittimestä tulevan johdon.
                                                  A-Pilarin alapäässä suojamuovin alla on maadoituspiste johon anturilta G397 2. liittimestä tulevan johdon
                                                  laitoin.

                                                  Tällä tavoin sain pyyhkijät toimimaan sadetunnistuksella.
                                                  Minulla ei ole valojen AUTO asentoa ja J519 ei voi koodata valoja toimimaan G397 sade/valoisuustunnistimen ohjaamana.

                                                  Kai tämä jotain jollekin selvensi:)
                                                  Tosiaan kuviakaan ei tullut otettua.
                                                  Sitä en tiedä miksi tuossa tuo tunnistin oli mutta muut puuttui,onko sitten edellinen omistaja meinannut option lisätä mutta jäänyt kesken.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kiitos hyvästä ja seikkaperäisestä ohjeesta! Täytyypä vilkaista oman laitteen tila...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hmmm... voisiko ajatella että varastasi ainakin maan esim. lukuvaloilta ja jopa ehkä Plussan (eli liittimet 1 ja 2) koska tarve on varmaan silloin vain kun virrat on päällä. Kokeileeko joku? Mutta esim. A8-D2 mallissa esim. ilmanvaihdon moottori on miinus-ohjattu (!!!) eli siinä äkkinäiset viritykset on tuhoon tuomittu eli kun ei tiedä mitä Günter on ajatellut niin tuo ohjeesi saattaa olla paikallaan vaikka äkkiseltään tuntuu turhalle viedä - ja + alas asti a-pilarissa. Ajattelin, että jossain on rele joka ohjaa kaikkea... Toivottavasti tämä ei vaati sen päivitystä (jonka edellinen omistaja oli tehnyt kuten laittanut anturin ymmärtämättä johdotusta).

                                                      ja vielä yksi kysymys. Kirjoitat:
                                                      "Noniin,pyyhkijät toimivat nyt sadetunnistimen ohjaamana."
                                                      Eli missä asennossa silloin kun tunnistus toimii ovat:
                                                      A) pyyhkijät (0-ei päällä vai jotain muuta? tunnistin käynnistää?)
                                                      b) ajovalot? 0 eli MMi ohjaamina (AUTO jätin jo huomiotta) vai jotain muuta manuaalisena "1" kuten esim. minulla OEM-extra H7 kääntövalot (with Xnon) toimii ratin mukaan vain kun on valot manuaalisesti päällä.
                                                      Viimeksi muokannut Pennivasara; 3.7.2013, 22:40. Perustelu: tarkennus ohjain kysymykseen

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ja toinen kysymys, minulla on AUTO-asento, mutta en nyt oikein keksi että mitä hyötyä siinä olisi tässä tapauksessa? Vai meinaako tuo nyt sitä että minulla menee automaattisesti valot hämärällä päälle (en muista miten ne nyt toimii)? Ja että mulla olis silloin myös johdotus siellä valmiina? Joo, olen vähän hidas nyt... ;)

                                                        Ja kolmas kysymys, mistä hommasit liittimen?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Auto-asennossa valot pitäisi syttyä automaattisesti kun tulee hämärää tai pyyhkimet pyyhkivät nopeimmalla nopeudella olikohan yli 5 kertaa tai nopeus on yli 120 km/h (tai 140 km/h) yli kahden minuutin ajan. Lukuarvot epävarmoja ulkomuistista...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Eli ajat tunneliin tai on muuten hämärään jne eli hämärätunnistin on keulassa. Lisäksi sinulla olisi helppo koodata home-comig/-leaving valot päälle jos ei ole jo. Suomen/skandi tuontiautoissa tuo on kuitenkin jätetty pois (ainakin alkupään malleissa = ei ole AUTO asentoa edes) koska valot on AINA päällä (lakijuttu) ja meillä ei ole juurikaan tunneleita jne. Siksi tuontiautollekin kerrotaan 09.Cent.Elect ohjelmoinissa että olet skandinaviassa ja unohda tuo AUTO asetus.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X