Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 -97 2,5 TDI

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 -97 2,5 TDI

    Noniin elikkä tuli tuollainen -97 farkku Audi A6 dieselinä hommattua. Auto on kyseistä merkkiä itsellä ensimmäinen, joten ihan perus tietoja tulin täältä kyselemään.

    Auto siis 2,5 litran viisipyttyinen turbodiesel manuaali, kilometrejä takanapäin noin 430tkm. Ihan siis perusfaktaa tahtoisin autosta tietää, esim. moottorin tyyppikoodi, onkohan oikein selitetty... Ja muutenkin kokemuksia ko. autosta.

    Hiukan sitä ilmeisesti on piristetty, ahdot noin 1 bar luokkaa, EGR tulpattu ja syöttöjä hiukan nostettu, koska mustaa tulee putkesta ihan kiitettävästi.

    Saa antaa vapaasti piristys ohjeita ja muutenkin tietoa autosta, koska ensimmäinen Audi mitä olen ikinä omistanut.

    T: Tommi

  • #2
    Onkos tuo moottori nyt sitten AEL, musta savu voi kertoa toki myös säätöjen (pumpun ajoitus, ilmavaivaa) olevan pielessä....

    Comment


    • #3
      Moottori on kestävä. Moottorikoodi on joko AEL(103kw/290nm) tai AAT (85kw/270nm). Isälläni ollut nyt kaksi autoa joissa ollut tuo sama kone (AEL). Volvo V70, laatikko koppanen ja se hieman uudempi, molemmat kuitenkin vm.-00. Ikäeroa taisi olla 3kk. Joitakin pieniä erojahan noissa Volvon koneissa on, mutta erot olivat hyvin pieniä. Muistelisin lukeneeni täältä foorumilta nuo erot.

      Toinen Volvo oli karvan alle 600tkm ajettu, kunnes se myytiin pois. Nyt uudempi koppanen on ajossa ja siinä on hieman yli 600tkm mittarissa. Eli kilometrejä on nähnyt nuo koneet, mutta kumpaankaan ei ole tarvinnut isompaa remonttia tehdä. Perushuolloilla ja pikkukorjauksilla on selvitty.

      Vakio ahtopaineet on 0,9 bar. Virityksestä löytyy lisää inffoa täältä: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=87584

      C4 korimallista ainakin itse tykkään. En tuosta nyt äkkiseltään mitään kummempaa keksi, kuin takakontti meinaa kerätä ajossa paljon likaa päällensä ja talvella tietenkin tiesuolaa ja tästä syystä takalasin alareunasta saattaapi löytyä ruostetta ja lukkopesä ei ainakaan itselläni suostunut ottamaan edes avainta sisäänsä. En siihen koriin ehtinyt vuoden aikana kovinkaan tarkasti perehtyä, joten en osaa esim. alustasta ym. sanoa juurikaan mitään.

      Comment


      • #4
        Onpa AEL tai AAT, niin jakopää kannattaa pitää kunnossa, jakohihnarikko on melkein ainoa asia, jolla tuon koneen saa hengiltä. Hihnanvaihdon yhteydessä on vaihdettava myös kuningaspultti ja siitä on varmistuttava, että tulee varmasti tehtaan momenttiin eikä "musta-tuntuu"-momenttiin.

        Autossa on myös ruiskupumppu hihnavetoinen, pyörii nokka-akselin takapäästä omalla hammashihnallaan, saa voimansa nokka-akselilta. Pumpun hihnalla on vaihtoväliä muistaakseni 60 tkm, jakopäällä enemmän, tarkkaa lukemaa en muista. Pumpun hihnan katkeaminen pysäyttää matkan, muttei yleensä muuta tee. Ajoittaminen on konstikasta, mutta mahdollista itsekin. Myöhäisellä tunkee mustaa ja paljon.

        Muita kokemuksia.. itsellä -93 -vuosimallinen satku, ajettu herra ties kuinka paljon (mittarissa ostettaessa 570 tkm, todellisuus varmaan ainakin +300 lisää). Ajolleen varsin miellyttävä, alustasarja parantaa ajettavuutta mutta vähentää mukavuutta, vakioalusta on todella pehmeä. Hiljaisilla renkailla todella hiljainen auto ja tilaa on hienosti. Etupyörien tuenta on mielenkiintoinen ja erittäin yksinkertainen. Purkuosiakin löytyy hienosti ja suhteellisen edullisestikin. Jos kone/voimansiirtolinja on kunnossa, niin huolettomia kilometrejä pitäisi olla edessä paljonkin. Huollot on helppoja.

        Ovisaranat eteen uutena marmorilta kustantaa muistaakseni kokonaisedullisesti parisataa per puoli, joten ne kannattaa muistaa rasvata :)

        Comment


        • #5
          Erittäin paljon kiitoksia tiedoistanne/linkeistä, tulevat varmasti tarpeeseen.

          Comment


          • #6
            Vahva musta savu voi viitata myös ahtovuotoon, yleisin paikka näissä on välijäähdyttimeltä imusarjaan menevä letku halki. Tai sitten ahtimelta välijäähdyttimelle. Ahtoa voi kokeilla hieman nostaa, mikäli ei vuoda mistään. Sillä saa hälvennettyä savutusta, mikäli tulee vain riittävästä määrästä ruokaa, eikä väärästä ajoituksesta tai vuotavasta suuttimesta.

            Peruskoneena vallan luotettava, ongelmat liittyy näissä lähinnä juurikin jakopäähän, tai satunnaisti alakerran pettämiseen (kampiakselin laakerin pukin pultit turhan pehmeet, saattaa ajan kanssa löystyä / katketa).

            Comment


            • #7
              Kiitän vielä vastauksista. Tutkin kaikki ahtoputket/letkut, vuotoja ei ole missään, selvisi myös että iq säädetty, arvoista ei tietoa, sen takia savutti, nytten autoon tehty evry mod, savua saatin tulemaan nyt ihan kunnolla ja vedot parani ihan uskomattomasti! En olisi ikinä uskonut, että niin pienellä vaivalla auton saa kulkemaan ihan toisella tavalla. Modin ollessa "täysillä" kytkin rupeaa ryskyttämään/hiukan luistamaan. Aika hyvin olen sitä saanut säädettyä jottei kytkin ota itseensä, mustaa tulee kumminkin vähintäänkin riittävästi. Onko neuvoja sen suhteen, jotta kun autolla lähtee kiihdyttämään kunnolla, tulee pieni kyykkäys noin 3000rpm kohdilla, sen jälkeen taas meno maittaa. Ei siis vedä loppuun asti tasaisesti.

              Nyt vain täytyy ruveta säästämään rahaa ja haalimaan osia, joskos siitä joskus vielä saisi tehojakin otettua ulos.

              Comment


              • #8
                Se on kaksoismassavauhtipyörä joka siellä alkaa jyristämään. Jos enemmän meinaa vääntöä ottaa ulos niin se on vaihdettava kiinteään. Tuohon käy ainakin jonkun bensavitosen vauhtipyörä ja S2:n asetelma.

                Fin-Turbo pystyy muokkaamaan vakioahtimen about 220-250hv:n tehoille, ei tarvi jumpata sen kanssa enempää.

                Comment


                • #9
                  Luultavasti siellä nyt ecu näkee liian isoja ahtoja, kun on tuo evry, nostaa se paineita. Sen takia kyykkää, kunnes ahdot taas palailee alueelle. Näin siis epäilen, vaikea sanoa ilman että luurailee antureiden arvoja, kun tuon kyykkäyksen tekee.

                  Paras VP olisi AAT koneen perästä oleva kiinteä, tietääkseni ainakin jonkin verran raskaampi kuin bensavehkeiden. Näissä se keveys ei ole ykkösjuttu, vibraa melkolailla enemmän kun bensalaitteet.

                  Comment


                  • #10
                    Totta turiset, tosin AAT:n pyörät olivat ainakin hetki sitten kohtuullisen harvassa, jostain kumman syystä :)

                    Comment


                      #11
                      Mites se evry ael koneeseen tehdään?

                      Comment


                      • #12
                        Koneena toimii siis tuo AAT 85kw moottori. Ei oikein saa ecua tietokoneen perään kun ei ole sopivaa liitintä, ebaystä saisi tilattua adapterin, mutta eipä se nyt niin paljoa häiritse, tasaisesti kun rupeaa syöttämään ettei tällää heti kaasua pohjaan asti vetää kyllä punarajalle asti hyvinkin. Enemmän tehoa siitä kun on jokatapauksessa saatava kuin mitä evry antaa. Joten kun koneena AAT ja kiinteä VP teidän mielestänne/muistaaksenne, mikäs sielä sitten sen ryskytyksen pitää kun evryä kovemmalle laittaa, että vääntöä tulee rutkasti lisää, kytkin vai?

                        Comment


                        • #13
                          Hatara muistikuva että myös AAT:n perässä olisi A6:ssa ollut kaksoismassapyörä, 100:ssa kiinteä. Täyttä mutua siis. Jostain syystä oletin tässä olleen AEL:n, joten tuo ahdin höpinäkin oli siihen.

                          Comment


                          • #14
                            Tuo mutu on itsellenikin jäänyt, jotta a6 aat koneessa olisi 2-massa vp. Minulta löytyy nuo tarvittavat vehkeet tuon logittamiseen, voidaan vaikka joskus luurata, kun melkein naapurissa asustellaan.

                            Comment


                            • #15
                              Hieno homma että nyt selvisi mikä sielä ryskyttää, kun kerran sielä kaksoismassa VP. Ahdin ja suuttimet on jo valmiiksi mietitty mitä sinne tulee aikanaan, coolerin jos sitten vielä jossakin teettäis sinne vakiopaikalle, jottei siitä alettaisi katsastuksessa niin paljoa valittamaan, enään pitäisi selvittää mikä olisi paras VP/kytkin asetelma ajatellen mahdollisesti yli 300 hevosen ja xxx nm tehoja? Ja kysytään nyt vielä sitäkin kun aika aloittelija vielä tässä dieselin virittämisessä olen, että mitenkäs tuo moottorinohjaus? Pärjääkö vakiolla vai? Kun aikanaan sinne findieselille suunta käy suuttimien asennuttamiseen niin saavatko siellä auton säädettyä ajatellen, että autossa jo turbot ym kilkkeet valmiina. Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitan.

                              Kiitoksia asiallisista vastauksista.

                              Ja Razurille, kyllä sen voisi tuossa jossain kohtaa katsoa mitä pitää sisällään, ilmoittelen täällä sitten kun lomaa pitelen niin tulen pistäytymään.

                              Comment


                              • #16
                                Softan tekijä on suuhteellisen hankala löytää, kiitos kivikautisen ecun. Tuohon tosin saa jonkinlaisella jumpalla Transportterista ecun, vaatikohan jostain Seatista johtosarjan, melkosen hataralla muistipohjalla mennään taas :)

                                Comment

                                Working...
                                X