Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 vm93 2.0E Puoltaa oikealle päin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 vm93 2.0E Puoltaa oikealle päin

    Tuollainen Italiasta tuotu "erikoisuus"...

    Eli vikana on että ratti on täysin suorassa ja puoltaa oikealle todella paljon...

    Lämmityksen kenno? vaihtunut vuoden sisällä, eli ratti otettiin irti jne.

    Vasemman puoleinen vetonivel korjattu muutama kuukausi sitten (suojakumi oli rikki niin päässyt likaa rikkomaan vetonivelen?)

    Oikea takajarru oli jumittanut talvella joten palat vaihdettiin taakse.

    Alatukivarren puslat vaihdettiin tänään (kaikki neljä), ohjaus tuntuu paremmalta mutta edelleen puoltaa todella paljon oikealle..

    Eli mistä voi vika johtua?
    Tuttu tehnyt korjaukset ja itse en tiedä kauheasti autoista.

    Hermot menee kun rahaa mennyt kahden vuoden aikana n. 2000e korjauksiin..

    #2
    Hieman väärä aihealue. Ei ole B4 vielä tarpeeksi wanha tänne. Mutta vastataan kysymykseen; Ohjauskulmat on varmaan säädetty? Aikakauden autot tuppaa aina vähän puoltamaan oikealle, johtuen tien kallistuksesta.

    Comment


    • #3
      Olikos tässä mallissa mahdollista olla apurunko säädöissään niin laidassa, että voisi tehdä tuommoista? Eli jos suuntaa-antavasti mittaa pyörien paikat pituussuunnassa. Onko molemmilla puolilla samat etäisyydet navasta kaareen? Tosiaan pieni oikealle/alamäkeen puoltaminen kai kuuluu kuvioon, mutta ei sen kai häiritsevää sentään pitäisi olla.

      Comment


      • #4
        Mulla on vuotta vanhempi 80 Audi. Oikean etutukivarren etumainen hela oli todella väljä (katsastuksessa hylky), mutta meni silti suoraan kuin juna, mitä nyt vähän tuuliherkkä oli. Mielestäni auto on todella hyvä ajaa jos ei ota huomioon kroonista laiskuutta ja ilmastoinnin puutetta. Voiko vinossa oleva taka-akseli aiheuttaa puoltamisen? Sitten mieleen tulee renkaassa oleva vika esim kudosvaurio, etuiskareiden yläpään kiinnityspisteen paikka, eli caster ja camper. Ehkä väärä aurauskulma? Vaikka auto vanha onkin, niin ei se "aikakaudelle tyypillisesti " oikealle vedä.

        Comment


        • #5
          Tuossa maanantaina soittelen tutulle joka katsoo että mitä vikaa tuossa on.

          Tässä tosiaan ajan suoraan ->

          Comment


            #6
            Eipä tuossa mitään ihmeellistä. Pyörän suuntaukseen vaan.

            Comment


            • #7
              Kummasta on kyse? Ratti on vinossa vai auto puoltaa? Puoltaminen on sitä kun ratista päästää irti, ja auto karkaa jompaan kumpaan suuntaan. Ratti vinossa on lähinnä esteettinen juttu, joka korjaantuu kääntämällä rattia rihloissaan tai säätämällä raidetankojen päitä.

              Comment


                #8
                Voi olla molempia. Mutta todennäköisesti jokin kulma pyllyllään, ja autoa täytyy ohjata vähän vinoon että menis suoraan, ja siksi rattikin vinossa. Tämä selviää kun auto laitetaan säätölaitteisiin kiinni. Eli ei kannata sitä sen enempää märehtiä.

                Comment


                • #9
                  Siis puoltaa oikealle paljon kun tosiaan ratista päästää irti.. Huomenna soitan tutulle että milloin ehtii katsoa

                  Comment


                    #10
                    Jos auraus on pirusti pielessä, niin se helposti vääntää voimakkaasti sivuun. Yleensä taitaa vääntää oikealle tien muodoista johtuen.

                    Comment


                    • #11
                      3 milliä oli väljää aurauskulmissa..

                      Rattia kun kääntää niin kuuluu *klonk* ja vasemmassa iskarissa tärähtää..
                      Eli Iskarin yläpään laakeri pitäisi vaihtaa.. Ilmeisesti tuosta johtuu puoltaminen oikealle päin??

                      Hammastangon joku suojakumi? rikki taisi myös olla.. Voikohan hammastanko olla rikki ja siitä johtua tuo puoltaminen??

                      Tiistaina olisi laakerin vaihto edessä..




                      (Vitsit alkaa loppua tämän audin kanssa.. Vaihdettuja osia 1v ja 6kk aikana; Akku 2krt, Öljysuodatin 3krt, öljytikku+putki, öljyroppu, jakohihna, vesipumppu, termostaatti, VK-tiiviste, lauhdutin tiiviste, huohotinletku, ilmaputsari, sytytyksentulpat+johdot, virranjakaja+pyörijä, puola 2krt, syyläri, lämmityksen kenno, lämmityksen moottori, katalysaattori, vasen vetonivel, jarrupalat taakse ja alatukivarren puslat 4kpl...)
                      Lämmityksen vastus? eli lämmitys ei lakkaa kun auton sammuttaa, virtanappi asennettu että katkaisee virrat..

                      Comment


                      • #12
                        Tuskin se tosta 3 millin välyksestä on kiinni jos on renkaan kuviosta mitattu. Uraisella tiellä välykset tekevät rauhattomaksi, mutta tuskin tasaisella tiellä hulluna kampeaa.

                        Vosikohan olla, että jos iskarin yläpään laakeri on jämähtänyt kiinni, niin renkaita käännettäessä etujousi toimii osittain kääntyvänä osana, ja naksuu voiman alla? Jousihan toimii periaattessa kuin räikkä; toisinpäin se pää tökkää jousilautasen koloon ja toisinpäin hyppää yli.

                        Sen kuuden vuoden aikana, kun autolla ajoin, niin vaihdoin suunnilleen samat osat kuin sinäkin olet vaihtanut.

                        Comment


                        • #13
                          Tosiaan iskarin yläpään laakeri vaihdettiin vasemmalle (oli tosiaan rikki)..

                          Edelleen puoltaa oikealle päin..
                          Rattia kun heiluttelee niin välillä/harvoin kuuluu *klonk* edestä, omasta mielestäni vasemmalta..

                          Kaasutan ja otan jalan irti polkimesta niin ratti(renkaat?) heilahtaa jonkin verran.
                          Rattia heilutan edes takaisin niin hetken audi menee suoraan ja jonkin ajan päästä alkaa puoltamaan taas oikealle päin.


                          Pitäisi n. 400-500km reissu tehdä mutta uskaltaako tuolla ajaa??

                          Voiko olla myös oikealta iskarin yläpään laakeri mennyt niin jumiin että tekee tuollaista??

                          Comment


                            #14
                            Joko käytit nelipyöräsuuntauksessa?

                            Comment


                            • #15
                              En käyttänyt. Mitattiin tuttavan kanssa etupyörät tuolloin 13.06 ja 3milliä oli väljää..

                              Voiko takarenkaat vaikuttaa puoltamiseen noin pahasti?
                              Voiko aurauskulmat vaikuttaa vain välillä puoltamiseen? Koska joskus tuo menee suoraan.

                              (nelipyöräsuuntaus maksaa 80e halvimmillaan joten siihen en viitsisi turhaan viedä)

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja mement0 Näytä viesti
                                3 milliä oli väljää aurauskulmissa..

                                Rattia kun kääntää niin kuuluu *klonk* ja vasemmassa iskarissa tärähtää..
                                Eli Iskarin yläpään laakeri pitäisi vaihtaa.. Ilmeisesti tuosta johtuu puoltaminen oikealle päin??

                                Hammastangon joku suojakumi? rikki taisi myös olla.. Voikohan hammastanko olla rikki ja siitä johtua tuo puoltaminen??

                                Tiistaina olisi laakerin vaihto edessä..




                                (Vitsit alkaa loppua tämän audin kanssa.. Vaihdettuja osia 1v ja 6kk aikana; Akku 2krt, Öljysuodatin 3krt, öljytikku+putki, öljyroppu, jakohihna, vesipumppu, termostaatti, VK-tiiviste, lauhdutin tiiviste, huohotinletku, ilmaputsari, sytytyksentulpat+johdot, virranjakaja+pyörijä, puola 2krt, syyläri, lämmityksen kenno, lämmityksen moottori, katalysaattori, vasen vetonivel, jarrupalat taakse ja alatukivarren puslat 4kpl...)
                                Lämmityksen vastus? eli lämmitys ei lakkaa kun auton sammuttaa, virtanappi asennettu että katkaisee virrat..
                                kyllä nuo on ollut ihan perushuoltoja mitä tulee kun autolle tulee hieman ikää. ei kannata ajaa noinkaan vanhalla jos perusjuttujen vaihto ja huolto noin alkaa sylettämään.

                                Toki akku ja puolat sun muut nyt ei tulisi olla vaihtokunnossa vuoden välein että siinä pitää miettiä että onko vika sitten laadussa vai käytössä vaiko missä....

                                Comment


                                  #17
                                  3 milliä oli väljää aurauskulmissa..
                                  Mitä tämä tarkoittaa ?
                                  Jos esim. raidetangonpäät välykselliset, niin ne vaihtoon.

                                  Comment


                                    #18
                                    Huoh... Kyllä ne pyöränkulmat on ihan eka asia mikä siihen puoltamiseen vaikuttaa. Välykset saa auton vaeltamaan. Ei tarvitse olla kun camper toisessa eturenkaassa pyllyllään ni jo kampeaa. Tai vaihtoehtoisesti taka-akselilla toinen rengas auraa tai harittaa, tai koko akseli hiema vinossa niin jo vetää sivuun. Ja tien profiili ja urat vaikuttaa millon vetää enemmän ja millon vähemmän. Ja toleranssit pyöränkulmissa on todella pienet, eli kaverin kanssa mittailut ei juurikaan kerro mitään.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Klonk? Onko alapallonivelet tukivarsissa kunnolla kiinni? Niissähän on kolme pulttia, jotka puristavat pallonivelen "lattaraudan" sinne tukivarren sisälle. Alapallo on varmaan avattu vetonivelen kumin korjauksen yhteydessä?

                                      Missä kunnossa apurungon puslat on? Käsijarru kiinni ja eteen taakse nytkyttelemällä kaveri voi nähdä jos puslat joustaa. Eipä sen silti luulisi kovin paljon kääntymään päästä. Raidetankohan ei ole apurungossa kiinni, joten apurungon liike voisi tuntua ratissa. Mulla on vaihteiston tukikumi ihan sohlo ja tuntuu vaihdekepissä ja koko autossa kun kaasulla pelaa. Ei se silti kulkusuuntaa muuta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ilmeisesti *klonk* johtuu kallistuksenvakaajantapista vasemmalla (yhdystanko?)
                                        Ilmeisesti puoltaminen johtuu moottorin kumityynyistä (moottori heiluu n. 5cm kun kaasuttelee..)

                                        Tiistaina tilasin kallistuksenvakaajan, moottorin kumityynyt vasemmalle ja oikealle.. (+ raitisilmasuodattimen, laturinhihnan + ohjaustehostimen/vesipumpun hihnan)

                                        Maanantaina pitäisi osien viimeistään tulla.

                                        Comment


                                          #21
                                          Nyt ei herneitä mutta ne pyöränkulmat kannattaa oikeasti tarkastaa (jos ei ole jo tehty) pienetkin erot vaikuttaa auton ajettavuuteen paljon, ja ne kannattaa katsoa ihan laitteen kanssa eikä rullamitalla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kallistuksenvakaaja vaihdettu vasemmalle eteen ja moottorin tukikumi vasemmalle.. Oikealle pitäisi tukikumi vielä vaihdattaa kun motonet saisi oikean osan tilattua..

                                            Puoltaminen loppunut melkein kokonaan ja klonksuminen hävinnyt.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X