Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 -08 (B8) ilmastointiongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 -08 (B8) ilmastointiongelmaa

    elikkäs ilmastointi ei pelaa ja ilmottaa vikaa paine/lämpöanturiin johto poikki tai irti, missähän kyseinen anturi sijaitsee, en löydä mitään anturia putkissa ja kompuraanki menee vain yks johto!
    ilmastoinnissa on painetta ja juuri huollettu!
    auto on ns. kolariauto joten voi kyllä ollakin johto poikki tai irti!
    Löytyiskö mistään kuvaa tai tietoa missä anturin pitäisi sijaita?

    #2
    Omassa vempaimessa(B8 -09) tuo anturi on keulalla kuskinpuolella. Avaa se muovisuoja syylärin yläpuolelta(torkseilla kiinni) ja sitten näet sen anturin siinä ilmastoinnin lauhduttimen päässä. Tarkasta myös se johto, saattaa kuulemma olla myös siinä vikaa, anturi maksaa AC:ssä n.83e tiivisteen kanssa.

    Comment


    • #3
      Ilmastointi puhaltaa ajoittain huonosti A4 B8

      Lainataanpa tätä, vaikka vika aivan toinen, niin, ettei taas joku vedä palkokasveja nenään turhasta uudesta keskustelusta ;)

      Eli seuraavan lainen mystinen vika ilmeni omassa A4 -08 (b8):ssa:

      Ajelin kotiin päin kalareissulta. Keli oli itäsuomessa varsin kuuma mittari näytti 29-30 C. Ilmastointi pelasi ensimmäiset 150 km moitteetta ja cabiinissa oli mukavan viileää. Jossakin Mikkelin jälkeen ennen Vihantasalmea alkoi tulla kaatamalla vettä ja lämpötila tippui jonnekin 20 C korville. Hetki sadekuuron jälkeen lämpötila alkoi nousta ulkona ja huitoi taas kohta liki kolmea kymppiä. Tällä kertaa vaan tuntui siltä, että myös cabiinissa alkoi tulla kuuma. Laitoin pyyntiä kylmemmäksi, mutta tunnelma vaan muuttui hikisemmäksi. Tällöin huomasin, ettei suuttimista tule juurikaan ilmaa vaikka ilmastoinnin puhallin näytti puhaltavan teholla 11. Hetken (ehkä n. 20 min) ajon jälkeen hikoilu alkoi riittää ja päätin ajaa levähdyspaikalle ja katsoa selviäisikö jotain.

      Kone pelti auki ja kurkistus ilmastoinnin puhaltimen koteloon todisti, että ainakin puhallin pyöri pirusti. Sammutin auton. Ajattelin katsoa olisiko raitisilmasuodatin jostain syystä mennyt aivan tukkoon. Irrotin suodattimen ja se oli hiukan koste ja sillä lailla pölyinen kuin 1/2 vuotta vanha filtteri tuppaa olemaan, mutta ei missään nimessä kovin tukkoisen oloinen. En enää laittanut suodatinta takaisin vaan ajattelin kokeilla tulisiko ilmaa edes hiukan paremmin ilman suodatinta. Auto tulille ja yllätys oli, että ilmastointi puhalsi normaalin oloisesti kylmää ilmaa. Parinkymmenen minuutin kuluttua ilman tulo alkoi taas takuta hieman enne suunniteltua ruokapaikkaa. Ruokapaikan pihassa ennen safkalle menoa kurkkasin auton alle ja huomasin, ettei kondenssi vettä näyttänyt tulevan vaikka normaalisti mielestäni moisilla keleillä lorottelua on aina havaittavissa.
      Kun puolen tunnin ruokailun jälkeen kurkkasin auton alle, niin nythän siellä oli suunnilleen normaalin oloinen lätäkkö vettä. Nyt ilmastointi pelasi normaalisti vajaa 3 varttia, jonka jälkeen ilmaa alkoi tulla taas nihkeästi (saattoi johtua siitä ettei lahden tienoilla enää ollut niin kuuma tai siitä, että tauko oli ollut edellistä pidempi (?)) Nyt kokeilin kytkeä ilmastoinnin (AC) pois ja tadaa parin minuutin päästä alkoi taas tulla ilmaa ja vieläpä aika viileän oloista. Hetken ajelun jälkeen tuloilma alkoi olla hiukan lämpimähköä joten laitoin ilmastoinnin takaisin päälle. Loppumatkan ilmastointi sitten pelasikin normaalisti. Tuossa vaiheessa ulkoilmakin alkoi olla vähän päälle 20 C ja väki autossakin väheni.
      Itselläni olisi muutama arvaus mikä ongelman voisi aiheutaa:
      1) Ilmastoinninjäähdytyskenno pääsee jostain syystä jäätymään tukkoon (?)
      2) Jos ilmastoinninkenno on jonkinlaisessa kotelossa (en tiedä onko näin?) johon pääsee kertymään vettä tukkeutuneen poistoletkun takia, niin kyllähän sekin voisi kai tällaista aiheuttaa?
      Kokemuksia vastaavasta tai arvauksia missä vika voisi piillä?
      hups, tulipa pitkä sepustus :0
      Viimeksi muokannut Hulk75; 7.6.2014, 20:19. Perustelu: Typoja korjailin

      Comment


      • #4
        Eikö kellään ole edes arvauksia mikä mättää? Olisi kiva selvittä ennen lomareissua

        Comment


        • #5
          Koska autosi on kolariauto, niin suosittelen lämpöisesti ENSIN lukemaan vikadiagnostiikan.. Saattaa löytyä jotain poikkeavaa.

          Jos epäilet kondenssioveden poistokanavan tukkoisuutta, niin tarkasta se ja tee tarvittavat toimenpiteet mahdollisen tukoksen avaamiseksi. Kyllä, kenno on tietenkin ilmastointikanavassa, jossa tuloilma jäähdytetään/kuivatetaan. JOS se kondenssiovesi kanava olisi tukossa, niin kondenssiovesi vesi usein vuotaisi ns jalkatilaan (riippuen kanavakotelon muotoilusta ja saumojen kohdasta).

          Toki esim höyrystinkennon jäätyminen on mahdollista, jos sen läpivirtaavan ilman virtaus on estetty. Ollessaan esim osittain kondenssioveteen upoksissa kyseisessä kanavakotelossa.
          Tosin sinne ilmastoinnin kennostolle on hieman hankala nähdä (Riippuen autosta).

          Nämä kylmätekniikan vianetsinnät täällä netissä on hankalaa, koska ei ole esim mittarisarjaa kiinni järjestelmässä vian hetkellä, jotta voisi tarkastaa käyntipaineet...
          Viimeksi muokannut Murre; 14.6.2014, 06:57.

          Comment


          • #6
            Koska autosi on kolariauto, niin suosittelen lämpöisesti ENSIN lukemaan vikadiagnostiikan.. Saattaa löytyä jotain poikkeavaa.
            Sekoitatkohan nyt johonkin toiseen autoon/henkilöön? Itse ajellut kolareitta autolla nyt 4 vuotta ja ostaessa auton historiaa tutkiessani en kyllä löytänyt mitään viitteitä moisesta.

            Jos epäilet kondenssioveden poistokanavan tukkoisuutta, niin tarkasta se ja tee tarvittavat toimenpiteet mahdollisen tukoksen avaamiseksi
            Apparin jalkatilaan tuo kondenssi vesi kai b8 mallin A4:ssä vuotaisi sen tsekkasin jo ko reissun jälkeen, mutta kuivaa oli. Onko hajua missä mahtaa tuo poistoputkenpää sijaista lähinnä kiinnostaa se, että yltääkö sinne ilman, että pääsee auton alle?

            Nämä kylmätekniikan vianetsinnät täällä netissä on hankalaa, koska ei ole esim mittarisarjaa kiinni järjestelmässä vian hetkellä, jotta voisi tarkastaa käyntipaineet...
            Voisi se olla ihan fyysiseti korjaamollakin aika hankalaa jos vian esiin saaminen vaatii ensimmäisessä viestissä kuvailllut olosuhteet.

            Tsekkailen nyt tuon kondenssiveden poistoputken ja tarkkailen tilannetta. Voihan olla, että taas seuraavat 200tkm menee hienosti ilman ilmastointi ongelmia

            Comment


            • #7
              Hulk75, pahoitteluni, en tiedä mistä ajatus lähti..:( Varmaan jotenkin nyt sekoitin sinun autosi tuohon viestin aloittajan autoon... :D

              Comment


              • #8
                Eipä mitään. Tuollaisia sekaannuksia sattunut minullekin monta kertaa ;).

                Comment


                • #9
                  A4 B8 ilmastointi

                  Onko kokemusta, kun laittaa tuulilasin lämmityksen päälle, puhallinmoottorin ääni voimistuu aikamoiseksi pörinäksi. Samoin kun laittaa käsisäädöllä puhallinkierroksia enemmän.

                  Comment


                  • #10
                    Voiko paineanturin (G395) joka siis sijaitsee siellä maski muovin alla vaihtaa itse, vai karkaako sieltä jotain nesteitä tai kaasuja?
                    Mulla siis myös ilmastointi vikaa, vag-com ilmoitti että 008 - Implausible signal
                    eli joko se anturi on sökö tai johto poikki matkalta

                    Comment


                      #11
                      Kaasut tulee ulos jos sen sieltä avaat, eli käyt tyhjennyttämässä sen ensin ja sitten siinä vaihdat uuden ja kaasut takaisin.
                      Saattaa olla virallisesti luvanvaraista hommaa, mutta se vaihto on itsessään yksinkertainen.

                      Comment


                      • #12
                        Niin vähän arvelinkin..
                        Kiitos nopeest vastauksesta

                        Comment


                        • #13
                          Ei se saata, vaan se on...

                          Comment


                            #14
                            Kaasut tulee ulos jos sen sieltä avaat
                            Onko tieto vai arvaus? Ainakin B6 ikäluokassa anturin alla on venttiili joka estää paineiden karkaamisen.

                            Comment


                              #15
                              Arvaus enemmän tuosta mallista, eli siellä on neulaventtiili alla mikä sulkee linjan?
                              E. Näyttäisi venttili olevan, eli kun nopeasti avaa painekytkimen niin ei ehdi paljoa tulla kaasua ulos.
                              Viimeksi muokannut Jabe; 5.7.2015, 07:15.

                              Comment


                              • #16
                                Kyllä niissä neulaventtiilit yleensä on, ellei joku ranettajapaja niitä ole tietoisesti poistanut.

                                Comment


                                  #17
                                  Itse vaihdoin hiljattain tuon ilmastoinnin kennon kyljessä maskin suojamuovien alla olevan painetunnistimen. Ihan rohkeesti auki vaan ja uutta tilalle, ei tule kamoja pihalle. Pieni tuhahdus lähtee tunnistimesta kun sen ottaa irti mutta ei mitään vakavampaa.
                                  Huomaa että jos tunnistin on alkuperäinen niin sen saa auki 19mm lenkkiavaimella.
                                  Uusi tuote onkin sitten isommalla kannalla... Ja ei, en ollut tähän varautunut ensin. =P

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sain saman vahvistuksen luottoasentajalta, että on neula alla
                                    Ja vahvistus myös siihen että uusi anturi on erillainen kuin vanha, ja voi kuulemma joutuu vikakoodit nollaa et lähtee toimii

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mikä voisi äännellä moottorirempan (öljynkulutus) jälkeen ilmastoinnin puhalluksessa? Se on sellaista rohinaa ja kitinää ja ääni kuuluu jonkun aikaa, kun ilmastointi lähtee päälle. Ääni lakkaa jonkun ajan päästä kyllä, mutta jos ääni kuuluu ja laittaa ilmastoinnin kiinni, niin ääni lakkaa.

                                      Taas jos auto kallistelee mutkitellessa, niin ääni muuttuu ja jos jarruttaa, niin ääni lakkaa. Kuitenkin, kun jarrutus on ohi, niin ääni kuuluu taas kunnes lakkaa itsestään.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tähän, kun ei hirveästi vinkkejä tullu, niin kysäistään, että onko raitisilmasuodattimen paikkeilla tuuletin? Mietin vain, että tuleeko tuollainen ääni jostain ropellista vai kompressorista. Ihan tarkkaan en tiedä, että missä suunnalla tuo ilmastoinnin kompressori on.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Siellähän se on tuuletin hanskalokeron takana. Kokeile kuuluuko ääni ilmastointi sammuksissa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ääni ei kuulu, kun ilmastoinnin sammuttaa. Täytyypä seuraavaksi katsoa miten tuohon tuulettimeen pääsee käsiksi. Ääni meinaten tulee jostain sieltä suunnalta.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hanskalokeron joutuu irroittamaan. Sitten tuulettimen liitin irti ja muistaakseni pienellä kiertoliikkeellä tuuletin pois. Jollain taisi juuri olla B8:n tuuletin kaupan myyntipuolella.

                                              Itsekin jouduin tuulettimen vaihtamaan viime talvena (+100 tkm), kun kuulosti siltä, että olisi pari kanarialintua hanskalokerossa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kiitos tästä! Ehkä tämäkin kanarianlintu saadaan pois tuolta möykkäämästä. :) Olettaen tietysti, että ääni tulee sieltä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  2013 A4 2.0TDi(CGLC) Allroadissa lakkasi ilmastointi pelaamasta viime viikolla(toimi kyllä aiemmin) ja kävi nytten tarkistuksessa ja kylmäaineet oli OK, mutta kuulemma kompura ei lähde vetämään, syystä tai toisesta. Mahtaisiko täällä olla tietämystä onko ko. koneessa jotakin tunnettua ongelmakohtaa ja/tai mistä noita kompuran ohjauksen johtoja ja liittimiä voisi koittaa tarkastella, josko olis vaan jokin löysä liitos tms.?

                                                  Bluetooth adapterilla ja Torquella kun katsoi vikakoodeja niin ainakaan se ei löytänyt mitään. Pajalla meinasi että ilmastoinnin vikakoodit ei välttis näy muutakuin VAGin omilla työkaluilla(VCDS?). Onko jotakin ideaa mistä tästä voisi koittaa omatoimisesti hakea vikaa?

                                                  Edit: tai voisko tuota kompuraa koittaa pakottaa päälle jollakin(VCDS, tilapäinen 12v syöttö johonkin liittimeen)? Vai onko siinä todennäköisyys rikkoa jotakin enemmän tms?
                                                  Viimeksi muokannut Vertti; 11.7.2022, 16:49.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Yksi mahdollinen vikakohde voisi olla ilmastoinnin painekytkin. Yhteen vastaavan kaltaiseen audiin sellainen meni tänä kesänä ja oireet oli samankaltaiset. VCDS:llä näkyi ainakin vikakoodi, minkä perusteella tiesi lähteä vaihtamaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ok, kuulostaisi loogiselta. Sikäli jos tuosta on kyse, niin miten syvällä tuo kytkin mahtaa olla, tai että miten iso savotta moisen vaihtaminen mahtaa olla?
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 11.7.2022, 18:40. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Noniin, täältähän löytyikin jo vastaavia ongelmia ja ratkaisuja, ilmeisesti jos se olisi tuo painekytkin niin sellaiseen pääsisi suht helposti käsiksi ja ei pitäisi olla tuhottoman kallis/vaikea itse asentaa...

                                                        Muttamutta, tutkin asiaa tarkemmin konepellin alla, ja sieltä paljastui rikkoutunut liitin, jota oli ilmeisesti pikaliimalla korjattu jossakin kohtaa historiaa, ja oli nyttemmin sitten rapsahtanut irtipoikki. Oletan että tuo on ilmastoinnin kompuran ohjausreleen signaali..?

                                                        Click image for larger version

Name:	Liitin2.jpg
Views:	761
Size:	65,6 Kt
ID:	1943859 Click image for larger version

Name:	Liitin1.jpg
Views:	707
Size:	75,3 Kt
ID:	1943858

                                                        Liittimen kyljessä olevalla matikalla(6X0 973 802 A) löytyy, mutta menee tilailuhommiksi, esim täällä näyttäis olevan. Mahtaisiko joku osata tietää mistä tuollaista liitinrunkoa ja pinnejä mahtaisi kannattaa etsiä tässä PK seudulla tai kotimaassa nyt ylipäänsä?

                                                        Vähän on ankea paikka ruveta laittaan uutta liitintä, mutta saa ehkä vielä onnistumaan jotenkuten, jos löytää oikeanlaisen liittimen. Johtosarjan vastaliitin näytti olevan ehjä ja kunnossa...


                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Finjectorilta voi käydä kysymässä, josko olisi.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Noniin, Finjectorilta löytyi liitin, ei täysin sama mutta mutta muutaman minuutin viilauksella ja höyläyksellä sai sopimaan. Ei tosiaan helpoin paikka puristella liitintä kiinni kun johtokin oli aikalailla määrämittaiseksi vedetty. Mutta enivei, lähti tuolla toimimaan joten kiitoksia avittaneille!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X