Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 2.5 TDI -01 Jäi juuri pihaan. Ei käynnisty!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 2.5 TDI -01 Jäi juuri pihaan. Ei käynnisty!

    Tere, nyt tarvis pikasta asiantuntemusta.

    Eli olin lähdössä aamulla mukamas autolla liikenteeseen niin eihän se pirulainen käynnistyny. Elikkäs muuten ennen starttausta kaikki näyttää ok, mutta sitten kun on yrittänyt startata muutaman sekunnin ja löysännyt niin ajotietokoneeseen syttyy öljyn määrä/painevaroitusmerkki, eli tämä [COLOR=Red]punainen öljykannu[/COLOR]. Mistähän viasta nyt mahtaisi olla kyse. Mahtaisiko olla jokin anturivika. Niin ja öljyä koneessa näytti olevan.

  • #2
    Vikakoodit lukuun ja tarkasta ilmavaivat. Se öljykannu syttyy tauluun, koska olet startannut niin pitkään ja ECU olettaa auton jo olevan käynnissä, koska kierroksia on koneessa -> öljynpaine liian vähäinen ja valo syttyy.

    Comment


    • #3
      No nyt selvisi. Polttoainepumppu sökö tankissa. Nyt ei muu auta ku uutta metsästämään. Oisko kellään tietoa mistä sellasia kannattaa alkaa kyseleen.

      Comment


        #4
        Miten totesit että on rikki se pumppu? Mulla jäi kanssa taas audi aamulla lähtemättä käyntiin. Lisäämällä dieseliä tankkiin ja ilmaus niin heti tulille.
        Mulla allroad 2.5 tdi siis tehnyt kolme kertaa vuoden aikana vajaalla tankilla tuon että ei lähde käyntiin ja ilmauksen jälkeen ei taas useempaan kuukauteen ongelmia vaikka tankki vajaa. Jossakin on ilmavuoto mutta ei ole löytynyt että missä. Pa suodatinkin vaihdettu CAV malliin.

        Comment


        • #5
          Ilmavuodon hakuun vinkkiä.
          2.5 tdi ake jätti useampana aamuna käynnistymättä. Tehdaskorjatun syöttöpumpun vaihdon jälkeen meni pari viikkoa kun alkoi harva se aamu jättämään pihaan. Vaihdoin tankkiin siirtopumpun, suodattimen, letkut, takaiskut, jne..
          Tein painetestin lopulta hieman kovemmalla paineella kuin tehtaan ohjeessa, taisin laittaa n.1.7bar, niin vika löytyi tehdaskorjatun syöttöpumpun kyljessä olevasta ruuvista tai siinä olevasta o-renkaasta. Edestäpäin oikealla puolen, torx kannalla. Egr:n teräspunosletkun alta löytyy. Halpa vika oli korjata loppujen lopuksi. Tunteja meni kyllä vikaa etsiessä, tulipa käytyä koko polttoainejärjestelmä läpi ja uusittua melkeinpä kaikki osat siihen..
          Ei tosiaan löytynyt ensimmäisellä kerralla kun paineistin, saattaa toki olla omassa painemittarissa heittoa.
          Tämän jälkeen pelannut moitteetta jo kolme kuukautta. :)

          Comment


          • #6
            Päivää! Hieman päivitystä tähän juttuun. Eli viime torstaina tosiaan vein auton vianhakuun huoltamoon, kun itselläni ei sattunut olemaan mitään työkaluja tällä hetkellä :( Perjantaina iltapäivästä soittivat huoltamosta että olivat löytäneet vian tankin "syöttö/nosto"pumpusta. Olivat irroitttaneet kyseisen pumpun sieltä tankista ja kaiken lisäksi hajoittaneet siitä ulostuloputken, eli nyt on ainakin vaihdettava. Maanantaina soitin huoltamoon että haen auton pois ja vaihdan itse sen pumpun. Hain varaosaliikkeestä uuden ja siellä alettiin ihmettelemään että ei tässä kyseisessä automallissa ole edes syöttö/nostopumppua, tai ei ainakaan sillä nimellä. Noh katseltiin sitä pumppua ja todettiin olevan yleismallia ja haettiin hyllystä vastaavanlainen.

            Kotiin päästyäni kokeilin seku sitä "rikkoutunutta" pumppua niin sehän hyrräsi oikein mallikkaasti startatessa. Huom! ei hyrrännyt kuin vasta startatessa. Ajateltiin että se saattaa sitten olla muuten vain rikki. Sitten laitettiin uusi pumppu tankkiin ja seurailin letkuja että miten systeemi toimii, niin huomasin että pumputa lähtevä letku menee periaatteessa takaisin sinne tankkiin jotenkin sekoittaen sekä siirtävän sitä löpöä siellä tankissa eri paikkoihin. Tässä vaiheessa alkoi jo epäilykset heräämään että mahtaako se vika tässä ollakkaan. Kansi ja johdot kiinni ja starttaamaan. Pumppu hyrrää tankissa mutta letkuista ei tule mitään. Sitten löysin ulkomaiselta audifoorumilta tämänkaltaisen ihanan ketjun.

            [COLOR="Red"]If your checking for fuel at the engine, you wont get anything.

            The electric pump on the 6 cylinder diesel is only used to move fuel from the various "sections" of the tank, into the swirl pot. The injector pump up front "sucks" the fuel from the swirl pot, so at no point will you see any fuel coming out the feed lines with the IP disconnected. [/COLOR]

            Eli toisinsanoen se pumppu oli sekoittajapumppu siellä tankissa ja luultavasti oli ollut ihan toimiva vielä huoltamossakin, mutta olivat luulleet sitä siirtopumpuksi. Itse ruiskupumppu imee siis löpön tankista. Nyt siis hakemaan vikaa ruiskupumpusta. Imuja sieltäpäin ei ainakaan tullut. Tästä voi tulla siis kallis tikki.

            Comment


              #7
              Ilmaa ny aluksi kunnolla se järjestelmä, se pumppu ei ime sieltä tankista sitten yhtää mitään, jos on vähänkin ilmaa järjestelmäs.

              Comment


              • #8
                Jep, täytyy kokeilla ilmausta näin aluksi.

                Comment


                  #9
                  Minä ilmasin tuon R5 TDI:n siten, että imin paluuletkusta Bilteman öljynvaihtopumpulla polttoainetta kunnes ei tullut enään kuplia. Jatkossa teen aina paluuletkusta tuon homman, jos vain se on mahdollista.
                  Olettaisin, että se V6:n kohdalla onnistuu myös.

                  Comment


                    #10
                    Onnistuu se. Itse olen myös alkanut ilmaamaan tuon v6 tdin siten että imen bilteman imu/paine pumppu laitteella ilmat pois linjoista. Mukava homma verrattuna siihen että roiskii suuttimista dieselit pihalle ja ei tule myöskään kuivana pyöritystä pumpulle. Imun olen tehnyt paluukierron banjosta, helpoiten irti lähtevän letku nipan kautta. Paluulinja pitää myös litistää tukkoon lukkopihdeillä muuten imee naftan sitä kautta bilteman pumpulle. Tankissa pitää olla tosin dieseliä se yli 2/3 tankillinen tai sitten kytkeä se tankin pumppu täyttämään välisäiliötä tankissa. Sulaketta minkä kautta kytkentä tulisi tehdä en muista tähän hätään.

                    Comment


                      #11
                      Paikallinen korjaamo on laitellut ihan sähkökäyttöistä polttoainepumppua linjaan painamaan polttoainetta tankilta pumpulle.
                      On käyntiinlähtöhäiriöt sillä viimeistään saatu kuntoon.

                      Comment


                        #12
                        Kunhan laittaa tarpeeksi tehokkaan, ettei jää jarruksi kun siirtopumppu alkaa imee. Joku 300l/h @ 1bar on hyvä lähtökohta mitoittaa pumppua.

                        Comment


                        • #13
                          Riittäsköhän tämä:
                          http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-FA...ht_2383wt_1400

                          vai tämä:
                          http://www.ebay.co.uk/itm/044-Extern...ht_1256wt_1400

                          Comment


                            #14
                            tuo jälkimmäinen saattaisi riittääkin, miten lie tykkää diiselista. Normi 044 ei oikeen pidä siitä.
                            Itellä on pyörinyt mielessä tyyliin tälläi

                            Comment


                            • #15
                              Ja päivitystä taas. Eli kävin hakemassa biltemasta öljynimupumpun. Otin paluuletkun irti naftafiltteristä ja laitoin pumpun kiinni letkuun. Laitoin akulta virtaa myös pumpulle tankkiin ja siellähän se alkoi surraamaan. Sitten kun aloin imemään tästä paluuletkusta niin eipä sieltä oikein mitään edes tullut, melkonen alipaine vain syntyi pumppuun. Tämän jälkeen kokeilin myös suoraan filtteriltäkin imeä, että olikiko se tukossa. Filtteriltä tuli efittäin hyvin naftaa joten ei ole tukossa. Nyt sitten taas umpikuja. En enää keksi mitä tässä tekis. Käykää joku ostaan auto pois ja korjatkaa :D

                              Comment


                                #16
                                Miks ihmeessä imet paluuletkusta? Siitähä menee aine tankkiin päin, toki pitäs ainetta tulla siitäkin. Mut kuten tos yllä sanottu, niin ilmaa vehkeet ja sit katotaan uudestaan.

                                Comment


                                • #17
                                  No ihan siksi kokeilin siitä paluuletkusta koska siihen oli helpoin laittaa toi imupumppu kiinni. Ja ei tosin siitä ainetta tullu. Jokin siellä ruiskupumpulla ahdistaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    :D Selvä homma. Ei sieltä pumpulta kuulukkaan tulla mitään, jos ei ole käynnissä. Ilmataan ihan vaan ihan panemalla suutinputkea auki.

                                    Comment


                                      #19
                                      Mites olis takaiskuventtiili polttoainelinjaan?
                                      Imet sit sen linjan ensin. Eipä ainakaan pääse linja tyhjenemään.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kokeilitko myös ELSAn ohjeiden mukaisesti?
                                        https://dl.dropboxusercontent.com/u/...20v6%20tdi.pdf

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itse olen aina ilmannut tuon elsan mukaan eikä ole ongelmia tullut.

                                          Comment


                                            #22
                                            Hyvä ilmain+takaisku:
                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/att...5&d=1352311018

                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/att...4&d=1352310978

                                            Ei ole ilmainen, mutta toimii oikeesti, toi vaan kii linjaan ennen suodatinta, niin rok rok

                                            edit: näemmä toi on pelkän punpun nro, pitääpä ettiä ton koko palikan numero jostain...

                                            Comment


                                              #23
                                              Miksi ei paluuletkusta voisi imeä? Sillä saa systeemistä käytönnössä kaikki ilmat pois.
                                              Onko VP44:ssa jotain sulkua matkalla, jos sieltä ei polttoainetta saa tulemaan? VP37:ssa onnistuu ilmata paluuletkussa ilman mitään ongelmaa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete
                                                Miksi ei paluuletkusta voisi imeä? Sillä saa systeemistä käytönnössä kaikki ilmat pois.
                                                Voi siitä imeä tietysti. Sama vaikutus kun tuon ELSA:n ohjeen mukaan banjosta imemällä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  [COLOR="Red"]PÄIVITYSTÄ!![/COLOR] IT'S ALIVE!!!!! Eli Lauantaina hommattiin tutun tutun tutun tuttu lukemaan vikakoodit uudestaan autosta ja tällä järjestelmällä kone antoi vikakoodia ruiskupumpulta. En enää muista tarkalleen mikä vikakoodi kyseessä oli, mutta se viittasi siihen, että ruiskupumppu oli mennyt jonkinlaiseen "safe" moodiin. No kuitenkin viat kuitattiin pois ja tämän jälkeen aloin ilmaamaan järjestelmää [COLOR="RoyalBlue"]DIFFAKSEN[/COLOR] ohjeen mukaan, eli ruiskusuuttimia hieman auki ja starttamaan. Sottaista touhuahan tuntuu olevan. Tästä se sitten pikkuhiljaa heräili henkiin.

                                                  Kiitos kaikille vinkeistä!

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Paluu juurille

                                                    No nyt aamulla auto sanoi taas itsensä irti. Käynnistyi ihan hyvin mutta sammui hetken päästä parkkiruutuun. Eikä millään enää käyntiin. Noh viime remppojen yhteydessä huomasin yhden kovettuneen letkun josta mahdollisesti imee ilmaa pumppuun. Pitää motonetistä hakea uutta letkua, ja samalla vois polttoainesuodattimenki vaihtaa. EIköhän se näillä saada taas tielle.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Niin se vaan on että vieläkin saa ilmaa jostain rakosesta ruiskupumpulle kun kone on käymättä jonkin aikaa! Seuraavaksi siis polttoainesuodatinta sekä suuttimien paluuletkut vaihtoon ja voisi jopa sen takaiskun asentaa tulolinjaan ennen suodatinta. [COLOR="Red"]Onko kellään muutes muistissa minkäkokonen sisähalkaisija tässä tulopuolen letkussa on ennen suodatinta. Eli siis tankilta tuleva letku?[/COLOR] Itse sitä en nyt pääse mittaamaan kun auto on eri paikkakunnalla tällä hetkellä. Kiitos etukäteen.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        12mm se pitäisi olla. Voi toki olla 10mm... Mutta nuista jompikumpi.
                                                        Viimeksi muokannut Vellu; 23.5.2013, 23:35. Perustelu: Väärää infoa, väärässä autossa...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tulopuolen letku on sisältä 12mm ja paluu 10mm.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Thänks diffas, näin muistelinkin mutta en ollut 100% varma. Tulee hommattua kerralla oikeen kokonen takaisku.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X