Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.7T moottorin ja vaihteiston tuenta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.7T moottorin ja vaihteiston tuenta

    Pitäisi vaihtaa uudet tukikumit yleisen alustapäivityksen yhteydessä Tuohon C5 Allroadiin (2.7T man). Harkinnassa on lähinnä erilaiset OEM-versiot, vaihtoehtoina siis, ajankohtaiset varaosanumerot listattuna:

    Orkkis A6 2.7T man.: 4B0199379AA - lienee ainakin mukava ja uusi on aina tiukempi ja progressiivisempi, mutta onkohan turhan löysä..

    Orkkis S4 2.7T (B5 mutta samojahan nämä): 8D0199379AT - ainakin mukava ja sopivasti jäykempi B6 1.8T:ssä, selvästi vähemmän värinää kuin RS4 tuilla ja lähes yhtä jämäkän oloinen ajotuntuma

    Orkkis RS4 2.7T (B5): 8D0199379AD - nämä oli kyllä jäykät, mutta 1.8T B6 tärisi jo omaan makuun liikaa

    Onhan tuo 2.7T pata selvästi raskaampi ja tasaisemmin käyvä kuin 1.8T, joten varmaan sietäisi olla jäykemmät kumit ilman että tärinät alkaa häiritä. Onko kokemuksia orkkis vrt. RS4 kumit esimerkiksi, lisääntyikö tärinä ja kuinka paljon? Harkinnassa oikeastaan joko S4 tai RS4, orkkis A6 tuet lienee jopa vielä vähän löysemmät kuin S4 tuet, joiden totesin jo neloskoneessa olevan tärinän osalta ok.

    Lisäksi vaihteiston tuet, suuren vipuvarren vuoksi näillä lienee jopa enemmän merkitystä:

    A6 2.7T man: 4B0399151M
    S4/RS4 B5: 8D0399151T

    Vaikuttavat olevan yhteensopivia nämäkin, aftermarket osat samoja. RS4 tuenta lienee oikea valinta.

    Kysyisin kokemuksia, mieluiten C5 korissa mutta B5 korisetkin käy. Kunhan on 2.7T manuaali.

    RS4 osaa kaikki vaan, tärinät ei lisäänny havaittavasti?

    Snub mounttihan on vielä eri asia, mutta se tulee Apikolin uretaanisena joka tapauksessa, samahan käy B5/B6/C5, ainakin 4- ja 6-syl. V8:ssa on erilainen, ainakin Allroadissa.

    #2
    Jos noista pitää valita, niin RS4 osat. Ei niistä tule mitään värinöitä, tai jos sellaisia on huomaavinaan on aikamoinen "kermaperse" :)

    Kutosessahan on vähän erimalliset laatikon tukikumit, mutta Risankin osat menevät sinne.

    Comment


    • #3
      Juu, vähän erilainen on mutta näyttäisi ainakin samaan apurunkoon sopivan kun varaosakataloogia vähän selailee ristiin. 2.7T A6 vaihteiston kumi näkyisi olevan sama kuin B5 korisen 2.5TDI, joten on varmaan löysempää tekoa kuin tuo S4/RS4 versio.

      Syy miksen mitään 034 versioita jaksa harkita on se, että yleensä ne menee jo vähän yli kovuudessaan ja toisaalta rahdista saa maksaa suhteettoman paljon. Kun nyt kyseessä on kuitenkin ilmajousitettu mukavuusauto niin ei ole tarkoitus muilla asioilla pilata sitä mukavuutta, raaseriahan tuosta ei tule mutta jos nyt pysyisi voimapaketti kuitenkin vähän paremmin aisoissa. :)

      Comment


        #4
        Joo ei siihen ole mitään järkeä laittaa kovia tukikumeja, RS4 osat ovat varmasti riittävät tuohon tarkoitukseen. Katupanssarivaunuhan se on :)

        Comment


          #5
          Onkos sitten 034:n street versiot vuorostaan kuinka paljon jäykemmät kuin RS4:n vastaavat?

          Comment


          • #6
            Joo 034 street versiot on kyllä jäykemmät, ne on täyskumia eikä hydrauliset. Aivan varmasti tärisee enemmän.. Sitä varten se hydraulineste siellä on.

            Amerikkalaiset onkin tutkineet noita lootan kumeja oikein kunnolla. Paras vaihtoehto lootalle ilmeisesti ei olekkaan RS4 tukikumi vaan B5 2.8 V6 Tip kumi: 8D0399151R
            Puheiden mukaan on parempaa designiä eli vähentää välyksiä enemmän ja on silti jopa pehmeämpi värinöiden kannalta.

            Ilmeisesti tässä kuvaajassa on kuvattuna kumin venymä vs. voima. http://www.sternproducts.com/images/...flections2.jpg

            Trans Mounts
            8D0399151R - 2.8L Auto (ordered one of these)
            8D0399151M - 1.8T Auto
            8D0399151T - RS4
            8D0399151J - 1.8T Manual
            4B0399151M - S4 stock

            Tuo "S4 stock" on ilmeisesti amerikan versio ja sama kuin A6 2.7T.

            Nuo RS4 kumit oli yllättävän kalliitkin (n. 150e/kpl), tuo 2.8 tipin versio on järkevän hintainen (reilu 50e/kpl). Sellaiset siis tilaukseen, ja moottoriin RS4 kumit.

            Comment


              #7
              034M street versio moottorin kumeissa on jäykempi kuin RS4 kumit.
              Itse laittaisin nuo.

              034M street laatikon kumit on jäykemmät kuin RS4 kumit. Huomattavasti jäykemmät. Mutta ei ne ole tärinää kabiiniin antaneet. Track versiot antaa jo hiukan.
              Jäykät laatikon kumit helpottavat manuaalissa vaihteiden vaihtamista aika tavalla.

              Comment


              • #8
                034Motorsportilta tilaus on vaan ikävää rahtikulujen takia, UPS maksaa hunajaa. Etenkin tuommoisten kohtalaisten painavien osien kohdalla. RS4 tukikumit on 110e/kpl, 2.8 lootan tuet 57e/kpl, päälle kotimaan rahti. Uskon että 034M osat on jäykemmät koska tärinää vaimentavat ilmataskut ja hydraulikanavat on jätetty pois, paljon halvempi valmistaa - amerikkalainen myyntimieshän tietysti hehkuttaa että design on parempi. :) Onhan ne toki jäykkyyden kannalta, mutta värinänvaimennus on huonompaa..

                Edittiä: Vanhaa muistikuvaa oli mulla 034M:stä, tarkistin nykyään näemmä lähettävät USPS:llakin ihan kohtalaiseen hintaan, eikä Fedexin rahtikaan juuri enempää ole, ei ole pakko siis maksaa itseään kipeäksi UPS:lle. Tosin silti hieman edullisemmaksi jää kotimaasta tilattuna OEM RS4 ja 2.8Tip tuet. Sellaiset lähti tilaukseen.
                Viimeksi muokannut jcarlson; 18.4.2013, 22:56.

                Comment


                  #9
                  Oishan noita kumeja olluna mulla hyllyssäkin suoraan toimitukseen.

                  Comment


                  • #10
                    Joo no nytpä vasta tajusin kun ehti jo lähteä Tepolle tilaus. No, eiköhän noi vahvimmat OEM palikat riitä tähän autoon, ja jos ei niin street lootantuet on ainakin helppo vaihtaa ja vaikuttaa eniten. Enkä usko että noi RS4 moottorintuet repeää, tuntuu että jenkit saa ihan kaiken rikki eikä asiaa ainakaan helpota paljon kuumempi ilmasto joka pehmentää ja heikentää kumia. :) Vastaavasti kokemusta on että tukikumit on paljon kovemmat talvipakkasissa.

                    Comment


                      #11
                      Vinkvink:

                      8D0399151R osanumeroa vastaavat, eli nuo 2.8 automaattivaihteisen kumit löytyivät Lemförderin valmisteina www.autoteiledirekt.de -nettikaupasta hintaan 11,72 eur/kpl.

                      Comment


                      • #12
                        Onko noi Lemförderit ok? Riittikö yksi vai montako noita meni? Jossain keskustelussa puhuttiin kahdesta, pitikö tämä paikkansa? Löytyykö tuolle snub mountille osanumeroa?
                        Viimeksi muokannut KKop; 13.8.2013, 18:01. Perustelu: Lisäkysymys

                        Comment


                        • #13
                          Tähän voisi lisätä että tuli sitten laitettua orkkis RS4 moottorin tukikumit ja vaihteistolle tuo 2.8 automaatin versio. Tärinät eivät häiritseviä, toki pienen eron vakioon huomaan mutta paketti pysyy myös paremmin paikoillaan.

                          Itselleni ei kuitenkaan nuo riittäneet vaan edelleen tuntui häiritsevää hölskymistä (tuli myös kuvattua ajossa moottoritilaan asennetulla kameralla moottoria ja kyllähän se reippaasti edelleen siellä heilui), lopullinen ratkaisu siihen oli drivetrain stabilizer (ostin JHM:ltä) joka tukee vaihteistoa takapäästä missä sen tuki kuuluisikin olla. Suunnitteluvirheeksi voisi kutsua näissä C5/B5 kun ei tuki ei ole siellä. Uudemmissahan (B6-B7-B8) vaihteiston tuki on juuri siellä takana missä momenttivarsi on paras.

                          Drivetrain stabilizer ei juuri tärinöitä lisännyt, mutta pitää todella hyvin vaihteiston ja moottorin paikoillaan. Ero on isompi kuin jäykemmät moottorin/vaihteiston tuet vaihtamalla. Ainoa miinus on että polyuretaaninen kumi päästää vaihteiston hammaratasulinoita tietyissä tilanteissa läpi. Pitää vielä harkita jos sen vaihtaisi kumista tehtyyn, toisaalta niitä on moitittu repeämisistä kovissa launcheissa.

                          Comment


                            #14
                            Muistan joskus lukeneeni, että kunnon moottori/laatikon kumit riittää ja sen jälkeen ei DTS:stä juurikaan ole paljoa hyötyä mutta Johnilla taas toisenlaiset kokemukset. Tosin RS4 kumit ei niitä jäykimpiä mutta mikä tuo 2.8 version kumi on?

                            Miten tuon DTS:n laiton huomaa käytännössä, meneekö pykälät paremmin sisään kovissa vedoissa?

                            Comment


                            • #15
                              Voi olla että kokemus on hieman eri B5 ässässä kuin C5 allroadissa.. Mutta itse huomaan eniten sen että moottorin nytkähtely veto päälle/veto pois ja vaihdoissa on huomattavasti vähentynyt. Kovin paljoa en ole paikaltaan lähdöissä pykäliä päälle repinyt tällä ennenkään, mutta on se voimalinja sitäkin ajatellen stabiilimpi. Vähentää siis ennen kaikkea moottorin ja vaihteiston liikkumista eteen/taakse auton suuntaisesti kun kardaanin kautta välittyvä voima työntää tai vetää sitä. Toisin kuin esim snub mount joka vähentää moottorin keulimista ylös/alas suunnassa.

                              Comment


                                #16
                                Yhdellä asiakkaalla oli DTS ja muistaakseni vakiot laatikon kumit ainakin RS4:ssa. En muista oliko moottorin kumit jo vaihdettu.
                                No kovaa vedettäessä 3 vaihteella vaihde tipahti pois päältä.
                                Ensiapuna tiputettiin hiukan "vääntöä"
                                Lääkkeeksi meni kuitenkin jäykemmät laatikon kumit ja ohjelmointia sai taas jatkaa.

                                Tiedä tehtiinkö softaan sitten muuta muutoksia kun siirryttiinkin toisen ohjelmantekijän huomaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Mutta itse huomaan eniten sen että moottorin nytkähtely veto päälle/veto pois ja vaihdoissa on huomattavasti vähentynyt.
                                  Oletko ottanut uutta videota kamera konehuoneessa tuon DTS:n kanssa?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei ole tullut otettua kun palautin jo kameran kaverille. Mutta ajossa todella selvä ero siinä miten kone pysyy paikallaan noissa tilanteissa. Etenkin kytkimellä ryömittäminen ykkösvaihteella ruuhkassa on aivan eri planeetalta kuin ennen.

                                    Mahdoton sanoa millainen olisi pelkällä DTS:llä ja vakio tukikumeilla, kun tämän modin tein viimeisenä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Itsellä on sternin moottorituet ja 034 race laatikon kumit. Kyllä se vaihdekeppi silti ajossa heilahteli. Awe Dts laiton jälkeen rauhoittui voimalinja. :)

                                      Comment


                                        #20
                                        Mulla on ollut DTS jo vähintään viisi vuotta hyllyssä, mutta ei ole tullut asennettua. Ja Sternin "kumit" myös muutaman vuoden, mutta josko nuo tuohon sedaniin joskus asentuisi kun kovasti odottaisi :) Mutta kiva kuulla ettei niitä ole turhaan tullut hyllyyn ostettua ;)

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei se DTS ainakaan huononna sitä. Hyvä modi vaikka maksaahan se sekin. Se oikeestaan jäykentää koko linjaa tekemättä jyrisijää. Ja kun se on kauempana kuin orkkis tuet niin se alkaa suunnilleen oleen siellä missä pitäs sen ollakkin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Miten noiden tuennan kumien vaihto tapahtuu; onko työläs?

                                            Comment


                                              #23
                                              Mitä eroa on tukikumeilla 8D0 199 379Q ja 8D0199379AT? Vai onkohan tuo AT-loppuinen vain päivitetty osa?
                                              Merkitsevätkö nuo eri värit jäykkyyseroja vai onko niillä joku muu merkitys (kuva)?
                                              Click image for larger version

Name:	20170703_144800.jpg
Views:	1
Size:	129,7 Kt
ID:	1637585

                                              Comment


                                                #24
                                                AT-loppuinen on C5 A6L osanumero. Q-loppuinen on B5 osa, sekin tosin on vaihtunut jossain vaiheessa AD-loppuiseksi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mulla oli RS4 B5:ssä laatikon sivutyynyinä tuo R-versio. Vaihdoin tilalle 034Motorsportin street tyynyt. Kokemus: vaihdekeppi rauhoittui huomattavasti (vanhat tyynyt olivat ehjät). Pientä värinän lisäystä cabiiniin mutta hyväksyttävä siviilikäytössä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mahtaako kellään olla ylimääräisenä pyörimässä voimalinjan tukikumeja S4 b5:n? Ajatus oli päivittää jäykemmät tilalla niin keulaan, moottoriin ja vaihdelaatikkoon ellei jopa peräänkin sopu hintaisten löydyttyä. Vinkit myöskin kelpaa mistä näitä suht edukkaasti saa jenkkilästä kun tuntuu rahdit maksavan maltaita.
                                                    Viimeksi muokannut Killeri; 7.9.2018, 15:29. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      http://terhonpaja.fi

                                                      Kysy tuolta

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Saat suoraan tilattua 034motorsportilta, itselle ainaki tuli muutamassa päivässä kuuriirilla ja ihan kohtuu hinnalla. Jos värinöitä pelkää, kannattaa kokeilla street versiota.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mulla kesti noi 034 moottorituet vajaan kk ja oli jo palasina. Takuuseen sai uudet mut jäi laittamatta. Just oli noi jotku street jäykkyydellä olevat. Silver projectin tuet on nyt kyllä kestänyt ja ollut jämäkästi.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jos värinöitä pelkää, kannattaa kokeilla street versiota.
                                                            Race versiot on ihan hirveät. En suosittele.

                                                            THE-Tuner tekee ainakin moottorin tukia.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X