Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAT pumpun kannen säätö.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAT pumpun kannen säätö.

    Osaisko joku kertoo miten toi aat-koneen pumpun kansi liikkuu? Löysäsin ne kolme alempaa torxia ja sen omituisen näkösen pultin ja anoin kannelle lekaa, mutta en saanut kantta liikkumaan kumpaakaan suuntaa. Pitääkö se kannen päällä oleva ruuvihässäkkä, mistä lähtee polttoaineletku löysätä? Kaikissa aat-koneissa ei edes näytä olevan siinä kannen päällä mitään. En löytänyt haulla juuri tähän ongelmaan ratkaisua.

  • #2
    Kyllä se kansi liikkuu, kun nuo kolme alinta torxia plus sen erikois kantaisen pultin löysää. Oliko auto käynnissä, kun kokeilit liikuttaa kantta? Tarvittava liikemäärä on hiuksen hieno, jos kannen ja pumpun väliin tekee viillon puukolla, ei nuo viivat juuri siirry sivuun, kun syötön määrä muuttuu jo selkeästi. Ylin kansihan on siis vain suojakotelo, seuraava rako se, mistä määränsäädin liikkuu pumpun päällä.

    Eli totesitko tuon liikkumattomuuden silmin, vai siitä ettei sillä ollut mitään vaikutusta IQ:n määrään?

    Comment


    • #3
      Ei ole tota vagcomia, mut kävin ajaan autolla eikä sillä ollut mitään vaikutusta vaikka kuinka anto lekaa suuntaan tai toiseen tai en nyt herveen lujaa viittinyt lyödä, mut kohtuu kovaa kuitenki. Piirsin kyllä viivan merkiks siitäkin huomas, että kansi ei liikkunut edes 0.1 milliä. Paljonko siinä kannessa pitäs olla liikkumavaraa?

      Comment


      • #4
        Liikkumavaraa on sen verran, mitä pulttien kantojen alla näkyvät soikeat reijät antaa myöden. Vanhassa pumpussa voi olla tiivisteet jumissa, mutta pitäisi kyllä järkevällä voimalla liikkua. Kannattaa olla kaveri mukana, kun tuota teet. Kun auto kannattaa olla käynnissä, niin eron huomaa heti, mutta mikäli antaa liikaa, kone ryntää tappiin ja silloin on kiva, jos toinen saa heti virrat pois (sammutin solenoidi vetää kiinni). Kantta kohti nestepäätä, niin syötöt kasvaa.

        Comment


        • #5
          Okei, Pitää tänään vielä koittaa josko se siitä liikahtais..

          Comment


            #6
            ja jos tiivisteet on korppua niin kohta saattaa alkaa pumppu vuotaan.

            Comment


            • #7
              Ei se pumpun kansi vaan tykkää liikkua vaikka pultteja löysää niin paljon, että kansi heiluu jo vähän sivuttais suunnassa. Tiivisteet on vaihdettu jossain vaiheessa joten en usko, että ne vielä korppua olis... Ihan kun siellä olis joku pultti vielä kiinni tai jotain. Mikäs sen punasen pikku suojan alla on siinä alemman kannen ja pumpun hihnan välissä? samalla tasolla kun ne alemman kannen torxit. Sellanen noin 1 cm halkaisialtaan punanen muovi tulppa

              Comment


              • #8
                Kyllä se iq on muuttunut suuntaan tai toiseen x määrän, hyvin suurella todennäköisyydellä, jos kerta silmällä pystyy näkemään selvästi sivuttaista liikettä. Se on kuitenkin niin äärettömän pieni se tarvittava liike ihan tapista tappiin, jos nyt yhtään järkevistä arvoista puhutaan. Ellei tuo kansi nyt ole sitten todellakin juminut jotenkin niin, että vaikka se on sivuttain kuinka holo, niin pitkittäin ei liikkuisi _tasan sitten yhtään_. Kovin epätodennäköisenä pitäisin kyllä tuollaista tilannetta. Käynnissä ollessa kuulee kyllä kierroksista tapahtuuko siellä mitään.

                Suosittelisin kyllä tosiaan kaveria sinne rattiin säädön ajaksi niin pystyy äkkiä sammuttamaan, jos alkaa ryntäämään. Ja joku softa tuohon olisi hyvä olla apuna, josta pystyy toteamaan muutoksen iq:ssa. Ei kyllä oikein kuullosta hyvältä tuo lekan kanssa heiluminen pumpun kimpussa, jos ei ihan tarkkaan ole perillä mitä tekemässä. Saattaa käkikelloefekti tulla äkkiä tutuksi.

                Edit: niin onkos tässä nyt varmasti yritetty liikuttaa oikeaa osaa eikä pelkästään sitä suojakantta?
                Viimeksi muokannut Turbo^T; 20.3.2013, 12:37.

                Comment


                • #9
                  Kyllä on juurikin sitä alakantta koitettu liikuttaa auto käynnissä ja kaverin kanssa. Ei vaan muutu käynti mitenkään vaikka kuinka koittaa jakopäähän päin nakutella kantta ja se kansi ei ole liikkunut sitten pitkittäin edes 0.1mm.

                  Comment


                  • #10
                    Tuosta kuvasta näkee kolme ruuvia, mitkä pitää avata, lisäksi yksi jää vasemman ylänurkan taakse piiloon. Eli se erikoispultti, joka tulee koko kannen läpi sekä nuo kolme alemmalla tasolla olevaa torx kantaista ruuvia. Kuvassa se erikoispultti on kokonaan pois, koska oli tuo ylin kansi irti

                    Se kannen ja pumpun välissä oleva pultti, mikäli oikein ymmärsin kohdan, liittyy kotelopaineen säätöön. Älä koske, ellei ole pakko. Ei vaikuta kuitenkaan kannen liikkumiseen ja syötön säätöön.

                    Comment


                    • #11
                      se punainen klöntti on nimenomaan sinetti pakeliittia mikä nyt pitää sen määränsäätimen tehtaan asetuksissa
                      eli laita kaikki pultit kiinni ja pienellä terävällä esim. meisselillä nakuta ja kaiva se sinetti pois niin jo alkaa liikkua. Ja OIKEESTI olkaa varovaisia sen siirron kans,liikkeet ei oikeasti ole silminnähtäviä ku ollaan jo pers....!

                      Comment


                      • #12
                        NIIN ja tokihan ne pultit pitää sitten löysätä , kun olet saanut sen klöntin kaivettua pois, jotta kansi liikkuu

                        Comment


                        • #13
                          No niin nyt sain kantta liikkumaan... vaati vaan kunnolla lekaa, oli vissiin sit vähä jumissa tai jotain. Säädin ihan rynkytyksen rajalle nyt tyhjäkäyntikierroksia n. 900rpm ja käy hyvin kylmänä ja kuumana. Ei kyllä vieläkään tuu ku pieni pölläys mustaa. Varmaan tarvii vaan sit seuraavaks laittaa isommat suuttimet. Ei kellään olis ylimääräsenä AELin suutimia? tai sit jotain vielä isompia?

                          Comment


                            #14
                            Laita suoraan jotkut 520 racet tai ultimet tms. Omassa noi racet eikä niistä oikein huonoja puolia muuta tullut, kun että savuttaa jos kovasti innostuu polkemaan. :) Leimalla kelpaa silti ihan kuin vakiotkin.

                            Comment


                            • #15
                              Mistähän mahtais saada tollaset racet tai ultimetit halvalla? Mistäs se johtuu, että rupee rynkyttään jos kantta siirtää liikkaa? Nouseeko kierrokset liikaa ja sit ecu puuttuu peliin? Saako vagcomilla säädettyä tyhjäkäyntikierroksia?

                              Comment


                                #16
                                Mullon kyllä uusia AEL suutikärkiä vielä 5 kipaletta, jos niihin päätyy. Jollain pajalla ne vain pitää vaihdattaa.

                                Noita raceja tai ultimeita ei taida halvalla saada kuin käytettynä. Tietysti mikä tulkitaan halvaksi?

                                Comment


                                • #17
                                  Tuolta katselin itse ja asennettuna + pumppu säädettynä ei minusta paha hinta. Mietin vaan, mikä olisi noista se sopivin, olisko Ultimet?
                                  http://www.findiesel.fi/fi/Suuttimet.html

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos touhuilet ihan vakioahtimen kanssa, ei Stage2 yli taida kannattaa mennä. Niillä saa jo teho / savu suhteen varmasti kohdilleen. Ultime ja Ultime2 tai suuremmat, aiheuttaa vakioahtimen kanssa melkoisen savumäärän. Toki, vääntää vallan muikeasti, jos ei musta pilviverso takana häiritse.

                                    Tuossa voi verrata, paljonko race vs Ultime II vaikuttaa, katkoviivoilla racet ja yhtenäisellä Ultime II. Muuten hyvin lähelle vakioita molemmat.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Darksiden kärjillä on ilmeisesti savun muodostus melko maltillista reikäkokoon nähden, joten sellaisia kannattanee harkita, mikäli nuo isommat koot houkuttelee...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Okei. Mistä mahtais noita darksiden kärkiä saada? Mulla näyttää nyt ajotietokone kulutukseks n.5L/100km... tais toi iq:n muutaminen vääristää sitä hieman? Varmaan pystyy tolla vagcomilla kalibroimaan tota kulutus lukemaa oikeeseen suuntaan?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Samoja kärkiä saa Findieseliltäkin, kuin darksidelta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Teeäl
                                            Mulla näyttää nyt ajotietokone kulutukseks n.5L/100km... tais toi iq:n muutaminen vääristää sitä hieman? Varmaan pystyy tolla vagcomilla kalibroimaan tota kulutus lukemaa oikeeseen suuntaan?
                                            http://www.myturbodiesel.com/1000q/a...y-gauge-VW.htm

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuolla linkin ohjeessa lukee heti alkuun, että pätee vain 2005 vuoden tai uudempiin autoihin. Ei ihan aat sovi siihen yhtälöön. Näissä c4 mittaristoissa saattoi olla dipit tai jotkut kytkimet, millä pystyi hieman kompensoimaan tuota kulutus näyttöä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Aijaa, kyllä se vaan minun -99 vm Audiin onnistui ihan tuon ohjeen mukaan...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Olisin aikalailla taipuvainen uskomaan, että C4-koppaisen mittaristoon ei pääse kiinni vcdssällä. :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Omaani ei pääse, ECU ei vastaa, eikä siten mikään diagnostiikka toimi...Koetettu tosin sinisellä vag kkl-kiinakaapelilla ja vag comilla, vcds:llä ja car portilla.
                                                    Viimeksi muokannut wonderer; 2.4.2013, 16:13.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                                      Olisin aikalailla taipuvainen uskomaan, että C4-koppaisen mittaristoon ei pääse kiinni vcdssällä. :)
                                                      Ainaki -96 C4:een pääsi ku huoltoväliä nollasin.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Taitaa olla aika rajoittunutta kuitenkin mitä C4:ssä mittaristolle voi tehdä. C4:ä voi tosin tarkottaa 100/S4:sta tai A6/S6:sta, mutta en tiedä onko niiden mittaristoissa juuri eroja.

                                                        Omaan A6:een ei pääse "sinisellä" usbi kaapelilla kiinni. Ei halua 409 versio keskutella jostain syystä. Vanhalla tinakaapeli versiolla ja 311-2:lla pääsee kiinni.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X