Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S8 4.2 40V venttiilikopparemontti ja venavarren kumien vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S8 4.2 40V venttiilikopparemontti ja venavarren kumien vaihto

    Noniin, tuollainen "pikku" projekti olisi alkamassa, vaihdetaan parit kumet. Lisäksi ajattelin vaihdella venakoppaan kumeja. Mitä kaikkia kumeja/tiivisteitä siihen AQH-koneeseen voi/kannattaa vaihtaa noiden venavarrenkumien lisäksi?

    Disclaimer: Ennen kuin kukaan alkaa tähän hommaan, kysy itseltäsi: Jaksaisitko rakentaa vaikkapa metrisen pienoismallin laivasta tms.? Löytyykö talli, jossa voit tuuskata pari venttiiliä kerrallaan, sitten pitää mennä tauolle, kun on niin rasittunut? Kovin monessa autossa ei ole noin montaa venttiiliä ja viimeiset pakovenat ovat aika hankalassa paikassa. Sanon tämän siksi, että homma on todella rasittava ja se on syytä tiedostaa.
    Viimeksi muokannut seepra; 31.3.2013, 16:11.

  • #2
    Seuraavaksi ohjelmassa on viskon irroitustyökalun uudelleenrakentaminen. Kiesus, minkälaisen surkean rimpulan toimittivat tuolta saksanmaalta, tuolla 15 cm mittaisella kikkareella ei saa viskoa auki. Teen isomman ja pahemman.

    Aikeeni ovat nyt seuraavat:

    Aion ottaa venttiilikoppien ja hihnojen sekä rullien ja muiden kiristimien lisäksi nuo nokat. Sitten vaihdan venttiilinvarren kumit, syteen tai saveen. Aion koota koko vehkeen uusilla tiivisteillä. Tarvitaan siis venakopan tiivisteiden lisäksi nokkien tiivisteitä? Tuolla venakopan sisällä on nuo kiristimet, jotka kiristävät ketjut, jotka pyörittävät nokkia. olen aikeissa irroittaa koko nokkavehkeet kiristimineen.

    Toimivatko nuo kiristimet öljynpaineella? Pitääkö kiristimiinkin vaihtaa tiivisteet? Aion tehdä sillai, että laitan nuo nokat ja kaikki paikalleen, mutta en venttiilikoppia, syystä että voin kokeilla sitten uudella remmillä, miten nokkien ajoitusmerkit menevät pyörittämällä kohdalleen. Laitan vasta viimeisenä paikalleen nuo venakopat. Onko suunnitelmassani joku aukko?

    Comment


      #3
      Kyllä niissä kiristimissä on tiivisteet, ja ne toimivat öljynpaineella. Ei ole ajatuksessa aukkoa.

      Kannattaa lukea tämä SSP, niin mahdolliset aukotkin voivat sulkeutua ;)
      http://www.audiklub.org/data/files/V85VD2.pdf

      Comment


      • #4
        Ainakin toinen noista kiristimistä meni aika helpolla vetelän tuntuiseksi kun olen purkanut konetta. Kun tuon vehkeen kokoaa oikein ja pistää käyntiin, palaako tuo öljynpaine salamannopeasti vai onko tuossa rikkoutumisriski?

        Comment


          #5
          Ei se heti täyty, vaan aluksi kuuluu kyllä aika pahaa ääntä joka voi säikäyttää arvaamattoman :) Pitkillä starteilla ennen oikeaa käynnistystä sen voi saada häviämään.

          Comment


          • #6
            Justiin Artsin kanssa keksittiin tänään, miksi silloin marraskuisena iltana kun panimme Allroadin remmiremontin jälkeen käyntiin, arvaamaton säikähti =). Onko noiden kiristimen "kiristimien" eli niiden puristustyökalujen tarkoitus vain pitää nuo vehkeet läjässä vai pitääkö noilla oikeasti saada tuota kiristintä pienemmäksi, että ketjut voi ottaa pois? Tuossa ohjeessa sanotaan, että älä ylikiristä.

            Saako noita kiristimen tiivistesarjoja tarvikkeena, vai viekö Marmori viimeisetkin tuhkat pesästä?
            Viimeksi muokannut seepra; 12.3.2013, 08:54.

            Comment


            • #7
              Kerrataanpa nyt vielä tuon viskon irroitus:

              Aiemmin saamieni tietojen mukaan tuota LENKKIAVAINTA pitää pyörittää myötäpäivään. Eli tuota pihtiavainta, joka tulee tuohon hihnapyörässä oleviin reikiin, pyöritetään VASTAPÄIVÄÄN.

              Hitsasin tuon vehkeen kiinni metriseen jatkovarteen ja koetin avata tuota 32 mm mutteria tuollaisella lenkkiavaimella. Nuo pihtiavaimen leuat alkoivat vääntyä, joten joko pyöritän sitä väärään suuntaan tai sitten tuo on hiukan jumissa?
              Attached Files

              Comment


                #8
                Kun seisot auton edessä ja kierrät sitä 32mm musua kuin kiertäisit kossupullon korkkia kiinni niin aukeaa. Pihtiavainta ei kai varsinaisesti pyöritetä vaan pidetään vaan palikat paikallaan.

                Tasaisella väännöllä voi olla vaikea saada narahtamaan auki jos on oikeasti tiukassa. Laita vaikka jakoavain siihen mutteriin ja anna nuijalla pari iskua niin aukeaa.

                Comment


                • #9
                  Kossupullon korkkia KIINNI? Hm, pitänee sitäkin joskus kokeilla. Olisiko lie hyvä kikka tuo Gavrilovin menetelmä, remmi pois edestä ja sitten ÖS-lenkillä hihnapyörästä kiinni, jos ei muuten tepsi.

                  Comment


                  • #10
                    Vetelin vasaralla siihen lenkkiavaimen päähän tuo pihtivehje paikallaan ja lopputulos oli kuvan mukainen. Pitänee hankkia rajummat työkalut.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut seepra; 12.3.2013, 11:16.

                    Comment


                      #11
                      Kuinka se nyt noin jumissa on? Minulla ei ollut edes tuota speciaalikalua hihnapyörälle. Junkasin vaan pitkän talttapään kahden pultinpään väliin ja siitä hiukan vastaan pitäen pamautin jakarin päähän moskalla. Parilla iskulla aukesi.

                      Comment


                      • #12
                        No näyttää se vain olevan. Tein justiinsa niin kuin käsitin, että pitää. Auton edessä seisten vasempaan käteen tuo jatkovarsi-tappipihti ja koloihin. Oikeaan käteen vasara ja sitten sitä 32 mm lenkkiä paukutin vasaralla myötäpäivään ja tappi poikki tuosta vehkeestä. Ei kai tuossa ole mitään mahdollisuutta, että olisi sittenkin normaalilla kierteellä tuo vehje?

                        Comment


                          #13
                          Sen kiristysmomentti on muistaakseni 30 Nm. Eli ei pitäisi tarvita mitään hakkaamista tms. Itse olen vääntänyt sen aina käsin auki, eikä tarvitse vääntää hampaat irvessä. Kummallista että tuo on niin jumissa. Kyllä siinä varmaankin vasenkätiset kierteet silti on.

                          Comment


                            #14
                            Koita nyt kerran vielä kuten minä tein ja laitat jonkun riittävän järeän meisselin kahden pultinpään väliin kanitukseen ja koitat sitten uudestaan. Kyllä siinä ihan oikeat metodit on ollut käytössä mutta tuo työkalu on ollut jotain Burman tinaa.

                            Iskulla se aukeaa jos on auetakseen. Todennäköisesti on vedetty niin sanotusti hartiamomenttiin edellisellä kerralla.

                            Comment


                            • #15
                              Jos ei aukea ollenkaan, niin sitten on vissiin temput aika vähissä?

                              Comment


                                #16
                                Isompaa työkalua sitten vaan. Vaikka vanha apulaitehihna siihen hihnapyörälle ja isoilla putkitongeilla tai vastaavilla kiinni ja mutterista kiinni metrin jatkolla.

                                Comment


                                • #17
                                  Jep, käyn kohta hakemassa ison työkalun kerhotoverilta.

                                  Edit: eipä auttanut, tuossa veekasin hihnapyörässä ei olekaan aukkoja, se on umpinainen.
                                  Viimeksi muokannut seepra; 12.3.2013, 16:18.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Syvimmän epätoivon hetkellä, kun mikään ei auttanut, tuli mieleen, että jos kokeilisi toisenlaista lähestymistapaa. Tämä toimi ihan lekalla lyömättäkin:
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #19
                                      Viime hetken paniikki on yleensä paras inspiraation lähde. Tuollako sitten lähti?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo, ei tarttenut käyttää mitään väkivaltaa, vähän ähkäistä vain, kun väänsi.

                                        Eli katoin tönärillä, että 15 mm pitkiä oli nuo alkuperäiset pultit ja latta oli 4,5 mm. Leikkasin nuo pidemmät pultit sopivaksi ja sitten kiinnitin tuosta välistä tuon latan tuohon paikalleen. Sitten vain vääntöä.
                                        Viimeksi muokannut seepra; 12.3.2013, 17:23.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Noniin, tässä vaiheessa autosta poistettua:

                                          Venttiilikopat
                                          Molemmat flektit
                                          Moniurahihna
                                          Jakoremmin suojakotelot
                                          Ilmanputsarikotelon yläosa
                                          Imupuolen ruokintaputki ilmanputsarilta kaasuläpälle
                                          Dampperi kampuran etupäästä

                                          Sivuhuomio: Coupe32v antoi tyhjentävän vastauksen noihin minne-päin-se-avautuu -kysymyksiin. Kuulemma, jos hihnapyörä on sileä, niin kierre on normaali (aukeaa vastapäivään siitä pultista) ja jos uritettu, niin kierre vasenkätinen (aukeaa myötäpäivään).

                                          Comment


                                          • #22
                                            Seuraavaksi aletaan taistelemaan auki nuo 12-milliset pultit, joilla tuo viskon ja moottorin tukipala on kiinni. Nekin on asetettu hartiamomenttiin, räikkä antautui jo. Pitänee kokeilla 12 mm hylsyä ja 600 mm jatkovartta, sillä saanee momenttia aikaan. En tiedä, paljonko irroitusöljyt auttavat tässä asiassa, mutta sitäkin pitänee ruiskuttaa.

                                            Edit: lähtivät isolla jatkiksella ilman ongelmia. Nyt on jakopään hilut purettu. Remmi näyttää vähintäänkin synkältä. Tuolla vänkärin puolella jakopään kotelossa siinä rullan alla on joku kikkare, joka ilmeisesti on hangannut remmistä toisen puolen ohuemmaksi.
                                            Attached Files
                                            Viimeksi muokannut seepra; 13.3.2013, 14:22.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Pienen tutkimustyön jälkeen autosta löytyivät seuraavat osat jakopäästä:

                                              Kiristinpatruuna: 059109479B
                                              Kiristinrulla ja keinu: 077109485C

                                              Vag-cat tietää kertoa, että tuo kiristinpatruuna on alustanumeroon 4D-Y-016 500* asti ja kiristinrulla ja keinu numerosta 4D-1-010 500* eteenpäin. Onko oletettavaa, että nuo kaksi palaa eivät ole tarkoitettu yhteen, koska nuo runkonumerot eivät käsittääkseni ole lähelläkään mennäkseen päällekkäin?

                                              Comment


                                                #24
                                                Palatakseni tuohon viskon avaamiseen niin ilman erikoistyökalua on harvinaisen vaikea avattava. Urs4:ssä viskon kiristysmomentti on 65 tai 75 Nm, elikkäs aivan riittävästi. Kannattaa myös kiinnittää oikealla kalulla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  itse käytin ison rälläkän laikanvaihto työkalua hihnapyörän lukittamiseen. kätevää kun passasi suoraan siihen pyörään. sitten vaan lenkillä visko pois. lähti varsin helposti kun toinen piti samalla hihnäpyörää ja ite väänsi.

                                                  Ja tuossa ARJ koneessa siis ja a4...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Noniin, sitten kunhan aikaa riittää, niin jatketaan. Nyt ovat siis irti nuo vehkeet mitä ennen mainittiin. Aion ottaa kohta nokka-akselit pois. Olen merkinnyt niiden asennot ketjuun valkoisella tussilla nyt, kun tuo pytty 5 on yläkuolokohdassa. Pitääkö tuota kampuraa ja nokkia kääntää sillai, että mennään pois tuosta vitospytyn TDC:stä ja että nokat ovat vastaavasti sitten hieman vinoasennossa, jotta mikään venttiili ei olisi pohjassa niitä irroittaessa?

                                                    Mikäli olen oikein ymmärtänyt, tuon saa varmasti kokoon oikein, kun lukituspultti on vitospytyn TDC:ssä paikallaan ja T40005 -lukitusrauta nokkien välissä ja vielä nokka-akselit ja ketjut niissä merkeissään.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei ole pakko kääntää kampuraa, mutta se helpottaa nokkien irroitusta. Jos avaat ne nokkapukit tasaisesti niin nokat kyllä saa pois kääntämättäkin.

                                                      Kyllä tuolla reseptillä ajoituksen pitäisi mennä oikein.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nyyh, olen kaivannut sitä kuminaa jo, mikä tuosta kuuluu käynnissä ollessa =).

                                                        Edit: selvisikö se, että saako tuota ketjunkiristäjän tiivistettä tarvikkeena? Osakaupassa tiesivät kertoa, että tuohon autoon kuuluu 82 asteen termostaatti ja hyllyssä oli vain 87 asteen vehkeitä. Onko näin ja jos laittaa väärän, humppaako siellä flektit koko ajan?

                                                        Ketjunkiristäjän tiiviste lienee 077 198 217? Montako noita nokka-akselin tiivisteitä menee?
                                                        Viimeksi muokannut seepra; 19.3.2013, 17:38.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Pikku korjaus tuohon toisaalla mainitsemaani autoparts onlinen hyvään serviisiin. Tilasin sieltä noita ässään kuuluvia venavarren kumeja. Eivät tulleet kuitenkaan kaikki kerralla, vaan pari oli rikki. Nyt sain loput postissa ja kävi ilmi seuraavaa: Oheisessa kuvassa vasemmalla on kumi, jossa on halkaisijan merkki ja kutonen perässä. Oikealla on se kumi, jota tuli aluksi melkein 40 kappaletta. On kai noissa ihan selvä kokoero?
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Olisko tullu vahingossa 32v kumit? Siinä lienee 7mm venttiilinvarret kun 40v 6mm, kaiketi?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X