Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B5 quattro / V8 torsen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A4 B5 quattro / V8 torsen

    Tässä kun nyt on puhuttu tuosta V8:n takatorsenista niin heräsi kysymys S4:sen tasauspyörästön lukoista. Onko siinä EDL (electronic differential lock)? En ole jarrujen rutinaa kyllä huomannut, se ei taida isommassa vauhdissa olla edes päällä? ESP:tä ei ole.

    Minkälainen mötikkä tuo V8:n torsen on (onko A8:ssa samanlainen?)

    Tuli vaan mieleen että meneekö tuo kovin helposti ässään paikalleen? Ovatko ne perät ihan erilaisia? Onko ihan hullu ajatus? :)

  • #2
    Morjens!

    Otappa http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32720 , voi löytyä jotain inspiroivaa... Tällä hetkellä en kyllä voi suositella V8:n torsenia kenellekään :) Tosin, kaiken saa rikki jos oikein yrittää...

    Jamo
    Viimeksi muokannut okkim; 19.2.2019, 09:48. Perustelu: Wanha linkki korjattu oikeaksi.

    Comment


      #3
      Kyllä siellä jarrut vaikuttaa aluksi . En osaa sanoa mihin nopeukseen(40vai80)? Melkein rattia nojailtu vaihto tilanteessa. Siis 1:stä 2:lle.

      Comment


        #4
        Jaahas, no olihan tuotakin asiaa jo täällä vähän puitu, mutta ei tarpeeksi ässästä. Enpäs tiennyt että sen saa sinne sisään, meinasin että koko perämötikkä pitäisi vaihtaa. Tuo Quaifen hinta nyt vähän rauhoitti näitä pellepelottoman ajatuksia. Jospa AKTE osaisi sanoa eroaako V8:n osat ässän tasauspyörästöstä? Ebaysta en löytänyt mitään Audi V8 torsen -hakusanalla.

        Kaverilla vaan on Evo8 ja se kuittaili kun mulla ei ole lukkoja. Jotain tälle asialle täytyis tehdä! :)

        Comment


        • #5
          no eihän torseninkaan ole "lukko", mutta hyvä korvike tai kompromissi. Siitä kun löytyy yksi ei-toivottu ominaisuus mikä on myös avoimessa tasauspyörästössä, eli jos nostat toisenpuolen pyörän ilmaan niin vääntö siirtyy sinne. Jos sulla on tasauspyörästössä lukko, niin se välittää vääntöä myös toiselle puolelle samassa tilanteessa.

          Comment


          • #6
            No torsenin huonoista puolista, harvoinhan normaalisti on toinen pyörä ilmassa... Ai niin, pappa ajaa rauhallisesti V8:lla :) Mut jos sattuu rauhallisessa tilanteessa, niin vetää vähän käsäriä päälle ja jo vot torsen pitää. Ei kannata ajaa kolmea tonnia käsäri päällä, nimim. kokemusta on ;)

            Comment


            • #7
              no tuo ilmaisu "rengas ilmassa" käytännössä tarkoittaa sitä, että kun toisella puolella kitka on riittävän pieni, niin sinne välittyy vääntö. mutta kyllä mekaanisista systeemeistä tuo torsen on silti aika ylivoimainen laite.

              Comment


              • #8
                Tulipahan muuten mieleen, oliskohan kenelläkään ajatusta siitä, että miksi torseniin tulee välystä? Jotenkin ei vaikuta mielekkäältä, että kun pyöräyttää murikkaa, niin vetarit lähtee mukaan vasta varttikierroksen jälkeen... no ehkä vähän liioiteltua, muttei paljon. Joten jos jollakin olisi tietoa tuon murikan sielunelämästä niin ottaisin mieluusti vastaan! Varsinkin kun kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä, että ko. systeemi on "bullet proof" ja rattaissa ei ole mitään vikaa...

                Comment


                • #9
                  tjaa, eikai se ole mikään torsenin ominaisuus yksistään? mulla oli jokin aika sitten -75 trans am jossa oli perinteinen levylukko ja välys oli siinäkin. kannattaa huomata että kun perän tasauspyörästössä olevat rattaiden hampaat on isot, niin niiden välyksen poistaminen vaatii ison liikeradan RENKAALLA , jossa on tietysti iso kehä. ei se mun mielestä ole epänormaalia.

                  Comment


                  • #10
                    Noh, ongelma tuleekin siitä, että vaihtaessa isommalle tahi pienemmälle tuntuu lähinnä siltä, että joku vetäis pesäpallomailalla selkään... tosin ei kukaan ole sitä vähään aikaan tehnyt mutta silti :) Ja tämä ilmeni aikaisemmin vain kun oli jäänyt käsäri päälle. Vaimon siskon poika ruuvaili sitten kolme tonnia käsäri päällä, tosin ei loppuajasta varmaan ollut kovin tehokas, mutta sen jälkeen ei ole pamahtelukaan loppunut... Leviteltiin perä ja todettiin, että pinionin ja lautaspyörän väli on timmi, mutta torseni antaa hillittömän välyksen. Tähän ei ole selitystä löytynyt ja alan epäillä löytyneekökään :)

                    Comment


                    • #11
                      hmmm, aika eksoottista. jos nyt järjellä ajattellaan torsenin toimintaperiaatetta, niin ei sinne VOI tulla tuollaista välystä. lähtisin kyllä vikaa hakemaan muualta. eihän koko perää korissa kannattelevat puslat ole väljät? kardaanin tukilaakeri? ei niissä tasauspyörästön rattaissa voi olla lähellekkään kuvailemaasi välystä.

                      Comment


                      • #12
                        Eipä minustakaan, kun puhtailla hammaspyörillä eletään. Siksipä olisikin mielenkiintoista tietää onko tuo reilu välys torsenissa normaalia... Eli kun pyöräytetään kardaanin laipasta ja perä on sen verran levällään, että näkee mitä tapahtuu, niin lautaspyörä lähtää saman tien mukaan, mutta vetarit vasta sen noin parinkymmenen asteen jälkeen. Omituista, varsinkin kun silminnähden ei ole havaittavissa mitään vauriota ja vika ilmaantui yllättäen...

                        Comment


                        • #13
                          Alkaa kohta tuntua itsestäkin siltä, että jakovaihteisto horii omiaan... lienee viisain ratkaisu noukkia saksasta joku soveltuva versio varaosiksi ja ryhtyä swappihommiin...

                          Comment


                          • #14
                            kyllä se on ihan normaalia, että tuntuu iso välys jos kardaanin laipasta pyörittää. se toimintaperiaate on sellainen että viive ikäänkuin kertautuu ennenkuin vetari pyörii mukana. ajossa sillä ei ole mitään merkitystä.

                            Comment


                            • #15
                              Okei, täytyy kai sitten paneutua tuohon vaihteistopuoleen...

                              Comment


                              • #16
                                Audi A4 B5 quattro / V8 torsen

                                Löysin tästä lähistöltä Audi V8 3.6 automaatin ja oon nyt aikeissa ostaan sen, koska lähtee kohtalaisen halpaan hintaan.

                                Mitä itse siitä havittelen on Audi V8 perästä torseni.

                                Kysymys: Saako audi v8 torsenin sovitettua mun B5 2.4 30v 5 loviseen 01a quattroho?

                                Comment


                                • #17
                                  Välityksestä on hyvä lähteä liikkeelle. b5 2,4 01A on ainakin tuon mukaan http://elsaweb.spaghetticoder.org/do...01A/21141864/2 4.111 perävälityksellä. V8 tietoja tuolta ei löydy, mutta joku varmasti tietää... Vetarinlaippojen yms. kiinnitysten sopivuudesta en osaa myöskään sanoa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Eiköhän tarkoitus ole kaivaa se itse TorSen perän sisältä ja laittaa se aanelosen perään?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Minun Audi A4 B5 2.4 30v quattro Moottori / vaihteisto tunnus AGA, DAK/DJS

                                      Code letters: DJS
                                      Speedometer: electronic
                                      Capacity: 2.75 litres
                                      Specification: Gear oil G 052 911 A SAE 75 W 90 (synthetic oil)
                                      Clutch mechanism: hydraulic
                                      Clutch plate ø 228 mm
                                      Drive shaft flange ø 100 mm
                                      Overall ratio iov. in top gear: 3.246
                                      Assignment of rear final drive Code letters: DAK

                                      Okkim, juuri niin. Vai onnistuuko se niin ja jos ei niin mitenkä? vai onnistuuko ollenkaan?
                                      Viimeksi muokannut okkim; 18.1.2013, 11:31. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä se kait onnistuu, mutta jotain laakerin tms modauksia pitää tehdä. En osaa sanoa tarkemmin kun en ole perehtynyt. Porkkis vois tietää?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eikös tässä autossa ollut tarkoitus saada renkaat sutiin eikä niinkään lisää pitoa niinkuin tuo v8 torsen teettää? :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oi voi heromanni ;-D Lisää pitoa joo ja enemmän vauhtia, ku molemmat pyörät sutii takana eikä se yks vaa :P

                                            Ei osannu porkkiskaan sanoa sen tarkemmin. Täälä harvemmin kukaan osaa auttaa, ku kysyy jotaki :) Noh ostetaan nyt maanantaina se audi v8 pois, ku 600 euroon lupas sen siitä ajokuntoosena poies.

                                            Comment


                                              #23
                                              Paalaa se A4 ja surittele V8lla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                [ame="http://www.youtube.com/watch?v=vr25802sR94"]http://www.youtube.com/watch?v=vr25802sR94[/ame]

                                                Tossa hienosti huomaa, kun tulen mutkasta pihalle kuinka kuskin puolen eturengas ja apukuskin takarengas tekee työn ja muualla ei tapahdukkaan mitään. Tosi veeemäistä... ja jos edl:llän pukkaa päälle niin hymy hyytyy totaallisesti.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  JEP3: Palaan sen v8:n ku se on purattu :D

                                                  Mutta, palataan nyt asiaan. Jos jollakin tarkempaa tietoa asiasta niin faktoja pöytään vaan.

                                                  Googlettamalla oon koittanu etsiä, mutta aika tuloksetta. Sen verran kummiskin tulosta, että rupesin jo epäröimään asiaa.
                                                  Viimeksi muokannut Tanehau; 19.1.2013, 10:02. Perustelu: pieni lisäys...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    hommaa c4 perä

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Joo, kyllä se torsen sinne c4 perään menee, muttaku kyse nyt ei valitettavasti ollut siitä. Sori ari :P
                                                      Viimeksi muokannut Tanehau; 19.1.2013, 15:20. Perustelu: korjaus...

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        tossa c4 perässä on lukko valmiina,ei tosin torsen

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          mutta kumpi lukko on parempi? torsen vai se c4 oma lukko?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Torsenhan ei ole lukko, mutta semmosen mielummin omaani kiinteän lukon sijaan laittaisin. Tuo kiinteä lukko kun ei oikeen hyödytä kun liikkeelle lähdössä. Jos sitä pitää päällä(modattu) jatkuvasti, on ajaminen melko kulmikasta. Ja kesällä mahdotonta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X