Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B8 3.0TDI (CAPA), mitä vikoja?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B8 3.0TDI (CAPA), mitä vikoja?

    Ajattelin täällä nyt asiasta ehkä enemmän tietäviltä kysellä otsikon mukaisesta, eli A4 B8:n 3.0TDI CAPA moottorista. Millaisia huoltoja tuossa koneessa on, jos nyt ei lasketa olennaisia öljynvaihtoja ja "mahdollisia" turbojen vaihtoja mitkä nyt tulee joka koneella jossain vaiheessa. Jakohihnaahan siinä ei ole ilmeisesti, vaan ketju. Ketjun kiristin kai joskus vaihdettava, mutta miten nuo muut hihnat?

    Pumpun hihna taisi olla joku hammashihna, joten onko siinä vaihdot sitten normaalihihnan vaihdon aikavälein ihan tuon kumin vuoksi? Millaista tuhoa tulee, jos hihna katkeaa? Järkeen ajatellen ei mitään muuta kuin mahdolliset vikakoodit ja auto sammuu.

    VagArenan puolella olikin B8 korisesta aika paljon ihan tietoa, mutta tuosta 3.0TDI koneesta ei paljoa kyllä löydy pl. nuo vanhemmat mallit B7:n kyljessä. Niissä kai on jotain ruiskusuutinongelmia ollut, mutta onko vastaavia sitten B8:n kanssa ollut? Kyseistä moottorista ei oikein SSP dokkareitaan löydy ja Bentley manuaalejakaan ei ole, mutta eroaako nyt miltä osin noihin vanhoihin?

    Onko tuossa B8 korisessa jotain helppoa tapaa tarkistaa DPF:n täyttöaste?

  • #2
    Itse en oman yksilön osalta ole törmännyt muuhun kuin tuohon imusarjan läppä ongelmaan joka on sama kuin aijemmissa laitoksissa. Lisää infoa täältä.

    DPF:n täyttöasten tarkastus tapahtuu vcds:llä jos olen oikein ymmärtänyt. Helppoudesta en tiedä, mutta sivusta seuranneena ei se vallan monimutkaiseltakaan näyttänyt.

    Comment


      #3
      En ole itekkään törmännyt muuhun näissä kuin imusarjaongelmiin. Omaan autoon tehty edellisen omistajan toimesta Audicenterillä imusarjakampanja ja vaihdettu kummatkin imusarjat uusiin.

      Isoilta pojilta kuullut että kaasuläpän kanssa ollut kanssa ongelmia, mutta harvinaisempaa kait tuo on.

      Comment


      • #4
        Jees. Tosiaan tuli tuo 3.0TDI haettua Saksan maalta, kone oli nyt näköjään CCWA, ilmeisesti vähän uudempaa. Noita mainittuja tarkistelin ja läppäkammet vaikutti olevan ilman väljää ja DPF näyttää oil ash volume 0,27l mikä lienee se merkitsevä tieto tässä. Loistava peli noin muuten, koko auto. "Vastaavat" Suomi-autot samoilla kilometreillä tuntui enemmän ajetuilta ja varusteet jääneet tehtaalle.

        Comment


          #5
          Ei liity moottoreihin, mutta olennaisesti B8 korimalliin.
          Näissä vehkeissä on tämän hetken tietämykseni mukaan suht useisiin vaihdettu tehtaan takuuohjelman mukaan etulokasuojia ruosteettomiin ihan tehdastakuuna. Oma lossi on menossa paikalliseen merkkiliikkeeseen loksujen vaihtoon joulukuun alusta. 4v vanha auto ja kaaret ihan ruosteessa, onneks menee takuisiin. Samalla vaihtuu sisälokaritkin. Takapään kaaret putsataan, suojataan, massataan ja maalataan uudelleen.

          Comment


            #6
            A5 omistajien ei tartte tuosta stressata kun lokarit on alumiinia.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja JAP3 Näytä viesti
              Ei liity moottoreihin, mutta olennaisesti B8 korimalliin.
              Näissä vehkeissä on tämän hetken tietämykseni mukaan suht useisiin vaihdettu tehtaan takuuohjelman mukaan etulokasuojia ruosteettomiin ihan tehdastakuuna. Oma lossi on menossa paikalliseen merkkiliikkeeseen loksujen vaihtoon joulukuun alusta. 4v vanha auto ja kaaret ihan ruosteessa, onneks menee takuisiin. Samalla vaihtuu sisälokaritkin. Takapään kaaret putsataan, suojataan, massataan ja maalataan uudelleen.
              Samaa vikaa näyttää olevan alulla omassakin -08/-09 b8:n etulokasuojissa. Miten käsityksesi mukaan suhtautuvat merkkiliikkeessä tuontiautoon? Meneekö takuuseen?

              Comment


              • #8
                Vagarenalla noista lokareista oli jotain juttua. En ihan tarkkaan omasta katsonut, mutta sen verran mitä aikasemmin jo tarkistin niin näytti ihan OK, sisälokarin välistä tosin en tarkemmin katsonut. Tosin ei tietoa onko ne jo Saksassa laitettu.

                Comment


                  #9
                  Tuontipeli mulla ja menee takuuseen.

                  Comment


                  • #10
                    Koneena CCWA ja tyhjäkäynti n.600. Onko muilla kyseisen koneen omistajilla missä kierrokset tyhjäkäynnillä. Edellinen B8 oli CAPA koneella ja minusta kierrokset ei ollut noin alhaiset.

                    Tuntuu että hieman täristää tyhjäkäynnillä niin en tiedä onko ominaisuus vaiko vika.

                    Auto automaattilaatikolla varustettu ja muuten ei oireile mitenkään. Vikakoodeja en ole katsonut.

                    Comment


                      #11
                      Mun CAPA:lla on ajettu nyt n. 225tkm, joista omia n. 200tkm. Ainut vika moottorissa on ollut tunnettu imusarjajudanssi, kummatkin on mulla vaihdettu. Eka reilu vuosi sitten joulukuussa n. 190tkm kohdalla ja toka tästä tasan vuoden päästä(4kk sitten), jolloin kilsoja n. 215tkm. Hekut taitaa olla tällä hetkellä toisella kierroksella, mutta se nyt on kaikissa öljypolttimissa. Niin ja EGR on myös vaihdettu takuuseen.
                      Viimeksi muokannut QHad; 18.3.2015, 00:39. Perustelu: EGR-unohdus.

                      Comment


                      • #12
                        259tkm ajettu CCWA, moottoriin tietääkseni vaihdettu aiemmin vain toinen imusarja, EGR-venttiili sekä apulaitehihna+ kiristin. Nyt vaihdoin itse hehkutulpat uusiin. Moottorin tukikumit ovat myös menossa vaihtoon lähiaikoina. Normaali tyhjäkäynti lämpimänä vaihde vapaalla on n. 600rpm.

                        Comment


                          #13
                          Yksi tyyppiongelma lienee moottorin takaosan ketjukoppien tiivisteiden vuotaminen. Mulla 114k ajettu CCWA menee ylemmän kopan tiivisteen vaihtoon, vuotaa vaihdelaatikon päälle.
                          Viimeksi muokannut ttenhunen; 17.3.2015, 16:44. Perustelu: km-tarkennus

                          Comment


                          • #14
                            Paljon ajetuissa taitaa olla turbon ohjaimen hidasliikkeisyyttä. Jos halutaan korjata täytyy ilmeisesti vaihtaa turbo.

                            Comment


                            • #15
                              Hei, täällä a5 Capa rupes pitämään yhtäkkisesti tosi kovaa supatusta.
                              Tulee moottorin vasemmalta puolelta, hönkii jostain moottorin altapäin, fuskauksen tuntee kädellä jäähdytinnestesäiliön vierestä.
                              Mustannut nyt pariin viikkoon jo konehuoneen.

                              Luulin että vuoto ois pakosarjalla, joten vaihoin vasemman puolen pakosarjan+tiivisteet. Mut ääni ei hävinnyt mihinkään.

                              Kaikki vedot tuntus olevan tallella ja vikakoodiakaan ei oo. Kellään vastaavasta kokemusta?
                              Mistä ihmeestä tää fuskaa..

                              Comment


                                #16
                                Olisiko suuttimen pohjatiiviste. Suhina tulee juorureijästä.

                                Comment


                                  #17
                                  Se on just se. Kannattaa vaihtaa/vaihdattaa se prikka heti niin suutin ei vielä jumiudu koloonsa liian tiukkaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Noniin, kiitos vinkeistä. Nyt 2x suutinta irtikäytetty ja molemmissa pohjatiiviste huonossa hapessa, mut ääni ei hävinnyt.

                                    Kolmas suutin ei taho antautua irti, ilmeisesti vika vois olla siellä, jostain pitää kehittää sopiva ulosvedin, ei lähe repimällä...

                                    Pulla mitä tarkoitat juorureijällä?

                                    Oisko kellään kuopion alueella lainata suuttimenulosvedintä vaikka pientä korvausta vastaan?
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut jesasd; 29.1.2017, 19:05. Perustelu: kuvia

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla vuoti yksi tiiviste tuossa pari kk sitten CCWA:ssa ja ei meinannut lähteä irti millään, kun oli jo sen verran ehtinyt puhaltaa paskaa sieltä välistä.

                                      Juorureikä on se pieni reikä kannessa (1 per suutin), josta nuo kupariprikan ohi menevät paineet karkaavat konetilaan ja samasta reiästä vuotaa nokimöhnä pakosarjan päälle käryämään.

                                      Comment


                                      • #20
                                        villho milläs sait irti, oliko asiaankuuluva vedin? Kuulostaa sen verran tutuilta oireilta jotta eiköhän tuo oma supsatuskin vielä lopu, on muuten vmäisen kova ääni... Kiitos asiasta tietäjille.

                                        Comment


                                          #21
                                          Minun vuotavan irrottaminen oli aika kinkkinen homma ollut marmorillakin, mutta onneksi oli kiinteähintainen homma.

                                          Comment


                                          • #22
                                            "Tyyppivikoihin" voidaan varmaan lisätä pyöränlaakerit, niitä tuntuu menevän porukalla hyvää vauhtia näissä. Asiasta oma ketju http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...20#post1294220

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jeps, nyt on auto kunnossa, ei ollut tiukassakaan kun oli kunnon ulosvetäjä, kiitokset tästä ATOY dieselhuollolle!

                                              Itsellä mennyt myös pyöränlaakerit (etu,taka), kaasuläpän ja egr:n kanssa saanut myös taistella. Imusarjat vaihdettu myös yms..

                                              Comment


                                                #24
                                                Pistettiimpä tuossa juuri reilu kuukausi sitten uusi kaasuläppä, siitä oli joku kumitiiviste sen verran pullahtanut, että arkaan kohtaan oli kertynyt jonkun verran jotain öljymössöä ja data kulkeutui osittain bittitaivaaseen. Muuten kaasuläppäyksikkö oli kuulemma harvinaisen karstaton, eli happea lienee annettu sopivasti ja muutenkin näyttäis olevan vielä kone toleransseissaan.

                                                Kummatkin etupään laakerit laitettiin kanssa tässä 3kk:n sätellä, nyt ovat jo toisella kierroksella. Ensimmäinen tais mennä kuskin puolelta n. 130tkm ja repsikan puolelta n. 150tkm kohdalla. Aika tarkalleen näyttävät sen n. 150tkm kestävän. Takapyörän laakerit ovat vielä orkkikset. n. 2tkm vielä, niin voidaan pitää 300tkm juhlat, josta omaa ajoa n. 270 tkm. Sattunee aika lähelle Levin reissua :)

                                                Jotain on kyllä kohta taas menossa jostain, edestä kuuluu eteenkin ykkösvaihteella kuormitus päällä jonkin sortin jollotus - jotenkin vaikuttaa, ettei tulis lootasta, mutta mene ja tiedä. Loota kumminin jo jonkun verran oireilee, joten voi se tulla sieltäkin. Tuntuis olevan myös selkeä syy yhteys lämpötilaan, mitä kylmempi, sitä kovempi häiriöääni. Periaatteessa vois olla jokun apulaitteen laakeri myös, koska ne ovat sielä ensimmäisinä kylmää saamassa. Hieman hämää se, että kuormittamattomana mun mielestä tuota ääntä ei tule.
                                                Viimeksi muokannut QHad; 4.3.2017, 23:28.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X