Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 c4 R5 tdi käyntiinlähtöongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 c4 R5 tdi käyntiinlähtöongelmia

    Nyt iski sitten 730tkm ajettuun urhoolliseen palvelijaan mystinen vika;

    Emäntä ajeli tuossa n.kuukausi sitten kauppaan. Sammutti auton avaimesta kaupan pihaan ja kävi suorittamassa ostokset. Tämän jälkeen heitti luonnollisesti ostokset takapenkille, hyppäsi ratin taa ja väänti avaimesta....

    Eipä lähtenyt tulille enää.Startti pyörittää, muttei lupaakaan.... hento pieni harmaa savuntupraus tulee vain putken päästä ( 3,5" suora sivuputki)

    Menin sitten paikalle ja ensimmäisenä tarkastin ajoitukset; kunnossa oli. Sittenpä laitoinkin vanhan palvelijan köyden perään ja hinailin tallille... jonka pihassa auto reilun kuukauden vietti rauhassa vapaapäiviä ilman käyntiinlaittoyrityksiä.

    Nyt sitten iski inspiraatio;

    Ajattelin että pumppu on finaalissa ( tähän vaihdettu volvon pumppu jo aikaisemmin paremman tuoton toivossa)...Ja vaihdoin ehjästä autosta tulleen pumpun tilalle. Ei vaikutusta. Vanha pumppu purettu ja todettu ehjäksi sisuskaluiltaan.

    Ilmaantuu hienosti ja ainetta tulee suuttimille ilmauksen aikana pärskien... muttei sitten putket kiinni riitä tuottaamaan riittävästi mäntien päälle ilmeisesti. Harmaa hento savu tulee tämänkin ns. tyhjän arvan jälkeen.

    Noh, ajattelin sitten että vaikkei vikakoodeja olekaan pyörimisnopeusanturista, niin joskus niitäkin on korkannut aiheuttaen vastaavaa vikaa... joten ostin uuden ja tuuppasin lohkon kupeeseen kiinni... muttei vieläkään lupaa.... sama harmaa haituva nousee putkenpäästä...


    Sitten ajattelin ottaa pihasta toisesta AEL koneella varustetusta autosta ecun, jos vaikka vanha urhoollinen 8-bittinen ecu olisi tullut tiensä päähän... sopeutin ja taas starttailemaan.... mutta taaskaan ei mitään eroa entiseen.

    Tämän jälkeen alkoi v-käyrä nousta ja kävin kaikki sulakkeet läpi konehuoneesta sekä sisältä, vaihdoin kaikki releet toimivasta autosta konehuoneen sulakerasiaan sekä kuskin jalkojen yläpuolella olevan muovin taakse... muttei vieläkään.

    Venttiilikopan käytin auki ja tarkistin että nokka-akselissa on käpälät tallella... ja nehän oli.

    Polttoainesuodattimen vaihdoin ja laitoin siirtopumpun kanisterista suodattimelle, mahdollisen polttoainelinjan vian takia...ilmaus... mutta taas tyhjä arpa...

    On ilmattu, ajoituksia tarkistettu muutaman kymmenen kertaa yms. perusjuttuja... mutta ei vain käy.
    Puristuksia tuntuu olevan ihan samaan malliin kuin ennenkin, että ei luulisi siitäkään olevan kiinni. Ja mihin ne nyt olisi kaupassa käynnin aikana livahtaneet.

    Onko arvon raadilla hyviä vinkkejä tähän ongelmaan?

  • #2
    Virtalukon pohja? Meneekö sammutus solenoidille tieto oikein pumpulle saakka? Ajonestokin näissä toimii siten, että auto kyllä hörähtää käyntiin, mutta sammuu heti perään.

    Comment


    • #3
      Sammutinsolenoidille menee +12v ihan jees. Varmaan tämän takia ilmautuu hyvin.

      Virtalukonpohjan kävinkin jo hakemassa silti, vaihdan joka tapauksessa.

      Jep, nämähän kyllä hörähtää vaikka ajonesto estelisikin ... Mutta kun ei tämä edes hörähdä...ja vikaakoodeja on nolla.

      Taidan kuitenkin vielä vaihtaa immon purkin ja mittariston tuosta toisesta... Kokeillaan nyt sekin sitten...

      Comment


        #4
        Voihan se sammutin solenoidikin olla hajalla vaikka sinne ny se 12 volttia tulisikin. Ei olisi ensimmäinen kerta...

        Comment


        • #5
          En usko että kummassakin pumpussa olisi sammutinsolkku ollut pimeänä samalla tavalla.
          Ja muutamat on tosiaan ollut rikki nuiden muutaman kymmenen pumpun joukossa joita on rakennellut. Tosin siten että hetken ajon jälkeen ovat alkaneet pätkiä....

          Virtalukon pohjalla ei vaikutusta asiaan.

          Taidan seuraavaksi purkaa ecun liittimen ja katsella johtosarjaa sekä mittailla naruja, että on ehjät...

          Comment


          • #6
            Mulle tuli ihan sama ekana mieleen, ei tosiaan olis ensimmäinen kerta. Pari muutakin juttua on mielessä. Täytyy ehdotella jos isäntä nyt muistaa soitella takaisinpäin..

            Comment


            • #7
              Vika löytynyt; Johtosarjassa, joka lähtee kohti hammastankoa koneen takaa, oli edellinen omistaja laittanut nippusiteellä johtosarjan hienosti kiinni hammastankoon, toiseen päähän lähelle kiinnityskohtaa.
              Noh, johtosarjan "suojaputki" oli hankautunut puhki ja muutama kaapeli otti välillä toisiinsa hankautuneen/poistuneen eristeen kohdalta sekä välillä hammastangon runkoon... ja näinollen esim. ennakonsäädin sekä määränsäädin sekoili jännästi... mutta tässä jääkin kysymykseksi, missä vikakoodit. Tai noh, tässä kapistuksessahan niitä muutama on ihan jatkuvasti, kun puuttuu tuo map-anturi,maf-anturi, n75 ym ym...

              Comment


              • #8
                Aiheeseen liittyen, miten tuo hajonnut sammutus solkku oireilee? Ei anna ruokaa nestepäälle? Vai mihin tuon toiminta perustuu.

                Tuo oma rojekti seissyt nyt vuoden päivät, tänään piti ottaa savut, mutta en saanut ainetta tulemaan suutinputkista. Suodatin täynnä ja pumpussakin ainetta, pitäisi jostain tulla myös ulos, mutta ei. Tuossa solkussa jotain hämärää, koska laittaessani ohjausta siihen kiinni, en meinannut saada päällä olevaa mutteria auki, lähti pyörimään siitä keskivaiheilta koko solkku mukana, jotain kumia tai pehmyttä, mistä antoi myöden. Liekö sitten hajonnut tms.

                Tutkinta jatkuu taas jokupäivä, kun ehtii paremmin perehtymään.

                Edit: Maadoitettiinkos tuota sammutus solkkua vai syötettiin suoraan jännite? Näyttäisi olevan tuo solenoidin liitäntä sekä pumpun runko yhdessä, 7 ohmia näyttää fluke. Ainakaan jännitettä ei tuonne kärkeen asti tule, liekö sen takia, kun makaa käytännössä oikosulussa. Vai onko solkun kärki tosiaan noin heikolla vastuksella?
                Viimeksi muokannut Razur; 12.10.2012, 19:40.

                Comment


                  #9
                  Tuossa solkussa jotain hämärää, koska laittaessani ohjausta siihen kiinni, en meinannut saada päällä olevaa mutteria auki, lähti pyörimään siitä keskivaiheilta koko solkku mukana, jotain kumia tai pehmyttä, mistä antoi myöden. Liekö sitten hajonnut tms.
                  Se on vainaa jos noin on käynyt. Samalla tapaa hajosi minullakin yksi. Solkulle syötetään +12V.
                  Näyttäisi olevan tuo solenoidin liitäntä sekä pumpun runko yhdessä
                  Näin ei saa olla.

                  Comment


                  • #10
                    Mistäs lähteä kyseleen uutta? Marmorin hinta ei oikeen houkuttele :)

                    Comment


                      #11
                      Joku diesel huolto? Omani sain varapumpusta.

                      Comment


                      • #12
                        Kävin hakemassa uuden solkun. Tuotakin mittailin, niin samalla tavoin on solkun runko ja liitin "oikosessa", mittari näyttää 7 ohmia. Ilmeisesti käämi tms on vain noin pieni, joten ei vastustele turhia. Nyt naksuu syöttäessä jännitettä.

                        Silti laitteet ei rokkaa, solkun syöttö liitin irroitettuna, sinne syöttävään johtimeen vilahtaa 12v hetkellisesti, kun kääntää virrat päälle. Sen jälkeen jokin rele naksahtaa ja jännite hukkuu. Liitin kiinnitettynä solkkuun, ei taasen edes vilahda jännitettä. Jokin lie kuormittaa liikaa.

                        Rele 202 kokeiltu vaihtaa toiseen, tuolla ei ollut merkitystä. Maapisteitä kävin hieman läpi, ei löytynyt mitään erityistä. Jotain mättää jossain, pitää tutkia jälleen, kunhan tässä joutaa. Jospa vaikka löytyisi jotain vikakoodeja, millä pääsisi jäljille.

                        Comment

                        Working...
                        X