Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ESP & moottorin vikavalo sekä lukuisia vikakoodeja.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    ESP & moottorin vikavalo sekä lukuisia vikakoodeja.

    Profiilin Volkkarissa (1.9Tdi BKC) ilmennyt pieniä probleemia. Eli moottorin vikavalo, joka palanut jo jonkin aikaa, johtuu polttoaineen lämpötila-anturista (G81). Lisäksi koko omistukseni ajan on antanut vikakoodin myös nokan asentotunnistimesta (G40). Nyt viime aikoina on alkanut myös ESP valoa sytyttelemään mittaristoon ja tullut myös pari vikakoodia lisää; ilmamassamittari (G70) sekä jäähdytysnesteen lämpötila (G62) ja satunnaisesti jotain muitakin liittyen ECU:n liittimeen sekä ABS ohjausyksikköön. Tuo ESP valo syttyy vain kun autolla lähtee kylmällä moottorilla liikenteeseen, niin parin kilometrin jälkeen alkaa valo palaa. Kun lämpösellä koneella lähtee, niin silloin ei tuota ongelmaa esiinny.

    Sen verran on asioita yritetty korjailla, että tuo polttoaineen lämpötila-anturi on vaihdettu ilman mitään vaikutusta. Lisäksi on laitettu myös uusi MAF.
    Nämä kaikki anturithan ovat samassa johtosarjassa ja ilmeisesti kyseinen johtosarja vaurioituu näissä Volsuissa järjestään. Eli voisiko olla niin, että pelkästään johtosarja korjaamalla myös tuo ESP ongelma saadaan ratkaistua, kun ymmärtääkseni MAF vika saattaa tuon ESP valonkin sytyttää, vai onko syytä pelätä sitä kaikkein pahinta vaihtoehtoa, eli ABS yksikkö sökö?
    Lisäksi on vielä sellainen uusi ilmiö, että lämpöisellä kelillä kun ilmastointi joutuu kovasti tekemään töitä, niin tyhjäkäynnillä kierrokset heittelevät melkoisesti (n. 700-900rpm), moottori tärisee ja tuntuu kuin kone meinaisi välillä sammua. Tällaista en ainakaan aikaisemmin ole huomannut. Tehotonhan tämä on aina ollut, mutta se saattaa mennä siihen piikkiin kun on aikaisemmin reilu 5 vuotta tuolla V6 TDI:llä matkaa taittanut.

    Johtosarja menee syynäyksiin ehkä jo tällä viikolla, mutta onko kanssamatkustajilla suosituksia, mitä samalla kannattaisi tuosta tsekkailla kun konehuonetta arvatenkin jonkin verran joutuu purkamaa tuon johtonipun esille saamiseksi. EGR ehkä tulee tulpattua kunhan vaan saa ennen katsastusta sellaiset välineet että tuon saa myös softasta disabloitua niin ei tarvi inssin taas tuosta vikavalosta huomautella.
    Viimeksi muokannut Ronde79; 20.8.2012, 12:23. Perustelu: Kirjoitusasun muokkausta, pahoittelut.

    #2
    Kohtuu vaikeaselkoista tuo teksti luettavaksi kun yhteen pötköön olet tunkenut.

    Hyvin todennäköistä että rikkinäinen MAF sytyttää tuon ESP valon koska ESP hommaa MAFilta lukematietoja.

    Vikakoodeissa on myös joskus hyvin olennaista että mikä se syy on ja minkälainen vikakoodi on (short to ground etc).

    Kannattaneen varmaan ilmastoinnille tehdä vähän huoltotoimenpiteitä jos noin pahasti temppuilee.

    Comment


      #3
      Kuten kirjoitin, niin MAF on uusi (vaihdettu viime torstaina), joten siinä ei luulisi vikaa olevan ainakaan itse anturissa.
      Noita vikakoodeja en nyt tasantarkkaan muista enkä niitä sen kummemmin ylös ole laittanut, mutta ainakin tuo G81 antoi muistaakseni short to +. Mikään vioista ei ole "intermittent". Pitää nuo nyt vielä tarkemmin lueskella läpi kun kotia pääsee.

      Ehkä suurin ihmetyksenaihe on tuo, että ESP valo ei syty kuin silloin kun lähtee matkaan kylmällä moottorilla, luulisi johtosarjavian olevan siellä vaikka kone on kylmäkin. Tosin lämmön mukaan tavarat siellä hiukan elelee, joten eihän sitä koskaan tiedä.
      Toivottavasti sitä ollaan paljon viisaampia (ja lähes viattoman auton omistajia) kun tuo johtosarja on läpikäyty.

      Comment


      • #4
        Nämä kaikki anturithan ovat samassa johtosarjassa ja ilmeisesti kyseinen johtosarja vaurioituu näissä Volsuissa järjestään. Eli voisiko olla niin, että pelkästään johtosarja korjaamalla myös tuo ESP ongelma saadaan ratkaistua
        Johtosarja rikki koneen ja rungon väliseltä pätkältä.

        Comment


          #5
          Vie Sundomin autosähköön. Ne on yhden Caddyn siellä parsinut johtosarjasta kasaan.
          Eli Touranissa ja Caddyssä on ilmeisesti hyvin pitkälti sama johtosarja käytössä ja siellähän on sitten säästetty tehtaalla. ELi johtosarjassa piuhat on tehty pätkistä. Johdot hapettuu poikki nipun sisällä.

          Comment


            #6
            Olen jo tuonne Sundomiin yhteydessä ollut aikaisemmin kesällä. Eipä muistanut että olis aikasemmin tuommosta tehnyt (vaikka kuten aikaisemminkin ollaan viestitelty, niin ainakin tuo sinun Caddy siellä on ollut) eikä täten minkäänlaista hinta-arviota antanut (vaikka kysyin siis suoraan tuon moottorin johtosarjan tarkastusta ja korjausta). Auto menee nyt ilmeisesti tänään kaapelien käpelöintiin, niin huomenna ehkä ollaan viisaampia siitä oliko piuhoissa (kuinka paljon) häikkää.

            Jos tuo johtosarja paljastuu kovinkin huonokuntoiseksi, niin osaako joku kaivaa oikean osanumeron ja suuntaa antavan hinnan tuolle. Olen Vag Catia kyllä selaillut, mutta en nyt ihan varma ole että oikea osa löytyi.
            Jos vika ei ala löytymään niin pitääpi palailla asiaan uudemman kerran.

            Comment


              #7
              Se oli se nuorempi kaveri sieltä, joka uhras tunteja Caddyyn. Ei noita johtosarjahommia siellä liian usein varmaan ole.
              Semmosia 0,75 piuhoja joista tasasin välein oli kuori irronnut ja johdot vihreenä syöpyny. Vesi pääsi sinne melko hyvin paketoidun sarjan sisään ja teki tuhojaan.

              Comment


                #8
                Se olis johtosarja kahlattu läpi, ja tuloksena 3kpl täysin poikenneita piuhoja sekä lisäksi muutama kuorivammanen/hapettunut. Tehojakin tuli nuhapumppuun ihan kivasti lisää ja mittaristo ei enää joulukuusta muistuta. Tyhjäkäynti seilaa jonkun verran, mutta pitää hoidattaa tuo ilmastointi ensin ja ehkä sitten vielä tuo suutinten johtosarja?

                Comment


                  #9
                  Sen verran vielä kysymystä ilmoille. Eli vaikka nyt johdot ilmeisesti kunnossa ovat, niin edelleen tulee kaksi vikakoodia:

                  MAF; Performance
                  G62; high

                  Autossa siis vajaa kaksi viikkoa vanha MAF paikallaan, joten mistäköhän tämä nyt sitten kielii.
                  Noita jäähdytysnesteantureitahan rikkoontuu kyllä tasaisin väliajoin, eli pitänee tuo nyt vielä vaihtaa. Samalla kuitenkin huomattiin että webastokin on alkanut prakaamaan. Vesipumppu lähtee kyllä pyörimään, mutta naftapumppu ei ala naksuttelemaan. Voisikohan tämä johtua tuosta G62:sta niin että lämmitin luulee koneen olevan jo liiankin kuuma eikä täten edes aloita lämmitys sekvenssiä?
                  Muuten auton toiminta parantui kyllä aika kivasti ja esimerkiksi käynnistys helpottui kummasti kun auto tietää missä asennossa nokat on.

                  Comment


                  • #10
                    Pakko kysyä tässä ketjussa että mitenkä auto oireili juuri ennenkun löi esp-valoa tauluun?
                    Oliko sulla auto sen. n. 55-65asteinen?

                    Ite tutkin nopealla silmäyksellä Maffin johtojen suojakuoren sisälle ja näyttivät kyllä hyviltä. Liitinosan 90asteista kulmasuoja muovia en naksauttanut auki. Mistä kohtaa sulla ne oli poikki?
                    Haaratumiskohdasta missä isompi nippu yhdistyy, matkalta vai liittimen juuresta?

                    Kokeilin myös sen että laitoin auton käymään ja annoin lämmetä paikallaan sinne juurikin 55-65astetta. Kaasuttelin tasakaasulla kylmällä koneella siellä 1500-4000 kierrosta, milloin missäkin kohtaa ja moneen kertaan. Ei mitää.

                    Mutta sitten kun lähestyttiin tuota kriittistä lämpötilapistettä 55-65astetta alkoi tapahtua. 1500-2000 kierroksilla ei vielä mitää ongelmaa mutta sinne 2200-2600 kun päästiin nii alko pikkusen nylkyttään vastaan ja esp-valo tauluun. Auto sammuksiin ja uudestaan käymään. Taas samanlailla ja esp-valo. Tämän toistin sen 5 kertaa. Eli vian oltava konepellin alla kun auto oli paikallaan? Eikä esim. jossain abs-anturissa. Olettaisin.

                    Mutta kun lähdin sitten ajamaan kotiin ja kotipihassa kokeilin. Ei tullut esp-valoa vaikka kuinka kaasutteli tasakaasulla. Lämmöt olivat sen normi 90.

                    Mielenkiintoista. Ja toisessa ketjussa tosiaan egr pohdiskelua. http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=83915

                    Vaihdettu se jarruvalo kytkin, toisella n75 koitettu ja koodit luettu. Ei mitää apua.

                    Comment


                      #11
                      Mitä koodit sanoi ja millä on luettu?

                      Comment


                      • #12
                        Tuolla toisessa ketjussa jo kirjottelinkin kun lukivat öljynvaihdon yhteydessä mutta eivät löytäneet mitää. Toisesta puljusta kysyin ku rupes epäilyttää kun siä on kuulemma jotkut jeesuksen aikaset vehkeet että kerkiäiskö lukee koodit. Selitin asian mitä oireilee ja sano vaan että ei näytä koodeja jos valo ei pala.. Tiedä näistä ny sitte.

                        Joskohan viikon päästä tampereen miittingissä sitten joku kova jätkä nappais vehkeet mukaa nii vois kattoo koodit mitä siä oikeesti näyttää. Itellä kun ei vehkeitä oo. Tai on vehkeet mutta ei läppäriä. :D

                        Comment


                          #13
                          Eli ei oo luettu koodeja oikein. Lueppa ne koodit oikeilla vehkeillä.

                          Comment


                          • #14
                            Juu kyllähän mää ne lukisin oikeilla vehkeillä jos olis. Luulis että fixus liikkeessä olis kunnon vehkeet vikakoodien lukuun.

                            Jääkö sinne koodit muistii vai pitääkö ne lukee sillon ku esp-valo palaa?

                            Comment


                              #15
                              jää muistiin.

                              Comment


                              • #16
                                Nonii. Suuttimien johtosarjaa epäili kun kävin uudelleen koodit luetuttamassa eri paikassa.

                                19561 P3105 035
                                Imusarjaläpän vaihtoventtiili -N239
                                Katkos/oikosulku maadoitukseen
                                Satunnainen

                                18074 P1666 035
                                Pumpun/suuttimen ventiili, syl. 1 -N240
                                Sähkövika virtapiirissä
                                Satunnainen

                                17552 P1144 035
                                Ilmamassanmittari -G70
                                Katkos/oikosulku maadoitukseen
                                Satunnainen

                                16685 P0301 035
                                Syl. 1
                                Sytytyshäiriö todettu
                                Staattinen

                                Ainakin ilmamassamittarin liitin ollut irti eli se taitaa olla sillä käsitelty?

                                Toissa kesänä oli imusarjaläpän vaihtoventiilin johtojen kuoret sulanu ja kuparit kosketteli toisiinsa. Uudet pätkät välii ja korjaantui sillä. Eli voinee tuonkin unohtaa?

                                Eli piuhasarjaa katselemaan ennen suuttimien johtosarjan vaihtoa. Sekö se olisi resepti näin alkuun? Maffin osalta tarkastin ja hyvältä näytti. Ei kun eteenpäin.

                                Mielipiteitä Amalin? Muut?
                                Viimeksi muokannut Nikko3; 11.4.2013, 18:56.

                                Comment


                                • #17
                                  No kannattas ajella ja kattoo mitä koodeja tulee poiston jälkee uudestaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kolme ensimmäistä satunnaisia, joten poisto ja ajoa, sitten katsotaan tuleeko joku niistä takaisin.
                                    Jos MAF-piuha ollut irti siitä tulee se kolmas koodi.

                                    Toka ja kolmas lue tästä:

                                    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/18074/P1666
                                    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...5/P0301/000769

                                    Eikö ykköspytyssä se ongelma sitten?

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuleeko satunnainen koodi Maffista, jos on ollut piuha irto? Eikö siitä tule pysyvä/static.

                                      Ykkössuuttimen piuhan liitoskin voi olla vain löysä ja korjaantuu tiivistämällä. Ei se johtosarjakaan hirveän kallis ole.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuleeko satunnainen koodi Maffista, jos on ollut piuha irto? Eikö siitä tule pysyvä/static.
                                        Niin kauankuin piuha on irti, se on static, mutta heti kun kontakti palautuu se muuttuu, intermittentiksi, kunnes vikakoodi nollataan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kiitokset vaan kaikille vinkeistä.

                                          Lauantaina sitä tuli 1,9Tdi:tä ropellettua. Kävin johtosarjaa läpi imusarjaläpältä suuttimien johtosarjan liittimeen asti. (Liittimet + johdot) Mitään pahaa en löytänyt joten päätin ottaa venakopan pois.

                                          Helppo operaatio ensikertalaisellekkin. (Kannaattaa putsata irtopaska pois siitä kohtaa missä venakoppa ja kansi kohtaavat) Ei tarvinnut edes egr ottaa irti. Ainoastaan yksi pultti mikä pitää ilmanputsarilta tulevaa putkea kiinni ja huohotinputki irrottaa venakopan päältä. Tietysti kaikki pultit mitä venakopassa oli.

                                          Koppa kädessä, olihan se hieman ahdas väli egr:n kohdalta mutta tuli hyvin. Putsaukset tehty tiivisteestä ja kannen pinnasta. Sitten ihmettelemään suuttimien johtosarjaa, ei mitää vikaa. No liittimet sitten. 1. ja 2. pytyn liittimet hieman löysemmät kun 3.ja 4. Pienellä talttapäisellä meisselillä sitten kevyesti abicoliittimiä kireemmälle ja takas paikalleen. Kaikki 4 liitintä tarkastettu ja eikun kasaan.

                                          Tosiaankin ensikertalaiselle simppeli homma. Itse säästin 300e (Työt + uusi johtosarja) ja nyt neljän kylmäkäynnistys ja ajo 90asteiseksi kerran jälkeen vikaa ei ole tullut.

                                          Oliko se sitten suurempaa matematiikkaa miksi vika ilmeni vain 55-65asteisena ja 2200-2600 tasakaasulla, jäi minulle mysteeriksi. Kai siinä tuli peliin metallin lämpölaajeneminen ja sopiva resonointi/värinä mikä aiheutti vikakoodin.

                                          Eikun Audin keula kohti uusia mysteereitä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Audi A4 B6 -04, Moottorin vikavalo syttyy kokoajan?

                                            Elikkä tuli vasta ostettua audi, jo autoliikkeessä vikavalo paloi mutta he lupasivat "korjata" asian. No menin hakemaan auton parin päivän päästä ja vikavalo ei palanut, matkalla toiselle paikkakunnalle vikavalo pamahti päälle.

                                            Noh käytin autoa huollossa, vikakoodi oli näyttänyt hehkutulppaa ja hehkutulppa vaihdettiin. Päivä meni ja vikavalo paloi uudestaan, näytti samaa vikakoodia, tällä kertaan vaihdettiin hehkutulpan rele. No eilen sain auton tuosta huollosta ja eiköhän taas aamulla käynnistäessä vikavalo pamahti päälle. Mitään vikaa ei toiminnassa ilmene, mitä tälle voi tehdä tai mikä voisi olla ongelma? Maanantaina olen menossa alustavasti näyttämään taas huoltoon.

                                            Comment


                                              #23
                                              Mikä on vikakoodi?

                                              Comment


                                              • #24
                                                no toivottavasti hoidat nuo huoltokäynnit autoliikkeen kanssa että ei tule kuluja,sinne vaan takasin.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X