Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Diesel-suodattimen lämmitysvastuksen tarpeellisuus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Diesel-suodattimen lämmitysvastuksen tarpeellisuus

    Kyseessä ei ole Audi mutta täältä tuntuu löytyvän asiantuntija-apua vaivaan kuin vaivaan :) Eli perheen 2. auton vikakoodin luku herjaa Diesel-suodattimen lämmitysvastusta. Mitään vikavaloa ei mittaristoon kuitenkaan syty enkä tiedä kuinka kauan kyseinen vika on ollut päällä. Eli kuinka tärkeä tuollainen vastus on talven kylmyyksien kannalta? Korjaamolta saa kuitenkin vastauksen että aivan elintärkeästä osasta on kyse. Toisaalta eikai sitä turhaankaan sinne ole laitettu. Vaikka eihän niistä Italialaisista insinööreistä koskaan tiedä.

  • #2
    Tollasia suodattimen lämmittimiä ei kyllä yleensä ole ollenkaan. Yleensä suodatin on sijoitettu lämpimään paikkaan moottorin viereen, jossa ei suodatinta tarvita. Vaan mistäpä sitä italialaisista tietää, voihan ne olla lätkäisseet suodattimensa vaikka pyöräkoteloon tai suoraan maskin taakse. Sellaisessa paikassa varmasti jäätyy talvella. Ja todennäköisesti polttoainejärjestelmä on muutenkin suunniteltu talvenkestävästi: tiheäsilmäinen imusihti tankissa, ohuet pa-putket, tiukkoja mutkia, ahtaita liittimiä jne.

    Comment


      #3
      Yleensä suodatin on sijoitettu lämpimään paikkaan moottorin viereen, jossa ei suodatinta tarvita.
      Niin että mitä että?

      Comment


      • #4
        Varmaan virhe ja tarkoitti ettei lämmitintä tarvita..

        Comment


        • #5
          Heh, juurikin näin. :D

          Tosiaan sen lämmittimen tarpeellisuus riippunee siitä, miten suodatin on sijoitettu konetilaan. Jos se on kylmässä ja vetoisessa paikassa, niin lämmitin lienee syytä olla toiminnassa.

          Comment


            #6
            Lämmitys on melko useassa autossa järjestetty paluupolttoaineella.
            Sinänsä ei sillä ole niin isoa merkitystä. Mulla on mennyt paluu suoraan tankkiin viime talven, eli mitään lämmitystä ei ole ollut tarjolla ja ei ollut mitään ongelmaa edes -32 pakkasissa talvilaadulla (ei arktisella).

            Toki auto on paljon ajettu jakajapumpullinen, että eroja voi tietysti olla.

            Comment


            • #7
              Onko tietoa, miten polttoaineen lämpötila vaikuttaa kulutukseen? Eikös löpön optimaali syöttölämpötila ole jossain 60 asteen tietämillä?

              Ainakin esilämmittimen myyjät kehuvat säästyneen polttoaineen määrällä

              Comment


                #8
                En kyllä huomannut vanhassa R5:ssa mitään erityistä muutosta, vaikka lämmintä polttoainetta ei kierrätettykään suodattimelle takas.

                Comment


                  #9
                  AKEssahan ja varmaan muiski V6-dieseleis on erikseen polttoaineen jäähdytys. Liekö sit jotenki termostaattiohjattu. Lämmitykseen en kyllä itte oo koskaa törmänny.

                  Comment


                  • #10
                    Tuollahan se suodatin möllöttää rintapeltiä vasten, joten taidan antaa vastuksen olla pimeenä. Palataan asiaan sitten joulukuussa "Nyt ottaa päähän"-ketjussa :)

                    Comment


                      #11
                      Auton päämarkkina-alueella vissiin ei juuri talvilaatua tunneta, vaikkakin heilläkin satunnaisia hallajaksoja talvella ilmenee. Lämmittimen tarpeellisuus siellä on varmaa eri asia kuin meillä täällä.

                      Comment


                      • #12
                        Hyvin on Italian ihme toiminut aina -27C asti ilman PA-suodattimen lämmitysvastustakin, joten kyseessä lienee varsin turha kapistus.

                        Comment


                          #13
                          Talvilaatu toimii about noihin asteisiin asti, joten sen kanssa ei tarvetta lämmitykselle vielä olekaan.

                          Comment

                          Working...
                          X