Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 96kw outo käytös.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.9 96kw outo käytös.

    Selasin näitä juttuja aika reilusti mutta aivan samaa vikaa ei tullu vastaan. Auto on -01 3bg passat ja tuolla 1.9 pumpparikoneella aj 214 tkm, ilmeisesti AVF.
    Värkkiä on juurikin vaivannut huono aamukaynnistyvyys ensi sijaisesti, ja ehkä se alatehottomuus. Hekun valo välähtää normaalisti ja auto kyllä "rätkähtää" tulille heti mutta käynti on rumaa ja epätasaista hetken. Huolestuttavin seikka minkä olen huomannu, ilmenee jos tyhjäkäynnillä polkaisee kaasun pohjaan ja löysää. Kierrosten laskieassa alas rupeaa moottori rytkyämään ja ihan kuin se kävisi kolmella ja käynti on tosi rumaa! Samassa se savuttaa tietysti reilusti ja haisee pahalle ja tätä jatkuu niin kauan ku painat taas kaasua sopivasti tai sammutat ja käynnistät uudelleen. Tämä temppu ei toistu aina, vain satunnaisesti.
    Mitään vikavaloja ei pala ja muistissa ei ainkaan vähänaikaa sitten ollu mitään. Kelien lämmittyä myös aaltoilu ns tasakaasulla on lisääntynyt huomattavasti.
    Kulutus on kanssa ollu ehkä pikkase reilua ku alle 7l tuo ei menaa mennä. Työmatka n 30 km suuntaansa nomi maantietä.

    Ensin tietysti uusin akun. Eber/lohkolämppäri toimii normaalisti. Pa ja ilma suodin vaihdettu vajaa 10 tkm sitten. Suuttimien johtosarja, termari, lämmöt mittarinmukaan ok. millään näillä ei juuri vaikutusta..

    Mistä pirusta tätä rupeis purkamaan. Tandem-pumppu, maf, mappi, egr, siirtopumppu, Pelottaa että joku noista pumppusuuttimista on menossa rikki. Onko niitä yleensä menny paljon hajalle?

    Ilmavuoto se vois olla, mutta missään ei kyllä märkää näy. Alipaine pillit ym vaikuttais olevan ehjiä. Ainu asia mihin olen kiinnittänyt huomiota on tankista kuuluva suraus kun virrat laittaa pääle. Auto kun on seissyt pitemmän aikaa on lurina tankissa huomattavan paljon pitempi ku normaalisti.
    Onko paluulinjassa joku vastavettiili joka estää putkia tyhjenemästä joka voisi olla rikki?

    Sori pitkä tarina ja kaikki vinkin ovat nyt vain tarpeellisia.

  • #2
    Minulla samalla moottorilla varustetussa Passatissa auttoi moottorin lämpötila anturin vaihto siihen, että auto kävi kylmänä käynnistämisen jälkeen rökeltämällä ja muutenkin huonosti satunnaisesti. Hae merkkiliikkeestä uusi anturi. Ei ole mikään kallis ja ei antanut minulla ainakaan vikakoodeja viallisesta anturista.

    Olen ollut huomaavinani pientä kulutuksen laskua anturi vian korjaamisen jälkeen. Nyt meni pääsiäisreissu maantieajossa talvi rajoitukset + 10 km/h ja auto täynnä. 6.2/litraa sadalle tankkauksista laskettuna nelivetoisella avf passatilla. Aiemmin, en ole ku kerran päässy alle seiskan lukemiin ( 6.9l/100km).

    Yksi mikä vois olla kanssa hyvä tarkastaa on nokan ajoitus. Onko pitkästi ajettu jakohihnan vaihdon jälkeen? Pumppusuutin kone on tarkka nokan ajoituksista. Voi olla remmi venyny sen verran, että nokka myöhäsellä ja käy sen takia huonosti.

    Comment


    • #3
      Täältä myös ääni moottorin lämpöanturille ja / tai nokan ajoitukselle. Anturi on suht' helppo vaihtaa ja halpa osa. Hehkut kannattaa myös tarkistaa, sekä pa-linjat vuotojen varalta.

      Comment


      • #4
        Outo käytös

        Moro

        Voisiko vika olla suuttimissa? Tosin taitaa aika harvoin olla VAG 1,9 vielä noilla kilsoilla suuttimet sökönä? Oireet vaan on täysin samat kuin tuossa tutun 525td BMW:ssä :(.

        Comment


        • #5
          Onko nokan ajoitus katsottava "manuaalisesti" vai voiko vcds:llä nähdä jotain arvoja jostain?

          Comment


            #6
            Jos lähtee nätisti käymään webastoinnin jälkeen mutta kylmänä rykii arvaisin että kyseessä on kuitenkin lämpötila-anturi tai sen johdotus. Samoja oireita omassa AVF:ssä joskus, puskee mustaakin jopa jos on unohtanut webastoinnin.

            Kannattaa laittaa VCDS kiinni ja logittaa suurella näytteenottotaajudella lämpötilan anturin arvoja silloin kun rykii käynnistyksessä. Ja nimenomaan moottorinohjauksen anturia, mittariston anturi voi olla ihan OK.

            Minulla ei kyllä pyki ikinä jos webasto on pöhissyt sen 15 min ainakin. Aaltoiluakaan ei ole eikä muita ongelmia, joten en ole ottanut stressiä tuosta.

            Nokan ajoitus on kyllä syytä tarkistaa. Omaa Nemiä ostaessani myyjä (huoltoneuvoja) kehui miten hyvin he olivat saaneet nokan ajoitettua ja sen kyllä huomasi koneen toiminnasta. Paha mennä sanomaan onko ajoitus siirtynyt, enkä tiedä onko ajoitus edes luettavissa VCDS:llä.

            Comment


              #7
              Miten sen nokan saa väärän asentoon, jos käytää asianmukaisia lukitustyökaluja?

              Comment


                #8
                Väärä ja väärä. Hienosäädössä haetaan vissiin sallitun toleranssin sisältä se haluttu paras kohta. Mutta minä mistään tiedä, huhutietojen varassa olen.

                Comment


                  #9
                  Saaha ratasta tosiaan vapaasti liikuteltua halutessaan.

                  Asentoanturi on nokalle ja kampuralle, mutta en muista mistä se nokan asennon tarkalleen katsoo.

                  Comment


                  • #10
                    Nokka lukitaan vaikka poranterällä jakopään laiton yhteydessä, pyörä löysätään ja kiristetään kun hihna on kiinni. Osaava asentaja pyörittää sen jälkeen konetta pari kertaa ja tarkistaa, että lukitustappi menee paikoilleen kun kampuran on kohdillaan. Tuo saattaa moneltakin kiireessä jäädä tekemättä. Katsoaan vaan, että hilut on ns. sinne päin.

                    Comment


                    • #11
                      Eilen toverin kanssa rullattiin varmaan 100 km waggi kytkettynä ja tutkittiin kaikkea mahdollista. Ei yhtään vikakoodia. Suuttimien korjausarvot sallituissa luukemissa kevyesti. Maffi ilmeisesti ok. Täyskaasukiihdytyksessä anto yli 1000 arvoja, ehkä pienellä viiveellä mutta kait normaalia. Ahdot koneen mukaan jos oikein laskin n 1.5 bar. Lämmöt koneen mukaan ok. kaikki anturien arvot ns järkeviä. Ostin kuitenkin uuden lämpöanturin varmuudenvuoksi.
                      Tandem näyttää suth kuivalta, ja on kaiken lisäksi ilmeisesti vaihdettu kuittien mukaan 175 tkm kohdalla. Tai huoltohistoriassa lukee tandem pumppu 180€ ja alipainepumppu 360€. eikös ne ole sama asia? Vaikea sanoa onko siinä nyt mitään vikaa.

                      Silti tästä kaikesta huolimatta välillä kone nykii huomattavasti. Etenkin kun auto on seissyt vähän aikaa ja heti lähtee tasaisesti kiihdyttämään nypytystä saattaa ilmaantua.

                      Seuraavaksi pitää varmaan ottaa siirtopumppu ylös ja tutkia sitä. Kyllä nää jotenkin ilmaongelmille tuntuu.
                      Myös paine testin meinasin ahtoputkiin suorittaa, mutta se tuskin mitään auttaa.

                      Mikä muuten tuon ilmamäärämittarin kestoikä on yleensä ollu? Sen vaihdosta ei ollu mitään viitteitä missään ja ajettu jo se 215 tkm kuitenkin?

                      Comment


                      • #12
                        Itseltänikin ensin ääni tuolle nokan ajoitukselle. Voi olla todella pienistä säädöistä kiinni, että käytös muuttuisi parempaan. Ohjelma antaa toleranssin muistaakseni -2,5 <-> 2,5 astetta, jos tuon välissä, on ns ok. Mutta silti jo 0,5 muutos vaikuttaa radikaalisti toimintaan. Nokka on helppo säätää, koska on jo valmiiksi säädettävällä nokkapyörällä.

                        Ilmamassamittari vaikuttaa enemmänkin syöttöjen määrään kiihdytyksissä, ei niinkään paljoa käynnistyksissä. Vetoja voi uudella saada hieman takaisin ja kulutusta laskettua, eipä juuri muuta. Mutta jos jotain haluat kokeilla, niin koneen lämpöanturi tai tuota nokan ajoituksen säätöä.

                        Comment


                        • #13
                          Edelliseen tdi: vehkeeseen vaihoin noin 200tkm ajettuna ja virkisty kyllä ihan mukavasti. Luultavasti ei ollu aiemmin vaihdettu. mutta on niitä pienemmilläkin kilometri määrillä vaihdeltu. Tuli muuten mieleen, että onko hehkuja vaihdettu milloin? Huonoillakin hehkuilla hehkuvalo käyttäytyy samoin kuin hyvillä mutta tyhjäkäynti on käynnistyksen jälkeen karkeaa. Motonetistä löytyy kohtuu rahalla ( 12,5 €/ kpl ) bosch hehkuja.
                          Viimeksi muokannut Raato; 14.4.2012, 10:21.

                          Comment


                          • #14
                            Pari vuotta sitten oma AVF samoilla kilometreillä hehkujen vaihdossa, kolme pimeänä. Yleensä oli Eberi päällä ennen käynnistystä.

                            Comment


                              #15
                              Mullapa AVF:ssä kaikki hehkut uusittu joten tuskin se siitä johtuu.

                              Comment


                              • #16
                                mulla omassa oli juurikin tandem pumppu sökö. lähti huonosti kylmänä käyntiin. sahatti pitkään ja kävi epätasaisesti hetken. varsinkin kun oli seisonut pitkään. ilmeisesti veti ilmoja pumpun sisuksista. jostain lueskelin että voi ruveta vuotamaan löpöä öljyn sekaan. maksaa uusi jotain 300e luokkaa. taitaa skodan pumppu olla halvin. itse tilasin ebayn kautta saksasta. myös löpösuodattimen muovinen ns. t-haara kannattaa tutkia.

                                Comment


                                • #17
                                  onko tuossa pummpusuutin koneessa sitä t-haaraa siinä suodattimessa? siinä päällä on vaa joku lauhdutin isolla kuusiokolopultilla kiinni. Eile vaihdoin lämpötila-anturin. ja nostin pa pumppuhäkkyrän pois tankista, imeskelin yhteitä. Ainakin vastaventtiili paluulinjassa toimi niinpäin että ei päästäny virtaustaa koneeseen päin. Pumpun putkesta en ottanu tolkkua. Ihmetytää vaa se pumpun toiminta. Aina kun auto on vähän aikaa seissy virrat kytkettäessä edelleen pumppu pitää aika kovan kurnutuksen. Jotenki tuntuu että sillä pyörii ilmaa jostain syystä... jotenki se vaiva ilmaan kyllä varmasti liittyy. Varsinkin se jos heti starttausen jälkeen painaa sen kaasun pohjaan ja kierrosten laskiessa moottorin huono käynti...

                                  Nykiminen ajossa on aina tapauskohtaista. Mutta yleensä kolmosvaihteella ja 1800 rpm:n kohdalla.

                                  on kyllä paska vaiva, en keksi enää mittän kohdetta mitä vois tutkia. Paitsi se ajoitus.

                                  Comment


                                    #18
                                    Nykiminen ajossa on aina tapauskohtaista. Mutta yleensä kolmosvaihteella ja 1800 rpm:n kohdalla.
                                    Onko nykiminen sellasta pumppaavaa? Miten ahdot sillon käyttäytyy?
                                    Mullon teki ton bypassi vehkeen, eli 1Z:n, kanssa oikutteleva N75 sellasta, että ohituksissa pumppas ahtoja.
                                    Sun autossa tosin on VNT ja se säätyy alipaineella, eli hieman eri tekniikkaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      millaisia ahtoja tuollainen kunnossa oleva AVF-kone pitäisi antaa jos vag-com:lla katsoo ja mistä logista nuita ahtoja pystyy seuraamaan? Muistelisin että se oli muutenkin vähän erinlainen se ahtojen näyttösysteemi vag:lla. Lähtikö se jotenki 1000 liikkeelle tai jotain erikoista siinä oli..
                                      Ja jos esim. ahtoja halutaan seurata niin onko siihen olemassa jokin oma systeeminsä eli vaikka esim. 4-vaihteella jostain tietystä vauhdista täyskaasule ja katsotaan ahdot tai jotain tämän tyylistä??

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ahdot tulee kyllä aikalailla heti kunhan on kierrokset 1800-3000 välissä ja lyö lämän tiskiin.
                                        Voin kaivaa käyrän tuolta toiselta koneelta kun tästä sohvalta joskus ylös pääsen...ja jos muistan.

                                        ~1000mbar siis on ilmanpaine ja siitä alkaa ylipaine.

                                        terve MAF antaa jotain 1100(1150)-1260 väliin ja ahdot muistaakseni 1.3bar YLIpainetta heti alusta alkaen. Pienillä vaihteilla ei ahda ihan niin paljoa.edit_eikä toki ennenkö turbo alkaa kunnolla ahtamaan, vakiossa jotain 2000rpm :D

                                        Jos jotain takkuamista selvittää niin tuo nelosella vetäminen on ihan hyvä keino, saa (tai ainakin pitäisi) tasaisen käyrän josta näkee mahdolliset ongelmakohdat.

                                        Bensakoneissa ilmamääriä kun katsellaan niin WOT= lämä tiskissä niin kauan kuin uskaltaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Excel-graafi
                                          https://dl.dropboxusercontent.com/u/...8/avf_16.9.jpg

                                          Comment

                                          Working...
                                          X