Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 200 nykii. Missä vika? Ja päästöt/katalysaattori kysymys.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 200 nykii. Missä vika? Ja päästöt/katalysaattori kysymys.

    Auto audi 200 2.2 tq ja seuraavanlaista tekee siis:

    Auto toimii välillä aivan normaalisti ja suurenosan ajasta. Mutta välillä esim tuossa motarille kiihdytin kolmosella 6000-7000rpm asti ja nykäs niin ajattelin että "ok" otti rajottimelle. Sitten vaihdoin neloselle ja ei kerenny kierrokset nousta kuin 3000 kun alko nykimään. Ei nosta vauhtia ja jos pitää kasua pohjasssa kierrokset jumittaa siinä 3000-4000 ja nykiin niin että meinaa niskat murtua. Sitten taas jos ajaa hetken hiljaksiin ja käy vaikka kaupassa ja lähtee taas ajamaan niin kiertää sinne 7000 asti ongelmitta.

    Autossa siis lastu ja putkistolle ei taida olla tehty mitään.

    Vielä yksi kysymys tähän loppuun?
    Autossa ei ilmeisesti ole päästörajaa mutta taitaa katti silti löytyä. Eli pitääkö se katti olla leimalle kiinni siellä ihan vaan sen takia että katsastusmies näkee että on paikallaan vaikka päästöjä sieltä mittaisikaan? Eli kaiken järjen mukaan se katti kannattaa tyhjentää. Eikös?

    #2
    Tuon ko. auton vähäpäästöisyyden voit käydä paikalliselta konttorilta kysymässä.

    Päästörajat on tuossakin, siinä missä muissakin vähäpäästöisessä / ei-vähäpäästöisessä ennen vuotta -86.

    Comment


      #3
      Tuolta aika paljon dataa aiheesta 3B ja nykiminen. Oletan, että autossasi on 3B-moottori.

      Kysy katsastuskonttorilta auton vähäpäästöisyydestä. Sitä ei aina mainita rekisteriotteessa, mutta maininta siitä voi olla tietokannassa. Jos auto ei ole vähäpäästöinen, eikä otteessa ole mainintaa kolmitoimikatalysaattorista, katit voi korvata vaikka putkella. Auton tulee kuitenki alittaa sille asetetut päästörajat.

      Comment


        #4
        Aika selkeä ahtovuoto.

        Comment


        • #5
          N75 hajalla kö?? Ja missä sijaitsee.

          Koitin tota hakua, en tiiä enkö vaan osaa käyttää mutta sieltä en ainakaa apua löytäny kun koitin ettii tietoo missä se sijaitsee 2.2 20vt tq:ssa.

          Välillä tuntuu aivan vaparilta auto ja välilllä nykii niin perkeleesti et niska meinaa murtua. Kuulemma saattas auttaa ku putsaa N75 venttiiilin, mutta eka pitäs tietää missä se sijaitsee.

          Comment


            #6
            Luetko saamiasi vastauksia ollenkaan? Tuonkin ketjun loppupuolella olet jo kysellyt ja saanut vastauksia miten löytyy, ja jopa linkkejä mistä näkee miltä näyttää ja miten toimii...

            Comment


            • #7
              .... Anteeksi! Joudunko kenties hirteen tästä hirvittävästä vääryydestä? Kelasin vaan että eipä tuollakaa nyt löydy mitään muuta kun saattaa ja ehkä lauseita. Ja toiset sanoo että ahtovuoto ja toiset N75 venttiiliä veikkaa. Jos sais ohjeita mistä sen löytää, minkä näkönen se on ja mitä sille pitää tehdä niin ois kiva.

              Ja kyllä mä ymmärrän et melko arpa peliä arvuutella mun kertoman perusteella että mikä on vikana. Mutta nää nyt ei liity hirveesti toisiinsa nää kaksi eri topiccia. Toisessa kysyn vikaa ja toisessa kysyn lähinnä et mistä sen palasen löytää. Mutta sori nyt jos turmelen foorumin roskapostillani.

              Comment


                #8
                Nämä liittynevät vahvasti toisiinsa.

                Ahtovuodon testaus ja korjaus, tahi vastaavasti poissulkeminen on jokatapauksessa ihan viisas juttu. Edellä mainituissa viestiketjuissa on mainittu N75:n sijainti. Kuvaa itse kikottimesta en nyt äkkiä muista nähneeni. Venaali löytyy viimeistään hukkaportille tulevaa letkua seuraamalla. Seikka, minkä olisi voinut päätellä, kun lukee läpi nuo em. viestiketjut, joissa kerrotaan, miten kikale toimii ja mitä se tekee.

                Comment


                  #9
                  Rautalangan vääntöä=)



                  Pitääkö tulla vielä omalla kädellä näyttämään=)
                  Viimeksi muokannut GTI 2.0; 9.6.2012, 15:00. Perustelu: Ei tarvetta

                  Comment


                  • #10
                    =) Juuri tämmöistä etsin ja tarkoitin! Todellakaa ennen näitä turboja touhunnu yhtään, niin aika perusteelliset ohjeet tarviin. Kiitos näistä kuvista ja kaavioista.

                    Comment


                      #11
                      Mjoo, jonkunhan on pitänyt olla se ensimmäinen joka ei koskaan ole mitään touhunnut, mutta silti homma hoitunut.

                      Comment


                        #12
                        Todellakaa ennen näitä turboja touhunnu yhtään, niin aika perusteelliset ohjeet tarviin.
                        Nyt viimeistään pitää alkaa opiskelemaan, kun tuollaisen harraste auton olet ostanut. Toki jos lompakko antaa myöden voi työt sitten teettää valinta kysymyksiä vain.

                        Comment


                        • #13
                          Juu ihan kiva muutenkin opetella. Purin nyt noi kaikki ja letkuja uusin sinne ja aattelin vielä illalla putsata ton N75 jos tältä kalastamiselta ehtii. Antaa vanhuksen vähä aikaa seisoo pihassa ja levätä :)

                          Comment


                          • #14
                            En oo saanu vielä mitää aikaseks mut aattelin lisätä tähän että auton oma mittari näyttää että kauheen hitaasti tippuu paineet alas. Eli kiihdytyksen jälkeen näyttää pitkään esim 0.8 ja tippuu sitten joskus siihen normaaliin 0.2 about mikä on pintakaasulla ajattaessa. Ja siis vaparilta tuntuu meno. Satunaisia elonmerkkei antaa. Onko tosta mitään apua vian paikantamiseen?

                            Comment


                              #15
                              Mittarin kalibroiti ihan alkuun. Kuulostaa melko merkilliseltä. Varmistaisin ensin toisella mittarilla. Pintakaasulla ei pitäisi kai olla vielä ylipaineella.

                              Comment


                                #16
                                En oo saanu vielä mitää aikaseks mut aattelin lisätä tähän
                                Kannattaa korjata jo "tiedossa" olevat viat eikä arvailla uusia ja olla tekemättä mitään.

                                Comment


                                  #17
                                  Eikös auton omassa digitaalisessa ahtopainemittarissa 1.0 arvoa pienempi lukema tarkoita imua? Esim. vasta 1.1 lukema meinaa 0.1bar ahtoa jne. Jos oikein muistan niin oma lötkö taitaa näyttää digimittarissa n. 0.5 - 0.6 lukemaa kun ajelee tasakaasulla satasta. Moottorijarrutuksessa lukema tipahtaa välille 0.0 - 0.2. Kun laittaa virrat päälle ilman että käynnistää moottoria lukema on 0.9 tai 1.0, riiippuen lämpötilasta.

                                  Mikä on suurin lukema joka sinulla tulee digimittariin kiihdytyksessä? Muutama vuosi sitten Minulla oli myös vastaavaa nykimistä. Vian syy oli imusarjasta ECU:lle menevän karvaletkun halkeaminen. Ulospäin letku näytti ehjältä, mutta kun karvakuoren poisti, oli sisällä kulkeva kumiletku riekaleina. Koska ECU ei nähnyt oikeaa ahtopainetta karvaletkun vuotamisen takia niin se katkaisi vedon kesken kiihdytyksen. Tästä jäi myös yliahto-vikakoodi.

                                  Löysin tuon vian kun vertailin erikseen asennetun mekaanisen ahtopainemittarin lukemia auton omaan digimittariin, jonka lukema tulee ECU:lta. Jos imusarjasta ECU:lle menevä letku on ehjä, pitäisi digimittarin lukeman tipahtaa lähelle nollaa heti kun jalan nostaa kaasulta. Jos se jää esim. tuohon 0.8 niin tuntuisi että silloin letku vuotaa koska siellä ei pysy alipaine?

                                  Comment


                                  • #18
                                    silloin ku toimii menee 1.4 asti about ja tippuu välittömästi kun nostaa kaasun niin sinne 0.2 about. Mutta nyt kun tää tekee tätä että ei aina toimi niin tekee sillein kun kiihdyttää niin nousee 0.8 asti vaan ja pysyy siinä kauan vaikka kaasun oiski nostanu jo ja ajelis pitkää pintakaasulla. Sitten taas ku laskee 0.2 niin tietäää että kun kiihdyttää lähtee vetämään edes jotekin. Mutta siltikin veto on jotenki vaimeampaa mitä kuvittelis 300 heppaselle audille. Välillä tulee hirveit piikkei et tietää että sitä tehoo on sielä, mutta sit taas hiipuu.

                                    Piti niit vikakoodeja lukee mut ei löytyny päitä noin vanhaan autoon. Onko Hämeenlinnan lähellä mitään missä voi lukasta koodit? Parist paikkaa kyselly ja samaa mut ei voinu lukee ku noist uudemmist audeist.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nyt on putsattu N75 mutta ei vieläkään toimi. Mitähän seuraavaksi? ;)
                                      Viimeksi muokannut HallaMaster; 2.6.2012, 22:04.

                                      Comment


                                        #20
                                        Korjaa ahtovuodot. Lue vikakoodit.
                                        Käy läpi sivusto http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ng/20vtecu.htm lue http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_111.PDF ja tutustu autosi tekniikkaan.

                                        Vanhan erikoisauton omistaminen vaatii paneutumista ja harrastuneisuutta. Sitä nyt tarvitaan. Voit siis lukea ne koodit itsekin.

                                        1.4bar abs ahtoa tarkoittaa että ollaan vikatilassa ja melkoisen kaukana 300 hepasta. Tämä tietysti sillä oletuksella, että mittari näyttää oikein.
                                        Arvaan että boksiin on saatettu vaihtaa alkuperäisen 200kpa tilalle 250kpa paineanturi, joten 0,8 näyttämä ~ ilmakehä = ei ahtoa ollenkaan.

                                        Jos on epäilys että 0,8 (= ehkäpä reaalimaailman 1,0) lukema ei pidä paikkaansa, ei boksille tule painetietoa. Tuosta kuvauksesta voisi arvata tämänkin olevan nyt tilanne ja kenties suurin vika tällä hetkellä.
                                        Tai no ehkä ne nykimisen aiheuttavat ahtovuodot on kuitenkin ainakin yhtä iso. Vuototesti on sitten tehtävä paineistamalla.

                                        Näytössä 0,9 tai 1,0 ennen käynnistystä ei liity lämpötilaan vaan vallitsevaan ilmanpaineeseen ja osittain myös härvelin epätarkkuuteen sen mittauksessa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Juu kiitos. Kyllä tätä on jo vähän opeteltukkin mutta noi ahdin viat on ihan uusi tuttavuus.. Jännä juttu ku noin 10tkm sit tehty turbo remppa, en sit tiiä mitä siinä on tehty, varmaan perus laakerit jne.

                                          Comment


                                            #22
                                            Juu kiitos. Kyllä tätä on jo vähän opeteltukkin mutta noi ahdin viat on ihan uusi tuttavuus.. Jännä juttu ku noin 10tkm sit tehty turbo remppa, en sit tiiä mitä siinä on tehty, varmaan perus laakerit jne.
                                            Lue oikeasti meidän vastaukset ja vinkit läpi. Ei tämä vika nyt suoranaisesti ahtimeen varmasti liity. Katso ahtoputket läpi ja etsi mahdolliset ahtovuodot aluksi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Minä hei oikeasti LUEN teidän vastaukset. Ahtovuodot ja ahdinputket minun mielestäni liittyvät tuohon "ahdin vikaan".

                                              Comment


                                                #24
                                                Ahdinvika on ahtimen vika, imuvika turbon ja ahtimen välissä on eri juttu, samoin ahtimen jälkeinen ulossylkäisy, eivät oikeasti liity ahtimeen mitenkään :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Voiko siinä N75 olla jotaki vikaa vaikka se nakuttaa ku antaa virtaa ja se on putsattu mutta auto ei vieläkä liiku? Eli kannattaako tilata uus kun toi ei hirveästi maksa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Onko niitä ahtovuotoja vieläkään tarkastettu?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No ei ole vieläkään tarkastettu. Vehkeit ei ole mut kävin Hämeen dieseliltä varaamassa ajan. Mutta mites toi mun kysymys? Mietin vaan että sama se on tilata periaatteessa kun noin halpa osa kumminkin.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ahtovuotoja varten käyt LVI-hyllystä hakemassa 75mm viemäripropun, siihen paineilmaletku kiinni manometrin kera jonka säädät nollaan.

                                                        Viemäritulppa klemmarilla kiinni MAFfin jälkeiseen kurkkuputkeen, manometrilla alat nostamaan painetta 0 ylöspäin, jossain vaiheessa joko alkaa kuulumaan pihinää tai sihinää, tai sitten ei. Ihan pieni sihinä ei vaikuta. Kokeile kaasuläppä auki tai kiinni. Tämä siis että säästät sen vajaan satasen johonkin muuhun kuin minkä nyt maksat turhaan korjaamolle.

                                                        Vastaus kysymykseen: Tämä on vapaa maailma, päätös ja vastuu on omissa käsissä. Voihan ohjata sitä kelaa +12Vdc jännitteella ja syöttää n. 0.5 Bar paineilmaa läpi, jos kelan aktivointi muuttaa härpäkkeen toimintaa, niin voi olettaa sen olevan kunnossa. Jos taas muutosta ei tapahdu niin ehkä se on rikki.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jep. Eli nyt on tehty seuraavat:

                                                          Putsattu N75 venttiili
                                                          Tehty ahtopaine vuototesti
                                                          Ajaessa mitattu paineita ja todettiin ettei nouse yli 0.5
                                                          Puhalsin hukkaportin venttiilii ja sen verran sai selville et kalvo on ehjä

                                                          Mitähä kettua teen seuraavaks?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mitäs imupuolen painetesti kertoi? Pysyikö ilma oikealla puolella paineastiaa?

                                                            Miltä vuosituhannelta/-kymmeneltä ovat tulpanjohdot, tulpat, jakajan kansi ja pyörijä?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X