Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkaremmi katkesi Audi 100 tdi -93

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nokkaremmi katkesi Audi 100 tdi -93

    No niin pääsikäymään jotta remmi napsahti poikki vaikka olisi pitäny n.6000 km vielä päästä. Mitä mahto koneelle käydä kun hiljasesta vauhdista napsahti. Tuliko kansihommia vai pääseekö pelkällä hihnan vaihdolla? Jos tuli kansi ja venttiili remppaa niin Audi joutaa myyntiin vaikka varaosiksi ?

  • #2
    Kyseessä tuo profiilin kulkine? Kyllähän siellä venttiilin kohtailee mäntiä. Näissä tosin alakerta vahva, myös nokka-akselin päässä oleva rattaam pultti kuuluisi vetää tiettyyn momenttiin, jotta antaa myöden mahdollisessa osumassa. Ei tee ihan niin pahaa vahinkoa jokapuolelle. Rattaassa kun ei ole kiilaa, vaan pultti kiristää rattaan nokkaan.

    Jos aijot korjata, niin löytyisi yksi ehjä AAT kansi. Pääsisi mahdollisesti suht pienellä.

    Comment


    • #3
      Erittäin suurella todennäköisyydellä selviät pelkillä venttiileillä. Venttiilikoppa auki niin kertoo jo jotain.(nokka yhtenä kpl, seuraako paininkupit nokkia)

      Comment


        #4
        Tuhon vakavuus ei ole vauhdista kiinni, vaan ennemminkin kuormitustilanteesta ja kierrosnopeudesta. Melkein tulee edukkaimmaksi kokonainen käytetty kansi, kuin ruveta korjauttamaan venttiilivammaista. Riippuu toki hieman, missä hinnoissa nuo kannet liikkuvat. Lisäksi pakollisia kuluja kannen pultit, -tiiviste ja jakopäänhilut. Samalla toki hyvä uusia nippu erinäisiä stefoja jne.

        Comment


        • #5
          Nii tuo turma sattui niin että olin valumassa risteykseen ja vetoja eikä kieroksia ollu kovin paljoo. Yks kaks huomasin vaan ku ohjaus muuttu tosi raskaakksi ja sitten kahtoin et mittaristossa valot palaa. Sen jälkeen kokeilin startata mut huomasin heti että ei oikein kunnol pyöri ja jätin sen siihen sen koneen pyörittämisen. Ei taida keretä laittaan tuota audii vaik mieli tekis kun ei tuo pasuuna nyt kovin herkulta tunnu audin jälkeen.

          Comment


          • #6
            Vaihtokanteenkin joutuu kuitenkin käytännössä ainakin pako-ohjurit uusimaan ja sitä myöten hiomaan venttiilit, että eipä tuossa oikeastaan jää kun venttiilien hinta eroa. Jos haluaa nuukailla niin mulla pitäs olla käytettyjä suoria orkkisventtiileitä seitsemään sylinteriin.. ja jos mäntä on kärsiny niin niitäkin on kolme veiveineen.

            Tuo on sellainen "vamma" että hintaa tuolle tulee, jakopään hiluineen voi varautua n.700€ pätkimään pelkkiin osiin uusine venttiileineen. Kannattanee harkita hieman auton yleiskuntoakin, että kannattaako ylipäätään.

            Comment


              #7
              Niiden ohjurien kanssa ei lie niin pakollista, mutta toisaalta, kun se kansi kerran pöydällä on..

              Mullakin olisi yksi täydellinen irtokansi ja setti mukeja veiveineen. =)

              Comment


              • #8
                No sitä oon itekkin hiukan miettiny että ei taida maksaa vaivaa rueta korjauttelemaan sitä. Pitää pistää se myyntiin jos sillä jokun satasen sais silleen. Ajo aikaakaan ei ole enää kun 5kk jäljellä kori on ihan ok siinä. joten jos tarvitsijoita on nii voip laittaa vaik yv:nä tarjouksia tulemaan.

                Comment


                  #9
                  Hihnan vaihtovälille on tietysti olemassa kilometri suositus, mutta myös aikaan perustuva vaihtosuositus. Oliko hihna yli 6 vuotias?

                  Comment


                  • #10
                    Ei ollu hihna yli 6v ja kilometrejä olis ollu vielä n.6000 jäljellä muistaakseni oli vasta reilun 3v vanha hihna jollen ihan metsään muista noita merkintöjä jakopään kopasta.

                    Comment


                    • #11
                      Moi,

                      Lainaan topicia kun sivuaa aihetta aika läheltä.

                      Seuraavaksi pääsee harrastamaan salapoliisitouhuja, nimittäin omaan AAT-koneiseen kikottimeen osui kohdalle melko totaalinen täystuho.

                      Autolla ajeltiin aamuruuhkassa käytännössä vähän reippaahkoa kävelyvauhtia kun kone sammui. Kuului pientä epämääräistä vienoa kolinaa ja startilla siirrettiin auto ruuhkaiselta väylältä syrjään, liikkui oikein mainiosti ilman kilinää ja kolinaa. Äsken käytiin auto hinaamassa tähän kotopuoleen ja jo konepellin avaamisen jälkeen diagnoosi oli selvä.

                      Nokka-akseli on poikki, kahdesta kohtaa. Alipainepumpun kohdalla on yksi katkos ja ykkössylinterin ja kakkossylinterin välissä toinen katkos.

                      Jakohihna on poikki, pumpun hihna on poikki, molemmat kokeneet melko raakaa vetoa, kumpikin hihna alle 30 tkm ajettu ja kiristäjät ehjät. Jokaisessa näkemässäni nostajassa on nokan kuva ja yksi nokan "runkopukeista" (mikä noiden nimi on) myös halki.

                      Mitähän kettua tuossa on tapahtunut? :P Olisiko kenelläkään hauskoja arvauksia? Itselläni loppuu mielikuvitus kesken eikä arvauskyky riitä keksimään, missä järjestyksessä tämä on tapahtunut..

                      Korjatahan tuota ei varmuudella kannata, joten jos tarvii varaosia, niin eikun privaa. Pakkasella on kiva irrotellakin noita :)

                      Comment


                        #12
                        Liikkuuko alipainepumppu tai syöttöpumppu? Josko jompi kumpi olisi leikannut kiinni. Kuvista olisi helpompi arvailla.

                        Mulla olisi kokonainen kansi hiluineen, nostettu imu- ja pakosarjoineen päivineen suoraan avaimella sammutetun koneen päältä. Myös männät kankineen löytyy tarvittaessa.

                        Comment


                        • #13
                          Kiitos arvailuista!

                          Syöttöpumppu pyörii mainiosti. Alipainepumppua en edes kokeillut kun oli vähän hankalasti hilut tiellä, mutta ainakaan tuota käyttävä nokka ei äkkiseltään kovin pahalta näyttänyt.

                          https://www.dropbox.com/sh/nyo2jk44ahdj2ix/0gD5qkxezk

                          Kuvia on tuossa.

                          Auto itsessään on sen verran karvalakki (löytyy siitä sentään kattoluukku vaan ei mitään muuta varustusta) + ovet on umpiruosteessa, etten oikein lämpene nyt korjausoperaatiolle, varsinkaan kun ei ole tallipaikkaa :)

                          Comment


                            #14
                            Ettei vaan olisi alipainepumppu pasahtanut jumiin ja nokka juntannut kiilaan, vääntynyt ja katkennut. Se kun näyttäisi olevan juuri sopivassa vaiheessa menossa. En nyt nopeasti keksi, mikä muu voisi pilkkoa molemmat remmit ja pätkiä nokka-akselin kolmeen osaan, vielä tuon pumpun molemmin puolin.

                            Comment


                            • #15
                              Alipainepumppu liikkuu melko kevyesti kun ruuvarilla tönii vivusta. Nokka on kyllä juuri pyörähtänyt siitä ylitse, että voi ollakin.

                              Yks kaveri arveli, jos tuo ratkennut akselipukki on ollut ensimmäinen vaurio, sen jälkeenhän tuo alkaa tuo nokka elämään ja nätisti johtaa akselin pilkkoutumiseen. En ole kyllä koskaan nähnyt noin perusteellista vauriota vielä kannen yläpuolella :P

                              Pitäis varmaan jaksaa nostaa kansi irti ihan mielenkiinnosta. Kuitenkin näkyvillä kuusi vaurioitunutta nostajaa, joten epäilenpä alakerrastakin löytyvän vauriota, on melko raaka tuho ollut.

                              Comment


                                #16
                                Olisko jako hypännyt ensin jostain syystä. Kampuran hihnapyörä/pultti ehkä.

                                Comment

                                Working...
                                X