Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

suuttimien avautumispaineiden vaikutus jakajapumpun ajoitukseen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • suuttimien avautumispaineiden vaikutus jakajapumpun ajoitukseen?

    Rupesin tuossa pohtimaan näiden kahden vuorovaikutusta toisiinsa. Pohdinko oikein kun päädyin siihen lopputulokseen, että jos suuttimien avautumispaineet ovat laskeneet tehdasvakiosta, niin samalla vähenee myös pumpun tuottaman paineen tarve ja tätä myötä jakajapumpun ennakko menee aikaisemmalle? Tätä myötä siis jos vaihdetaan uudet/kunnostetut suuttimet kokoonpanoon, jossa ajoitus on täysin kohdallaan, menee se x astetta myöhäisemmälle, koska pumppu tekee enemmän töitä saadakseen vaaditun paineen järjestelmään ennen suihkutusta?

    Menikö tämä spekulaatio täysin metsään vai olenko oikeilla jäljillä? Ajan tällä sitä takaa, että onko turhaa säätää ennakkoa mihinkään ennen kuin olen saanut suuttimet kuntoon ja vaihdettua? Asiallista keskustelua aiheen tiimoilta toivotaan :)

    #2
    Lähtisin siitä, että olet tontilla tuon kanssa. Jakajapumpun ajoitus itsessään ei ole varsin rakettitiedettä, joskin osaa olla tarkahkoa puuhaa. Staattisen ajoituksen kohdallaan olo ei ole ikinä huono asia, joten jos ei suutinkärjet ole vaihtumassa ihan just nyt, ei säätöäkään välttämättä kannata jättää tekemättä. Paljon riippuu toki myös siitä, kuinka paljon ajoitus on perseellään. Jos se ei tahdo käynnistyä kylmänä, on ajoittaminen ihan paikllaan. Jos taas asia ei vaivaa käyttöä, ei ajoittamisella ole kiirettä.

    Comment


    • #3
      Jos lähdetään siitä että dieselin kokoonpuristumiskerroin on mitätön avautumispaineella, ei silloin tapahdu ajoituksessa mitään eroa on avautumispaine 50 tai 300bar. Käytännössä kuitenkin kaikki nesteet puristuu kasaan, ja lisäksi merkittävämpänä asiana suutinputket joustavat. Käytännössä ajoitusero lienee marginaalinen, minkä kyllä ECU TDI koneissa korjaa.

      jos suuttimien avautumispaineet ovat laskeneet tehdasvakiosta, niin samalla vähenee myös pumpun tuottaman paineen tarve
      Avautumispaineella ja ruiskutuspaineella ei ole mitään tekemistä keskenään. Avautumispaine aiheuttaa sen, että ruiskutus on riittävän hienoa sumua alusta alkaen. Vaikka avautumispaine olisi 200bar, niin ruiskutuksen hetkellinen maksimipaine voi olla kymmenen kertaa isompi. Vanhat esikammio tappisuuttimet oli sen verran isoja virtaukseltaan että niissä ei välttämättä paljoa paine noussut avautumispaineen yli, mutta uudemmat suoraruiskuvehkeet ovat ihan eri planeetalta.

      Comment


        #4
        Spekuloit periaatteessa ihan oikein, mutta ruiskutusennakolle on takaisinkytkentä neulannousuanturilta eculle. Eli käsittääkseni kun auto käy, ecu korjaa ennakon ohjearvoihin mikäli ruiskutus on riittävän hyvin tontillaan että se on mekaanisesti mahdollista. Toki käynnistyksen hetkellä takaisinkytkentä ei vielä ole käytössä, joten siihen avautumispaineiden muuttama ennakko saattaa vaikuttaa.

        Käytännössä itse en huomannut eroa omassa autossani kun vaihdoin suuttimet kunnostettuihin.

        E: Mika ehti ensin.

        Comment


        • #5
          Tämähän olikin ihan hyvä aihe jutustella. Tiedän ainakin nyt sen verran, että voin säädellä ton ennakon kohilleen ennen suuttimien vaihtoa ja sen pitäs säilyä about kohillaan suuttimien vaihtamisen jälkeenkin. Mulla ei ole inspiraatiota avata keulaa huoltoasentoon ton homman takia, joten odottelen parempia säitä, että pääsen tekemään töitä auto pukkien päällä. Kone toimii, mutta sen verran myöhäsellä on, että käyntiääni on normaalia karkeampaa. Mustaa ei lykkää eikä muitakaan isompia vaivoja ole ollut muuta kuin heikko käynnistyvyys noilla isoilla pakkasilla ja sillonkin vain ja ainoastaan aamun eka startti.

          Comment


          • #6
            Ajoitushan pitäisi olla aina just eikä melkein. Jos suutinjumppa tulossa, niin säädä vasta tämän jälkeen. Muuten säädät kahdesti.

            Toisaalta, kun kyseessä on noinkin helppo toimenpide, niin sama kait se on säätää vaikka kolmesti ;)

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Flameball Näytä viesti
              Kone toimii, mutta sen verran myöhäsellä on, että käyntiääni on normaalia karkeampaa.
              Eikös myöhäinen ennakko ennemminkin pehmennä käyntiääntä ja taasen liika ennakko saa koneen kuulostamaan karkealta?

              Comment


                #8
                Minkäs verran potilaalla olikaan niitä kilometrejä takana? Monesti pumpun hihnan venymisellä on isompi vaikutus ajoitukseen, kuin itse suuttimen kunnolla. Suurempi murhe lienee suihkukuvion muutuuminen ajan ja kulumisen myötä. Viuhkan muoto rikkoontuu tai pisarakoko muuttuu (kasvaa) ja palaminen ei tapahdu kunnolla tai tapahtuu vika paikassa.

                Comment


                • #9
                  Onhan niitä kilsoja kohta 720tkm, mutta pumppu kyllä pyörii ihan jakohihnalla ja jakohihna on viimeks vaihdettu ~20tkm sitten. Suuttimet tuolta on menossa vaihtoon jahka osat tulee ja pajalla on katsottu ennakon olevan vain 0.3 astetta kun pitäs olla himppusen enemmän. Vag-comilla katsottu ja näytti arvoksi 255 eli kartalta pihalla niin paljon ettei ohjelma tienny oikeen mihin suuntaan pitäs vääntää vaan kertoi olevan aikaisella ja kartalta ulkona.

                  Comment

                  Working...
                  X