Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden sorvaus.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vanteiden sorvaus.

    Tuli tilattua vanteet maailmalta pitkän metsästyksen jälkeen... MUTTA, sopivasti paketti joka Suomeen rantautui oli väärällä keskireiällä. Huomasin vasta kun olin renkaita vaihtamassa, ja ihmettelin että ei perkule oikein millään nyt meinaa vanne sopia napaan..:D Työntömitalla sitten tarkastamaan, ja reiän jonka piti olla 74,0 olikin 72,6 mm.. Eli vanteet olivat uudemman bemarin keskireiällä.. kun piti olla e39 sopivalla.

    Onko siis mitään järkeä sorvata keskireikää tuon 1,4 mm suuremmaksi, vai laitanko vanteet suosiolla myyntiin (jonka jo ärtymyksessäni tein :D ). Soitin Amrif:lle ja L-weldille mutta kummankaan pajan sorviin 19" vanne ei sovi.. Ja ajattelin myös, että pidemmän päälle olisi ihan mukava, että vanne kestää tarvittaessa myös 250 km/h nopeutta... Eli uskaltaako noita edes sorvata? Pitäisi tosiaan ottaa noin 10 mm syvyydeltä tuo 1,4 mm pois siitä keskireiästä.
    Viimeksi muokannut Killeri; 9.6.2018, 13:44. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

  • #2
    No jos se vanteen kestävyys siittä 0.7mm lastusta 10mm matkalla on kiinni niin en ehkä laittais alle ollenkaan!!!!! Ja kyllä oikeasta konepajasta löytyy varmasti sellaiset vehkeet, että saapi koneistettua. Ei muuta kun reikä suuremmaksi ja hanaa!

    Comment


      #3
      Eli eiköhän ne sitten sorvattavaksi viedä :D

      Vielä kun joku sanoisi minne vanteet kannattaisi viedä... Amrif:llä suosittelivat jotain Tuusulan työkalukeskusta, mutta en yhteystietoja kyllä mistään löytänyt... olisiko kellään mitään muita paikkoja ehdolla Pääkaupunkiseudulta? Ja mieluusti joku paikka jolla olisi kokemusta vastaavista hommista.

      Comment


        #4
        Onko kukaan vieläkään löytänyt pk-seudulta paikkaa jossa saisi vanteista vähän ylimääräistä sorvattua pois.

        Comment


          #5
          Ainakin Autotek tekee sorvausta, ja tuusulan työkalukoneistamo.. Tuli vuosi sitten selvitettyä...

          Comment


          • #6
            Tietääkö kukaan Tampereen seudulta paikkaa jossa keskireiän sorvaus onnistuisi?

            Comment


            • #7
              56.6 mm ooppelin keskireiällä varustettuja vanteita olen suurentanut 57.1 mm kokoon käsikäyttöisellä jyrsimellä. Periaatteessa ooppelin vanteen saa volkkariin, mutta voi olla tiukassa ottaa irti, joten isonnus on suositeltavaa. 1.4 mm on jo sen verran paljon, että kannattaa ehkä harkita konepajaa.

              Comment


              • #8
                Mä sorvasin Volvon vanteet Volkkariin sopivaksi eikä mitään ongelmaa. Opelin peltivanteet saa Volkkariin kiinni, mutta se irroitus onkin eri asia. Pultit löysälle, ratti linkkuun, kaasu pohjaan ja pyöritysta sen aikaa kunnes rengas irti. Muuten ei lähde.

                Comment


                • #9
                  Hyvällä tuurilla saa samalla kierot navat autoonsa kun vetää liian pientä reikää isomman akselin päälle...

                  Comment


                  • #10
                    vanteiden ET:n muuttaminen. (sorvaus?)

                    Eli tällänen ongelma. 18" vanteet ET35, 235/40R18 renkaat ja kehonsiirtimenä toimii audi A4 B5. Renkaat tahtoo ottaa kiinni aina kaariin hiljaisessa vauhdissa renkaita käännettäessä.

                    Onko kukaan muuttanut vanteen ET-lukua sorvaamalla?

                    Takarenkaat mahtuu pyörimään hyvin, ei ota mihinkään kiinni.
                    Eli vain eturenkaiden kanssa ongelmia.

                    Comment


                      #11
                      L-Weld, Lappeeranta. Suorittavat vanteen korjauksia jne. Käsitin, että tuo pienen siivun niisto onnistuisi. Ilmeisesti sulla raapii tossun ulkosyrjästä?

                      Comment


                      • #12
                        Joo, ulkosyrjästä raapii. Ei montaa milliä tartteis saada pois niin ei ottais enää kiinni. Ei viitsisi uusia vanteita ostaa kun noi vanteet vasta alkukesästä laitoin.

                        Ois tosi hyvä homma jos joku tietäis firman Oulun läänistä, joka tekee tälläisiä vanteen korjauksia.

                        Comment


                          #13
                          Luulisi tuon onnistuvan ihan sorvissakin, kunhan vaan on suora istukka. Ei luulisi olevan ainakaan terästä kiinni.

                          En nyt sano, että sitä itse pitää ruveta sorvaamaan, mutta jollain koenpajallakin voisi periaatteessa onnistua.

                          Comment


                          • #14
                            Varmaan riippuu myös vanteesta.. Eli onko kiinnitys pinnassa "varaa" sorvata, ettei mene liian / vaarallisen ohueksi.

                            Comment


                            • #15
                              Vanteen keskiön sorvaus

                              Kyseessä hyväkuntoiset BBS vanteet ( jotka tältä foorumilta ostin ). Niiden keskireijät on kuitenkin joku armoton vatipää suurentanut viilan ja täryporan risteytyksellä ja ne pitäisi saada sorvattua johonkin järkevään kokoon . Tilanne on se, että reijät eivät ole edes pyöreitä ja niiden halkaisija vaihtelee 61,1mm ja 63,5mm välillä. Tilaa olisi sorvata ne vaikka tunnettuun 66,1mm kokoon ja siihen laittaa 57,1mm sovittteet .

                              MUTTA.... missä hitossa tässä hesassa tai lähellä olisi paja joka tuon osaisi tehdä ?

                              Nimim: En enää ikinä osta käytettyjä vanteita

                              Comment


                                #16
                                Minkä kokoiset vanteet?

                                Comment


                                • #17
                                  17" x 8"

                                  Comment


                                    #18
                                    Haha, reps! Konstit on monet. Tämä keskireikien suurentelu viilalla lähentelee jo tätä tasoa: http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=2684546

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kyseessä hyväkuntoiset BBS vanteet ( jotka tältä foorumilta ostin ). Niiden keskireijät on kuitenkin joku armoton vatipää suurentanut viilan ja täryporan risteytyksellä ja ne pitäisi saada sorvattua johonkin järkevään kokoon . Tilanne on se, että reijät eivät ole edes pyöreitä ja niiden halkaisija vaihtelee 61,1mm ja 63,5mm välillä. Tilaa olisi sorvata ne vaikka tunnettuun 66,1mm kokoon ja siihen laittaa 57,1mm sovittteet .

                                      MUTTA.... missä hitossa tässä hesassa tai lähellä olisi paja joka tuon osaisi tehdä ?

                                      Nimim: En enää ikinä osta käytettyjä vanteita
                                      Myikö kaveri ne sulle priimana??

                                      Comment


                                      • #20
                                        Lappeenrannassa L-Weld tekee ainakin vanteiden koneistuksia.

                                        Comment


                                        • #21
                                          BBS vanteiden sorvaus?

                                          Kuumeisesti etsinyt vanteita profiilin A3seen. Ison et:n (50) puolesta ei oikein vanteita löydy. Replikoita löytyy, mutta aidot on aina aidot. :)

                                          Joten onnistuukohan esim. 8.5x19" BBS CK vanteiden sorvaus? Jos et on 35 niin ottais vaikka 10mm pois. Onko tietoa kuka tuomosia hommia tekis?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ison sorvinhan tuohon tarvitsee, ei muuta. Koneistuspajoista kannattaa kysellä, ei välttämättä ole pöllömmän hintainen koska tuo nyt ei ole oikeasti iso homma. Sitä en osaa sanoa, miten vanne on suunniteltu; onko siellä ylimääräistä sen verran, että ollaan saavutettu ET50 vai onko se saavutettu geometriaa muuttamalla? Todennäköisesti ei. Eiköhän vanteiden ulkonäkö näkyvältä puolelta ole sama riippumatta ET:stä.

                                            Jos et halua sorvauttaa, voin ostaa sinulta nuo vanteet pois jos hinta on kohdallaan :)
                                            Viimeksi muokannut Pitkänen; 2.3.2012, 10:16. Perustelu: aivopieru

                                            Comment


                                            • #23
                                              joo ei niitä voi sorvata, myy mulle :D

                                              mutta jos ihan asiassa pysyis, niin riippuu onko keskiössä koestusvaraa ja miten paksuus pultinreiän kartioon riittää...

                                              oisko kuvaa laittaa vanteen keskiön takapuolelta?

                                              täällä paikallinen paja tekee muutoksia Ab Ågren Oy
                                              Viimeksi muokannut Patasuvanto; 2.3.2012, 10:27.

                                              Comment


                                                #24
                                                Rohkeempi kaveri vois tehä ton jyrsimelläkin, eikös ne niillä tee noita vanteita ihan uutenakin..
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei ainakaan tollasella jeesuksen aikaisella jyrsimellä :)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Pultinreiät täytynee porata uudelleen, tai täyttää vanhat tms. Tietty reiän geometriasta riippuen vanhatkin reiät saattaa toimia, kunhan pultit vaihtaa lyhyempiin.

                                                    Meilläkin on noita vanteita eräs rallimies sorvaillut wanhan liiton neuvostosorvilla, tosin ne on olleet muistaakseni max. 13"...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eipä kai missään vanteessa ole noin paljoa varaa ottaa, joku muutaman millin säätö taitaa olla maksimi. Toki eri asia sit jos täytetään ja/tai porataan uusia pultinreikiä tms. Ja OMG miten niiden aitoudelle sitten käy :o

                                                      Mutta alkuperäiseen asiaan, eikös tollanen 15mm:n et-muutos ~normileveillä renkailla mene ihan heittämällä? Ulkonäöllisesti ainakin pelkästään positiivinen asia. Toisekseen, onko edes tilaa leveämmälle vanteelle ~vakio et:llä? En siis ollenkaan tunne ko. auton pyörien tiloja tai mitään muutakaan, mutta itellä näissä wanhoissa wehkeissä tohon tulis vielä vähän lättyä väliin ;)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mulla on yksi vannesarja, jonka kahteen sorvautan just 6mm lisää ET:tä. Mittasin että pultinreiässä tasapaksu osuus oli 15mm niissä. Kävin läpi muita vannesarjojani ja niissä oli 9-10mm ko. mitta. Jatkossa noissa kahdessakin on sitten se 9mm.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ei kai juuri kukaan laita isompaa vannetta alle alkuperäisellä ET:llä. Ainahan noissa se ET pienenee (vai onko se tässä tapauksessa suurenee) ainakin sen 10-15mm, että saa paremmin kaaren tasalle. Eli onko tuossa edes tarvetta sorvata?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            A3:ssa taitaa tulla 8,5" leveä vanne ET35:lla jo aika härskisti ulos kaaresta, kun alkuperäinen ET on niin iso.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X