Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 turbo quattro omituinen sivuääni

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 turbo quattro omituinen sivuääni

    Elikkäs lötkössä on alkanut nyt viimeisen 2 kuukauden aikana kuulumaan tyhjäkäynniltä lähtien tollanen "vinkuva" sivuääni joka vaan pahenee kierrosten mukaan. Alkuun epäilin laturia, koska edellinen laturi ennen lopullista kuolemistaan piti melko vastaavanlaista ääntä.

    Tämä teoria kuitenkin osoittautui vääräksi siinä vaiheessa, kun todettiin että ääneen ei vaikuta lainkaan se onko laturin hihna paikallaan vai ei.

    Moottorikoodi MC. Mittarilukema noin 325tkm, jakopääremppa tehty noin 300tkm kohdalla. Vesipumppu vaihdettu myös samalla kertaa, kuittien perusteella mahdollisesti bugatti merkkiseen :| Tämän jälkeen ajettu reilusti yli vuosi ilman kummempia epä-ääniä. Voisiko kyseinen ääni kuulua vesipumpusta? Hyviä veikkauksia otetaan vastaan.

    Ohessa siis videolinkki joka saa toimia ääninäytteenä: http://youtu.be/p3iRdDt1Uos Ja vertailun vuoksi samana päivänä, mutta toisesta kuvakulmasta kuvattu video jossa tuota ääntä ei kuulu, ainakaan niin selvästi: http://youtu.be/dLX4QoiPbkI
    Viimeksi muokannut markush; 18.2.2012, 23:49. Perustelu: lisäys

  • #2
    Jos veikkauksia olet vailla, niin veikataan, että jakohihnan kiristin vinkuu / tai hihna liian kireä.
    Vesipumppu tuskin on kyseessä, mutta moniurahihna, jos löytyy voi myös vikistä.

    Kaikki apuremmit irti ja tulille vain vähäksiaikaa. Kuulet onko hihnoissa vika.

    Omassa kun alkoi samantyylinen vinkuna ja vikinä häiritsemään, tein vain nopean pikatestin.
    Eli sumupullosta vettä suihkuttelin hihnoille ja avot vikinä hävisi, tiesimpähän mistä lähteä asiaa korjaamaan.

    No nämä vaan omakohtaisia kokemuksia.

    Comment


      #3
      Hyvältä kuullostaa toi 10vt :)

      Se jakopäänhihnan kireys kannattaa tutkia. Silloin oli pieni hommansa saada se kireyteen, jossa ei mitään vinguntaa kuulunut. Siitä tuskin on kukaan sitään kireyttä tarkistellut oston jälkeen?

      Moniurahihnaa noissa ei ole, mutta joka apulaitteella oma kiilahihna. Nekin uusittu siihen, mutta kilometrejähän tullut autolle niiden vaihdon jälkeen.

      Vesipumppu on hieno italialainen bugatti, kun siihen hätään ei muuta saanut :/

      Comment


        #4
        Voisihan tuo olla myös tehostinpumppu. No, joka remmi irti, niin löytyy syyllinen.

        Comment


        • #5
          Juu ei oo jakohihnaan vielä puututtu oston jälkeen kun ei oo aiemmin ollu mitään syytä epäillä sen kireyttä. Tehostimen pumpussa jos olis häikkää niin eikö sen äänen pitäis muuttua kun rattia kääntelee? Tehostin ei kuitenkaan vuoda ainakaan merkittävästi, painetta riittää ja öljyt on max-rajassa. Pitää tossa paremmalla ajalla yrittää irrottaa siis laturin, ohjaustehostimen ja ilmastoinnin kompuran hihnat. Jos ei sillä hiljene ni sit pitää antaa jonkun muun hommaks kun ei oo tietoa, taitoa, tiloja eikä välineitä puuttua noihin jakopäähommiin.

          Comment


            #6
            Tuossakin 5-zyl moottorissa jakohihna kiristetään vesipumpulla. Nuo kiilahihnat kun ottaa edestä pois ja jakohihnan suojakopan pois, niin pääsee jo käsiksi vesipumppuun. Kolmella pultilla sitten vesipumppu lohkoa vasten kiinni. Kiristys tapahtuu vesipumppua kääntämällä myötä- tai vastapäivään (en muista suuntaa).

            Comment

            Working...
            X