Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Afn tehoton?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Afn tehoton?

    Ostin -97 Audi q a4:sen, johon on laitettu uusi 1749v turbo ja PSI-box, katti tyhjä, egr tulpattu. Kone alunperin 81kw, ja edelleen tuntuu kuin olisi lähes vakio! Voiko jossain olla vikaa, kun ei mielestäni liiku niin kuin pitäisi.
    Ahdot on nyt 1.1bar, ja tuntuu ettei sais soppaa, kun ei tule ollenkaan mustaa...
    Voiko ajoitus olla pielessä/vastaavaa, vai alkaako suuttimet tai joku muu ahistamaa?
    Mistä kannattaisi alkaa syytä hakea, vai eikö noilla rojuilla vielä mitään ihmeitä saa aikaseksi? Kaverin 66kw Golffi säädettävällä vastuksella(by homemade) hyökkää paremmin, varsinkin alakierroksilla vetää ilosemmin. Onhan se noin pari sataa kevyempi, mut silti tuntuu oudolta...
    Viimeksi muokannut kippo86; 12.2.2012, 09:15.

  • #2
    Tuossa vieressä FAQ topicissa on hyviä ohjeita ihan perusahdistuksen vianetsintään.

    Mutta tähän liittyen, tuskin sinne VB:tä kukaan on saanut tungettua? VA varmaankin?

    En tiedä miten ahdin ja PSI yhdessä toimii,voi olla että ei toimi? Vaatis softauksen.
    pelkkä PSI sai kyllä etuvedossa talvikelillä moottoritiellä sutimaan, ja etenikin ihan mukavasti.

    Ei tuo 1,1bar miltään kovin paljolta kuulosta, mikähän oli vakioahto? ~0,9 tai 1 baari?

    Syöttöähän se tarvii liikkuakseen. Mutta kuten sanottu, mulla vanhassa autossa kyllä psi osasi vakioahtimella antaa ihan mukavasti syöttöä.

    Toimiiko PSI ollenkaan?

    Comment


      #3
      eiks vb mene bolt on vakion tilalle?

      Comment


      • #4
        Joo, voi olla va, tai pelkkä v...

        Sitä naapuritopikkia tavasin jo tossa, taidan kallistua MAF-viaksi?
        Sitte pitäis vaa päästä mittaa se...

        Comment


        • #5
          Eiks vb ole poikittaiskoneen ahdistin?
          V on vakio (tai VNT-15), VA on se kätevin viritysahdistin eli 130-140hp pitkittäispumpparin turbo

          Comment


          • #6
            Ainii, ja mistä tietää toimiiko PSI, vai ei?

            Comment


              #7
              Juu väärinpäin olevasta koneesta on, mut käy pienellä modauksella pitkittäiseen.

              Comment


              • #8
                Ainii, ja mistä tietää toimiiko PSI, vai ei?
                En tiedä :) Lievästi lisääntyneestä takapuskurin nokeutumisesta veikkaisin. Ilman ja boxin kera ahtojen seuraamisestakin varmaan näkee.

                Oliko se uusi ahdin tarkoitus olla vakio vai viritys?

                Tyyppikilpi näkyy muistaakseni siitä asennosta missä turbo on mottorissa.

                Comment


                  #9
                  Jos tuntuu et auto liikkuu, silloin se varmaan toimii. Vakiona ei paljoa liikehdintaa tapahdu. :)

                  Comment


                  • #10
                    Piti vähän tutkia, näinhän se näyttää olevan. Mulla oli paha aukko sivistyksessä. Olen vaan elänyt uskossa että poikittaisurpo on kovastikin erimuotoinen. prkl. kiitos valistuksesta.

                    uskomustani on varmaan siivittänyt se, etten ole ikinä nähnyt VB ahdinta ilman kiinteää pakosarjaa

                    Comment


                      #11
                      Mut huhujen perusteella paras upgrade ahdin afn:äänki olisi 170hp mallinen bv43.

                      Comment


                      • #12
                        Kävin kattoo tarkemmin, se onki pelkkä v. Damn...
                        Eli sitten PSI on vissii vaa särki. Mustaa kun ei tule, eikä auto paljoa liikehdi.

                        Comment


                        • #13
                          A4 Q vs Golf ev, audissa saisi olla selkeästi enemmän tehoa, että tuntuisi kulkevan samalla tavalla, kuin kevyempi etuveto golffi.

                          Anturidataa vain mittailemaan ja katsomaan, miltä näyttää.

                          Comment


                          • #14
                            Menee vähän ohi alkuperäisestä aiheesta mutta millä logiikalla 125kW koneisiin on BV43:a ja garrettia laitettu?
                            Edit_ iski muuten välitön turbokuume

                            Ei se PSI mitään kovin isoa mustaa aikaiseksi saa, mutta kyllä mulla suorilla putkenpäillä ainakin oli puskurissa pientä värjäytymistä havaittavissa.

                            Comment


                            • #15
                              Mikolla vissiin PD kone, topikin aloittajalla jakamalli. Mutta toki molemmissa pitäisi purkin hieman syöttöä lisätä. Vai oliko puhe jostain aijemmasta ajoneuvosta? :)

                              Comment


                              • #16
                                Ei ku jo toinen AFN :) mitäs sitä parasta vaihtamaan... En mä juuri muista koneista kuin AFN mitään syvällistä tiedäkään.

                                Comment


                                • #17
                                  Jaa millä logiikalla? Erikoinen kysymys. Jokatapauksessa 125kW Audista moinen ahdin löytyy aina. Garretin vanhat 1749-sarjalaiset on ihan omassa sarjassaan. BV43 kanssa niillä on yhteistä vain asennuksen helppous. Eipä mielellään edes mainitsisi kaikenmaailman bokseja isompien turbojen kanssa samassa topikissa. Saati, jos tässä nyt tehon kasvatuksesta on kyse.

                                  Comment


                                    #18
                                    IQ vois nyt ainakin tsekata. Ja sitten Maffin.
                                    Vakioturbohan siellä on, jos se on V.

                                    Ja kai se tolla PSI:lläkin pitäs mustaa lykätä, jos se on säädetty ns maksimille?

                                    Ja riippuu vähän Golffin 66kw koneestakin. Kolmoskopassa se on "normiturbo" ja tossa AFN:ssä taas VNT. Eri luonteisia siis.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jaa millä logiikalla? Erikoinen kysymys. Jokatapauksessa 125kW Audista moinen ahdin löytyy aina. Garretin vanhat 1749-sarjalaiset on ihan omassa sarjassaan. BV43 kanssa niillä on yhteistä vain asennuksen helppous
                                      Ei kai se nyt niin erikoinen ollut. Eli VC on sitten pelkästään poikittaiskoneissa eikä 125 kilowattisista AUDEISTA semmoista löydy, vaan passateista, A3:sta, seateista...? Ymmärsinkö oikein?

                                      ei meinaan olis eka kerta kun on sotkettu paria erilaista ahdinta johonkin pannuun, vrt VNT-15 ja GT1749V...
                                      Viimeksi muokannut kontio; 12.2.2012, 11:10.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ja mä olen ymmärtäny, että VB on integroitu pakosarjaan, kun taas VA/V on erillinen turbo?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Afn tehoton, no niinhän se on.
                                          Reippaasti ylimitoitettu vetopito näissä q malleissa.
                                          Siinä ei oikeen onnistu tuo kaasulla ohjaaminen.

                                          Voisinpa kerto miten tuota omaa yritin parannella/rikkoa.
                                          Liikkeelle lähdettiin vaihtamalla ahdin bv43 brd koneesta.
                                          Ainoa modaus oli muistaakseni pakosarjassa oleva lämpökilpi vnt kelloa vastaan.
                                          Tällöin oli noin 350t ajettu aihio. Orkkisahdin oli vielä täysin pelikunnossa ja on tietääkseni vielä palvellut toisessa afn ongelmitta.
                                          Vetoja sai yläkierroksille takapuolituntumalla lisää, voi tieten johtua siittä että alakierroksilla tippu vetoja niin ylärekisteri korostuu.
                                          VNT tankoa lyhensin pari kiekkaa että ei menny limppi moodiin ahtojen puutteen takia. Myöhemmin selvis että vnt kello vuoti eli en voi sanoa varmana tuota tangon lyhentämisen tarpeellisuutta.

                                          Kun tuo alko toimimaan niin sitten piti taas yrittää pilata. Seuraava ennakoivan huollon kohde oli suuttimet. Bosio R520 valmiina rungoissa kun halvalla sai..
                                          Näillä alko jo liikkumaan pirssi ja kytkin antautumaan. 360t ajettuna meni vakiokytkin vaihtoon, kaksoismassa oli myös jumissa ja levy oli syönny pinnat urille..
                                          Pikkasen kolmosvaihteella jo luisti.
                                          Tarkoitus oli asentaa BRD vauhtis/kytkin mutta ebay löyty ei ollukkaan brd:stä. Hammaskehästä päätellen jostakin poikittaiskoneisesta.
                                          Speedautoteilestä pikaisesti kiinteä vauhtis ja S2 kytkin. Muuten pelannut loistavasti mutta kompromissihän se on eli tässä yksilössä jyrisyttää voimakkaasti alle 1600rpm.
                                          Kun kytkin piti niin 3bar mappi paikalleen, tästä opittiin ettei kannata ostaa ebaysta 20e piraatti anturia. Kestoikä pari kk.

                                          Seuraava modi oli 385t ajettuna uudella jakopäällä matka Kuopioon laittamaan softapuoli kuntoon. Findieselillä ei menty perse edellä puuhun vaan katsottiin perusasiat kuntoon, ajoitus ym. Tällöin löyty vuotava vnt kello.
                                          Nyt on tullut 10tkm sen päivityksen jälkeen ja eihän se mikään raketti vaan semmonen niinku olis tehtaalta lähtiessä saannut olla. Teoriassa noin 200hv 400Nm.

                                          2ke kokonaiskustannukset että tiedä nyt sitten kuinka kannattavaa. Pitää katsoa ennakkohuoltona, kulutusosien vaihtona. Sekalaisen ajon kulutus pysyny aika vakiona noin 6l/100.

                                          Seuraava pykälä maksaa yhtä paljon lisää eli vaikka kunnostaa joku ahh kone, vakiona 11mm pumppu, gtb2260vk adapterilla vakiosarjaan ja ultime2 suuttimet.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ja mä olen ymmärtäny, että VB on integroitu pakosarjaan, kun taas VA/V on erillinen turbo?
                                            Juu, niin mäkin vakaasti luulin, mutta Fin-turbon nettisivu ainakin uhoaa että löytyy sopiva VB myös pitkittäispannuiseen. Taisi tuota pitkittäistäkin olla liikkeellä kiinteällä pakosarjalla, onko se sitten VNT-15 yhteydessä?

                                            Comment


                                              #23
                                              Vb on kiinteella pakosatsilla toki. Ei se kiinteys sitä asennusta estä. ;) Bv43 löytyy 170hp pumppareista. Cr koneissa lienee vc.

                                              Comment


                                              • #24
                                                BV43 olis kyllä houkutteleva jos tähän lisää kulkua tarvis. Sais samalla tosin vähän voimasavua vähenemään, mutta vaatis varmaan softapajalla käynninkin.

                                                edit_ niin, onhan laikka ja hitsauvehkeet keksitty. onhan niitä tuolleen porukka istuttanutkin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mulla on tuolla varastossa yksi akselivikainen VB. Ei ole tullu mieleenkään, että sen vois istuttaa VA/V tilalle.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    ota tästä nyt sitten selvää :D

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      IQ vois nyt ainakin tsekata. Ja sitten Maffin.
                                                      Vakioturbohan siellä on, jos se on V.

                                                      Ja kai se tolla PSI:lläkin pitäs mustaa lykätä, jos se on säädetty ns maksimille?

                                                      Ja riippuu vähän Golffin 66kw koneestakin. Kolmoskopassa se on "normiturbo" ja tossa AFN:ssä taas VNT. Eri luonteisia siis.


                                                      En osaa lainata viestiä, mut kerrotko puuhapete tarkemmin, että mikä IQ?

                                                      Maffia koitin kytkettynä että pois, on eroa. Eikö sen toimivuuden voi jotenki kokeilla noinkin? Eli maffin kanssa on ruudikkaampi.

                                                      Sitte kokeilin jättää PSI:n pois, ei merkittävää eroa-> ahtopaineet tippu yhteen baariin, eli 0,1bar... Että poksi paskana?

                                                      Miten sitä PSI:tä voi säätää?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        PSI:n säädöstä en tiedä, mutta käyräthän tuosta kannattaisi koneelle ajaa.

                                                        IQ eli injected quantity. Vag-com/VCDS antaa säätää ruiskutettavan tavaran määrää. lukema sinänsä ei kerro välttämättä mitään, mutta vakiosuuttimilla ja softalla siitä voi päätellä varmaan jotain.

                                                        lainauspainike on tässä kirjoitustilan yläreunassa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Katoppa sen boxin pohjaan, löytyykö pientä reikää. Jos, niin pikku ruuvarilla kierrät potikkaa myötäpäivään. Voi olla vaikka leiman takia ruuvattu se säätövastus pienelle.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            En saanu lainattua... :D No, sama se.

                                                            Poksissa ei ollu mitää säätöä, ellei se oo sen kannen alla. Meni se ainaki päästöistä heittämälä läpi poksin kanssa.

                                                            Pitää kaivaa jostai säätöohjeet tohon vag-comiin, löytyy varmaan täältä?
                                                            Vai onko Päijät-Hämeessä ketää kotilastuttajaa säätämää?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X