Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lämmöt seilaa-> termostaatti vika?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lämmöt seilaa-> termostaatti vika?

    Tässä CAPA koneessa alkoi muutama viikko sitten ilmetä seuraavan lainen vika eli nosti lämmöt pikkasen alle 90, mutta hetken kuluttua lämmöt putosi johonkin 70-80 väliin vaikka ajo jatkui samanlaisena. Vaikka kuinka paahtoi motarilla ei lämmöt enää nousseet.

    Nyt näillä kovemmilla pakkasilla pudotus on ollut vielä suurempi. Nyt sitten maanantaina heitti vielä "check engine" valon tasaisesti palamaan. (ilmeisesti tarkoittaa, että tarvitsisi suorittaa se regenerointi ajo yli 2000 kierroksin) Ajelin sitten reilu puolituntia yli 2000 kierroksilla, mutta valo ei sammunut. Seuraavana päivänä valo ei enää palanut, eikä sen jälkeen.
    Sitten itse kyssäri eli onko kyseessä termostaatti vai voiko kyse olla jostain muusta? Miten tässä moottorissa menee tuo lämpötilan säätö?

    Tilasin nimittäin ensiviikon maanantaiksi ajan termostaatin vaihtoon ja hinnan kuultuani (arvio noin 350€) en haluaisi tehdä tuota turhaan.

  • #2
    Kyllähän tuo auki olevalta termostaatilta kuulostaa. Pahvia tai jotain solukumilevyä syylärin eteen ja imuilman ohjainta pois, että imee sisätiloista ilman. Auttanee muutaman asteen. Saattaa pystyä varmistamaan ihan, että kylmässä autossa syylärille ei pitäs lämmöt mennä ennen kuin termostaatin avauslämmöt saavutettu (letkut kylmät).

    Termostaatin vaihdon hinta viittaa siihen, että pitää purkaa hihnoja tuossa koneessa - toki tuntihintakin vaikuttaa. Taitaa noissa uusissa jakopääkin olla ketjulla, että vaihtoa ei ole tiedossa mihin asti kitkutella, vai miten tuo on? Jos termostaatti alkuperäinen ja alle 2v vanha, niin pitäs uusi olla ilmaseksi tiedossa. Vaihdosta joutunee maksamaan.

    Comment


    • #3
      Eilen piti aika hyvin lämmöt siinä 90 asteessa koko ajon ajan, mutta tänään aamulla taas laski aika rankasti kun oli ensin käynnyt siellä liki 90 asteessa. Jos tuo termostaati on sellaista ihan perinteistä mekaanista mallia oleva niin hiukan kyllä ihmetyttä miten se voi toimia noin vaihtelevasti jos siis oletetan että läpöjen liikehdintä johtuu siitä.

      Comment


        #4
        En tiä käytetäänkö nykyään kuinka ahkerasti nuota sähköllä ohjattuja termostaatteja mut siinä tapaukses oireet vois sopia.

        Comment


        • #5
          Ei nämä nosta lämpöjä kunnon pakkasilla. Äsken ajelin 3500km ajetulla 3,0tdi:llä 250km ja koko matkan lämmöt makas 60 asteessa. Ulkolämpötila oli jotain -26...Viimasuoja auttaa.

          Comment


          • #6
            Minulla on tuollainen bitumi levystä viritelty viimasuoja maskin ja syylärin välissä. Kyllä tuo minun kone nosti lämmöt kovillakin (-30) pakkasilla sinne 90 asteeseen ongelma vaan oli se, että tämän jälkeen lämmöt laski reipaasti eiväkä enään nousset.

            Termostaati on nyt ollut Keravan Laakosella koko eilisen päivän vaihdossa eivätkä saaneet sitä vaihdettua eilisen aikana(?). Juuri äsken tuli tieto, että auto on noudettavissa.

            Kyllä meni hommat sopivasti vituiksi kun oletus oli, että saisin auton eilisen iltapäivän aikana takaisin. Saasnähdä hyvitetäänkö mitään.

            Raportoin sitten parinpäivän kuluttua, että auttoiko tuo mitään vai onko rahan hukkaan heitttoa.

            Comment


            • #7
              Noniin nyt on jokinaikaa ajeltu tuolla uudella termostaatilla. Kyllä siinä vanhassa oli selkeästi vikaa. Nyt kun saa koneen lämmöt nousemaa 90 niin lämmöt myös pysyvät siellä aika hyvin. Laskevat titysti hiukan kovemmilla pakkasilla jos ajo muuttuu kaupunki köröttelyksi.

              Comment


                #8
                Eikös 3.0 TDI pitäisi näillä (-5) keleillä pitää lämmöt 90? Tuossa 150km meni ja lämmöt tasasen tappavasti 70 astetta matka-ajossa ~100km/h. Että olisko termarin uusinta aiheellinen?

                Comment


                  #9
                  Kyllä sen pitää 90:een nousta suurin piirtein kelillä kuin kelillä.

                  Comment


                  • #10
                    Aivan, kyllä se nousee kelillä kuin kelillä, tosin kylmemmillä keleillä edellyttää että ajetaan yli 60 vauhtia, 80 km/h pinnassa nousee ja pysyy jo pakkasillakin, kun alkaa olla reippaasti yli 20 kylmää niin hyvää tekisi jos sais päästellä 100...
                    Asiaan vaikuttaa tietty myös se kuinka lämmintä kabiiniin haluaa, eli pata kyllä jäähtyy jos yli 20 asteen kelillä laittaa kabiinin hellepaita-tilaan, +20 vielä kärsii ottaa kelillä kuin kelillä, ilman sitä kabiiniwebastoa...

                    Comment


                    • #11
                      Omassa A6 3.0Tdi -05 samaa ongelmaa, lämmöt tippuu todella nopeasti 90 -> 50.. Nyt termari vaihdettu, ei apua lämpöjen romahdukseen. Seuraavaksi vaihdatan todennäköisesti lämpötila-anturin, jos vaikka lämpömittari sen jälkeen pysyis 90. Termarin vaihto auttoi kylläkin siihen että sain lämmöt nousemaan 90 (+0 keli) aikaisemmin ei noussut yli 70 asteen.

                      Comment


                        #12
                        Tuosta mitä itse kysyin niin DPF poistettu sekä EGR poissa käytöstä. Taitaa tuo EGR olla isoin syyllinen...

                        Comment


                        • #13
                          Mulla A4 3.0 tdi V6 ja lämmöt ei nousseet koko ~20km työmatkan aikana 90 asteeseen. Ulkona -10 pakkasta eikä webastoa tai letkulämmitintä.
                          Moottoritiellä käväisi n. 85 asteessa ja kun tulin taajamaan niin tipahti oitis tuonne 75-80 asteeseen. Olisko syytä käyttää termarin tai lämpötila-anturin vaihdossa?

                          Comment


                          • #14
                            Voihan termarissa olla jotain vikaa. Itselläni kuitenkin oireili eri tavalla, eli kun vaikka ajoi motaria, niin lämmöt kiipeisi sinne karvan vajaaseen 90C, mutta sitten ne lähtivät tippumaan vaikka jatkoi samaa nopeutta. Lämmöt tippuivat jonnekin 70 asteen alapuolelle, eivätkä sieltä mihinkään nousseet (tämä siis pakkasilla), vaikka oli viimasuoja ja kuinka paahtoi motarilla. Tosin lähtivät vielä hiukan laskemaan kun muuttui kaupunki ajoksi. Sitten kun moottori oli ollut pysähdyksissä ja jäähtynyt kunnolla nosti taas 90C ja taas tiputus jne.

                            Termostaatin vaihto auttoi. Nyt lämmöt pysyy viimasuojan kanssa melko lailla hyvin 90:ssä, kunhan ne ensin sinne saa. Pitempi kaupunki ajo kovalla pakkasella alkaa pikkuhiljaa kyllä laskea lämpöjä mutta se ei tapahdu nopeasti.

                            Comment


                              #15
                              Miten nopeasti lämpöjen pitäisi nousta tuonne 90 asteeseen? Omassa ottaa kelillä kuin kelillä sen 11-13km motaria, ennen kuin mittari näyttää 90. Jopa helteellä. Toisekseen vcds ei ikinä näytä yli 84c lämpöjä.

                              Comment


                              • #16
                                Laittelin letkulämmittimen ja pakkanen kiristyi nyt 25-30 asteeseen. Lämpö riittää kabiinissa, mutta moottorin lämmöt putoaa melko nopeasti 70 asteeseen kun auto pysähtyy. Ajossa pysyy 90 asteessa, keula suojattu kokonaan. Onko termari vika vai ominaisuus... Autona a6 3.0tdi

                                Comment


                                  #17
                                  Onko EGR vielä käytössä?

                                  Tuossa pakkasessa tippuminen on varmaan ihan normaalia.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Egr on toiminnassa. Jos ei olisi, kyyti voisi olla kylmää. Samoin dpfn poltto voisi jäädä tapahtumatta, koska lämmöt ei riitä. Minusta egr:n poisto on riski dpf:lle, poistaisin molemmat samalla kertaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oma kulkine menossa termarin vaihtoon tuossa joulun välipäivinä. Termari kustansi sen 120€. Vaihtotyö ei kummoinen ole, mutta en itse viitsi vaihtaa kun tallissa ei ole tilaa eikä kyllä viemäriäkään. Minulla ei nouse lämmöt enää +5 lämpötilassakaan sinne 90. Jostain luin että n. 2v välein olisi suotavaa vaihtaa termaria.

                                      Tuosta egr:n vaikutuksesta olen ihan toista mieltä. Itsellä on poistettu ja ei mitään vaikutusta ole. Itse egr minusta lauhduttaa vain palamisprosessin lämpötilaa sillä eihän valmiiksi poltettu pakokaasu missä ei ole happea ainakaan lisää sitä. Se lämpö mitä tulee egr:n jäähdyttämisestä jäähdytysnesteen kanssa ei mielestäni voi paljon asiaan vaikuttaa ottaen jo huomioon egr:n lauhduttimen fyysisen koon ja jo edellä mainitsemani seikan huomioiden jossa palamisprosessin lämpötila on pienempi.

                                      Mene ja tiedä, tällaisia minä vain olen funtsinut. Oikeassa olemisesta en sano mitään.
                                      Viimeksi muokannut tyyppivika; 26.12.2014, 17:21. Perustelu: egr kohta lisätty

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuosta egr:n vaikutuksesta olen ihan toista mieltä. Itsellä on poistettu ja ei mitään vaikutusta ole. Itse egr minusta lauhduttaa vain palamisprosessin lämpötilaa sillä eihän valmiiksi poltettu pakokaasu missä ei ole happea ainakaan lisää sitä. Se lämpö mitä tulee egr:n jäähdyttämisestä jäähdytysnesteen kanssa ei mielestäni voi paljon asiaan vaikuttaa ottaen jo huomioon egr:n lauhduttimen fyysisen koon ja jo edellä mainitsemani seikan huomioiden jossa palamisprosessin lämpötila on pienempi.
                                        Näin minäkin sen olen ajatellut ja kokemus myös puhuu tämän puolesta. Voin toki olla väärässäkin. Jos näin niin olisi mukava kuulla miksi EGR edistäisi moottorin lämpeämistä?

                                        Comment


                                          #21
                                          Pakokaasun lämpötila lauhduttimen läpikin mennessä on paljon korkeampi kuin imuilma talvella, joka tulee välijäähdyttimen kautta. Siinä sen lämpenemiseen vaikuttava piirre on.
                                          Omasta mielestä EGR:stä ei ole apua kuin kaupunkiajossa, jossa ollaan paljon joko paikoillaan tai ilman ahtoja.
                                          Maantiellä normaalisti on aina hieman ahtoja, jolloin taas EGR ei ole auki, tai ahdot karkaisi ahtimen pakopuolelle.

                                          Tosin EGR:n päätehtävä ei ole lämmittää moottoria.

                                          Comment


                                            #22
                                            Niin, EGR on päällä vain autoa vähän kuormitettaessa ja silloinkin sen päätehtävä on laskea moottorin palamislämpötilaa -> moottorin palotapahtuma tuottaa vähemmän hukkalämpöä -> moottorin lämpeäminen hidastuu verrattuna EGR-tulpattuun verrokkiin.

                                            Toki imusarjan kautta palotilaan virtaava vähäinen pakokaasumäärä lämmittää moottoria (lähinnä EGR-järjestelmää ja imusarjaa), mutta kulkeutuuko tuo ylimääräinen lämpö jäähdytysnesteeseen ja kumoaako pakakaasun lämmittävä vaikutus sen, että EGR pudottaa palamistapahtuman lämpötilaa?

                                            Edelleenkin epäilen EGR:n aiheuttaman moottorin lämmitysvaikutuksen olevan normiajossa olemattoman tai ainakin hyvin vähäisen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ainakin lastutetuissa edellisissä autoissani (D5 ja mb V6) egr:n poisto lastutuksen yhteydessä hidasti moottorin lämpeämistä selvästi. Olisko audeissa erilainen tekniikka???

                                              Comment


                                                #24
                                                Kyllä se lämpeneminen hidastuu Audin V6 2.5tdi:kin selvästi.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kyllä se lämpeneminen hidastuu Audin V6 2.5tdi:kin selvästi.
                                                  Esitän eriävän mielipiteen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Audi A6:n lämmöt on nyt ollut täälläkin huolenaiheena. Kone on 3.0tdi cdya. Kesällä asensin webaston, joka toimii ok, jolla ei tosin pakkasilla yksistään saa nesteitä 40c lämpimämmiksi 30 min käytöllä. Koneen saa paikoillaan huudattamalla kiekkoja 2000-2500 kyllä lämpiämään 90 asteeseen ja lämmöt pysyy tyhjäkäynnille löysättäessä n.70 asteessa. Autoon vaihdatin tosiaan aiemmin vesipumpun ja termarin. Vesipumppu siksi koska piti ääntä. Ajelin 60km 90-100km/h, pakkasta oli -8 ja lämmöt kävi kerran korkeimmillaan n.60c ja melkeinpä heti laski takas 50. Webasto huusi kokoaika ja varmaan tämän vuoksi hytissä tarkenee edes jotenkin. Keulasuojatkin asennettu. Termarin vaihdon yhteydessä poistettiin dpf käytöstä fyysisesti ja ohjelmallisesti. Egr poistettiin jo aiemmin. Kaikki oireet haiskahtas termari vialta mutta oisko voinu käydä niin paska tuuri, että rikkinäisen uuden termarin oisin saanu tilalle?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Onko autossa muita termostaatteja?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kokeileppa miten lämmöille käy kun webaston ottaa pois päältä. Minulla oli kerran semmoinen 3.0 tdi, jossa koneen lämmöt tippui weban ollessa päällä. Nähtävästi kierto takkuili tms.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Joku reiska kytkenyt webaston pumpun pumppaamaan väärään suuntaan?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Niin, tällä reiskalla kävi Eberiä asentaessa juuri noin, vaikka olin ihan satavarma, että kyllä mä ne oikein päin laitoin. Joku käpy sitten kuitenkin kävi, kun letkut veti ahtaasta paikasta läpi ja ne meni jotenkin ristiin.

                                                            Lämmöt käyttäytyi todella oudosti, kunnes vaihdoin letkut oikein päin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X