Onko tietoa, onko samanlaisia ongelmia esiintynyt 2008.vm ja uudempien A4 multitronic vaihdelaatikoiden kanssa. Kauhukertomuksia näyttää löytyvän vanhemmista multitronic vaihdelaatikoista ainakin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Multitronic A4 vm. 2008 ->
Collapse
X
-
Kyllä tuossa laatikossa on kehitystä tapahtunut paljonkin sitten ensimmäisten mallien. Jostain korjauspajan sivuilta luin (en löydä linkkiä) että 2004/2005 tienoilla hydrauliikkablokki / valve body olisi päivitetty ja luotettavuus sen myötä parantunut paljon.
Itellä on 175 tkm ajettu -06 multi 1.8T koneella ja hyvin pelaa ainakin vielä. Nettiautossa on paljonkin A6 malleja, joilla ajettu pitkästi yli 200tkm.
Mutta eihän tuosta voi varma olla että tuleeko vikaa vai ei... Ohjausboksin viat lienee yleisimpiä ja vielä kohtuu budjetilla korjattavissa.
Comment
-
Suurempi vaikutus kestävyyteen on kuitenkin tapahtunut siinä, että kytkinlevyjen määrää on lisätty 1. sukupolven laatikoihin nähden. Tämä vaikuttaa suoraan vääntömomentin kestoon, joka on vanhoissa ollut luvattoman huono. Omaan 1. sukupolven multitroniciin vaihdettiin 90 tkm kohdalla koko kytkinpaketti akseleineen päivineen, jotta saatiin enemmän levyjä. Sen jälkeen autolla on ajettu 130 tkm, ilman mekaanisia ongelmia. Ohjainlaite vaihdettiin jossain 170 tkm kohdalla. Onpa tuossa tuttavapiirissä muuan A4 TDI, muistaakseni 2004 vuosimallia, jolla on rullattu himpun vajaa 400 tkm, ja multitroniciin on vaihdettu yhden kerran ohjainlaite. Se on sellainen osa, jonka joutuu liki varmasti vaihtamaan jossain vaiheessa. Tosin ohjainlaitteita jo korjaillaankin, joten sen hajoaminen ei mikään katastrofi ole.
Comment
-
http://www.d4u.com.ua/en/go/Multitro...y.details.html
Multitronic also offers a number of driver-selectable fixed ratios, selectable from either the gear-lever in a sequential style, or via (optional) fingertip paddle-shift controls. Early versions offered 6 ratios; in 2004, this was increased to 7.
Vaikuttaa että noi teknilliset muutokset on toteutettu jo 2004 multitoronic laatikoihin. Eli jos 2004 uudemmissa on tuota ongelmaa, niin on sitä ongelmaa varmaan 2008 malleissakin. Tosin voihan noi softakorjaukset tehdä isojakin muutoksia, mutta niistä on hankala löytää faktaa mitä ne on muuttaneet.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Vector Näytä viestihttp://www.d4u.com.ua/en/go/Multitro...y.details.html
Multitronic also offers a number of driver-selectable fixed ratios, selectable from either the gear-lever in a sequential style, or via (optional) fingertip paddle-shift controls. Early versions offered 6 ratios; in 2004, this was increased to 7.
Vaikuttaa että noi teknilliset muutokset on toteutettu jo 2004 multitoronic laatikoihin. Eli jos 2004 uudemmissa on tuota ongelmaa, niin on sitä ongelmaa varmaan 2008 malleissakin. Tosin voihan noi softakorjaukset tehdä isojakin muutoksia, mutta niistä on hankala löytää faktaa mitä ne on muuttaneet.
"The multitronic system uses a chain drive, an oil cooled multiplate clutch (initially of six parts, later of seven to enable it to cope better with the torque of larger turbodiesel engines), and complex electronics, to overcome the traditional shortcomings of CVT."
Tässä puhutaan kytkinlevyistä ja siitä, miksi niitä on lisätty. Ajallisesti tämä kytkinlevyjen määrän kasvattaminen ajoittuu vuoteen 2004.
Comment
-
No joo, eri asia levyt ja vaihteiden määrä, mutta molemmat teknilliset muutokset vaikuttavat vaihdelaatikon toimintaan ja muutokset tehty ilmeisesti 2004. Onko luotettavuus sitten parantunut noiden johdosta vai ei, onkin eri kysymys... Kulutukseen ilmeisesti ainakin toi vaihteiden määrän kasvu on vaikuttanut.
Comment
-
"Kiinteiden vaihteiden" lukumäärä tuskin kulutukseen vaikuttaa, ne kun tehdään puhtaasti ohjelmallisesti. CVT -vaihteistossa ei ole varsinaisesti vaihteita olemassakaan, koska se on variaattori. Eri asia on sitten se, millaisiin välityksiin lyhimmillään ja pisimmillään variaattori kykenee, se voi vaikuttaa kulutukseen. CVT -vaihteisto saa erinäisiä tietoja moottorinohjausyksiköltä, moottorin lämpötilan, kaasupolkimen asennon, kierroslukutiedon ja ties mitä muuta vielä ja näiden tietojen perusteella CVT:n ohjainyksikkö pyrkii pitämään vaihteiston välityksen jatkuvasti sellaisella tasolla, että se käyttää moottorin kulloinkin tarjoaman vääntömomentin parhaimmalla mahdollisella tavalla hyväkseen. Lisäksi tämä pirulainen on vielä oppiva, eli se pistää merkille kuinka kuljettaja autoaan käskyttää ja sen mukaan sopeuttaa laatikon toiminnan, joko rauhalliseksi tai sitten herkästi reagoivaksi.
Mitä tulee noihin kiinteisiin välityssuhteisiin, en oikein itse näe niiden käyttöä oikein mitenkään tarpeelliseksi. Omalla autollani olen vuosien saatossa tutkinut eri moottoriradoilla autoni suorituskykyä ja olen tullut siihen lopputulokseen, että saksalainen insinööri on suunnitellut D-asennon sellaiseksi, jolla saavutetaan paras mahdollinen suorituskyky, kertoipa persdyno mitä hyvänsä. 2004 muuten taisi multitroniciin tulla myös S-asento. Se käytännössä pitää moottorin kierroslukua hivenen korkeammalla mahdollistaen näin herkemmän ja nopeamman reagoinnin kaasun painalluksiin.
EDIT:
Kyllä noita ongelmia on ollut kautta linjan eri vuosimalleissa, mutta huomattavasti niitä on vähemmän 2004 tai sen jälkeen valmistuneissa autoissa. Multitronic ei enää ole pitkään aikaan ollut sellaista "avaruustekniikkaa", etteikö sitä tavallinen kuolevainen olisi korjaamaan pystynyt. Merkkarihan tarjoaa useimmiten defaulttina koko laatikon vaihtoa, ellei vika ole ilmeisen triviaali. Mutta lainatakseni erästä kerhotoveria: "Ajomiehet ajaa ja jännittäjät jännittää".
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Vector Näytä viestiKulutukseen ilmeisesti ainakin toi vaihteiden määrän kasvu on vaikuttanut.
On vain "virtuaalivaihteita" esivalittuja variaattorin asentoja.
Ohjausboxien kestävyydessä tuntuu olevan toivomisen varaa.Kokemuksena A6 -05
edit:olin hidas
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Vector Näytä viestiHeh, jooh ei pitäisi tietenkään mitään muuta laittaa, ettei eksyttäisi aiheesta, eli kestääkö se vai ei... Viimeiset viestithän ei ole ottaneet enää kantaa tähän itse peruskysymykseen. Viisastallehan nyt aina voi asian vierestä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Vector Näytä viestiViisastallehan nyt aina voi asian vierestä.
Kestääkö vai ei... sitä ei kukaan tiedä, ja vaunun vetoa ei ainakaan pidennä kestoikää.
Jos ei halua ottaa riskii manuaali sitten.
Onnea auton hankintaan, ja toivottavasti Sinusta tulee audisti.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Vector Näytä viestiEi oo kukaan ilmoittanut, että vm.2008 uudemmista ois hajonnut. ;)
Jos nyt sitten vähän vielä asian sivusta saisi puhua, niin sen verran kertoisin, että autofoorumeita lukemalla jää ne autot kyllä kauppaan seisomaan. Kesällä etsimme vaimolle autoa ja siinä tuli lueskeltua tämä foorumi, mannelavettimiesten ja bemmikuskien foorumit läpi. En minä kaiken lukemani perustella olisi uskaltanut ostaa yhtään uudehkoa autoa, en Audia, Mersua, BMW:tä en mitään mistä kenelläkään on edes vähän kokemusta. Ostettiin sitten vaimolle A1, siitä kun ei ole kukaan ehtinyt mitään negatiivista kirjoittamaan.
Comment
-
Ei se manuaalikaan autuaaksi tee, vai miten se on? Oliko foorumilaisilla B7 vai B8 audeja, joissa sai jo houkutella pykälää päälle. Ja kytkinkin pitää jossain vaiheessa uusia :)
Kyllähän se vähän takaraivossa joskus mietityttää että miten kestää vaikka taas -30 asteen pakkaskelit, mutta ainakin viimetalvena toimi ilman mitään ongelmaa ja paremmin kuin pakkasella tahmeat manuaalit. Kyllä ne lukuisat Nettiauton yli 200tkm ajetut multit vähän antaa luottoa.
Lisäksi CVT on tullut vaivihkaa mm. Subaruun ja Tojotaan ihan tässä vasta ja ilmeisesti samalla tekniikalla. Kyllä siihen muutkin valmistajat uskaltaa luottaa.
Comment
-
Subarussa on ollut kauan ennen Audia CVT, samoin Nissaneissa. Lisäksi CVT -vaihteistoja on ollut Mitsubisheissä, Hondassa, Jeepissä, Fordissa, näitä vain ei liioin ole Suomessa näkynyt. Jos Audikin on CVT:tä pitänyt yli 10 vuotta tuotanto-ohjelmassa, ei se ihan kelvoton voi olla. Jos olisi, se olisi vähin äänin vedetty uusista automalleista pois. Itse kun ostin A6:n 2005, en tiennyt Audista mitään, saatikka mistään multitronicista. Minusta laatikon käytös vain oli, ja on edelleen, niin puhdasta ja sulavaa, että ihastuin välittömästi. Jos silloin olisi ollut foorumilla näin paljon kirjoittelua multitronicista, olisin hypännyt ja kauas moisesta pirunkeksinnöstä. Nyt tilanne on se, että mikäli seuraava auto ei ole quattrolla varustettu, on se varustettu multitronicilla, Audi kun ei niputa nelivetoa ja CVT:tä samaan pakettiin. Tai sitten se on Subaru Legacy CVT:llä. Ja todellakin, Toyota on myös ottanut CVT:n käyttöön.
Nyt kun talossa on lisäksi DSG:llä varustettu auto, CVT:n mukavuus alkaa saamaan vielä enemmän kontrastia. Vaikka DSG on huomaamaton toiminnassaan, ei se kuitenkaan niin huomaamaton ole, etteikö vanhan multitronic -miehen persaus eroa huomaisi. Ei pärjää DSG mukavuudessa multitronicille -minun mielestäni.
EDIT:
Niin, olihan jo 340 Volvossa (=DAF) CVT vaihteisto, sillä pääsi yhtä kovaa (tai hitaasti) taakse, kuin eteenpäinkin.
Comment
-
Eiköhän kaikki autonomistajat tiedä, että vikaa autoissa nyt vaan on, paitsi Hyundaissa, jota vaimon työpaikalta kovasti on suositeltu ja Audia kauhisteltu… Jotkut viat nyt on vaan kalliimpia, nykyinen auto on automaatti, niin ei oikein manuaaliin paluu kiinnosta. Tästä viasta on nyt vaan hankala hahmottaa, onko tämä ominaisuus vai koskeeko vain pientä määrä. Onhan niihin 200tkm nettiauton multea voitu jo rempata, tuskin sitä myytäessä kovin huudellaan. Mutta toki uskoisin että jotain on korjattu, kerran tekniikka leviää muillekin valmistajille ja Audi ei ole vaihtanut tekniikkaa perinteisempään.
Comment
-
Jos haluaa uudenkarhean, varmatoimisen, vähävikaisen ja edullisen ylläpidettävän, pitää ostaa Toyota tai Mazda. Näin se vain on. Audi ei ole koskaan ollut, eikä varmaan tule koskaan olemaankaan halpa ylläpidettävä, jos puhutaan muutaman vuoden ikäisestä autosta. Audeihin saattaa tulla (ja joka paljastuu tätä foorumia enemmän lukemalla) mitä kummallisimpia vikoja, jotka voivat tarkoittaa suhteetonta rahanmenoa jos huono tuuri käy. Jos Audin haluaa, on nämä riskit hyväksyttävä. Sama toki koskee BMW:tä ja MB:ä.
Mitä tulee noihin 200 tkm ajettuihin multitroniceihin, syytä olisi huudella jos niitä on jo korjattu, se kun tarkoittaa kuitenkin reilusti huolettomia kilometrejä eteenpäin.
Comment
-
Heh. Sehän on varma, että tänne kun kirjoittaa, niin huomenna katkeaa lamellit ja ohjausboxi vetää sulakkeen väärään kurkkuun. Sanon silti, että nyt 304tkm mittarissa eikä edelleenkään mitään hälyttävää laatikon toiminnassa. Kytkinpakan voisi uusia, koska joskus hyvällä pidolla liikkeellelähtö täristää. Korjaaja sanoi, että kun alkaa 1300 euron edestä haittamaan, niin tule sitten pajalle.
Comment
-
Koeajoin tuollaista A4 B8 2.0tdi multitronic vaihteistolla olevaa autoa. Varsin positiivinen kokemus, mutta yksi asia jäi mietityttämään. Kun laittoi N:ltä R:lle tunsi selvästi pienen nykäisyn kun peruutusvaihde kytkeytyi päälle (vaihteen kytkeytymisessä pieni viive). Myös pakilta vapaalle laitettaessa saattoi huomata kun vaihde kytkeytyi pois, mutta nykäisy ehkä pienempi. Esim. D:lle laitettaessa en vastaavaa huomannut. Eli onko ko.vaihteiston kanssa pelanneilla tietoa onko tuo multin ominaisuus vai mahdollisesti vika? Öljyt vaihdettu 60000km ja 121000km.
Comment
-
Leirin vaihto mielessä, Volvoilla ollaan menty mutta nyt tuo b8 avantti vaan houkuttaa. Olisi tarjolla b8 08 valkoinen helmi, mutta mittarissa 210tkm.
Kovin varoiteltiin että älä vain automaattia osta, mutta onko noista nyt tietoa enenmpi että miten ovat kestäneet kun alkaa 200tkm ajettuja olemaan paljon tarjolla?
En kysy että uskaltaako ostaa, mutta jotain skaalaa tuosta multitronicin luotettavuudesta noilla kilometreillä haluaisin.Viimeksi muokannut jta; 17.8.2014, 20:21. Perustelu: Tervehdykset ja allekirjoitukset turhia foorumilla
Comment
Comment