Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Coupe -90 käynnistys- /käyntiongelmaa --Ratkaistu--

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi Coupe -90 käynnistys- /käyntiongelmaa --Ratkaistu--

    Aloitetaan sanomalla, että hakua on käytetty ja monenlaisia löytyneitä konsteja kokeiltu, muttei vielä ole ongelmaan ratkaisua löytynyt..

    ELI ongelman juuri on tuo Cupeeaudi, vm. 90 ja 1.8 voimanpesällä.. Yksilö on sangen kovia kokenut, sillä n. 5 vuotta sitten tuo koki kohtalaisen pahan kiinnileikkaamisen, sekä hallilla ollessaan oli korjaajan (appiukon) eväät unohtuneet etupenkille ja sisään päässyt rotta oli syönyt sitten penkkien ja eväiden ohella sisustan johtoja.. Jonkinasteisesta typeryydestä johtuen tuota ei laitettu vaihtoon, vaan tätä kiinnileikannutta konetta alettiin sitten elvyttää, osia on mennyt vähintään auton arvon verran.. Jossainvaiheessa tuolle hankittiin käyntikuntoinen varaosa-auto, jota onkin hyödynnetty aika ahkerasti juurikin foorumilta löytyvien vinkkien toteutukseen..

    Suurin ongelma tällä hetkellä on tosiaan auton tooodella huono käynnistyminen +2 asteesta kylmemmissä keleissä, ja tyhjäkäynti nimenomaan kylmänä todella epätasaista ja auto on lähellä sammua, yleensä kuitenkin pysyy juuri väkisin käynnissä.. Lämpimällä koneella tuo käy myös epätasaisesti tyhjäkäyntiä ja polttaa jonkunverran putkessa, mutta muuten toimii hyvin.. Eikä uhkaa sammua vaikka epätasaisesti käykin.

    Tosiaan jtn osaa, mitä tuohon on tietääkseni viimeisen vuoden aikana vaihdettu:
    - K-jetin ruiskuyksikkö
    - Tulpanjohdot, tulpat
    - ISV, toimivasta autosta
    - Jäähdytysnesteen lämpöanturit
    - 90% konehuoneen letkuista
    - 60% konehuoneen johdoista
    - Nostajat
    - Venajouset
    - Vino pino erinäisiä antureita

    + ne monet, jotka on unohdettu tässä vaiheessa

    Vinkkejä otetaan vastaan, kiitos!

    Lisäys: Huomenissa olisi tarkoitus virittää VCDS:n johdot tuohon kiinni, lisäilen tänne sitten vikalistaa, mikäli tuolla tarvittavat väylät sattuvat toimimaan.. Lukupistoke löytynee jalkatilan muovien alta?
    Viimeksi muokannut JayEll; 4.4.2012, 16:32. Perustelu: Lisäyksiä..

  • #2
    Vahva veikkaus olis lambda ja maf jos tuossa sellaisia on. Oma ei kestäny kylmänä käynnissä ja lämpimänä pätki, vika oli maffissa.

    Comment


      #3
      Maffia ei ole. Lambda on, jos on KE-Jetronic, ei taida 1.8:ssa olla. Tarkista, että kaikki huohotuksen letkut ja putket ovat varmasti ehjät. Vaikuttaa K(E)-Jetronicissa kovasti moottorin toimintaan.

      Comment


      • #4
        Ei ole maffia eikä lambdaa.. Täytyy tarkistella noita letkuja, josko vikaa sieltä jostain löytyisi :) Palataan astialle..

        Comment


        • #5
          Ja niinhän siinä sit oli, et tuosta k-jetistä imusarjalle menevä "kumihärpäke" oli pohjastaan halki n. 3cm matkalta.. :P Tuokin ollut irti useamman kerran, eikä ole silloin tullut huomattua..

          Anyway, epätasainen käynti toivottavasti ratkeaa tuolla, mutta mitenkäs tuo huono käynnistyminen? Tietty tuollainen imuvuoto tekee seoksesta aikapaljon laihempaa ja heikentää käynnistyvyyttä sitäkautta..

          Appiukko irroittelee tuon "kumihärpäkkeen" varaosa-autosta ja laittaa tulemaan sitten postissa mulle.. Toivotaan, että homma ratkeasi sillä..

          Sitten yksi lisäkysymys: Mihin mahtaa kuulua ko. kuvasta löytyvä liitin: klik Tosiaan tuo on omien tietojen mukaan ollut aina irti, mutta tuskin tuo ihan täysin turha on kuitenkaan.. :P

          Comment


            #6
            Kyllä se haitariputki on 99% se häiriöiden aiheuttaja. Uskon että korjaantuu ku vaihtaa ehjän tilalle.

            Tuo johto ei välttämättä kuulu mihinkää. Itellä oli ysikympis (PS) samas kohtaa liitin joka ei mennyt mihinkää eikä sille ollu edes paikkaa. Liekö sit ajotietokonetta varten.. En tiedä, en koskaa selvittäny ku auto pelas kumminki niin ku pitiki.

            Comment


              #7
              Rikkinäinen hall-anturi vaikuttelee kans paljon käynnistymisiin ja epämääräisiin sammumisiin. Jos ei ole vielä vaihdettu, niin vaihtolistalle VPV:ltä saa pelkkää anturia, ettei tarvi koko jakajaa vaihtaa: http://www.vpv-motorracing.fi/

              Comment


                #8
                Varmista vaikka virtakynällä, että tuossa kuvassa olevaan kylmäkäynnistyssuuttimen siniseen liittimeen tulee sähköä kylmänä startatessa.

                Comment


                • #9
                  Kylmäkäyntisuuttimen liittimeen tulee virta, testasin sen tuossa viimeksi kun pellin alla kävin katselemassa.

                  Täytyy tuo hall-anturi pitää mielessä, sikälimikäli tuo haitariputki ei tuo toivottua parannusta käyntiin, kiitoksia vinkistä. :)

                  Comment


                  • #10
                    Tuli tuota uutta haitariputkea odotellessa teipattua se nykyinen repeämäkohta ilmastointiteipillä sen verran, että sain testattua vaikuttaako tuo käyntiin miten paljon.

                    No kyllähän se vaikutti, tyhjäkäynti korjaantui lähestulkoon täydellisesti ja kone käy nyt niin kylmänä kuin lämpimänä melko tasaisesti ja sammumatta.. Eka ongelma ratkaistu, kiitoksia siitä..

                    Palataan sitten tuohon kylmäkäynnistymiseen, joka ei vielä tuolla teippaamisella ratkennut. Eli tänään kokeiltua:
                    Ulkolämpötila: -2C, ilman lohkolämppäriä.
                    Autoa saa sahata ja sahata käyntiin, muttei edes lupaa lähteä.. Virrat pois ja yksi kaasun pumppaus, uusi käynnistysyritys aiheuttaa pienen hörähtämisen, muttei sen enempää. Starttaamisen aikana kaasun asennolla ei tunnu olevan väliä.
                    Lohkolämppäri kiinni n.5 minuutiksi ja auto hörähtää n.2s käynnistyksen jälkeen kohtalaisen hyvin käyntiin.

                    Onkos tuo nyt tulkittavissa siten, että yrittää liian laihalla käymään? Vai miten tuo pitäisi ajatella, että noin pieni alkulämpö saa koneen heräämään ihan eri tavalla, rehellisesti sanottuna lohkolämppäri ei 5min kauempaa kiinni ollut. Onko tuon rikastinsuuttimen toiminta testattavissa miten helposti? Virtaa tuohon liittimelle tosiaan tulee(millaista virtamäärää tuo muuten vaatii?), mutta voidaanko olettaa ettei itse suutin ole rikki?

                    Comment


                      #11
                      KK-suuttimesta mittaat jänniteen. Pitäisi näyttää akkujännitettä kun sumutetaan ja muuten ei mitään. Sitä voi myös manuaalisesti kytkeä hyppylangoilla, jos haluaa kokeilla. Lyhyitä sumutuksia.

                      Comment


                        #12
                        Kaasun pumppaus ei vaikuta yhtää mitään ku auto ei oo käynnis. Bensaa ei lennä mihinkää. Kaasarivehkeis eri asia.

                        Comment


                        • #13
                          Mjoo ei vaikuta ei, mut silti tuo hörähti joka kerta kun tuota kaasua oli polkaissut starttiyrityksen välillä, muutoin ei edes hörähtänyt.. Tuuria? :P

                          Täytyy testata tuo kk-suuttimen toiminta vielä uudestaan oikein perusteellisesti.. Jotenkin tuntuisi järkevimmältä vikakohteelta tällähetkellä.. Tiedä sitten mitä seuraavaksi, jollei vikaa tuosta löydy..

                          Comment


                          • #14
                            Meikäläiselle annettu ohje, kun oman murheenkryynini ostin, oli aika yksiselitteinen: älä ikinä käytä kaasua startatessa -> kylmäkäyntisuutin & ISV hämääntyy, kun moottorinohjaus bongaa täyskaasun -> ylirikas scheisse ehkäisee ennalta senkin epävarman käynnistymisen mahdollisuudet :)

                            Itse en ole riittävän pätevä kommentoimaan lieneekö pitävän yo. väite paikkansa, mutta paremmin on tupannut lähtemään käyntiin ilman hitustakaan kaasua, ja joutuipa eräänä päivänä emäntä viettämään 1h 45min Lidlin parkkipaikalla ennenkuin kerettiin kaverin kanssa apuihin, yritti kuulemma starttailla kuin Sierraansa aikanaan. Tulpat sai puhdiste ja kuivailla ja käyttää pakkasnesteiden lämpöanturin sähköt irti & pamauttaa vasaralla ISV:tä -> lähti toisella avaimennäytöllä käyntiin... Tosin ongelmana kyseessä oli "puolilämpöisenä" käynnistyminen, eikä niinkään kylmästartti, mutta samoja rojuja läpikäytynä hommat yleensä lähtenyt pelaamaan.

                            Comment


                              #15
                              Ei se ihan noin toimi, mutta sillä käynnistetään millä käynnistyy :)

                              Comment


                              • #16
                                Mjoo voi olla että noin se menee, mut voi olla olemattakin :D

                                Projekti nyt on vähän pienemmällä huomiolla, kun tuo käyttöbaijerilainen (taitaa olla kirosana tällä foorumilla :P) kiukuttelee kans jonkinverran..

                                Anyway, tänään aattelin taas koittaa tuota vanhusta käyntiin.. Vanha akku ei jaksanut konetta enää kunnolla edes pyörittää ni kävin sitten veneestä väliaikaiseksi ratkaisuksi hakemassa tuollaisen 65Ah:n akun ja paiskasin kiinni.. Yllätys oli melkoinen, ko auto pörähti välittömästi avaimesta käännettäessä käyntiin ilman minkäänlaisia rykimisiä.. Ei ollut lohkolämppäri kiinni ja pakkasta tosiaan sen -15 -astetta.. Auto toimi tuon jälkeen niinkuin pitääkin, veti puhtaasti ja kävi muutenkin hyvin..

                                Mitenkäs tämä on selitettävissä? :D Täytyy käydä huomenna kokeilemassa uudestaan vieläkö tuo käyntiin lähtee..
                                Periaatteessa lienee mahdollista, että vanha akku ei kylmää konetta ole jaksanut niin hyvin enää pyörittää, että kunnon kipinää olisi riittänyt koneelle asti. Vaan lohkolämppärin ja "notkeamman" koneen ansiosta tuo on sitten lähtenyt käyntiin kunnolla.. Nyttenkun akku on melko uusi ja hyvässä kunnossa, niin teho riitti sekä starttiin, että sytkään myös kylmällä koneella.. Liekö miten kaukaa haettu ajatus? :D

                                Comment


                                • #17
                                  Minunkaan audi 90 ei lähde käyntiin ennen kuin on ``terve latauksinen akku´´ paikallaan.Vajaa virtaisella turha koittaa sahata käymään :P

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eipä ollut tuo ilo pitkäaikaista.. eli eilen kokeilin käymään (ilman kaasun polkemista ;) ) ja joka avaimenkäännön jälkeen hörähti, mutta ei sen enempää.. käyntiin tuota en saanut.. Täytyy koittaa tuota tyhjäkäyntisuutinta vielä katella/mittailla kun jossainvaiheessa ehdin..

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hyvin vanha aihe, mutta senverran uppista, että ostin nelikärkien tilalle kolmikäret kesällä.
                                      En ollut tyytyväinen, jotenkin käynti erilaisen tuntuinen. Ja nelikäret takaisin

                                      No tuli ensimmäiset nollakelit tässä syksynmittaan ja auto ei lähteny millään käyntiin sai sahata akun tyhjäksi. Pieni hetki n. vartti roikassa ja jo tärähti tulille.
                                      Kyselin jo sivuilla, miten tuo kk suutin testataan jne.

                                      Yks lauantai ei ollu muuta tekemistä ja ajattelin Myytä hieman huoltaa ja tulihan ne kolmikäretkin sinne sitten taas heitettyä.
                                      Ylläri oli suuri seuraavana aamuna, kun pikkupakkasta oli. Kokeilin huvikseni lähteekö käyntiin, vai pitääkö liekaan laittaa.
                                      Starttas kuin palmun alta.

                                      Enpä olis uskonu, että tulpista tuo huono kylmäkäynnistys johtuisi, mutta siltä tuo nyt vaikuttais;)
                                      Kunhan et vaan kysy mistä tuo johtuu, nyt on menty tähän asti noilla ja aina on kylmänä, siis pakkasellakin startannu. (Mitä noita nyt on ollu 5-15 miinusasteisia kelejä välillä täälläpäin) , siis ilman lämmitystä pakon sanelemana.

                                      Yleensä kyllä pidän tolpassa jo nollakelillä.

                                      (sytystulppien vaihtoväli)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vois melkeen kysyä et mistä tuo johtuu... MUT en viitti.. :P

                                        Täytyykin heti kokeilla toisilla, kun ei nyt satu olemaan muistikuvaa et mitkä tuolla on kiinni tällä hetkellä.. Kiitoksia!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Uskomatonta, mutta näin siinä sitten vaan kävi.. Eli vanhat "perinteisentyyppiset tulpat" vaihdettiin kolmikärkisiin 7 lämpöarvon tulppiin ja lähti käyntiin kuin palmun alta.. Pakkasta oli se -6 astetta..

                                          Koitan vielä huomenna uudestaan, mutta josko tuo tuosta käynnistyy niin tän öödin ominaisuudet on sit korjattu ainakin toistaiseksi.. :D Palataan asiaan huomenna..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mutta muista , et sitten kysele mistä tuo johtuu;))

                                            Comment


                                              #23
                                              Mistäköhän moinen voisi johtua?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tosiaan unohtu sit laittaa lisätietoa.. Ei tuo seuraavana päivänä sit enää käynnistynyt.. 15min lohkolämppärissä ja käyntiin kuin palmun alta..

                                                Sain nyt kokeiltua isäukon kanssa tuon kylmäkäynnistyssuuttimen toiminnan ja jännitettä käynnistettäessä liittimeen tuli 0,8 volttia.. Tuo ei arvatenkaan ole ok?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sais tulla noin 12 volttia et suutin aukee. Hyppyvirroilla suuttimelle virtaa ja kokeilee onko vaikutusta.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mittaa mieluummin maan ja toisen nastan yli jännite kuin kahden nastan väliltä. Samalla voit varmistaa, että imusarjan maa on varmasti sama kuin rungon maa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Juuri tuolla tavalla on mitattukin.. Tosiaan tuossa edellisessä postauksessani käytetty näköjään hippasen väärää terminologiaa.. :P Pahoittelut siitä..

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ja liitin oli kiinni eli johtojen perässä oli kuormaakin? Ilman kuormaa johtovikoja mitattaessa voit saada ihan hyvin tuollaisia 0,8V jne lukemia, mutta kuorman kanssa onkin nolla.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Juu oli kiinni..

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mjoo ei oo saatu tätä vieläkään merkittävästi etenemään.. Kokeilin tuossa kaverin avulla suuttimen toimintaa ja suutin irti imusarjasta & liitin kiinni ei startattaessa bensaa tullut tippaakaan.. Edelleen koitettiin mitata tuosta ja 0,8v oli paras tulos joka eri mittauksilla saatiin aikaiseksi.

                                                            Ei tietystikään löytynyt minkäänlaista johdonpätkää, että olisi voinut koittaa hypyllä josko tuo suutin toimii ollenkaan.. Anyway, mikä tällaisessa "virrattomuudessa" on se todennäköisin vikakohde vai onko sellaista?

                                                            Vai olisiko kenties helpompi tehdä niin, että lisää kabiiniin kytkimen jolla saa manuaalisesti bensaa ruiskittua käynnistyksen yhteydessä? Hieman "amis" patentti tuollainen olisi, muttakun ei aikaa tällä hetkellä liikoja ole tuota sen syvemmin selvitellä..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X