Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VP44 loppuajoitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    VP44 loppuajoitus

    Olen siinä uskossa, että loppu ajoitus tehdään "tietokoneella", mutta osaisiko joku kertoa onnistuuko esim. bosch kts-200 testerillä?
    Meinasin tehdä itse tuon jakopään vaihdon ja tuon lopullisen ajoituksen jossain ja kaverilla olisi työmaalla tuollainen testeri.

  • #2
    Pyöriikö jakajapumppu jakoremmillä? Transporttereihin olen tehnyt opuksen yleistesterillä(sama varmaan kun autocom) mutta niissä on toinen remmi nokan toisessa päässä. Opuksen testeris se on nimellä dynaaminen polttoainepumpun ajoitus.

    Kiinnostais vähän itteäkin miten se homma tapahtuu kun ne on samalla remmillä.

    -Nuutti

    Comment


      #3
      Jos en muista väärin niin ajoituksen voi tarkastaa koneella, mutta säätö tapahtuu kuitenkin ihan mekaanisesti hihnapyörästä.

      Comment


        #4
        Kyllä se aivan mekaanisesti säädetään. VCDS:llä voi välissä tarkistaa ajoituksen, en ole varma tuosta Boschilaisesta, mutta luulisi onnistuvan. Tuossa vielä ohje diffaksen arkistoista. :)

        Comment


        • #5
          Ei varmaan millään testerillä voi ennakkoa säätää, kyllä se aina käsiä tarvii. Ei se ollutkaan näköjään samalla remmillä niinkun luulin. Taas on vähän viisaampi.

          Comment


            #6
            Tuo ajoituksen katsominen ei taida onnistua VCDS-lite versiolla? Ainakin kun olin menossa Basic settingsiin niin herjasi tuosta rekisteröimättömästä versiosta.

            Comment


            • #7
              Litelläkin näkee ennakonsäätimen duty cyclen (Cold Start Valve). Toimii niinpäin että 0% = maksimi aikaistus ja 100% = maksimi myöhäistys.

              Voi säätää esim. niin että loggailee vähän missä DC pyörii, kun ei mene kumpaankaan äärilaitaan ajon aikana niin säätö on aika hyvä. Paras käynnistyvyys tulee kun DC on lähellä 100% tyhjäkäynnillä tai pintakaasulla lämpimällä moottorilla. Ei kannata ihan liian aikaiselle laittaa ettei tule vikakoodia ja toisaalta myös ahtimen reagointi huononee ja käyntiääni kovenee (sekä sylinteripaine kasvaa) liian aikaisella ennakolla.

              Vakiosoftalla siis matka-ajossa taitaa ruiskutushetken tavoite olla luokkaa 2 astetta ATDC, järkevällä virisoftalla 2 astetta BTDC (parempi kulutus, korkeampi NOx). Muistaakseni tyhjäkäynnillä ruiskutus aika lailla 0 asteessa eli TDC:ssä lämpimänä ja täyskaasulla kierrättäessä maksimiennakoita n. 15 astetta BTDC luokkaa.

              Ja tosiaan säätö tehdään mekaanisesti niistä kakkosbankin nokkapyörän päässä olevista pumpun hihnapyörän hahloista.

              Comment


                #8
                Kiitos neuvosta. Tarttee tuota sitten katsella uudemman kerran tänään.

                Ongelmana tosiaan pitkä starttaus. Ajattelin tarkistaa tuon pumpun säädön koska nokkarempassa tuli tietenkin irroitettua hihnapyörä paketti vanhasta akselista uuteen. Ajoitus on hyvinkin voinut hieman muuttua. Toisaalta kun ongelma ei tunnu korreloivan moottorin lämmön kanssa millään lailla. Eli joutuu kylmänäkin sahaamaan melko pitkään. Voi siis liittyä myös hehkuihin tai jopa ilma vuotoon jossain.

                Tuollainen ikkuna kaapattiin eiliseltä ajolta.
                Click image for larger version

Name:	passatin measuring blocks.jpg
Views:	1
Size:	107,7 Kt
ID:	1608899

                Vaikkakin kierroksia on tuossa kohtaa n. 1800 niin eikös tuo "Cold start valve" arvo ole melko tontillaan. Tyhjä käynnillä lämpimällä koneella taisi pyöriä 70% tienoilla. Tuosta BTDC arvosta on paha mennä sanomaan onko se kohdillaan. Autossa on PSI-Powerbox joka saattaa sotkea arvoa. Lisäksi MAF on sökö.

                Comment


                • #9
                  Tuon perusteella ei pitäisi olla pumpun ajoituksesta kiinni starttivieteri. Ennemmin tosiaan viittaisi ilmavuotopuolelle. Lämpöisenä ei hehkuilla ole mitään merkitystä enää.

                  Comment

                  Working...
                  X