Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S6 -01 moottori jumissa (AQJ), hyvät neuvot ja henkinen tuki :) tervetulleita

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S6 -01 moottori jumissa (AQJ), hyvät neuvot ja henkinen tuki :) tervetulleita

    Rahanmenoa ei taida voida estää, alla sairauskertomus:

    Potilas Audi S6 -01, moottori AQJ.

    Vaimo ajeli normaalisti, kunnes rampilta kiihdyttäessä kuului 2 kertaa poksahdus (vähän kuin kivenisku tuulilasiin) ja sitten katosi tehot. Ajoi kotiin varovasti pikkuteitä pitkin tehottomalla autolla (käynti epätasaista, aivan kuin kävisi seitsemällä). Ei varoitusvaloja eikä muita häiriöääniä.

    Kotona katsoin vikakoodit, ei mitään. Autoa käyntiin, ja seurauksena vaivoin käynnistyvä moottori ja mekaaninen kolina. Ääni kuului _ehkä_ apukuskin puolelta. Ennen kuin ehdin itse avaimesta sammuttaa, moottori pysähtyi ja on nyt jumissa.

    Tähän mennessä tutkittua:

    - ei edelleenkään vikakoodeja
    - jakohihnan kotelot avattu -> silmämääräisesti jako on kohdallaan
    - kampiakselin hihnapyörältä katsottuna kone jumissa noin 90 astetta myötäpäivään yläkuolokohdan merkistä, ja nokka-akseleilta katsottuna kone on 'toisella' kierroksella, eli kampiakselin asento olisi noin 450 astetta 1. pytyn yläkuolokohdan jälkeen
    - konetta pystyy pyörittämään käsin taaksepäin lähes 360 astetta ja edelleen takaisin myötäpäivään tuohon jumikohtaan ilman ylimääräisiä rutinoita, jumituksia tms.

    Omia arvauksia viasta:
    - jossain sylinterissä joko tulpan tai venttiilinkappale tms. joka estää pyörimisen


    Oma etenemissuunnitelma:

    - tulppien tarkastus josko jostain puuttuu pala / saisiko kurkittua sylinteriin reiästä
    - (tarkastettu sylinterien 3,4 ja 5 tulpat -> ok.)
    - venttiilikopat auki ja tarkastus näkyykö jotain asiaankuulumatonta
    - kannet auki ja ihmettelyä edelleen


    Kuulostaako järkevältä vai tuleeko raadille mieleen muita tarkastettavia asioita ennen suurempia purkutoimenpiteitä?

    #2
    Tulpat nyt tarkistaa kun ottaa käteensä. Apukuskin bankin viimeinen on aika bitch saada pois. Kuulostaa kyllä melkein hattujen nostolta.

    Comment


      #3
      Melkeen kyllä kuulostaa siltä, että yhen pytyn venttiileihin jotenkin liitty ja siten, että sieltä on tippunu jotain pyttyyn. Seetin pala, venttiili, tms.

      Jos on, niin kannatta varautua vähän isompaan juttuun.
      Jos on kuten vanhemmat V8:t niin siellä on alumiinilohko ja sylinterit on koneistettu lohkoon ja jos tulee uria seinämiin niin sen korjaaminen on hankalaa.

      Comment


      • #4
        Jeps. Homma etenee: sylinterin 7 tulppa on kuin vasaralla lyöty. Tiedänpähän nyt ainakin että kumman kannen irrotan ja siitä sitten jatketaan kokonaisvaurioiden arviointia...

        Proseduuri sinällään selvä ja ELSA auttaa, mutta tarvitseekos tuossa nyt huomioida mitään spesiaalia? Ajoitustahan en saa lukittua kohdalleen kun ei mokoma pyöri sinne saakka.

        Comment


          #5
          Eipä se mitä haittaa vaikka ei saakkaan jakoa kohdalleen. Onko autolla ajettu itäbensalla?

          Comment


          • #6
            Ajoitus on tuossa vaiheessa vielä aika pieni murhe. Sen saa helposti kohdalleen sitten kun kasausvaihe koittaa ja hatut on takaisin kiinni.

            Jos / kun kannet käyttää irti niin kannattaa ainakin varata rahaa mahdollisiin koneistuksiin ja samalla vaihtaa tiivisteet, jakopää, yms. kun kerran on levällään.

            Comment


            • #7
              Onko autolla ajettu itäbensalla?
              Onhan sitä silläkin.

              Comment


              • #8
                Tyhmä kysymys ELSA:sta, eikös tuon pitäisi olla sähköinen "korjauskäsikirja"? Työohjeineen kaikkineen? Vai mitä?

                Comment


                  #9
                  Jotensakin näin.

                  Comment


                    #10
                    Mitäs se itäbensa rikkoo?

                    Comment


                    • #11
                      Mitäs se itäbensa rikkoo?
                      Ainakaan omalla kohdalla ei tietääkseni mitään ellei tämä tapaus nyt sitten osoittaudu sellaiseksi :) Itsellä on takana yhteensä suunnilleen 100 000 km itäbensalla (saksalaisilla, ranskiksilla (hui) ja jenkeillä) ilman ongelmia.

                      Mutta kohtahan sitä nähdään mitä tuo mylly on syönyt.

                      Comment


                      • #12
                        Purkutyöt etenevät... Eihän kenelläkään olisi Joensuun seudulla nokkapyörien irrotukseen sopivaa ulosvetäjää (vag T4000/1 tai vastaavaa)?

                        Comment


                        • #13
                          No niin. Kansi avattu ja tuhojen laajuus alkaa olla selvillä. Seiskapytyn keskimmäinen imuventtiili oli ottanut kyytiä männän päällä. Seurauksena palotilan kansi moukaroitu, männän pää montuilla ja pari näyttävää skraadua sylinterin seinämässä. Mistä turmion aikaan saanut palanen lie alunperin lähtenyt -- sitä on tässä vaiheessa paha lähteä arvaamaan. (Itäbensan piikkiin ei taida mennä kuitenkaan :) )

                          No mutta mitäs seuraavaksi? Pystyykö noita lohkoja koneistamaan ollenkaan? Työmäärä purussa on joka tapauksessa vähintään riittävä, ja yön yli nukuttua ajatus moottorin vaihdosta alkaa tuntua miellyttävimmältä suhteutettuna työmäärään. Ainahan tuon nykyisen voi sitten harrastusmielessä purkaa ja ehkä joskus laitattaa kuntoon...

                          Comment


                          • #14
                            Alumiinilohkolla se taitaa olla. En tiedä miten mahdollista koneistaa mutta ainakin nikasil/alusil pinnoitus pitäisi tehdä uudelleen. Voipi se vaihtokone olla yksinkertaisempi ja jopa halvempikin.

                            Comment


                              #15
                              Vaihtokonetta kehiin vaan. Vaihtomottiinkin kannattaa vakavasti harkita että laittaa uudet kansipellit. Noilla kun on ollut taipumuksena itsekseen ruveta vuotamaan. Nimim. molempien kansien alle vaihdettu...

                              Comment


                                #16
                                Aamen viimeiselle. Jokseenkin mukavampi irtokoneeseen tehdä kuin vuoden päästä taas alkaa purkamaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Samalla toki syytä laittaa myös jakopään osat vaihtoon. Osat yhteensä noin tonnin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei muuta kuin konetta etsimään siis. Ruotsin puolella näyttäisi olevan jonkin verran tarjontaa, onko porukalla kokemuksia noista bildelsbasenin kautta löytyvistä purkaamoista?
                                    Liekö sitten Saksanmaalla halvempaa, pikaisella etsinnällä näytti tuo Ruotsin hintataso maltillisemmalta.

                                    Itse tulkitsin, että sekä EFN että FDB -laatikoihin kiinnittyvä AQJ on samanlainen joten molempien vaihtoehtojen pitäisi käydä (?)

                                    Comment


                                    • #19
                                      onko jollain tietoa tai arvauksia mistä syystä ne kansitiivisteet rupeaa vuotamaan? Hihnan löystyminen, vesipumppu luistaa ja kone ylikuumenee vai elääkö lohko-kansi tasopinnoistaan?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Onhan noilla jo ikää ja tiiviste on perinteinen pahvinen.Monissa VAG:n moottoriessa on samanlaista ongelmaa,öljyä alkaa vuotamaan ulospäin.

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja 666RPM Näytä viesti
                                          Ei muuta kuin konetta etsimään siis. Ruotsin puolella näyttäisi olevan jonkin verran tarjontaa, onko porukalla kokemuksia noista bildelsbasenin kautta löytyvistä purkaamoista?
                                          On kokemusta, kaikenlaista tullut tilattua, yhteensä ainakin viideltä eri purkamolta. Muun muassa yksi vaihtomoottori (1.8T) aikanaan. Jos ruotsi taipuu ja uskaltaa soittaa, sitä parempi - englanninkielisiin sähköposteihin eivät vastaa niinkään innokkaasti (paikasta riippuen toki).

                                          Kannattaa ehdottomasti ottaa sellainen jossa osa on ns. tarkastettu, mieluiten koekäytetty, ja saa takuun. Tuppaavat ilmoittamaan vähintään puristuspaineet aina, mutta tunnetusti se ei kerro kaikkea koneen kunnosta. Omassani oli hiushalkeama öljypohjassa, mutta maksoivat kiltisti vastaavan summan kuin uusi pohja + asennus olisi maksanut.

                                          Comment


                                          • #22
                                            "Uusi" moottori on matkalla länsinaapurista ja nykyisen irrotus hyvässä vauhdissa. Mutta mutta... KUINKA HELEVETISSÄ tuo apukuskin puolen pakoputken/pakosarjan liitoksen ylimmäinen mutteri aukeaa? Ohje sanoo että mutteri on "accessible through track rod opening" mutta totesin empiirisesti että eipä kyllä näy. Edestä on imusarja pois, että on edes hieman enemmän tilaa mutta sinkeätä on. Kellään omakohtaista kokemusta tuon liitoksen aukaisusta?

                                            Comment


                                              #23
                                              Muistelisin että yläkautta pääsee käsiksi siihen ylimmäiseen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kuskin puolella onnistui yläkautta kun tuota kantta irrottelin vianselvitysvaiheessa. Apukuskin puolella on kyllä vielä ahtaampaa, ja mietin jo kauhulla kokoamisvaihetta. Nyt on vielä varaa vaikka hieman murjoa rojuja edestä. Mutta ei se auta, huomenna uusi päivä ja uudet kirosanat. :)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ihan mielenkiinnosta, paljos tuo "uus" kone maksoi?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Veikkaus, 1800€.

                                                    P.S. Sulla jää tämä vaihe näkemättä kokonaan jos nostat vaihtopadan suoraan paikalle.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Onhan noilla jo ikää ja tiiviste on perinteinen pahvinen.Monissa VAG:n moottoriessa on samanlaista ongelmaa,öljyä alkaa vuotamaan ulospäin.
                                                      Vesi siellä menee pyttyyn ja ihan peltisiä ovat..


                                                      P.S. Sulla jää tämä vaihe näkemättä kokonaan jos nostat vaihtopadan suoraan paikalle.
                                                      Kesä ilman kansia? :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ihan mielenkiinnosta, paljos tuo "uus" kone maksoi?
                                                        Veikkaus aika lähellä, toimituskuluineen karvan alle 2000€.

                                                        Pakoputken mutteri antautui tänä iltana, yläkautta lopulta. Väittäisin, että kyseessä on kohtuu paskamainen keksintö. :D

                                                        P.S. Sulla jää tämä vaihe näkemättä kokonaan jos nostat vaihtopadan suoraan paikalle.
                                                        Ei tuo hyvin kaukana ole, tässä otos eilisillalta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja opinions Näytä viesti
                                                          Vesi siellä menee pyttyyn ja ihan peltisiä ovat..



                                                          Kesä ilman kansia? :)
                                                          AQJ:ssä siis on peltinen?Pahvisissa on ollut ulospäin vuoto-ongelmaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Päivitys tähän: "Uudesta" moottorista saatiin ensisavut sunnuntaina, ja nyt on vajaat sata kilometriä koeajettu.

                                                            Olipahan aikamoinen kokemus tämäkin remontti, mutta aikaa meni vähemmän kuin marmori arvioi (Rouva kysäisi huvikseen kun kävi noutamassa pultteja, tiivisteitä jne., työmääräarvio kuulemma noin sata tuntia 90€/tunti -- halpaa :D). Itse arvioin toteutuneeksi kokonaistyöajaksi noin 50-60 tuntia, josta toki aikamoinen osa ihmettelyä ja sopivan työvälineen metsästystä.

                                                            PS. Olisi myytävänä vanhasta koneesta ehjäksi jäänyttä 235000 km ajettua osaa aika kasa (AQJ/ANK)...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X