Rahanmenoa ei taida voida estää, alla sairauskertomus:
Potilas Audi S6 -01, moottori AQJ.
Vaimo ajeli normaalisti, kunnes rampilta kiihdyttäessä kuului 2 kertaa poksahdus (vähän kuin kivenisku tuulilasiin) ja sitten katosi tehot. Ajoi kotiin varovasti pikkuteitä pitkin tehottomalla autolla (käynti epätasaista, aivan kuin kävisi seitsemällä). Ei varoitusvaloja eikä muita häiriöääniä.
Kotona katsoin vikakoodit, ei mitään. Autoa käyntiin, ja seurauksena vaivoin käynnistyvä moottori ja mekaaninen kolina. Ääni kuului _ehkä_ apukuskin puolelta. Ennen kuin ehdin itse avaimesta sammuttaa, moottori pysähtyi ja on nyt jumissa.
Tähän mennessä tutkittua:
- ei edelleenkään vikakoodeja
- jakohihnan kotelot avattu -> silmämääräisesti jako on kohdallaan
- kampiakselin hihnapyörältä katsottuna kone jumissa noin 90 astetta myötäpäivään yläkuolokohdan merkistä, ja nokka-akseleilta katsottuna kone on 'toisella' kierroksella, eli kampiakselin asento olisi noin 450 astetta 1. pytyn yläkuolokohdan jälkeen
- konetta pystyy pyörittämään käsin taaksepäin lähes 360 astetta ja edelleen takaisin myötäpäivään tuohon jumikohtaan ilman ylimääräisiä rutinoita, jumituksia tms.
Omia arvauksia viasta:
- jossain sylinterissä joko tulpan tai venttiilinkappale tms. joka estää pyörimisen
Oma etenemissuunnitelma:
- tulppien tarkastus josko jostain puuttuu pala / saisiko kurkittua sylinteriin reiästä
- (tarkastettu sylinterien 3,4 ja 5 tulpat -> ok.)
- venttiilikopat auki ja tarkastus näkyykö jotain asiaankuulumatonta
- kannet auki ja ihmettelyä edelleen
Kuulostaako järkevältä vai tuleeko raadille mieleen muita tarkastettavia asioita ennen suurempia purkutoimenpiteitä?
Potilas Audi S6 -01, moottori AQJ.
Vaimo ajeli normaalisti, kunnes rampilta kiihdyttäessä kuului 2 kertaa poksahdus (vähän kuin kivenisku tuulilasiin) ja sitten katosi tehot. Ajoi kotiin varovasti pikkuteitä pitkin tehottomalla autolla (käynti epätasaista, aivan kuin kävisi seitsemällä). Ei varoitusvaloja eikä muita häiriöääniä.
Kotona katsoin vikakoodit, ei mitään. Autoa käyntiin, ja seurauksena vaivoin käynnistyvä moottori ja mekaaninen kolina. Ääni kuului _ehkä_ apukuskin puolelta. Ennen kuin ehdin itse avaimesta sammuttaa, moottori pysähtyi ja on nyt jumissa.
Tähän mennessä tutkittua:
- ei edelleenkään vikakoodeja
- jakohihnan kotelot avattu -> silmämääräisesti jako on kohdallaan
- kampiakselin hihnapyörältä katsottuna kone jumissa noin 90 astetta myötäpäivään yläkuolokohdan merkistä, ja nokka-akseleilta katsottuna kone on 'toisella' kierroksella, eli kampiakselin asento olisi noin 450 astetta 1. pytyn yläkuolokohdan jälkeen
- konetta pystyy pyörittämään käsin taaksepäin lähes 360 astetta ja edelleen takaisin myötäpäivään tuohon jumikohtaan ilman ylimääräisiä rutinoita, jumituksia tms.
Omia arvauksia viasta:
- jossain sylinterissä joko tulpan tai venttiilinkappale tms. joka estää pyörimisen
Oma etenemissuunnitelma:
- tulppien tarkastus josko jostain puuttuu pala / saisiko kurkittua sylinteriin reiästä
- (tarkastettu sylinterien 3,4 ja 5 tulpat -> ok.)
- venttiilikopat auki ja tarkastus näkyykö jotain asiaankuulumatonta
- kannet auki ja ihmettelyä edelleen
Kuulostaako järkevältä vai tuleeko raadille mieleen muita tarkastettavia asioita ennen suurempia purkutoimenpiteitä?
Comment