Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mistä jäykempiä jousia coilover sarjoihin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mistä jäykempiä jousia coilover sarjoihin

    Nyt on tullu kikkailtua koko kesä ton ta technixin korkeussäädettävällä alustalla joka on perästä älyttömän löysä joten tarvis löytää jäykemmät jouset. Mistäs niitä jousia lähtis etsimään?

    Autona toimii vm -99 s4 avant

    Siin olis hiukan video materiaalia kyseisestä ongelmasta http://qsti.kuvat.fi/kuvat/00006.MTS

    #2
    Mua kiinnostas sama. V-maxxiin vois jäykemmät jouset laittaa.

    Joojoo, tiedän, olis pitäny ostaa se tonnin kw tai h&r tms...

    Comment


      #3
      Aiheeseen pikkaisen liittyen.
      Ihmettelin viikonloppuna vanhemman pojan -99 A3 q:n narinoita etupäässä, TA-Technix:n säädettävä sarja siinäkin.
      Ajoin A3:n lankkujen päälle jotta tunkki mahtuisi edes alle. Fikkarilla zoomailin sitten etujousia kun auto seisoi vielä omalla painollaan. No, etujousissa oli n. 0.5mm kierrosten välissä joten keulassa oli joustovaraa korkeintaan 5mm. Käytännössä ainut mitä tuossa joustaa on puslat. Eipä tuota kauheesti auttanut säätää kun jouset pohjaa käytännössä jo paikallaan seistessä.
      Markalla saa markan osaa...

      Comment


        #4
        Lyhentää niitä pohjaanlyöntikumeja sentin verran, TA-Technixissä ne on muutenki semmoset dildot.. Ettei tuo 0.5mm olisi ollut apujousien kierrosten välissä? Tuntuu hullulta että pääjouset olisi noin kasassa.
        Tossa parit nettikaupat mistä voisi löytyä mittojen kanssa kynäjousia: http://www.rallyracefin.fi/index.php ja http://www.sarlinraceteam.fi/fin/tuotteet/hr/hr.html

        Comment


          #5
          Apujouset täysin kasassa, pääjouset em. tavalla. Roskikseen nuo TA:n tolpat menee.

          Comment


          • #6
            Mites, onko vakaajat kunnossa (päivitetty), jos alustat tuntuu löysältä? Monesti timmeillä vakaajilla on ajettavuuteen ja "löysyyteen" suurempi merkitys, kun jousivakiolla. Mitä tiukemmat jouset laittaa, sen tiukempi vaimennin täytyy löytyä ja sitä epämukavampi kyyti. Monesti juuri takapään vakaaja jää alimittaiseksi, kun jousitus vaihdetaan, renkaat levenee ja mutkanopeudet nousevat.

            Comment


              #7
              Itse jouduin konin sarjaan tilaamaan kw:n jouset, että saan tuosta joskus edes kuraläpät pysymään irti maasta. Jotenkin hienoa suunnittelua konilta kun, 8cm maavara löytyy vasta kun säätömutterit on ruuvattu niin ylös kun ne menee. Tonttiin saisi kyllä niin paljon että varmaan tarvisi edes ajaa. Iskaritkin on koitettu säätää laidasta laitaa ja silti hirveä ajettavuus, vielä kun konilta vastaisivat että säätyykö noissa sekä ulos ja sisäänvaimennus samalla, vai pelkkä ulosvaimennus.

              Comment


                #8
                Mites, onko vakaajat kunnossa (päivitetty), jos alustat tuntuu löysältä?
                Kyllä tuossa aloittajan ongelmassa on ihan rehellisesti kyseessä aivan liian löysät jouset. Omalla kw-alustalla ei puhettakaan että kori heiluisi noin jos kynnyskotelon päällä hyppisi. Noista rallikaupoista noita jousia saa erilaisia.

                Sitten kannattaa ottaa huomioon se, että jos iskarit ei ole säädettävät ja olemassa olevilla jousilla hytkyy noin, niin jäykemmät jouset vaihtamalla mennään vähän niinkuin ojasta allikkoon. Iskareissa ei riitä enää voima pitämään korin heilunta kurissa. Kokeillahan voi toki.

                E: videon perusteella veikkaisin että takaa on iskaritkin paskana. Jos on kesän ajettu alusta, niin ei tuollaisesta pomppimisesta pitäisi jäädä heilumaan yhtään, vaan loppua samantien. Nyt ainakin näyttää siltä että kun kaveri pomppaa pois kynnyskotelon päältä, tekee auton kori vielä 2-3 heilahdusta.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                  Kyllä tuossa aloittajan ongelmassa on ihan rehellisesti kyseessä aivan liian löysät jouset. Omalla kw-alustalla ei puhettakaan että kori heiluisi noin jos kynnyskotelon päällä hyppisi. Noista rallikaupoista noita jousia saa erilaisia.

                  Sitten kannattaa ottaa huomioon se, että jos iskarit ei ole säädettävät ja olemassa olevilla jousilla hytkyy noin, niin jäykemmät jouset vaihtamalla mennään vähän niinkuin ojasta allikkoon. Iskareissa ei riitä enää voima pitämään korin heilunta kurissa. Kokeillahan voi toki.

                  E: videon perusteella veikkaisin että takaa on iskaritkin paskana. Jos on kesän ajettu alusta, niin ei tuollaisesta pomppimisesta pitäisi jäädä heilumaan yhtään, vaan loppua samantien. Nyt ainakin näyttää siltä että kun kaveri pomppaa pois kynnyskotelon päältä, tekee auton kori vielä 2-3 heilahdusta.
                  Tosta takapäästä on vaihdettu jo kerran iskarit ja jouset ku ajattelin et ne on rikki, mut samanlaiset tuli takas. Takana ainaki iskarit tuntu olevan yhtä jäykät ku vakioiskarit. Suurin ero löytyi kun vertasi vakiojousia ja technixin jousia. Uudet jouset olivat älyttömästi vakioita löysemmät.

                  Noi rallikauppojen jouset ei oikeen taida passata noihin b5 quatrojen coileihin koska jousien ylä -ja alapään halkasijat ei oo samat. Eli toisin sanoen jouset on hankittava toisesta säädettävästä-alustasarjasta.

                  Comment


                    #10
                    Ta technixin setti on aika löysä näihin painavempiin laitteisiin auttamatta. Jos samaa sarjaa myydään 1.8 vapariin ja v6 tdi:hin, niin auttamatta jälkimmäisellä koneeseen on liian löysä. Omapainossaki eroa satoja kiloja.

                    Itellä kans ta technix ja löysähä tää o. :)

                    Comment


                      #11
                      En oikein ymmärrä mitä järkeä olisi vaihtaa jäykempiä jousia TA:n sarjaan kun koko sarja tuntuisi kaikinpuolin olevan pelkkää kuraa. On niin halvalla tehty kun vaan olla voi.
                      Viimeksi muokannut hoff4; 30.8.2011, 12:34.

                      Comment


                      • #12
                        Vähän aihetta sivuttaen... Onko kellään kokemusta Fk ak coilover sarjasta b5:ssa?

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja hoff4 Näytä viesti
                          Apujouset täysin kasassa, pääjouset em. tavalla. Roskikseen nuo TA:n tolpat menee.
                          Älä pois heitä. Pohjauskumista puolet pois ja apujoset mäelle niin paranee! Senttikaupalla saa joustovaraa ja mataluuttakin. Hyvää ei tule, mutta parempi.

                          Comment


                            #14
                            Anteeksi, en ymmärrä logiikkaasi tuossa.
                            Apujouset poistamalla ja pohjaanlyöntikumeja lyhentämällä ainoastaan jo ennestään lähes olematon maavara katoaa tyystin.

                            Comment


                              #15
                              Ymmärsit "logiikkani" täydellisesti. Katso mun romu tuolta projekti puolelta niin loppuu se vähäisinkin ymmärrys.
                              Ei vaan oikeasti jos jousi nyt lintassa niin apujousen poistolla sille saisi liikkumavaraa.

                              Comment


                                #16
                                Kai sillä ylöspäin on nytkin liikevaraa? Mutta jos jousi on auton painosta kasassa, niin mitä se apujousen poisto auttaa?
                                Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:20.

                                Comment


                                  #17
                                  Apujousenkun poistat niin saat madallusta vielä enemmän jos vain iskarit antaa periksi. Tietty ylöspäin on varaa enemmän joustaa :)

                                  Ja uskon että jousi jää löysäksi kun kulman tunkkaa ilmaan joten ei pääse taas katsastuksesta läpi.

                                  Comment


                                    #18
                                    Löysäks se jää varmasti jos nurkka on ilmassa.
                                    Pohjauskumin vuolu tekee tilaa yläpuolelle, mut mun järjellä kierteet ylösruuvattuna se apujousi (litussa) vie reilun sentin verran joustovaraa. En mä tiedä mut itse kokeilisin ennen mäelle heittämistä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Saman verranhan se pääjousi painuu auton painosta läjään oli sielä se apujousi läjäänpainuneena säätölautasen ja pääjousen välissä tai ei.? Vai?
                                      Apujousi vaan auttaa pitämään pääjousen paikoillaan kun nurkka nostetaan ilmaan, mikäli pääjousi on liian lyhyt.
                                      Omassa FK:n sarjassa apujousia ei ole ja pääjousi on niin pitkä että keulan ollessa ilmassa sitä pitää noin 10cm kiristää, että auto jää sopivalle korolle.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X